Kotimaa

Estonia vajosi aaltoihin alle tunnissa lähes 25 vuotta sitten ja yli 800 ihmistä hukkui – kuuntele Estonian hätäkutsu kohtalokkaana yönä

Estonian keulavisiiri irtosi myrskyssä liitoksistaan ja repi auki rampin. Laivan avoimesta keulasta pääsi virtaamaan vettä autokannelle, ja laiva kallistui nopeasti.
Kotimaa 26.9.2019 10:35 | Päivitetty 26.9.2019 11:07
Anna Kilponen

Tallinnasta Tukholmaan matkalla ollut M/S Estonia upposi 28. syyskuuta vuonna 1994. Laivan 989 matkustajasta vain 137 pelastui.

Tiistai-iltana 27.9.1994 kello 19.15 ruotsalais-virolaisessa omistuksessa oleva autolautta M/S Estonia lähtee vartin myöhässä Tallinnasta kohti Tukholmaa.

Nopeutta sillä on aluksi 19 solmua, mutta tuulen voimistuessa avomerellä se hidastaa matkanopeuttaan 14 solmuun.

Puolen yön aikaan Itämerellä riehuu syysmyrsky. Tuuli puhaltaa puuskissa suurimmillaan 25 metrin sekuntivauhtia ja nostattaa paikoin jopa viisimetrisiä aaltoja.

28. syyskuuta kello 0.55: Laiva törmää suureen aaltoon. Autokannelta kuuluu metallinen paukahdus. Laiva heilahtaa. Vahtimatruusi käy tarkastuskierroksella, mutta ei huomaa mitään poikkeavaa.

Epätavallinen kolina jatkuu. Matkustajat ja henkilökunta raportoivat epäilyttävistä äänistä päällystölle.

Kello 01.15: Kuuluu lisää kolahtelua. Laivan keulavisiiri irtoaa liitoksistaan ja repii auki rampin. Laivan avoimesta keulasta autokannelle pääsee virtaamaan vettä, ja ihmiset rynnivät ylös pelastuskannelle. Osa seisoo hämmentyneinä käytävillä.

Laivaa yritetään kääntää vasemmalle. Se on kohtalokas virhe. Laiva alkaa kallistua nopeasti oikealle kyljelleen.

Kello 01.20: Laivan koneet sammuvat. Vettä yritetään pumpata laivasta. Pumput eivät toimi. Hiljainen naisääni tiedottaa matkustajille ja miehistölle hälytyksestä.

Kello 01.22: Laivalta lähetetään ensimmäinen hätäkutsu.

– Silja Europa, Viking, Estonia! Mayday, mayday!

Parin minuutin kuluttua tulee toinen.

MS Estonian uppoamisesta tulee lauantaina täyteen 25 vuotta. Kuuntele videolta laivan hätäkutsu 25 vuotta sitten.

Hätäkutsu kuullaan VHF-radion kansainvälisellä hätä- ja kutsukanavalla 16. Silja Europa vastaa siihen ja nauhoittaa hätäkutsun.

– Haloo, puhutko sä suomea? Meillä on nyt täällä ongelma, on paha kallistuma oikealle puolelle. Uskon, että pari-kolmekymmentä astetta. Voisitko sä tulla apuun ja pyytää myös Viking Linen apuun? sanoo Estonian miehistöön kuuluva mies hätäkutsunauhoitteella.

Europalta kysytään laivan sijaintia, mutta mies ei osaa vastata. Yhteys katkeaa.

Kello 01.25: Mies viestii tarkat koordinaatit. Ennen radiokanavan hiljenemistä hän toteaa:

– Todella pahalta näyttää nyt tässä kyllä.

Se on viimeinen viesti laivalta.

Estonian uhreista löydettiin vain osa. Noin 750 heistä jäi merihautaan. Rajavartiolaitos kertoi tiistaina, että Saksan lipun alla purjehtineen sukellustukialuksen epäillään rikkoneen maanantaina hautarauhaa.

Useampi laiva on jo matkalla kohti Utön edustalla olevaa onnettomuuspaikkaa.

Kaikki tapahtuu nopeasti. Miehistö ei ehdi laskea pelastusveneitä, mutta matkustajat yrittävät irrotella niitä ja pelastuslauttoja. Laivan kallistumisen ja myrskyn vuoksi se ei onnistu. Myös pelastuslauttoja on hankala laskea mereen.

Arviolta 300 matkustajaa on selvinnyt kannelle saakka, loput ovat jääneet laivaan loukkuun. Ihmiset hyppäävät lautoille ja mereen, osa tempautuu sinne aaltojen mukana kallistuneen laivan kyljeltä.

Vesi on vain hieman yli kymmenasteista. Hyisessä meressä ei ilman suojavarusteita selviä tuntiakaan.

Kello 01.50: Estonia vajoaa perä edellä Itämeren aaltoihin. Viiden minuutin kuluessa se on jo kadonnut laivojen tutkista.

Kello 02.12: Paikalle saapuu ensimmäisenä Viking Mariella. Vain osa ihmisistä saadaan nostettua pelastuslautoilta laivaan. Osa ei enää kykene nousemaan itse, mutta myös kova aallokko häiritsee pelastustöitä. On odotettava helikoptereita.

Noin tunnin päästä saapuu Suomen rajavartiolaitoksen helikopteri.

Myöhemmin aamuyöllä paikalla on jo kymmenkunta alusta ja neljä helikopteria, joista yksi on Suomesta ja kolme Ruotsista. Saapuvaksi odotetaan vielä viittä ruotsalaiskopteria.

Viimeiset elonjääneet saadaan pelastettua kello yhdeksän aikaan aamulla. Aamun uutiset kertovat karua tarinaa Suomen lähivesien kaikkien aikojen suurimmasta merionnettomuudesta.

Samaan aikaan laivaterminaalit Viron Tallinnassa ja Ruotsin Tukholmassa täyttyvät järkyttyneistä ja epätietoisista omaisista.

Aluksen 989 matkustajasta ja miehistön jäsenestä menehtyi 852. Heistä suurin osa oli Ruotsin ja Viron kansalaisia. Suomen kansalaisia kuoli kymmenen. Estonialta pelastuneista 137 ihmisestä kolme on suomalaisia.

Lue myös: "Mukanani ovat aina kello, taskulamppu ja oma savuhälytin" – Estonian uppoamisesta selviytynyt Petter Ehrnsten varautuu laivoilla ja hotelleissa pahimpaan, kuuntele Estonian hätäkutsu

Estonian hylky lepää meren pohjassa noin 40 kilometriä Utön saaresta eteläkaakkoon. Yli 750:tä uhria ei koskaan löydetty.

Lähteet: Ylen arkisto, Onnettomuustutkintakeskuksen Estonia-loppuraportti.

Juttua muokattu kello 11.07: Korjattu jutusta kohta, jossa väitettiin laivan lähteneen myöhässä Tukholmasta kohti Tallinnaa. Laiva matkasi Tallinnasta Tukholmaan. 

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Visiiri on tallessa Ruotsissa sotilasalueelle Tukholman eteläpuolella. Tallessa ettei kukaan pääse enää sitä tutkimaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nythän on niin, että autolautta M/S Estonia ei ensinkään "uponnut"! Laiva suoritti salaista tehtävää ja se upotettiin räjäyttämällä agenttien toimesta. Hautarauha on pelkkää silmänlumetta! Sillä halutaan estää hylyn tutkiminen, mikä paljastaisi salatun totuuden virallisesti!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Muistan tuon aamun. Katsoin tvstä aamuohjelmaa. Jotenkin en oikein heti hahmottanut katastrofin suuruutta. Kun pyöräilin töihin, mietin asiaa koko ajan ja sitten vasta ymmärsin kunnolla, mitä oikein oli tapahtunut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Estonia upotettiin ja juttua salaillaan vieläkin. Laivoja on nostettu syvempääkin ja muilla hylyillä ei ole yhtä vahvaa hautarauhaa suuremmasta ruumismäärästä huolimatta, miksi moinen?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jenkit ovat siitä(kin) erikoinen kansakunta että he näkevät salaliittoja siellä missä niitä ei ole. On sanottua että Suomi on euroopan amerikkalaisin maa mitä sinäkin tässä viestissä vahvistat.

Oli miten oli niin muistan itsekin erittäin hyvin aamun televisiouutiset ennen töihin lähtemistä. Epäusko oli suuri. Muistan selkeästi yhä tänäkin päivänä nuoren naisuhrin jonka ruumis nostettiin pelkissä alusvaatteissa lautalta. Sama muistikuva lienee aina monella aikalaisella...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se nopea uppoaminen ei ole ollut mahdollista muuten kuin kyljessä olevan ammottavan reiän kautta.

-kaikilla merillä-

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Meleko iso reikä. Keulan autoramppi auki ja myrskyävä meri siitä suoraan sisään. Valtamerillä l. kaikilla merillä ei kulje laivoja, joissa on luukut keulassa ja perässä. Ei juuri peittelyä kaipaa...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Milloin kannelle huuhtoutunut meri on upottanut laivan?

Sen laivan uppoaminen _tunnissa_ ei onnistu muuten kuin tekemällä ISO reikä konehuoneeseen menevään kylkeen. Autokannelta on kaikki ovet tukevasti kiinni ..

-MT Ragny / MT Signy / .. -

Wiki: M/T Ragny

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei taida olla kokemusta jos ollaan sitä mieltä että autolautan autokannelle saa mielestäsi virrata merivesi ja kaikki on silti kunnossa. Lastikin saa varmaan mielestäsi liikkua ja painojakaumat muuttua vapaasti jos tuollaisilla ei ole merkitystä 0.o

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sellainen kuuluu laivan suunnitteluun ja merenkulkuun - se pysyy pinnalla - ei se tunnissa uppoa - ei sitten millään, vaikka se kaatuisi. Niin laivoissa kuin autolautoissa lasti "surrataan" kanteen kiinni ..

Vaan, saa sen laivan hajoamaan kaijassakin - siitäkin on olemassa näyttöä. Tankkilaiva katkesi keskeltä poikki kun se lossattiin väärin ..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aamulla heräsin, avasin tv:n ja luulin että kyseessä on joku ohjelma meri pelastuksesta kunnes sitten totuus paljastui...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Muistan sen aamun kuin eilisen. Ei ollut älypuhelimia, vaan tuijotettiin uutislähetyksiä tv:stä joita tuli pitkin päivää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onko kaikkia merimiinoja löydetty tänäkään päivänä? ovat ankkurissa ruoste ja myrsky aikanaan iiroitaa, kuuskyt luvulla noita kellu kun onki pöökejä!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

15:28
Kuutoskaupunkien ilmastotyö jälleen vertailussa – henkilöautojen määrä noussut Oulussa ja Vantaalla
15:24
Katalonia järjestää pikaisesti uudet vaalit – separatistien riita johti aluejohtajan eroon
15:23
Helsingin Kuvataiteen talo palvelisi koko maan taiteilijoita – Suomen Taiteilijaseuran puheenjohtaja perustelee epäilijöille, miksi on järkevää perustaa "taas joku pytinki"
15:12
Suomen Pankki lähtee parantamaan kaiken kansan talousosaamista – Ministeri haikaili vanhaa säästöpossua, joka olisi yhä tarpeen joka kodissa
15:11
Väyrynen harkitsee paluuta keskustan jäseneksi – Jos Väyrynen palaa, Kärnä harkitsee puolueesta eroamista ja oman "uuskekkoslaisen" eduskuntaryhmän perustamista
14:59
Hallitus antaa vauhtia työperäiseen maahanmuuttoon – Haatainen lupaa vahtia, että lupaprosessit nopeutuvat
14:22
Tuore kysely: Kuntosali on oululaisten nuorten tärkein liikuntapaikka – ulkokuntoilupuistot ja esports-paikat toivotuimpien joukossa
162
Tutkimus selvitti, miksi BMW- ja Audi-kuskit tuntuvat törttöilevän muita useammin – statusautojen omistajissa on keskivertoa enemmän itsekkäitä kuskeja
76
Pääministeri Sanna Marin luottaa, että 30 000 työpaikkaa syntyy syksyyn mennessä – "Sillä polulla ollaan"
71
Analyysi: Nyt on siirryttävä poseerauksesta tekoihin – työllisyystoimet tänään hallituksen pöydällä
31
Maanpuolustustahto kääntyi hienoiseen nousuun – yli kaksi kolmesta puolustaisi maata aseellisesti aina, myös ylivoimaista vihollista vastaan
17
Arviointineuvosto kritisoi hallitusta: "Kulutusta pitäisi lisätä vasta, jos työllisyystavoite saavutetaan"
16
"Otamme kalastusvesiemme vallan takaisin" – Britannia alkaa säätää EU-ajan jälkeisiä lakeja
14
Väyrynen harkitsee paluuta keskustan jäseneksi – Jos Väyrynen palaa, Kärnä harkitsee puolueesta eroamista ja oman "uuskekkoslaisen" eduskuntaryhmän perustamista

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono maan etelä- ja keskiosassa lukuunottamatta Ahvenanmaan maakuntaa 
jäätävän tihkusateen ja lumi- tai räntäsateen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi yöllä maan pohjoisosassa lumisateen vuoksi.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Miksi tallouden pitää kasvaa koko ajan?

Palkat eivät nouse kuitenkaan suhdateiden mukaan, kuten viimekertaisen nousun alun ja tämän neuvottelun välillä. Nousu o... Lue lisää...
Kui se tuollaisen ny...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

29.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image