Kotimaa

EU haluaa rekkojen päästöt kuriin – komissio ehdottamassa pääs­tö­ra­joi­tuk­sia uusiin ajo­neu­vo­yh­dis­tel­miin

Euroopan komissio haluaa päästörajoituksia uusiin raskaisiin ajoneuvoihin, joita unionin alueella käytetään. Tavoitteena on vähentää liikenteen päästöjä. Arkistokuva Vaasan satamasta. KUVA: Samppa Toivonen
Kotimaa 16.5.2018 7:00
Markku Uhari

Euroopan komissio aikoo torstaina julkaista ehdotuksen hiilidioksidin päästörajoituksista EU:n alueella.l

Euroopan komissio aikoo esittää hiilidioksidipäästörajoituksia raskaille ajoneuvoille EU:n alueella.

Komissio on Lännen Median tietojen mukaan julkaisemassa torstaina esityksen, jossa vaaditaan hiilidioksidipäästöstandardeja uusiin rekkoihin.

Hiilidioksidipäästörajoitukset koskisivat uusia, käyttöön otettavia ajoneuvoyhdistelmiä. LM:n tietojen mukaan uusien rekkojen hiilidioksidipäästöjen tulisi vuonna 2025 olla keskimäärin 15 prosenttia matalammat kuin vuonna 2019. Komission on määrä vahvistaa luvut tänään keskiviikkona.

Vuonna 2030 pitäisi hiilidioksidipäästöjen puolestaan olla jo 30 prosenttia matalammat vuoteen 2019 nähden.

Liikenteen päästöjä halutaan kuriin

Ehdotukset ovat osa Jean-Claude Junckerin johtaman komission liikenteeseen liittyvää uudistuspakettia. Ensi sijassa päästörajoitukset koskisivat rekkoja, mutta esityksen mukaan vuonna 2022 päästöstandardien piiriin ulotettaisiin kuorma-autot ja linja-autot.

Komissio on jo aiemmin esittänyt päästörajoituksia henkilöautoille.

Torstaina esiteltävässä paketissa ehdotetaan myös, että raskaista ajoneuvoista suunniteltaisiin entistä aerodynaamisempia. Tämän tarkoituksena olisi vähentää polttoainekustannuksia.

Kokonaisuudessa esitetään lisäksi uutta sääntelyä henkilöautojen käyttämiin renkaisiin ja autojen turvalaitteisiin. Jälkimmäisen tarkoituksena on ehkäistä liikennekuolemia.

Pariisin ilmastosopimus taustalla

Euroopan komissio pyrkii rajoittamaan liikenteen päästöjä Pariisin ilmastosopimuksen vuoksi. Euroopan unioni on sitoutunut siihen, että unionin kasvihuonepäästöt laskevat vuoden 1990 tasosta 40 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.

Ilmansaasteita kertyy paljon varsinkin liikenteestä, ja päästöjä yritetään saada EU-sääntelyllä kuriin.

Hiilidioksidipäästörajoitukset aloitetaan ajoneuvoyhdistelmistä siksi, että ne vastaavat komission mukaan jopa 70 prosentista kaikista raskaan liikenteen päästöistä.

Komissio arvioi, että päästörajoitusten vuoksi uuden rekan hinta nousisi keskimäärin 1 800 euroa. Esityksessä kuitenkin arvioidaan, että pk-yrityksille kertyisi tätä suurempia säästöjä alenevien polttoainemaksujen takia.

Kaikkiaan tavoitteena on, että EU:n alueen liikennepäästöt olisivat vuonna 2050 kaikkiaan 60 prosenttia matalammat kuin 1990.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (27)

"Ensi sijassa päästörajoitukset koskisivat rekkoja, mutta esityksen mukaan vuonna 2022 päästöstandardien piiriin ulotettaisiin kuorma-autot"
Eli kun on vähemmän tavaraa mukana niin saa päästöjä olla enemmän. En ymmärrä mitä tällä ajetaan takaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lopetetaan merenkulku niin kaikilla on hyvä mieli, lopetetaan rekkaliikenne ja lentoliikenne niin maailma pelastuu.
Syödään tuulimyllyt ja juodaan aurinkopaneelit.....- ai niin milläs niitä on kuskattu?????????? Sähkömopolla tiätysti hu kyllä mä säikähdin

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hieno ehdotus jonka Suomi laittaa varmaan täytäntöön välittömästi ja lisää siihen vielä omia kansallisia tiukennuksia. Tiedä vaikka sillä tempulla EU:sta aukeaisi taas jokin pikku virka jollekin meidän jees-poliitikolle. Välimeren maihin voidaan antaa 20 vuoden siirtymäaika jotta heille jää aikaa valmistautua direktiiviin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

kyllä siinä päästöjä tulee kun rekalla ajetaan yli 120 km/h täydessä lastissa. Polttoaineen hinta vaan niin ylös, että alkaa nopeusrajoitukset kelpaamaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rekoilla liikkuu tietysti monenlaista tavaraa, mutta esim. tuolla päivittäistavarakaupassa näkee melko törkeän paljon tuotteita joista suurin osa on vettä tai pakkauksesta ilmaa.

Onhan sillä tietysti työllistävä vaikutus kun kuskataan rekkalasteittain vettä ja ilmaa kaupan hyllyille, mutta ja että ja tuota...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tällainen väite on; 20 kpl maailman suurinta konttilaivaa saastuttaa saman verran kuin koko maapallon autot yhteensä.
Ja me mietimme rekkojen päästöjä..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei pidä paikkaansa. Rekkojen päästöjä voidaan pohtia. Mutta myös voidaan pohtia laivojen päästöjä. Kuten myös mopojen päästöjä tai vaikkapa jäätelöautojen päästöjä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olet ihan oikeassa. Tämäkään tiukennus ei tule koskemaan kuin suomalaisia ja sitten ulkomaalaiset ajelevat Suomessa suuripäästöisillä rekoillaan, verottomalla löpöllä kaikki kuljetukset. Näin huonosti Suomen asiat hoidetaan, kun isänmaallisuudesta on saatu tehtyä kirosana.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä ihan olematonta verrattuna laiva liikenteeseen.
Miksi eu ei laita näitä laivoja päästö talkoisiin. Pitää kiinnasta saada ilmaista tavaraa Eurooppaan

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Laivat kuskaavat isoja lasteja, ja suhteutettuna lastin määrään, hiilidioksidipäästöt eivät ole niin massiivisia kuin väität. Laivojen typpi- ja rikkipäästöjä ollaan kyllä pystytty vähentämään jo aika paljon, ja uusia rajoituksia tulee voimaan parin vuoden päästä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Väärin meni. Sillä mitä enemmän on laivassa kuormaa sitä syvemmällä ui ja päästöt kasvaa kun koneet käy raskaammin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oikein se meni. Kyllä laivarahti varsinkin isolla laivalla on CO2-päästöjen osalta kuljetettua rahtitonnia ja kuljettua matkaa kohden aika lyömätön.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei todellakaan ole. Ennen kuin laiva on saatu täyteen tavaraa, niin siinä on jouduttu useampi rekallinen ajaa tavaraa satamaan. Että kyllä tuossa laiva liikenteen päästöissä tulee paljon enemmän saastetta kokonaisuudessaa, kuin maantieliikenteen/ rautatieliikenteen. Te pikkuiset kun ette koskaan katso kokonaisuutta, vaan näette vain sen pienen pienen osan kokonaisuudesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nimenomaan kokonaisuutena laivarahti on päästöttömintä (pl. sähköjunaliikenne jos sähkö tehdään riittävän päästöttömästi).
Laskeppa huviksesi paljonko tulee päästöjä kun rekoilla kuskataan yhden ison rahtilaivan lasti vaikkapa kiinasta suomeen ja vertaa sitä rahtilaivan päästöihin vastaavalla matkalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Laskepa itse kun ne tavarat ensin kuljetetaan satamaan ja sitten kuljetetaan laivalla kiertäen satoja meripeninkulmia turhaan kun suoraan ei pääse, että kyllä laivakuljetus on todellakin paljon saastuttavampaa kuin maantiekuljetus.
Koittakaa nyt todellakin nähdä kokonaisuus, niin kuin on täälläkin monta kertaa jo sanottu, mutta i kun pitää vängätä vaikkei asiasta ole mitään hajua näemmä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Laskin. Tyypillisesti tehtaat on perustettu hyvien liikenneyhteyksien varrelle, aika usein ihan meren rannalle lähelle satamaa. Joten aika usein se kuljetusmatka tehtaalta satamaan on hyvin lyhyt verrattuna itse laivakuljetuksen kulkemaan matkaan. Maantiekuljetus on co2-päästöjen osalta noin neljä kertaa saastuttavampaa per tonnikilometri kuin valtamerikuljetus joten aika pitkästi pitää laivalla kiertää ylimääräistä että tulee tasoihin kumipyöräliikenteen kanssa. Ja ne rekkaliikenteen päästöt mitä tulee kuljetuksista tehtaalta satamaan näyttelevät aika pientä osaa tässä yhtälössä, johtuen juurikin tyypillisesti lyhyestä kuljetusmatkasta tehtaalta satamaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä olet todella kaukana satuinesi todellisuudesta. Joten jatka sitä harjoitusta ja kun pääset edes lähelle totuutta, niin avaudu sitten uudestaan.
Olette te hauskoja selittäjiä, mutta koska teistä alkaa saamaan totuuden esiin?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No olisikos sinulla mitään lähdettä jossa todetaan jotain muuta noista kumipyöräliikenteen vs valtamerirahdin CO2-päästöistä per tonnikilometri?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (27)

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Aikuset miehet ampuu sorsia niin kuin suuremmatkin sankarit

Joo, se on huvittavaa kun aikunen ukko tulee polleana jonkun sorsan rääpäleen kanssa. Aivan kuin olisi ollut jokin suuri... Lue lisää...
Tirsk

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

21.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image