Kotimaa

F-35 -koelentäjä: "Kuudessa minuutissa hiljensimme koko keskustelun koneen oh­jat­ta­vuu­des­ta"

F-35 Yhdysvaltain ilmavoimien Luken tukikohdassa Arizonassa keväällä 2017. Luke AFB on paikka, jossa esimerkiksi ensimmäiset norjalaiset F-35 -lentäjät ottivat tuntumaa uuteen kalustoonsa.
Kotimaa 14.6.2018 18:00
Mikko Pulliainen

Helsinki

Lockheed Martin on toimittanut palveluskäyttöön 300 F-35 -monitoimihävittäjää, ja kone on pian astumassa palveluskäyttöön kahdessa uudessa maassa, hävittäjävalmistaja kertoi torstaina.

Kuluvana viikonloppuna Jyväskylän Tikkakoskella pidettävä ilmavoimien 100-vuotisjuhlalentonäytös on myös hyvä markkinointitilaisuus ilmavoimien kaikkien viiden hävittäjäkandidaatin valmistajalle, joista amerikkalaisyhtiö otti varaslähdön pitäessään lehdistötilaisuutensa Helsingissä jo ennen itse näytöstä.

Lockheed Martinin F-35 -liiketoiminnan kehityksestä sekä strategisesta integraatiosta vastaava johtaja Jack Crisler korosti F-35 -ohjelman etenevän nyt suunnitelmien mukaisesti. Kuluvana vuonna tarkoitus on toimittaa 91 koneyksilöä, ja Britannian ilmavoimille toimitettujen hävittäjien on tarkoitus astua palveluskäyttöön vuoden lopulla.

Ensimmäiset Norjan ilmavoimien tilaamista F-35 -koneista saapuivat maahan viime marraskuussa. Crislerin mukaan varsinaiseen palveluskäyttöön ne ovat tulossa ensi vuoden alkupuolella.

Myös yksittäisen koneen hinta-arvio on pysynyt ennallaan: Ilmavoimien harkitseman F-35A -mallin hinnan on edelleen tarkoitus laskea 80 miljoonaan dollariin vuoteen 2020 mennessä - tosin varsinainen kauppa ja sen ehdot ovat Suomen ja Yhdysvaltain hallituksen välillä sovittavia asioita, eli LM:n hinta-arviossa kyse on enemmänkin tuotantohinnasta.

Teknisesti kunnianhimoisen koneen pitkä ja hintava kehitystyö on kerännyt runsaasti kritiikkiä, viimeksi kesäkuun alussa kun Yhdysvaltain valtiontalouden tarkastusvirasto GAO julkisti tuoreimman raporttinsa. Sen mukaan kehitysohjelmassa on edelleen lähes tuhatkunta tunnistettavaa puutetta, joista noin 180:ää ei saada ratkaistua ennen kuin koneen tuotantolinja saavuttaa täyden kapasiteettinsa.

Crislerin mukaan raportissa ei ole mitään yllättävää, sillä se pohjautuu tietoihin, jotka Lockheed Martin on itse toimittanut.

– F-35 on sentään maailman testatuin lentokone. Me teemme mahdollisimman täydellistä yhteistyötä GAO:n kanssa.

Jyväskylän lentonäytöksessä emme vielä näe F-35:tä. Paikalla on kuitenkin Lockheed Martinin koelentäjä Billie Flynn, joka oli koneen ohjaimissa viime kesänä, kun se esiintyi Pariisin lentonäytöksessä.

Kanadan ilmavoimissa uransa aloittanut Flynn on muun muassa lentänyt F-18 Hornet -kalustolla entisen Jugoslavian ilmaoperaatioissa vuosituhannen vaihteessa, ja koelentokokemusta hänellä on muun muassa F-16:sta sekä Suomellekin ehdolla olevasta Eurofighter Typhoonista.

Flynnin mukaan hävittäjäkoneiden tekniikka on jo saavuttanut lentäjän fyysiset rajat: koneita ei voi enää muokata paremmin liikehtiviksi, sillä taistelulentäjien kiihtyvyyksien kestokyvyllä on rajansa. Tyypillisesti moderneja monitoimihävittäjiä saa kääntää ja vääntää 9g:n edestä.

– Samoin informaatiota on niin paljon, että lentäjä voi ylikuormittua. Neljännen sukupolven hävittäjiä lennettäessä tulee tilanne, jossa lentäjä jättää jonkun asian huomiotta tai epäonnistuu jossakin tehtävässään.

Viidennen sukupolven koneiksi kutsutut F-22 ja nyt F-35 vastaavat tähän entistä paremmalla sensorifuusiolla: koneen järjestelmissä on entistä enemmän ohjelmakoodia, jonka avulla eri sensorien tuottama informaatio esitetään lentäjälle mahdollisimman helposti omaksuttavassa muodossa.

– F-22:n järjestelmissä oli 2,5 miljoonaa koodiriviä, F-35:ssä jo 8,6 miljoonaa, Flynn havainnollistaa.

Kuvaavaa onkin, että F-35:n kehitysongelmat ovatkin olleet paljolti ohjelmistoperäisiä.

Pariisin lentonäytösohjelma keräsi paljon myönteistä huomiota, ja Flynn uskookin sen haihduttaneen paljon niistä huolista, joita F-35:n liikehtimiskykyä kohtaan on esitetty.

Pelkona on ollut, että koneen häiveominaisuuksia olisi korostettu liikaa sen muiden kykyjen kustannuksella.

– Pariisissa me kuudessa minuutissa vaiensimme koko keskustelun koneen ohjattavuudesta, Flynn toteaa sangen itsevarmasti.

Hän vakuuttaa koneen olevan lento-ominaisuuksiltaan parempi kuin esimerkiksi Hornet. Uudempi kone ei jää toiseksi myöskään raa'assa voimassa.

– Koelentäjän työssäni lennän F-35:tä Patuxent Riverin lentotukikohdasta [Marylandin osavaltiossa], korkeimmillaan 1,6-kertaisella äänennopeudella. Silloin mukana on turvallisuussyistä aina Hornet tai Super Hornet (sekin ehdolla ilmavoimille, muuten), usein vielä valokuvaajan kanssa. Ne koneet eivät koskaan pysy mukana kiihdytyksessä, ja minulta ei koskaan lopu polttoaine ensimmäisenä.

Hirmuisen suurella rahalla ainoastaan Yhdysvalloille rakennettu F-22 on luonnollisesti omaa luokkaansa, mitä tulee suorituskykyyn suurissa lentokorkeuksissa ja suurella nopeudella.

– Ei mikään kone haasta F-22:n suorituskykyä, ei Eurofighter, F-16 tai muu. F-22 elää aivan omassa maailmassaan, johon meidän ei tarvitse mennä.

Ilmavoimien 100-vuotisjuhlalentonäytös

Jyväskylän Tikkakosken lentoasemalla lauantaina ja sunnuntaina.

Mukana suuri määrä lentokalustoa muun muassa ilmavoimien historiasta, nykyisyydestä ja tulevaisuudesta. Lisäksi maanäyttely.

Näytteilleasettajina kaikki ilmavoimien uuden hävittäjäkaluston valmistajakandidaatit: Lockheed Martin (F-35), Boeing (Super Hornet), Saab (Gripen E), Eurofighter-konsortio (Eurofighter Typhoon) sekä Dassault (Rafale).

Näistä kaikki muut paitsi LM osallistuvat myös lentonäytökseen.

Lännen Media seuraa tapahtumaa paikan päällä.

Lisätietoja: finaf100.fi

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (71)

Suomen on pakko ostaa jenkkikoneet ja sen myös jenkit tietää ja koneet myydään roisiin ylihintaan muuten suhteet viilenee eikä kokoomuksen presidentti enään pääse jenkkeihin trumpin piireihin..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näissä jenkkipilottien kommenteissa tulisi kait muistaa että palkka tulee firmalta. Eikös meidän entinen armeijan lentokenraalikin ole nykyisin ko. firman palveluksessa? Siinä sitä on asiantuntijaa mutta kenties ....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nykyaikana ei käydä ilmataisteluja lentokoneilla, vaan pelkästään ohjusten kuljettamiseen laukaisuetäisyydelle maamaalikohteisiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Viime aikoina ilmataisteluja on ollut vähän koska melkein aina toisella osapuolella on ollut selvä ylivoima. Heikompi osapuoli ei ole lähtenyt turhaan tuhoamaan vähiä koneitaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jännä yhtälö, että F35 hävittäjän mainoksia näkyy mm. Twitterissä ja samaan aikaan hävittäjän ominaisuuksia ylistävä artikkeli. Aika läpinäkyvää ;)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mainoksia Twitterissä ja ylistävä artikkeli Kalevassa... Hmm...

Tämä ei ehkä ole se kaikkein tehokkain, mutta ihan varmasti kaikkein jännin ja läpinäkyvin yhtälö kaupata uutta hävittäjäkonetta. :D

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eihän konetta osteta Suomeen pelkkien ominaisuuksien kannalta, vaan sopivin meille, josta merkittävin on suorituskyky näissä olosuhteissa ja puolustusstrategiassa, sitten elinjaksokustannukset, ja integrointi muihin järjestelmiin ja jne. Merkittävimmän päätöksen tekevät yleensä poliitikot, jotka rahasta päättävät. Tottakai se nostaisi painoarvoa, jos Suomeen ostettaisiin viimeisin merkittävin kone eli F-35. Ollaanko siitä valmiita maksamaan todella paljon enemmän mitä muista, tämä on politikoiden päätettävä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin, tarkoitin sitä, että koneessa on ja voi olla muitakin ominaisuuksia, jotka meille eivät ole niin tärkeitä, koska koneet on tehty suurvallan strategioihin, taktiikkaan ja käyttöön. Esimerkiksi koneiden eri käyttötarkoitukset, varustukset sekä aselastit vaikuttavat merkittävästi koneiden elinjaksokustannuksiin ja jne.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuhan niitä Jasseja ei vaan mennä typeryyksissä ostamaan. Ruotsin kapasiteetti ei riitä edes omien koneiden ilmassa pitämiseen. Nytki heillä suurin osa luolassa ja käytetään varaosina muutamaan lentävään.
Meillä pitää olla toimivat vermeet ja kaikki rivissä kun naapuri tulee taas saranapuolelta. Ja tuleehan se, enemmin tai myöhemmmin. Toivottavasti ollaan silloin natossa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämäkin kommenttiketju osoittaa sen, kuinka paljon F-35 hävittäjästä kiertää maailmalla häväistysjuttuja. Näitä on luettu aika tarkkaan... :)

Paras todistus siitä, millainen vakava uhka F-35 on lännen sotilaallisille vastustajille, on juurikin heidän puoleltaan syötetyt jutut. Yritys on pyrkiä vaikuttamaan länsimaiden yleiseen mielipiteeseen siten että konetta ei ostettaisi. Päätökset hankittavista koneista tekevät kuitenkin ilmavoimien asiantuntijat yhdessä maiden hallitusten kanssa.

Israel tilasi alunperin 33 konetta, joista ensimmäiset otettiin käyttöön vuoden 2016 joulukuussa. Sittemmin on tilaus on nostettu 50 hävittäjään, ja jo nyt suunnitellaan lukumäärän nostamista 75 kappaleeseen. Lähi-Idän voimatasapaino on jo nyt muuttunut siten, että mm. Venäjä on perunut ilmatorjuntajärjestelmien toimittamisen Syyrialle eikä Irankaan uskalla sellaisia enää tuoda Syyrian maaperälle. Pantsir-S1 lavetin tuhoamisen helppous säikäytti ilmatorjuntamiehet todellakin perusteellisesti. :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rajavalvontaan riittää hitaatkin koneet, tutkat hoitaa loput. Ainoastaan miehitetyt lennokit ja erilaiset ohjukset aiheuttavat eniten päänvaivaa Venäjälle, ei superkalliit hävittäjät. Venäjän ovela pelottelu-suunnitelma on vain vastaisku pakotteille, se saa maat täydentämään asevarastojaan ja ajamaan Suomen kaltaiset köyhät maat taloudellisiin vaikeuksiin. Se taktiikka toimii hyvin !

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

F-35 lentää kehittyneen tietokoneohjelmiston avulla, kuten kaikki ehdolla olevat koneet. Lentäjät kertovat koneen olevan helppo ohjata ja hallita, mikä kertoo ohjelmiston toimivan hyvin. Koneessa on tehokas moottori, mikä edesauttaa ohjattavuutta ja hallittavuuden säilyttämistä.
F-35 pystyy lentämään suurella kohtauskulmalla, mutta tällöin se menettää kääntyessään nopeasti energiaa (nopeus vähenee joutuisasti). Tämä on lähitaistelutilanteessa vähemmän toivottu asia, vaikka asia ei niin yksioikoisen selvä ole. Konetta ei ole ensisijaisesti tarkoitettu ”koiratappeluun”, mutta sillä on etuna kehittynyt kypärätähtäin ja joka suuntaan sojottavat sensorit, joiden avulla lentäjä ”näkee” myös koneen läpi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Takuuvarmasti löytyy hakkerointisysteemi noihin ohjelmiin.

Jokin sähkömagneetti-laser shokki saattaa lamauttaa koko laivueen kertalaakista.

Miehittämättömät lennokit ovat tulevaisuutta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sodassa hävittäjän ikä on ehkä viidestä minuutista muutamaan päivään. Siinä säästää paljon, jos suomalaisten JasGripenit ammutaan alas verrattuna F-35 koneisiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (71)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Ei varaa eläkkeiden korotuksiin

se ei saisi antaa "etua "suurituloisille? Me tämä maa elätetään. 10%, eli suurituloiset maksaa pitkästi yli puolet vero... Lue lisää...
MIksi?

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

16.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image