Kotimaa

Hailuodon pengertielle ei tule katuvaloja, tie merkitään sumupaaluilla ja kai­de­va­lais­tuk­sel­la – katso lista kiinteän yhteyden yk­si­tyis­koh­dis­ta

Hailuodon kiinteä yhteys tulee nykyisen lauttaväylän pohjoispuolella. KUVA: Kirjasniemi Jussi
Kotimaa 23.4.2018 10:33 | Päivitetty 23.4.2018 10:41
Kaleva

Hailuodon kiinteän yhteyden tiesuunnitelma on valmistunut, kertoo Pohjois-Pohjanmaan ely-keskus. Sille tulee mittaa yhteensä noin 8,4 kilometriä. Hankkeen kustannusarvio on 74 miljoonaa euroa.

Kiinteä yhteys tulee nykyisen lauttaväylän pohjoispuolelle.

Kahden sillan ja pengertien muodostama kokonaisuus tehdään Hailuodon Huikun ja Oulunsalon Riutunkarin välille. Toinen silloista on Riutun silta, joka sijoittuu Riutukarin nykyisen lauttarannan pohjoispuolelle. Huikun silta tulee puolestaan noin kilometrin päähän Hailuodosta. Riutun silta on 740 metriä ja Huikun silta 770 metriä pitkä.

Pengertielle ei tehdä perinteistä tievalaistusta. Tien varteen tulee sumupaaluja. Lisäksi tien näkyvyyttä pimeällä ja sumulla lisätään kaidevalaistuksen avulla.

Autokaistojen leveys on 3,25 metriä. KUVA: Pohjois-Pohjanmaan ely-keskus

Huhtikuussa valmistuneesta tiesuunnitelmasta pyydetään lausunnot eri sidosryhmiltä sekä Oulun kaupungilta ja Hailuodon kunnalta. Ennen lausunnon antamista kaupunki ja kunta asettavat tiesuunnitelman kansalaisten nähtäväksi, todennäköisesti toukokuussa. Lausuntojen ja muistutusten käsittelyn jälkeen Liikennevirasto käsittelee suunnitelman.

Nämä asiat sisältyvät tiesuunnitelmasta:
– Rakennettavan tieyhteyden kokonaispituus 8,4 kilometriä.
– Maapengertä 6,9 kilometriä.
– Kaksi siltaa yhteensä 1,5 kilometriä.
– Kiviainesta tarvitaan noin miljoonaa kuutiometriä.
– Tien geometria sallii 80 km/h ajonopeuden.
– Tienkäyttäjiä varoitetaan vaarallisista liikennöintiolosuhteista.
– Uudelle yhteydelle tulee yksi pysäköintialue ja keinosaari.
– Uudelle yhteydelle ei tule perinteistä tievalaistusta, melusuojausta
eikä joukkoliikenteen pysäkkejä.
– Rakentamisen kokonaishinta alustavasti 76 miljoonaa euroa.

Tien kaistajärjestelyt:
– Autoliikenteen ajokaistojen leveydet ovat 3,25 + 3,25 metriä.
– Kevyelle liikenteelle molemmin puolin tietä olevat 1,25 metriä leveät
pientareet.
– Penkereen rakenteen kokonaisleveys on 10,5 metriä.
– Tien pinta noin 3,5 metriä keskimääräisen veden yläpuolella.

Alla on suunnittelu- ja konsultointiyritys Sitowisen esittelyvideo yhteydestä:

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (196)

Lambolla makea vedellä hailuotoon. Kiva kun eii ole äänivalleja haitalla. Pääsee härkä ulvomaan niin muutkin voi kuunnella. Hieman ahtaat on oltavat pyörillä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mahtavaa kun päästää pöristelemään hienoihin maisemiin👍🏻 Ollaan tekemässä kesäajaksi joka viikonlopulle kahden päivän ajelutapahtumaa. Hieno juttu kun saadaan silta🏍🏍🏍🏍

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi silta pitää yleensäkkään rakentaa? Riittäisi lauttayhteys 2kertaa vuorokaudessa. Kalliiksi tulee niiden muutaman työssäkäyvän hailuotolaisten takia sillan rakentaminen...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eräs lukija huomasikin tärkeän asian, pieni pakkanen ja kova tuuli tulee aiheuttamaan vaikeuksia.

Tien pinta jäätyy ja on tosi liukasta.
Kova sivutuuli ja maitoa ja leipää kuljettava kuorma-auto voi ajautua tieltä mereen tuulen voimasta.

Entäs kevyempi asuntoauto tai vaunua vetävä henkilöauto, tosin nämä liikkuvat kesäisin, tuuli on silti otettava huomioon.

Kyseisen tien ylläpito on varmaan kovinkin haasteellinen tehtävä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hintaa on ihan tarpeeksi, kun 10 miljoonaa per kilometri. Tätä pengertä tulisi hyödyntää paljon enemmän tuulivoimaloille, koska ne saadaan tällä tavalla hyvin merelle. Liian vähän voimaloita, toivottavasti niitä tehdään satoja tien varteen. Muuten aivan hukka investointi. Onko laskettu, että milloin maksaa itsensä takaisin?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kevyen liikenteen, so. pyöräilijöiden ja vaikkapa lenkkeilijöiden riittävän hyvät eli turvalliset väylät on tärkeä asia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ensinnäkin kiitos Sipilän hallitukselle ja virkamiehille hyvästä työstä Hailuotoon rakennettavasta pengertie yhteydestä.

Kyllä ne virkamiehet ja suunnittelijat ovat pohtineet kaikkea ja päätyneet tähän ratkaisuun. Olisi ollut hyvä kertoa tässä samassa jutussa, että miksi ei tehty katuvalaistusta ja miksi ei tehty erikseen kevyenliikenteen väylää.

Hyvät ihmiset tämä on harvaliikenteinen maantieyhteys, missä ei liiku juuri pyöräilijöitä, saati jalankulkijoita. Niin miksi sinne pitäisi rakentaa kevyen liikenteen väylä erikseen.

Kevyen liikenteen väylän talvikunnossapito maksaa myös.

On kyse kustannuksista ja katuvalojen kohdalla veikkaan myös valosaasteen merkitystä ympäröivälle luonnolle.

Erinomaista työtä ja mahdollisimman pian vaan rakentamaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No ei nyt liiku mutta just oli lehesä juttua ko Oulhun pittäis saaha polokupyöräturismia ni misä ne sitte aijais jos el ole tietä niile, pottumuusia niistä tullee tuola tielä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi eivät rakenna tunneli tietä Hailuotoon. Ouluun rakennettiin iso kiviluola, niin eikö sama homma kävisi rakentaa Hailuotoon tunnelitie.
Paljon turvallisempi ja ekologisempi olisi, että tie kulkisi meren alitse, jolloin hyytäviä olosuhteita ei tarvitsisi pelätä. Meren raivotessa tien käyttö olisi erittäin vaarallista. Suunitellaanhan Tallinnaan meren alaista tunnelia, niin miksi ei Hailuotoon. Ei se paljoa kalliimmaksi tulisi ja tien hoito kustannukset olisivat talvisin nolla, mitä meren päällä kulkeva tie.
Miljoona tonnia kiveä pitäisi ajaa meren päällä kulkevaan tiehen, kun taas meren alta tunnelista tarvitsisi louhia kiveä pienempi määrä ja sillä olisi hyötykäyttöä tien pohjiksi mantereella.
Ehdottomasti tunnelitie, eikä mitään meren päällä kulkevaa. Järkisyitä kyllä löytyy enemmänkin, kuin mitä toin tässä esille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hienoa että vihdoinkin saadaan kiinteä yhteys Luovosta mantereelle. Myös valosaasteen vähentämistoimet ovat paikallaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Omituista keskustelua kun jotkut tuntuu tosissaan kuvittelevan että tämä on joku Tuiran silta jonka yli menee jatkuva jalkankulkijoiden ja pyöräilijöiden virta kesät talvet, päivät yöt. No ei todellakaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä kävelijöille ja pyöräilijöille on hyvä varata enemmän tilaa. Voisi miettiä olisiko järkevämpi tehdä siten, että kevyen liikenteen väylä olisi vain toisella puolen tietä ja olisi sen 3,5 -4,5metriä. Kannattaisi laskea mitä säästöä tulee kun tää väylä tehtäisiin yhdelle puolelle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ne uskalikot, jotka uskaltavat pyöräillä Hailuodontien vartta 20 cm pientareella 80 km/h nopeusrajoitusalueella, varmasti uskaltavat pyöräillä 1,25 m pientareellakin.

Ei muillakaan sivuteillä ole kevyenliikenteen väyliä, vaan pelkkä piennar.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sama tuli ekana mieleen suunnitelmaa katsoessa. Miksi ei yhtä leveää kevyenliikenteen väylää, Vaan kaksi kapoista? Hurjalta tuntusi olla talvella pyörällä metrin väylässä kaiteen ja tukkirekan välissä. Ei tule Oulusta pyörilykaupunkia tällä tapaa. Haastan suunnittelijan pyöräilemään toukokuussa Oulunsalosta Hailuotoon piennarta pitkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On tuokin reitti tullut ajettua monta kertaa pyörällä ja ei mitään ongelmaa. Oletko koskaan ajanut piennarta pitkin? Oliko ongelmia? Se on aivan samanlaista ajaa Hailuodossa kuin missä muualla tahansa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aivan täysi turhake koko silta! Ihan hyvin on riittäny tähänkinasti lauttaliikenne. Olis niille rahoille muutaki käytöä ollu, esim. heitteillä olevat vanhukset. Tai vaikka tänne meiän ysitielle lissää kaistoja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (196)

Uutisvirta

11:04
Junaliikenteessä poikkeustilanne teknisten ongelmien vuoksi – myös pohjoisen-junat ovat myöhässä
10:53
Vesijohto poikki Kuusamon keskustassa – Kitkantien ja Vienantien risteys suljettu liikenteeltä
10:42
Kolmesataa hollantilaista halpisautoa hurautti Oulun kautta Ruotsiin – Tarkastiko poliisi enintään 500 euroa maksaneiden ajopelien kuntoa?
10:23
Kaleva oikaisee
10:18
Rekan jarrut kärysivät – Molemmat ajokaistat avattu nyt liikenteelle Kuusamontiellä
10:12
Ulkoministeriö: Suomen suurlähetystön toimintaa on tutkittu Turkissa jo kuukausien ajan: "Epäillään, että tätä järjestelmää on käytetty väärin"
10:09
Oulu-Koillismaan pelastuslaitoksen tehtävämäärissä huomattava kasvu – Riskienhallintapäällikkö: "Mitä ihmiset puuhastelevat lähtiessään töistä kotiin?"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu huonoksi iltayöstä alkaen Ahvenanmaan, Varsinais-Suomen, Satakunnan, Kanta-Hämeen, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa lumisateen, pöllyävän lumen ja sään lauhtumisen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Tuntematon sotilas 3.0

202 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Amerikkalaisprofessorin väitös; Suomi olisi voinut välttää talvisodan

Jopas on herra Stephen Kotkinilla s.17.2.1959 puheet ja tutkimustulokset. Suomi oli itsenäinen maa, joten miksi Stalin h... Lue lisää...
Sotamies

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

22.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image