Kotimaa

Hallitus perustaa par­la­men­taa­ri­sen lii­ken­ne­työ­ryh­män – oppositio hyväksynyt osal­lis­tu­mi­sen

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.). KUVA: Kimmo Penttinen
Kotimaa 30.1.2017 11:47
Lauri Nurmi

Hallituslähteistä kerrotaan Lännen Medialle, että hallitus on päättänyt perustaa parlamentaarisen liikennetyöryhmän.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) ja pääministeri Juha Sipilä (kesk.) ovat olleet asiassa aktiivisia ja pyytäneet oppositiopuolueita mukaan liikenneverkon kehittämistä valmistelevan työryhmän työskentelyyn.

Bernerin johtamaan työryhmään tulee yksi edustaja jokaisesta eduskuntapuolueesta. Sen puheenjohtajana on ministeri Berner. Näin ollen ryhmässä olisi enemmistö oppositiolla. Ryhmän on tarkoitus työskennellä noin vuoden ajan.

Hallituksessa päätös siitä, että parlamentaarinen työryhmä yritetään koota, tehtiin viime viikolla ministeritasolla.

Parhaillaan hallitus valmistelee Lännen Median tietojen mukaan liikennetyöryhmän toimeksiannon muotoilua, johon oppositiopuolueet sen jälkeen ottavat kantaa. Alustavasti opposition edustajat ovat hallituslähteiden mukaan vastanneet hallitukselle, että he ovat valmiita osallistumaan parlamentaariseen liikennevalmisteluun. Asia vahvistetaan oppositiolähteistä.

Parlamentaarisen liikennetyöryhmän perustaminen ei ole virallisesti hallituksen maanantai-illan strategiaistunnon asialistalla, mutta hallituslähteet arvioivat, että ministerit keskustelevat ryhmän toimeksiannosta illalla.

Oppositio edellyttää, että parlamentaarinen työskentely on ryhmässä aitoa ja että hallitus ei ohjaa toimeksiannollaan liikaa työskentelyn tuloksia haluamaansa suuntaan.

Ryhmän perustamisesta on LM:n tietojen mukaan tarkoitus tiedottaa virallisesti ennen kuin eduskunta aloittaa työskentelynsä. Valtiopäivien avajaiset ovat torstaina.

Eduskuntaryhmät pitävät omat kokouksensa keskiviikkona, jolloin eri puolueiden ryhmät päättävät osaltaan työryhmän työskentelyyn osallistumisesta.

Työskentelyajan pituudesta ei vielä päätöstä

Pääministeripuolue keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kaikkonen kertoo, että keskusta kannattaa parlamentaarisen liikennetyöryhmän perustamista.

– Liikenneverkon rapistuminen on pysäytettävä. Siihen tarvitaan lisää resursseja lähitulevaisuudessa. Toisaalta Suomen autokanta on EU-maiden vanhimpien joukossa. Myös sitä pitää pystyä uudistamaan sekä liikenneturvallisuus- että ympäristösyistä. Ainakin näiden kahden ison kysymyksen ratkaisemiseksi parlamentaarinen valmistelu olisi perusteltua, Kaikkonen toteaa.

– Tämä on keskustan eduskuntaryhmän kanta, Kaikkonen sanoo.

Parlamentaarisen liikennetyöryhmän asialistalle tulisivat ainakin liikenneverkon korjausvelan poistaminen, tulevaisuuden uudet investoinnit ja tavat rahoittaa niitä sekä uusien palvelumuotojen, kuten digitalisaation, edistäminen liikenteessä.

Sen sijaan siitä käydään LM:n tietojen mukaan yhä neuvotteluja, mitä toimeksiantoon kirjattaisiin liikenteen ympäristökysymyksistä.

Yhtenä vaihtoehtona on edellyttää ryhmältä ratkaisuja siitä, miten liikenteen ilmastopäästöjä kyetään vähentämään Suomessa vuoteen 2030 mennessä.

Liikenne- ja viestintäministeriön valmistelema selvitys liikenneverkon yhtiöittämisestä ei olisi virallisesti työryhmän pohjapaperina, mutta ryhmä voisi hyödyntää työssään osia selvityksestä.

Myöskään ryhmän työskentelyajan pituudesta ei ole vielä olemassa päätöstä, mutta alustavasti on eri osapuolten välillä sovittu, että se työskentelisi noin vuoden verran.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (56)

Tiemaksut ottamaan huomioon myös auton bruttopainon. Rekat ruhjovat tiet kynnökselle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jopa on hallitus huolissaan liikenneverkon rapistumisesta että pitää oikein komitea perustaa asian ratkaisemiseksi.

Noin maalaisjärjellä ajateltuna kyse on vain rahasta miten paljon teiden korjaukseen halutaan sijoittaa. Mikäli ajoneuvovero korvamerkittäisiin maanteiden korjaukseen niin sillä korjaisi nopeasti koko korjausvelan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onneksi ei näitä asioita päätetä eikä mietitä maalaisjärjellä, sillä silloin meillä ei olisi maanteitä lainkaan vaan pelkkiä traktoriuria.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eli autoa ei kannata vielä ostaa, koska suuria uudistuksia on tulossa, eikä varmaan hyviä ja siitähän autokauppiaat pitää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ministeri Berner on hoitanut työnsä hyvin. Häneltä löytyy riittävästi substanssiosaamista, uskallusta ja ideoiden oivallusta. Suomen tiestö saadaan kuntoon taloudellisesti Bernerin johdolla!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

kokouksessa on vaihtaa työryhmän vetäjä. Porukan pitää sanoa Bernerille, että tuossa on ovi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Autoilijoiden maksamat verot tieverkkoon niin kyllä rahat riittää ja ylikin jää! Ei siihen mitään poppakonsteja tarvita. Samalla voidaan karsia muita menoja jos siellä ei verot riitä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aivan oikein, turha perustaa mitään työryhmiä joutavanaikuiseen asiaan. Asiahan on selvä, aina on toitotettu polttoaineverotuksen nostolla tienhoitoa mutta valtaosa menee muihin kuluihin. Tarpeeksi p-aine verotuloista tienhoitoon ja se on siinä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ehdottamallasi tavalla vain rikkaat jäisivät autoilemaan, sillä jos kaikki autoilusta saadut verot laitetaan tieverkkoon, niin loppuu työmarkkinatuen maksut, toimeentulotuen maksut, lääkekorvaukset ja kaikki mitä nyt ylläpidetään verovaroin muutetaan maksulliseksi.
Ei olisi puolellakaan kansalaisista varaa enää autoilla, sillä elinkustannuksiin hupenisi pienten -ja keskisuurten tulot.
Joskus sitä ihminen kuvittelee olevansa oikeinkin hyvä ekonomi, mutta ihminen on erehtyväinen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Autovero poistuu 2019 alussa.
nyt jämäkkänä ja pidetään autot siihen asti ostamatta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hullut ja Tollot ettekö edes nää kun yksi maksu vero poistuu niin toinen mokoma tulee lisää
Nyt on tulossa muitakin maksuja Suomen veronmaksajille lisää kun päättäjät on Suomen veron maksajien rahat tunaroineet vääriin sijoituksiin
Trumpin USAn johtoon nouseminen antaa lisää kylmää kyytiä valtioille joilla on sijoituksia USAssa näin näin viime yön uninäyssä on tulossa Rahamaailman romahdus monen varat häviää kuin tuhka tuuleen ja siitä seuraa kaaos
Merkkinä tästä näyn mukaan on Trumpin rajojen tiukentunut valvonta joka on yhteydessä tulossa olevaan katasrofiin

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olet optimisti minä ennustan vuonna 2029 autoverosta poistetaan 500 e.Sitten elvistellään olihan se selvitys ihan täynä virheitä ei siinä ollu mitään autoveron 500 e poistosta.Teatterissa voidaan ja on hyvä esittää esityksiä missä on kosketuspintaa yhteisiin asiaan.Kun yhteisten asian hoito on teatteria on näytteleminen ja yhteisten asiain hoito sekottunu.Työpaikanvaihdos paikallaan kansanedustajat teatteriin esitään osaamatonta kansanedustajaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pieleen meni,työryhmä olis pitänyt perustaa 2 kk kunnallisvaalien jälkeen niin oppositiokin uskaltaa vähän tulla vastaan vuosisadan parasta esitystä . Käytännössä lienee että 5:n vuoden kuluttua Mikään ei ole muuttunut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Parlamentaarinen liikennetyöryhmä" ... ?
Kuulostaa hienolta, kahvia, kahvileipää ja lounaita nautitaan. Kokouspalkkiot juoksevat. Sokerina pohjalla, ettei takarajaa minkään mietinnön valmistumiseen asetettu.
Perikepulainen tapa haudata asia...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Työryhmän tehtävänä on kertoa ajoneuvoverojen vuosimaksun korotuksesta vuoden 18 alusta alkaen. Korotus tulee olemaan useita satoja euroja ja kerätyt rahat aiotaan käyttää kaikkien mukana olevien puolueiden omien hyvien tarkoitusten rahoittamiseen.
Jos puolueilla on enemmänkin hyviä tarkoituksia niin jo alustavasti voidaan sopia että seuraavana vuonna maksu nousee vaikkakaan tietoa ei sovi julkistaa keskeneräisenä.

En ehkä ostaisi uutta autoa enää tänä vuonna jos moinen toteutuu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ei kaikki jotka ajavat n.5000-8000 v.ole tarkoituksenmukaista hankkia uutta autoa.ja näitä rangaistaan.mitähän rumppi sanos?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toivottavasti oppositiopuolueet eivät mene Bernerin miinaan, parempi kun pysyvät kaukana tästä emännästä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun ei onnistunut törkeästi ja perustuslainvastaisesti suhmuroimalla, niin nyt yritetään sitten sääntöjen mukkaan ja lain kirjainta noudattaen. Kyllä mahtaa siepata kun tää yksityistäminen kestää nyt niin kauan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (56)

Uutisvirta

45
"Jos on huono marjavuosi, niin se on Arinan syy" – Kari Juntunen on päivätyönsä ohella Osuuskauppa Arinan hallituksen varapuheenjohtaja, joka kummastelee Arinan saaman kritiikin määrää
41
Ouluun halutaan rakentaa maailman pohjoisin mallastamo, hankkeelle haetaan rahoittajia: "Tarvitaan paikallista mallasta, paikallista humalaa ja paikallista hiivaa"
38
Analyysi: Putin sysäsi asevarustelun yksin amerikkalaisten syyksi – eikä eurooppalaisten huoli venäläisten kansalaisoikeuksista saa vastakaikua
17
Sykkelit saadaan viimein käyttöön ensi viikolla, viimeiset kaupunkipyörät asennetaan paikoilleen viikonlopun aikana
15
Oulu palkkaa ulkopuolisen selvittäjän etsimään säästökohteita – "Oulu ei ole mikään kriisikaupunki, mutta työtä pitää tehdä"
15
Oulun Allas Sea Poolin aikataulua jatkettiin vuodella – nyt merikylpylän arvioidaan avautuvan keväällä 2021
13
Syyttäjä: Omakotitaloista vietiin yli 50 000 euron edestä tavaraa – Kohteisiin päästiin löytämällä vara-avaimet

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Työssä käyvät, tykkäätkö työstäsi?

En tykkää. Eikä se johdu työpaikasta tai sen huonosta ilmapiiristä. Työnteko ei vain kiinnosta. Raha ainoa motivaattori ... Lue lisää...
Patonki

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

22.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image