Kotimaa

GTK:n asiantuntija ja­ko­hih­naon­gel­mas­ta: Suolauksen kuluttava vaikutus korostuu Oulun seudulla

Tiesuola pitää teiden pinnat sulina. Samalla märkä tien pinta nopeuttaa asfaltin kulumista. KUVA: Kontiainen Jarmo
Kotimaa 22.2.2017 6:12
Timo Myllykoski

Kiviainestutkijat eivät usko näkemykseen, jonka mukaan Oulun seudun jakohihnaongelman aiheuttaisi mustaliuskealueilla esiintyvä happamuus.

Geologian tutkimuskeskuksen erikoisasiantuntija Mika Räisänen toteaa sen sijaan tienpintojen kulumisen ja pölynmuodostumisen suolauksen vaikutuksesta olevan edelleen täysin relevantti ja lisäselvityksien arvoinen asia.

Tiesuolan avulla pidetään tienpinnat sulina ja turvallisina, mutta samalla, kun tienpinnat ovat märkiä, lisääntyy nastarenkaiden aiheuttama kuluminen moninkertaiseksi.

– Suolaus lisää huomattavasti nastarenkaiden aiheuttamaa tienpinnan kulumista ja pölynmuodostumista, ja tämä korostuu Oulun alueella, missä ei ole helposti saatavilla hyvän nastarengaskulutuskestävyyden omaavaa kiviainesta, sanoo Räisänen.

Autojen jakohihnakoteloihin kertyvän ruskean pölyn alkuperä voidaan hänen mukaansa päätellä pölyn mineralogisesta koostumuksesta. Se on ikään kuin pölyn sormenjälki, joka olisi hyvä selvittää.

Asfaltin kulumisessa muodostuu katupölyä. Kulumisen intensiteetti riippuu muun muassa asfalttityypistä, käytetyistä kiviaineksista asfaltissa ja ajonopeuksista.

Lue lisää 22.02.2017 Kalevasta.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (94)

Kyllä motarilla on sellainen suola- vesi -masuunihiekkaliemi, että se tarrautuu tuulilasiinkin eikä lähde tuulilasinpyyhkijöillä mihinkään.
On se kumma, jos se taikina ei syö jakohihnoja ja naarmuta tuulilaseja.
Tänäänkin teiden ritari vei Kempeleessä masuunihiekkaa rekallaan ja kuorma oli ainakin puoli metriä yli laidan tason, mutta viistetty niin, että laidan kohdalla oli laidan tasalla.
Mikä hitto siinä on, että maa-ainesten kuljettajille ei löydy suitsijoita, vaan saavat levittää kuormansa pitkin teitä ja muiden autojen päälle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kiinnostaakohan nämä poliisia? Jos seuraavalla kerralla tuollaisen tiellä kohdatessa soittaa virkavallan mittailemaan sitä kuorman korkeutta, niin alkaisikohan asian tila muuttumaan?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ongelma ratkeaa kieltämällä jakohihnat tai sitten jonkinlainen jakohihnavero, josta autoilija sais avustusta hihnankorjuuseen, tietysti kaikkien verohallintokulujen jälkeen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sanoin jo aikoja sitten, vuosi takaperin, että Oulussa ajetaan liikaa samoissa urissa nastarenkailla ja liian pienellä turvavälillä. Siitä ongelma johtuu. Näköjään olin taas oikeassa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Meillä 10 vuoden kokemus Audin eli VW dieselistä. Jakopään osat kesti ensin 70tkm ja vaihtoon, sitten hajosi kokonaan 49tkm ajon jälkeen ja siitä kesti sitten 34tkm kun piti taas laittaa kaikki uusiksi jakopäässä. Ylimääräiset kustannukset heikosta rakenteesta 6100€, josta valmistajan vastaantulo oli puolet. Eli kallista on ajella saksalaisella. Seuraava auto on sitten japsi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

no äläpä nyt yleistä. saksassa osataan tehdä autojakin mm mersu ja bemari. ei katkeile remmit niinkuin volkkarissa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos kitkarenkaat kiellettäisiin, ei teitä tarvisi suolata. Ongelma ratkaistu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Raskaan liikenteen eli rekkojen takia teitä suolataan. Mitä jos kiellettäiski se.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitäs jos aletaan rekat kuljettaan etelästä pohjoiseen junan kyydissä.
torniossa voi ottaa pois kyydistä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tekisi mieli lausua, että aika lailla on saamatonta porukkaa autoalalla, kun eivät tällaista "pikku" ongelmaa saa selvitettyä tai edes luotettavasti "arvattua" ja todistettua mistä on kysymys.
Jakohihnakotelo on tehtävä vain mahdollisimman tiiviiksi ja hienosuodatetulla ilmalla sinne ylipaine. Samalla periaatteella, kuten pölyä ja kemiallisia epäpuhtauksia ympäristössään sisältävän prosessiteollisuuden sähkö- ja elektroniikkatilat ja -kaapit hoidetaan, jottei sinne tunkeudu asiatonta materiaalia. Niin sillähän sen sitten näkisi kestääkö hammashihna ja sintraamalla valmistetut hammasrattaat pyöriä edes ulkopuolisesta pölystä vapaassa puhtaassa ilmassa, oululaisilla teillä. Eihän tätä koetarkoitusta varten montakaan taksia ja/tai kaupparatsun VAG autoa tarvitsisi jakohihnakotelon suodatetun ylipaineistusilman suodattimella ja puhalluslaitteella varustella, jos ongelma oikeasti haluttaisiin selvittää. Tällaista allekirjoittanut nimimerkki olen ”juttutuvassa” aiemminkin esittänyt.
Vai jatkuuko tämä ”pölhölandian” jakohihnaongelma show, kuten näyttää, mediassa ja korjaamoilla maailman tappiin?
Toki julkisuudessa esitellyn raahelaisen insinöörin "patentoima" auton omasta lämmityslaitteesta otettava ilman sivuvirtapuhallus toimisi ehkä myös asian tutkinnassa samoin. Mutta onhan sillä auton lämmityslaitteella ja ilmastoinnilla oma tarkoituksensa ja mitoituksensa vain "kabiinin olosuhteille", eikä sitä ole mitoitettu myös moottorin jakohihnan tuuletukselle. Eikä auton "rintapellin", moottoritilan ja ohjaamon välin, lisä reijittäminen IV-kanavalla ole mielekästä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juuri noin!
Sen jälkeen täytyykin alkaa keksiä uusia syitä, ikivanhaan ongelmaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Riittää kun jakopää koteloidaan tarpeeksi hyvin kuten esim. Hondassa niin ei hihnan kanssa ole mitään ongelmia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei ollut suola. Vaan mahdollisesti suolan pehmittämä asfaltti joka pölyyntyy nastojen takia kun ajetaan samoissa urissa ja ei noudateta turvaväliä. Köröttelynopeus saattaa olla eräs ongelman syy. Suolan merkitystä en allekirjoita, se tulee olemaan vähäinen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä luultavasti pitää paikkansa. Yksi tekijä tässä on unohtunut tutkia täysin ja se on sääkuviot.

Kun etsitään seikkoja mikä erottaa Oulun seudun muusta Suomesta niin se löytyvät meteorologisilta kartoilta. Talvisin nollaraja eli suolausten tarve on hyvin usein juuri Perämeren pohjukan rannikolla. Syksyllä pitkään avoimena pysyvä meri pitää rannikon leutona vaikka sisämaassa onkin jo pakkaskelejä. Lumiraja ja nollaraja on usein Perämeren rannikkoa myötäilevä ja pysyy pitempään paikallaan. Kun siihen lisätään Oulun seudun runsas liikenne niin pienikin jakopäiden lisäkuluminen suolauksen johdosta nousee esille muun maan tilastojen rinnalla. Eteläisemmässä Suomessa tämä nollavyöhyke liikkuu paljon nopeammin laajemmalla alueella ja rannikollakin enempi viistoon kuin sen suuntaisesti. Kelit vaihtelevat etelässä nopeammin suojan ja pakkaskelien välillä. Oulussa kelit ovat useammin ja pitempään suojan ja pakkaskelin rajoilla.

Ilmatieteen laitokselta voisi tilata kartan jossa näkyy missä päin Suomea lämpötila on suolauslukemissa kauimmin ja sen kun yhdistää liikennemääriin niin Oulun seutu melko varmasti pomppaa esille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Itselläni oli edellisessä autossa juuri tämä hihnan ennenaikainen kuluminen. Itse ajoin silloin teillä joilla ei ollut juuri suolausta mutta turverekkoja kulki pöntiönään eestakasin. Oikein piti jättää satametriä turvaväliä jottei kattopressun alta pöllyävä turve tule auton ilmanvaihdon kautta sisälle. Autonkin konehuone oli ruskean mönjän kyllästämä.
Nyt reitit muuttuneet ja autokin toinen niin onpa tämäkin ilmiö poistunut. Ota tästä selvää sitten....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pienenlainen sulla on ollut turvaväli. 80 vauhdissa auto kulkee sekunnissa noin 22metriä, joten 100m on vasta noin neljän sekunnin väli. Hyvissä olosuhteissa välin pitäisi olla metreinä sama, kuin lukema nopeusmittarissa, joten talvella olisi syytä 80 alueella vieläkin pidempään väliin. Turhaa siinä muutenkaan roikkuu rekan perässä jos kuitenkin ajaa samaa nopeutta. Sama pitää vaikka 200metriä tai vaikka 400 metriä väliä, niin matka sujuu sitä mukavemmin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (94)

Uutisvirta

28.1.
Kiinalainen matkailija on tuotu eristykseen Lapin keskussairaalaan koronavirusepäilyn vuoksi – potilas oli tullut Wuhanista
28.1.
Oulun ammattikorkeakoulussa ultralujasta teräksestä rakennetulla autolla pyritään parantamaan autojen energiatehokkuutta – "Tavoitteena oli suunnitella mahdollisimman luja ja kevyt auton runkorakenne"
28.1.
Karibianmerellä voimakas maanjäristys, useille maille annettiin tsunamivaroitus – Vedenalainen järistys oli voimakkuudeltaan 7,7 richteriä
28.1.
Lin­ja-au­to suistui ojaan Enon­te­kiöl­lä
28.1.
Oulun keskustan Snellmaninpuistolle laadittiin rakennussuunnitelma – puistoon suunnitellaan oleskelumahdollisuuksia ja taidepolkua
28.1.
Trump: Palestiinalle itsenäinen valtio, Israelin miehittämät siirtokunnat tunnustetaan, Jerusalem säilyy "jakamattomasti" Israelilla, Palestiinalle pääkaupunki Itä-Jerusalemiin
28.1.
Hiihtosuunnistuksen kuusinkertainen nuorten maailmanmestari Liisa Nenonen muutti Ouluun opiskelemaan: "Lunta on pitänyt etsiä" Tilaajille

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono maan itäosassa sekä Päijät-Hämeen, Keski-Suomen, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa lumisateen, lumisten teiden ja sohjoisten teiden vuoksi.
Ajokeli on huono Lapin länsiosassa sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Posio ja Kemijärvi pöllyävän lumen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi aamusta alkaen maan etelä- ja keskiosassa lukuunottamatta Ahvenanmaan maakuntaa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Lukijakuvat

Katsotuin tänään

Iitaz

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Hinnoittelevatko selluköpit itsensä työttömäksi?

Ei mitään rajaa taas suomalaisen työntekijän haukkumisella. Ylen telkemän tutkimuksen , Yle uutiset Politiikka 28.2.201... Lue lisää...
taas aivan bullshitt...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

29.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image