Kotimaa

EU harkitsee lentojen tai petrolin verottamista – Suomessa kokoontuneet EU:n val­tio­va­rain­mi­nis­te­rit puivat ym­pä­ris­tö­ve­ro­jen lisäämistä

Valtiovarainministeri Mika Lintilä (kesk.) johti Finlandia-talossa pidetyn EU:n kaksipäiväisen valtiovarainministerikokouksen. Kyse on epävirallisesta kokouksesta, jossa ei tehdä virallisia päätöksiä. KUVA: KIMMO BRANDT
Kotimaa 14.9.2019 18:06
Petteri Lindholm

EU:n energian sääntelyä ja verotusta koskevia sääntöjä ei ole muutettu yli 15 vuoteen, vaikka teknologian kehitys on ollut valtavaa.

Helsinki

Euroopan Unioni suunnittelee lentoveron ja uusien energiaverojen käyttöönottoa.

Toista päivää Helsingin epävirallisessa ministerikokouksessa istuneet EU:n valtiovarainministerit keskustelivat sekä lentoyhtiöille kohdistettavasta verosta että petrolin verottamisesta.

– Verotuksessa on mahdollista lähteä esimerkiksi polttoaineisiin, mutta itse näkisin parempana, että lähdetään hakemaan polttoaineille vihreämpiä vaihtoehtoja, ministerikokousta johtanut valtiovarainministeri Mika Lintilä (kesk.) sanoi kokouksen jälkeen.

Lintilän mukaan ministerit eivät keskustelleet siitä, tulisiko kyseeseen polttoaineiden vai lentojen verottaminen.

Lentoliikenne on Lintilän mukaan vain yksi ministerien käsittelemistä keinoista ilmastonmuutoksen hallinnassa, eikä sitä tulisi hänen mukaansa korostaa liikaa.

Energiasektorilta ministerit käsittelivät esimerkiksi uusiutuvan energian lisäämistä, energiatehokkuuden parantamista, hiilihinnoittelua ja kestävän kehityksen investointeja.

Helsingin-kokous on epävirallinen eli siellä ei tehdä päätöksiä, vaan pohjustetaan tulevia päättäviä kokouksia. Suomen EU-puheenjohtajakauteen kuuluu yhteensä kuusi Suomessa järjestettävää epävirallista ministerikokousta.

Energiasääntelyä ei päivitetty 15 vuoteen

Valtiovarainministerit korostivat Helsingissä, että EU:n on jatkettava pyrkimystä kohti globaalia ilmastojohtajuutta.

Pyrkimys ilmastojohtajuuteen on yksi Suomen EU-puheenjohtajakauden kärkiteemoista.

Samalla kun EU on ottanut harppauksia esimerkiksi uusiutuvan energian lisäämisessä ja päästökaupan edistämisessä, energiaa koskevaa sääntelyä ei ole uudistettu yli 15 vuoteen.

– Energiaa koskeva sääntely ei ole ajan tasalla, koska teknologia ja energiamarkkinat ovat kehittyneet niin paljon, taloudesta vastaava EU-komission varapuheenjohtaja Valdis Dombrovskis perusteli muutostarpeita

"Ei dramaattisia erimielisyyksiä"

Hiilivoimaa käyttävät jäsenmaat, kuten Puola, Tsekki ja Unkari, ovat olleet vastahakoisia monille EU:n ilmastotoimille. Kesällä ne torppasivat EU:n uudesta strategiasta tavoitteen hiilineutraaliudesta vuoteen 2050 mennessä.

Komission varapuheenjohtaja Dombrovskis sanoo, että energian ja liikenteen saralla huolensa ovat ilmaisseet mukaan myös saarivaltiot, joita arveluttaa kansalaisten matkustusmahdollisuudet.

Lintilän mukaan Helsingin-kokouksessa ei kuitenkaan ollut "dramaattisia erimielisyyksiä".

Dombrovskis huomautti, että EU on perustanut rahaston, jolla tuetaan alueita, joihin vähähiiliseen talouteen siirtyminen vaikuttaa eniten.

Lintilä: ekologisuudesta tulisi tehdä kilpailuvaltti

Kokouksen jälkeen suomalaismedioille puhunut Lintilä korosti teknologian roolia ilmastonmuutoksen torjunnassa.

– Meillä on Suomessa se hyvä puoli, että meillä on teknologista osaamista esimerkiksi jätteiden käsittelyssä, energian puolella ja kiertotaloudessa.

Lintilä toivoo, että ilmastopäästöjen vähentämistä lähestyttäisiin EU:ssa tekijänä, jolla voi erottua kilpailijoista.

Lentosektorilla tämä voisi hänen mukaansa tuoda ekologisesti toimiville yrityksille asiakkaita.

– Esimerkiksi lentokentillä, jotka pystyvät tarjoamaan vihreää biopolttoainetta, tulee varmasti olemaan etuja asiakassaannissa, Lintilä toteaa.

Perjantain kokouksen jälkeen energiaveroja lehdistötilaisuudessa sivunnut Lintilä katsoi, että Suomella olisi hyvä mahdollisuus erottua vihreällä energialla.

– Voimme vaikka rakentaa Helsinkiin lentobioaineita käyttävän tukikohdan, ja siinä voisi olla valtiollakin joku rooli.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (53)

Lintilä tarkoittanee Keskustaa käyttäessään ilmaisua "voimme rakentaa", valtiolla on tietysti maksajan rooli.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hiilidioksidipäästöverotuksen tulisi koskea kaikkia sen mukaan, kuinka suuri vaikutus sillä on ympäristöön. Syyskuun 10. Iskun jälkeen USA:n lentokielto poisti sumupilvet taivaalta. Kukaan ei voi kiistää, etteikö stratosfääriin kylvetty saaste aiheuta enemmän muutoksia ympäristöön, mitä maan pinnalla olevat päästöt CO2-tonneina mitattuna. On absurdia, että lentäminen on vääristänyt kilpailua eri liikennemuotojen välillä verokohtelun seurauksena.
Autoilua verotetaan kahdeksankertaisest maantieverkostoon tehtäviin investointeihin verrattuna. Olisiko jo aika muidenkin liikennemuotojen osallistua pääkaupunkiseudun asumistukien maksuun?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Laitetaan nyt sullekin pikkuiselle hiukan faktaa niin et tarvitse valheita asumistuista turhaan levittää.

Lähes neljäsosa Tampereen, Turun ja Joensuun asukkaista nosti viime vuonna asumistukea, selviää Kelan asumistukitilastoista.

Kelan mukaan suurimmat asukaslukuun suhteutetut asumistukimenot olivat maakuntakeskuksissa eli Tampereella, Turussa, Jyväskylässä ja Joensuussa. Näissä kaupungeissa tukea maksettiin asukasta kohti keskimäärin yli 600 euroa, kun koko maassa summa oli keskimäärin 378 euroa.

– Eniten asumistukien saajia asui Turussa, Joensuussa ja Tampereella. Näissä kaupungeissa 24 prosenttia asukkaista sai asumistukea, kertoo sanoo pääsuunnittelija Heidi Kemppinen Kelan tilastoryhmästä.

Suurissa kaupungeissa asumistuen taso on muuta maata korkeampi, mikä osaltaan selittää tuen keskittymistä maakuntakeskuksiin.

– Pääsyy on se, että maakuntakeskuksissa asuu paljon opiskelijoita ja nuoria aikuisia, jotka asuvat vuokralla ja saavat yleistä asumistukea. Tästä syystä asumistukimenot asukasta kohden ovat maakuntakeskuksissa muuta maata suuremmat, kertoo tutkimuspäällikkö Signe Jauhiainen Kelan tilastoryhmästä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kiitos, kun toit totuuksia julki. Ihmetyttää nämä täällä kommentoivat kun eivät koskaan viitsi perehtyä asioihin ennen kuin tuovat täällä hölmöilyjään julki vaikka netti on käytössä. Ilmeisesti se vaan on hauskaa tulla tekemään itsestään pellen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämmöisestä verosta saadut tulot pitää laittaa lyhentämättömänä luonnonsuojeluun.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Polttoaineen (autot) litra hinnassa on jo veroa 75 prossaa. Sama myös lentokoneisiin. Ja ne lentokoneen päästöt menevät suoraan yläilmakehään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joutaisi vero- osuuden nostaa 90 prosenttiin polttoaineisiin. Parempi se, että saasteet menevät yläilmakehään jossa ne häviävät helpommin, kuin troposfäärissä. Autojen aiheuttamat saasteet jäävät meidän kaikkien hengitettäväksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uskotteko muuten, että yhdelläkään päättäjällä ei ole pienimmässäkään määrässä mielessä ilmastonsuojelu asettaessaan erilaisia veroja ihmisten kiusaksi. Useasti syynä on saada itsensä esille ja yhtä usein saada ko. varat ohjattua itselle hyödylliseen käyttöön. Sitäpaitsi useimmat poliitikot tietävät ilmastovouhotuksen olevan hysteeristen vouhotusta, joista suurelle osalle maailman kuuluu olla ja pysyää sellaisena kuin se nyt on, muutoksia ei saa tapahtua, ei hyviä, ei huonoja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"EU:n val­tio­va­rain­mi­nis­te­rit puivat ym­pä­ris­tö­ve­ro­jen lisäämistä" ja rahat menevät minne? Kankkulan kaivoon, byrokraattien tileille. Kyseessä on kansalaisten ryöstö, jolla ei ole mitään tekemistä luonnon suojelemisen kanssa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitenkäs matkustaja laivojen hiilijälki,valtio tukee varustamoja mutta ei reakoi heidän hiili jalan jälkeen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nuo laivat juurikaan saastuta nykyisellä tekniikalla mitä Suomen väliä liikennöi. Pahempia saastuttajia on edelleen maatalous ja dieselkäyttöiset moottorit. Taidat vain kateellisena selitellä, kun ei laivat hyödytä sinua mitenkään? Eli kun et hyödy niin voidaan lopettaa, niinkö?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Maailman 15 suurinta rahtilaivaa tuottavat enemmän rikki- ja typpioksidipäästöjä sekä nokea kuin kaikki maailman autot yhteensä. Mutta hiilidioksidihan se kaikkein pahinta on, vai kuinka?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jotta haittaveroista olisi hyötyä niin verot pitäisi korvamerkitä vihreään liikenteeseen. Lentojen tapauksessa haittaverot pitäisi käyttää raideliikenteen kehittämiseen. Varsinkin eu jäsenvaltioiden välisten luotijunien lisäämiseen jotka olisivat lennoille todellinen vaihtoehto.

Mikäli haittaverot menee eu ja jäsenvaltioiden budjetin kasvattamiseen niin veroista ei ole mitään hyötyä, lennot vain kallistuvat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin tai kerätyt verorahat tulisi palauttaa pyöräilijöille ja jalankulkijoille. Verovähennys autottomille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (53)

Uutisvirta

13:37
Oulun kaupungin tahto toteutui – Kärpät lopetti haaparantalaisen Nuuskakairan tukun mainosten esittämisen Raksilan jäähallissa
13:32
Tuulivoimayhtiöiltä kova arvio: Yli puolet Suomen sähköstä mahdollista tuottaa tuulella vuonna 2030 – Suomeen on tehty lyhyessä ajassa lähes 1,5 miljardin tuulivoimainvestoinnit
13:12
Britannian poliisi löysi 39 ruumista rekan kontista – kuljettaja on pidätetty ja poliisi on aloittanut murhatutkinnan
12:55
Kaleva oikaisee
12:35
Nuori kärppävahti Justus Annunen jahtaa illalla liigaennätystä Pelicans-ottelussa – Kärppien sairastuvalla jälleen tungosta, Pesonen sivussa marraskuulle
12:21
Palokunta hälytettiin sammuttamaan savuavaa vanhaa nuotiota Kuivaniemellä
12:10
Lidlin uusi toimitusjohtaja haluaa kasvua – uudet myymälät Suomessa pääosin kaupunkeihin
30
Kommentti: Ehdotus bensakiintiöstä on kuin EU:n päästökauppa – hyvässä ja pahassa
24
SSAB sulkee Raahen toisen masuunin väliaikaisesti – seisakin arvioidaan kestävän viikkoja
21
Moottoritietä pääsee ajamaan pian aina Kiiminkijoelle saakka – uudella tiellä on aluksi 80 kilometrin nopeusrajoitus
19
Teknologiateollisuuden kysyntä laskee selvästi – Työmarkkinapomo Minna Helle: Kiky-tunneista luopuminen merkitsisi palkankorotuksista tinkimistä
15
Vihreät lopettaa puoluelehtensä – Vihreän Langan päätoimittaja on uutisesta surullinen, järkyttynyt ja yllättynyt
14
Senaatti-kiinteistöt pitkittää Poliisin toimitilaongelmaa Oulussa, luvattujen uusien tilojen suunnittelu viipynyt kohtuuttomasti Lukijalta
14
Pahasti myöhässä oleva junaliikenne pääsi liikkeelle – Juna Helsingistä Kemijärvelle myöhästyy noin 10 tuntia

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Pohjois-Lapissa lumisateen ja tienpintojen jäätymisen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi huomenna Lapin maakunnassa sekä seuraavissa Pohjois-Pohjanmaan kunnissa: Pudasjärvi, Taivalkoski ja Kuusamo lumisateen ja lumisten teiden vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sähköautot valtaavat vähitellen liikenteen

119 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Mitä mieltä sisäministeri Ohisalosta?

PS-kansanedustaja Packalén sanoi ihan oikein, että Ohisalon toiminta on populistista flirttailua anarkismille, eikä täll... Lue lisää...
mp.

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

23.10.

Fingerpori

23.10.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image