Kotimaa

F-35:n valmistaja lupaa Suomelle hävittäjän tuotantoa – "Emme kerro, kuinka häive rakennetaan, mutta kerromme miten se ylläpidetään"

Lockheed Martinin ylläpidosta vastaava johtaja Steve Sheehy kertoo, että yhtiö tarjoaa Suomelle hävittäjien rakentamista. KUVA: Ossi Ahola
Kotimaa 10.2.2020 16:06 | Päivitetty 11.2.2020 12:16
Joonas Kuikka

Lockheed Martin esittelee F-35-hävittäjänsä neljäntenä kandidaattina Satakunnan lennostossa Pirkkalassa. Kaksi hävittäjää saapui eilen illalla testijaksolle Suomeen, mutta kumpikaan ei noussut tänään ilmaan koelentäjien lepoaikavaatimusten takia. Yhtiö kertoo tarjoavansa Suomelle tarvittaessa yhä 64 hävittäjää.

Pirkkala

Lockheed Martin mainostaa F-35:ttä ainoana viidennen sukupolven hävittäjänä Suomen hävittäjäkilpailijoista.

Se erottuu muista ennen kaikkea sisäänrakennetuilla häiveominaisuuksillaan, jotka tekevät koneesta erittäin heikosti tutkissa näkyvän eli taistelutilanteessa lähes havaitsemattoman.

Lockheed Martinin ylläpidosta vastaava johtaja Steve Sheehy kertoo Lännen Medialle, että yhtiö lupaa uudessa tarjouksessaan Suomelle hävittäjän ja moottorin tuotantoa Suomessa.

Hävittäjää ei rakennettaisi tyhjästä, mutta kuitenkin sen verran, että suomalaisilla olisi riittävä huolto-osaaminen.

– Emme kerro, kuinka häive rakennetaan, mutta kerromme miten se ylläpidetään, ja kuinka tehdään lentokelpoisuuteen liittyviä päätöksiä, sanoo Sheehy.

Häiveteknologia on Lockheed Martinin yrityssalaisuus.

– Suomi saa ymmärryksen, kuinka viidennen sukupolven hävittäjä rakennetaan.

Sheehyn mukaan F-35-hävittäjää tarjotaan 64 kappaletta.

– Mikäli vaatimus on 64, me olemme 64:ssä, toteaa Sheehy.

– Oikea kysymys on, montako lentokonetta Suomi tarvitsee selviytyäkseen. Meidän lentokoneemme tekee kaikki tehtävät. Ei tarvita monta eri konetyyppiä.

Varaosia saatavilla kahdella tavalla

Tarkoitus on, että F-35 pystyy operoimaan Suomen huoltovarmuusvaatimusten mukaan. Kokoonpanotaidoilla saadaan insinööreille riittävä osaaminen.

Suomi on ilmoittanut HX-hankkeessa lähes 300 kriittistä hävittäjään liittyvää varaosaa, jotka pitää pystyä korvaamaan.

– Yli puolet osistamme ei ole koskaan rikkoutunut, sanoo Sheehy tämän hetken tilanteesta.

Hävittäjiä on kuitenkin rakennettu jo lähes 500 ja niitä tehdään 140 vuodessa lisää. Siksi Lockheed Martin ei näe varaosatuotantoa ja korjausta kovin hyvänä liiketoimintana Suomessa.

Yhtiö tarjoaa Suomelle varaosien perusvarastoa maahan rauhan aikana. Lisäksi kriisiaikana olisi saatavilla ulkomailta Suomeen siirrettävä varasto.

– Keskustelemme juuri, kuinka suuret näiden osuudet olisivat. Nämä liittyvät harjoittelun ja tukikohtien määrään.

Tarkoitus on myös saada lentotunnin hintaa alemmas kestävämmillä osilla ja vähentämällä huoltotoimenpiteisiin maassa tarvittavan henkilöstön määrää kymmenestä kolmeen.

Tällä hetkellä varaosapuutteita on aiheuttanut Turkin potkiminen ulos F-35-ohjelmasta, kun maa ostaa venäläisen S-400 ohjusjärjestelmän vastoin Yhdysvaltojen vaatimusta. Turkissa on ollut varaosatuotantoa.

Toistaiseksi Sheehy ei ota kantaa mahdollisiin hävittäjätuotantopaikkakuntiin Suomessa tai työpaikkojen määrään. Ne liittyisivät Suomen ja teollisuuden päätöksiin.

F-35 ei lentänyt maanantaina

F-35-hävittäjä ei lähtenyt maanantaina lentoon Satakunnan lennostosta Pirkkalasta.

Syynä ei ollut se, etteikö F-35 pystyisi lentämään sään takia. Kaksi hävittäjää lensi Suomeen myöhään eilen illalla myrskyssä Atlantin yli. Syy oli pitkän matkan lentäneiden Lockheed Martinin koelentäjien lepoajoissa, jotka eivät sallineet lentoa maanantaina.

Alun perin Suomeen piti lentää Yhdysvalloista neljä F-35-hävittäjää, mutta sää- ja ilmatankkauskoneongelmien takia vain kaksi pääsi Suomeen. Kaksi hävittäjää on ilmavoimien vaatimus testitapahtuman läpivienniksi.

Lennon peruuntuminen maanantaina ei ole ongelma. Suomalaisupseerit kertovat, että ruotsalaisen Saabin Gripenin testit saatiin tehtyä suunnitellusti, vaikka mediapäivänä ei päästy ilmaan tutustumislennolle.

F-35:llä on operaatiokokemusta Lähi-idästä ja operaatiokyky Norjassa, jossa myös on vaihtelevat talviolosuhteet.

Tiedotustilaisuudessa oli mukana myös Yhdysvaltain Suomen-suurlähettiläs Robert Pence, joka sai vastata Ylen kysymykseen, onko F-35 Nato-hävittäjä.

– Minun mielestäni tämä ei ole Nato-kone, vaan amerikkalainen kone, joka on tehty ystäville ja liittolaisille. Heistä osa on Natossa, osa ei.

Uutista on täsmennetty 11.2. kello 12.16: Steve Sheehy tarkoitti: "Mikäli vaatimus on 64, olemme 64:ssä." Lockheed Martin ei ota julkisuudessa kantaa tarkennetun tarjouspyyntövastauksensa hävittäjämäärään.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (48)

Taitaa tämä hävittäjä aiheuttaa suomen valtion varoille pahan häiveen.... On ilmeisen kallis ja amerikkalaisilla on tapana kätkeä varsinainen kulupommi kaupanteon jälkeen aktivoituvaksi...eli valtavat ylläpitokulut ja pakollinen lisävarusteiden ja optioiden hankinta. Näin maalais-insinöörijärjellä ajatellen tuskin tuossa häiveteknologiassa on kovin kummallista salaisuutta... Todennäköisesti toimi aktiivijärjestelmällä elektroniikan ja digitaalisen signaalinkäsittelyn voimin. Voi olla mahdollista että tositilanteessa häiveominaisuudet eivät enää olekaan tehokkaita ja riskit on pienempiä jos yhden kallin koneen sijasta on esim 3 edullisempaa konetta tykinruuaksi

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Parasta häivytystä olisi, jos häivytettäisiin turhat hävittäjähankinnat. Niillä rahoilla saisi paljon hyvää aikaan esim. Sotessa ja koulutuksessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ilman uskottavaa puolustusta olisimme pian itäeurooppalainen kuvernementti. Sellaisella alueella ei olisi rahaa mihinkään tärkeään. Esimerkki löytyy läheltä tuosta itärajan takaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikö häive ollut jotain myrkyllistä maalia, Jota pitää sitoa vähän väliä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taisi ne Hornetin vastakaupat ja työt jäädä lupauksen asteelle. Ei mitään luottoa amerikkalaisiin huijareihin. Trumpinkaan opimulset ei pidä, repii milloin haluaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niitä ole pakko ostaa ja syödä. Antaa Venäjän kävellä suoraan rajan yli, onhan noita venäläisiä muuttanut tänne muutenkin jo roppakaupalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ensimmäisenä tuhotaan HUOLTO ja sitten riittää kun odotellaan .. ihan riippumatta siitä onko 100 tai 150 hävittäjää.

Jos tilanne asettuu sotatilaan, niin sota ei laajene USA'n maaperälle, jos Suomi tuhotaan nopeassa taktisessa iskussa ..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomen pitää vaatia sitä mitä Turkilla on ollut, ohjaamosta osa, istuin ja niitä varaosien valmistuksia. Vaarana on sama kuin Turkillakin eli jos teet jotain mikä ei jenkkejä miellytä niin olet ulkona koko ohjelmasta, saako moottoreita, ohjuksia jne.?

Isoin vika tuossa on aseistus. Vain 4 ohjusta jotka pitää osata valita ennen tehtävää, lyhyelle vai pitemmälle matkalle? Noista ehkä 1-2 osuu ja sitten palattava kotikentälle vetäen lämpöjuovaa perässä johon vihollisen ohjus tulee imuun. Koneeseen saa ulkoisiin ripustuksiin 4 lisäohjusta mutta häiveominaisuudet katoaa samalla, näkyy joka tutkassa. Lento-ominaisuudet varmaan porukan huonoimmat.
Koneen hintaa ei pidä tuijottaa. Maan puolustukselle ei ole hintalappua. Ja 10 miljoonan säästö per kone kostautuu kun niitä halvempia ammutaan alas 30 per päivä ja F-35 koneita ehkä 5.
Koneet on riippuvaisia maatuesta ja siihen pitää investoida koneesta riippumatta. Jos maatutkat ja viestimet on tuhottu niin nuo koneet on paras työntää pusikkoon piiloon, ovat aivan avuttomia.
Venäläisten Sukhoi PAK-50 on hyvä kone ja kehitetään jatkuvasti, mm.digitaalinen viestintä, rungon sisässä ohjukset.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Milloin näitä hävittäjiä on tarvittu tositoimessa. Kaikenlainen perustelu on enimmäkseen pelkotilassa olevaa hourailua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

F-35 hävittäjiä on käytetty tositoimissa ensimmäisenä Israelissa.

Hävittäjien tärkein ja tehokkain ominaisuus on niiden pelotevaikutus. Huonojen asejärjestelmien yleinen ominaisuus on se, että niitä joutuu käyttämään tositoimessa. Ylivoimaisesti kallein ase on sellainen, jota joutuu käyttämään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikö todellakin kannattaisi ottaa asioista selvää, ennen kuin näpyttelee viestin?

F-35 ottaa sisäänsä 6 kpl AMRAAM ohjusta. Niiden ampumaetäisyydet vaihtelevat 55 kilometristä 160 kilometriin. Osumatarkkuus on koeteltu ja se on hyvä.

F-35 ei ole riippuvainen paikallisesta maatuesta eikä tutkista. Niillä on tällä hetkellä omat maailman parhaat tutkat. Koneet voivat operoida Suomen ilmatilassa vaikka Norjan Nato-tukikohtia hyödyntäen.

Venäjän kovaonninen Su-57 häivehävittäjä ei kelvannut edes Intialle, kun se huomasi, että häive niistä puuttuu. Sarjatuotanto on onnistunut valmistamaan vain yhden koneen protojen lisäksi. Näyttää vahvasti siltä, että kone ei kelpaa myöskään Venäjän ilmavoimille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yhdysvaltojen ja Kiinan uusin tutkateknologia pystyy näkemään kaikki häivekoneet ongelmitta ja muut seuraavat perässä. Googlatkaa Quantum radar, ei ole rupelihattua vaan jo käytössä olevaa teknologiaa. Häivekoneesta maksaminen 2020 on kuin maksaisi talvella lumesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oletkohan ymmärtänyt lukemaasi...?

Kaikki kvanttihommat ovat vielä laboratorioasteella kvanttitietokoneista lähtien. Toimintaa on saatu aikaan lähellä absoluuttista lämpötilaa kontrolloiduissa laboratorio-olosuhteissa. Mitään varmuutta siitä, että kvanttitutka tulisi koskaan käyttöön ei ole. Jos homma saadaan toimimaan, niin siihen menee vielä kymmeniä vuosia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä tutka havaitsee häivekoneen ja lisäksi kuuluu todella kova jylinä joten ei tuo mitenkään hiivi mihinkään. Kyse onkin siitä että ohjuksen nokan sensorit ei ole lähelläkään maatutkien tasolla joten ohjus voi hukata koneen vaikka maatutka sen näkeekin. Ohjus menee ohi kun se kuitenkin etenee ääntä nopeammin ja parin sekunnin hukkaaminen on matkassa satoja metrejä.
F-35 pystyy myös elektronisesti häiritsemään maan viestiyhteyksiä, tukiasemat sekoaa, viestiliikenne mykistyy. Venäjä pyrkii aina häiritsemään Naton harjoituksia viestinnän jumittamisella, viimeksi Norjassa.

Jenkkien vastus ei todennäköisesti ole Venäjä tai Kiina vaan nyt F-35 lentelee Irakissa ja Afganistanissa joiden tutkateknologia on 70-luvulta. Kun Venäjä toi Syyriaan S-400-ohjukset niin Israel lopetti heti lennot F-22 ja F-35-koneilla maahan ja nyt ohjukset ammutaan joko mereltä tai Libanonin ilmatilasta, harvemmin Israelin puolelta. Yhden F-35-koneen Syyrian ilmatorjunta onnistui lähes pudottamaan mutta kone pääsi vielä Israelin puolelle ja putosi maahan. Hyvä opetus ettei häivekone olekaan näkymätön ja voittamaton.
Suomen uhka olisi varmaan Venäjä mutta sinnehän emme hyökkää koneilla vaan torjumme omassa ilmatilassa vihollisen koneita. Sikäli Venäjän tutkat ja ohjusasemat eivät ole uhka mutta venäläiset koneet pienine tutkineen ja koneiden ohjusten vielä pienemmät tutkat ovat se uhka, iso tai pieni. Ei venäläiset koneet hevillä ala taisteluun F-35 vastaan, voi tulla omaan siipeen äkkiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Virheellisiä väitteitä:

1. Venäjä ei uhkaa omilla ohjuksillaan Israelin hävittäjiä. Israel on käynyt tuhoamassa Venäjän Syyriassa olevan Hmeimimin lentotukikohdan vieressä olevan Syyrian armeijan asevarikon. Israel vain ilmoitti asian venäläisille hetkeä ennen tuhoamista.

2. Israelilla ei ole F-22 hävittäjiä.

3. Syyrian ilmatorjunta ei ole pudottanut Israelin F-35 hävittäjää, vaan F-16 hävittäjän.

4. S-300 tai S-400 ohjus ei pysty pudottamaan F-35 hävittäjää. Niiden tutka ei näe F-35:ttä 30 kilometriä kauempaa. Tutkahäirinnällä ei edes niinkään kauas. F-35 pystyy näkemään ohjuslavetit sensoreillaan ja kiertämään ne riittävän etäältä, tai tuhoamaan ne.

Venäjä luopui varustamasta Syyrian armeijaa S-300 ohjuksilla, kun Israel ilmoitti ne heti tuhoavansa. Nämä ohjustyypit eivät ole pitkäikäisiä F-35:ttä vastaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mielikuvitusta on nyt liikaa. Israelilla ei ole F-22 hävittäjiä, eikä se ole menettänyt yhtään F-35 konetta.

Venäjä ei ammu Israelin koneita hyvästä syystä. Israel voisi ampua takaisin... :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Todellisuudessahan nämä testauslennot on pelkää sumutusta.Suomi on sitoutunut Yhdysvaltoihin NATOn kautta niin voimakkaasti että muuta vaihtoehtoa ei ole,kuin hankkia koneet Yhdysvalloista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (48)

Uutisvirta

1.4.
Oulun kaupunki myy Hietasaaren huvilat huutokaupalla – viiden myynnissä olevan huvilan kunto vaihtelee täysin remontoidusta romahdusvaarassa olevaan Tilaajille
1.4.
Yle: Sairaalat saivat varmuusvarastoista jopa kahdeksan vuotta sitten vanhentuneita hengityssuojaimia
1.4.
Uefa siirsi kaikki kesäkuun jalkapallomaaottelut – tanskalaistiedon mukaan naisten EM-kisat lykätty vuodella
1.4.
Oululainen Tinja-Riikka Korpela on päässyt Evertonin maalivahtina aistimaan englantilaisten intohimoa jalkapalloa kohtaan: "Se on henki ja elämä" Tilaajille
1.4.
Toukokuun tornien taisto peruttiin koronavirusepidemian vuoksi
1.4.
Vientikiellot iskevät omaan nilkkaan viennistä riippuvissa maissa – "Rajoituksia voi jäädä päälle, kun kriisi on ohi"
1.4.
Korona työllistää myös tulkkeja, kun hallituksen tiedotustilaisuudet tulkataan suorana viittomakielle – intensiivinen simultaanitulkkaus vaatii kokemusta: "Työ on kuormittavaa ja tilaisuudet sisältävät tärkeitä asioita" Tilaajille

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on aamulla huono Satakunnan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Kymenlaakson, Etelä-Karjalan, Pirkanmaan, Keski-Suomen ja Etelä-Savon maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi iltayöllä Satakunnan, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Pohjois-Pohjanmaan eteläosassa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

En ymmärrä yrittäjien "ahdinkoa"

277 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Tietämättömien piensijoittajien osakehölmöilyt

HEP \o/ Täällä yksi ymmärtämätön. Minä en oikeasti tiedä, mitä salkkuni yrityksille tapahtuu tulevaisuudessa. En edes ... Lue lisää...
Pannarimies

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

2.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image