Kotimaa

Hailuodon kiinteän yhteyden suunnittelu on käynnistynyt, ylei­sö­ti­lai­suuk­sia marraskuussa

KUVA: Moilanen Jukka-Pekka
Kotimaa 31.8.2017 9:38 | Päivitetty 31.8.2017 13:44
Kaleva

Pohjois-Pohjanmaan ely-keskus sekä Oulun kaupunki ja Hailuodon kunta ovat aloittaneet kiinteän yhteyden suunnittelemisen Oulunsalon Riutunkarin ja Hailuodon Huikun välille. Kiinteä yhteys muodostuu pengertiestä ja kahdesta sillasta. Se korvaisi nykyisen lauttayhteyden.

Kaikille avoimet yleisötilaisuudet järjestetään Oulussa ja Hailuodossa todennäköisesti tämän vuoden marraskuussa. Ajankohdista tiedotetaan myöhemmin erikseen.

Ely-keskuksen mukaan lauttayhteyden jatkaminen vaatisi lähivuosina lauttakaluston uusimista. Toimivalla yhteydellä on tärkeä merkitys Hailuodon kunnan asukkaille sekä matkailulle.

Tiesuunnitelman laatiminen käynnistyi maastotutkimuksilla ja luontoselvityksillä tämän vuoden alkupuolella. Varsinainen suunnittelutyö tehdään tänä syksynä. Vesilain mukaisten lupahakemusasiakirjojen on määrä valmistua tammikuussa 2018 ja tiesuunnitelman maaliskuussa 2018. Kiinteä yhteys pyritään sovittamaan mahdollisimman hyvin alueen maisemaan.

Kiinteän yhteyden rakentamisajankohdasta ei ole vielä tietoa. Sen kustannusarvio on kokonaisuudessaan noin 74 miljoonaa euroa.

Hallitus kertoi torstaina iltapäivällä, että valtion budjetissa on varattu rahaa kiinteän yhteyden rakentamiseen.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (59)

Kestovalittajia ovat ne, jotka vaativat siltaa ja ovat sen hankkeen puolella. Mikä estää heitä muuttamasta mantereelle, jos ei kerran lauttakyyti kelpaa??

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tornaatorilla näkyy olevan oma lehmä ojassa, vai pitäisi meidän jatkossakin kärvistellä tuon jatkuvan aikataulusidonnaisuuden, jatkuvien teknisten ongelmien, välillä matalikolla käyntien kanssa jotta muutamalla ihmisellä säilyisi työpaikka tai että ne kioskit? He saavat varmasti muutakin työtä, isompia porukoita pistetään lähes päivittäin kilometritehtaalle. Luonnonsuojeupiirin perusteet ovat lähinnä naurettavia, liekö huumorimielessä laadittu. Nyt on korkea aika rakentaa kiinteä yhteys, sen verran tiedän tästä asiasta, että nyt se tulee ihan varmasti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Valtion myöntämät varat tulisi käyttää lauttaliikenteen kehittämiseen, ei suinkaan siltaan. Nyt kun laitetaan uusi lautta tilaukseen, se valmistuu ennemmin kuin silta! Säästyisi lauttarantojen idylliset kahvilat, sekä lauttahenkilöstön työpaikat! He tekevät arvokasta työtä. Näin Hailuoto pysyisi saarena ja säilyttäisi sen omintakeisen imagonsa mikä sillä on. Hailuoto on saari, johon tullaan lautalla, veneellä tai vaikka lentokoneella!! Ei asfalttia pitkin. Toivottavasti luonnonsuojeluliitto pistää vielä hanttiin ja lujasti. Saadaan tämä siltahanke nurin!!!!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On hyvin surullista että tällaisia päätöksiä tehdään, ilman että asioihin perehdytään perin pohjin. On selvää, että Hailuodon rauha on iäksi mennyttä sillan myötä! Tämä on selvää että nämä nykyajan kiire-ihmiset tulevat vielä näkemään, kuinka väärässä he olivatkaan vaatiessaan siltaa ja saadessaan sen. Miten on, kun valtio kustantaa sillan, kustantaako kunta tai valtio myös valvontakamerat tai jonkin muun turvajärjestelmän turvallisuutensa puolesta pelkääville asukkaille/mökkiläisille ?? Kalliiksi tulee myös alkaa rakentaa portteja yksityisteiden suojaksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Saaristoromantiikkaa kaipaavan ostamasta soutuvenettä ja soutaman Luotoon vaikka Virpiniemestä. Sieltä kun sihtaa suunnan Marjaniemeen, niin ei näy korkeakaan silta.
Apropo´, miten on Vaasassa vaikuttanut Raippaluodon silta sen takana asuville?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvin vähän on silta vaikuttanut Raippaluotoon. Ja aivan sama jauhaminen kaikesta mahdollisesta on aikanaan ollut täälläkin. Hailuotoon lienee vähän suurempi vaikutus kuin täällä, sillä mantereella saaren välittömässä läheisyydessä on huomattavasti enemmän porukkaa, mutta vaikutus tullee olemaan luodossakin aika huomaamaton. Kesällä ja metsällä hieman enemmän porukkaa, mutta keskitalvella tuskin vaikutusta huomaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hailuoto liitetään Ouluun ja siitä tehdään oululaisten rakennusyhtiöiden hiekkamonttu. Älkää antako saartanne rakennusfirmojen hallintaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kohta pääsee tallomaan eikun tallustelemaan merenrantaluontoon oikein sankoin joukoin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sitten luotolaisetkin voivat hyvästellä kaikki erityisasemaansa liittyneet edut samoin kuin saaristokunnan eksotiikan. Voi olla, että turismikin hiipuu, kun Hailuoto tulee olemaan ihan samanlainen kunta kuin vaikkapa Siikajoki tai Lumijoki. Taantuva maalaiskunta vähän liian kaukana keskuksista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos laitetaan s-ryhmä maksamaan silta. Annetaan rakentaa iso kauppakeskus tuohon välille. Tuulikaapit oulunsalon lauttarantaan ja hailuotoon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei kannata siltaa/pengertietä tehä. Ainutlaatuinen paikka. Nyt sinne ei pääse yötä päivää jengi ajeleen, riehuun, sotkeen ym. Mut entäs rakennelmien jälkeen? Ne jotka asuu saares on tottunu elään lautan kulkuaikojen kaa. Annetaan vaan olla noin, niin luontoki kiittää

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei kukaan nytkään ajele mihinkään Tyrnävälle riehumaan vain koska sinne menee tie.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tien myötä Hailuodossa käynti tulee olemaan yhtä eksoottista kuin Pulkkilassa kävisi. Nyt kun leirintäalue on saatu hävitettyä parilla mökillä niiden edessä niin tällä saadaan loputkin rahan saareen kantajat pois Hailuodosta. Onhan se toki sitten paikallisten mukava ajella mantereelle .. ja pakkokin kun ravintolat ja kauppa lakkautetaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No jo on on tuhlausta järjestää mitättömiä PR ja lobbaustilaisuuksia turhaan kaupungin rahoilla ku ei oo hankkeen rahoituskaan kunnossa. Ei pengertietä Hailuotoon! Tuhoaa luonnon ja tulee oikeasti kalliimmaksi kun on mediassa kerrottu. Peruskorjauskustannukset on 1/3 alkuperäisestä hinnasta joka tulee eteen 25 vuoden päästä rakentamisesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikö Ely-keskuksella ole muita tehtäviä tarpeeksi, kun muutamien vuosien välein pitää työllistää virkamiehiä. Vuodesta 1966 lähtien siltahanke Hailuotoon nostetaan esille. Ilmoittaisi ely-keskus joskus, että varat ovat käytettävissä ja mistä ne saadaan. Hailuodon virkamiehillä sekä eräillä luottamushenkilöillä on pakkomielle hävittää saari.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Heti se silta valmiiksi, sitten saadaan hyvin ahvenia siltapilareiden juuresta ja kalat tykkää kuten Juutinraumassa. Ällistyttävä lisääntyminen koko egologisella yhteisöllä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuleeko halvemmaksi muuttaa kaikki luotolaiset kaupunkiin maksamalla heille vaikka puolet keskusta osakkeen hinnoista?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (59)

Uutisvirta

130
Oulun punaiset pyöräilybaanat löydettiin ja todettiin heti liian kapeiksi – väylien erottuvuus kerännyt kiitosta
87
Iltalehti: Jani Toivola nostaa korotettua kulukorvausta tyhjillään olevasta Riihimäen-asunnostaan, vaikka asuu Helsingissä
54
Lippo Pesiksen sarjapaikka siirtyy Lippo Junioreille – uusi yhtiö vastaa sarjapaikasta
48
Polttoainesuuttimiin on muodostunut suolaa – Nesteen bensiinin Mercedes-Benzeihin aiheuttamaa vikaa tutkitaan yhä
45
Koodareista on Suomessa huutava pula – helpotusta haetaan sieltä, missä pippuri kasvaa
35
Oulun kaupunki ei aio keskeyttää Move-testin tekemistä – sivistysjohtaja Mika Penttilä toivoo kuolemantapauksen avointa käsittelyä
33
Maatilojen kriisituen valtaosa suunnattiin kuivuudesta eniten kärsineeseen Etelä-Suomeen – mihin kriisituki riittää?

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Suomessa on 60 000 työssäkäyvää köyhää

Mainitsemasi alat eivät ole pienipalkkaisten aloja, korkeintaan siivooja, en tiedä. Sunnuntait ja vuorotyöt nostavat tul... Lue lisää...
Varakas köyhä

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla. 24.6. - 26.9.

Naapurit

18.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image