Kotimaa

Esperi Care kertoo tehneensä isoja muutoksia talven kohun jälkeen – hoitajaliiton mukaan laatu vanhusten hoivakodeissa on parantunut vain viranomaisten huo­mau­tuk­ses­ta

Valvira ohjaa vanhustenhuollon valvontaa aveissa. Kuvituskuva. KUVA: Joel Maisalmi
Kotimaa 19.7.2019 11:07
STT

Vanhustenhoivan kohussa ryvettyneen Esperi Caren aluejohtaja Pia Panhelainen kertoo yrityksen ryhtyneen sosiaali- ja terveysalan valvontavirasto Valviran vaatimiin korjaustoimiin. Sähköpostissaan STT:lle Panhelainen ei kuitenkaan vastannut kysymykseen siitä, täyttävätkö yhtiön hoivakodit viranomaisten vaatimukset tällä hetkellä.

–  Olemme tehneet laajoja toimenpiteitä kaikilla Valviran edellyttämillä osa-alueilla, ja niiden toimeenpano jatkuu hyvässä yhteistyössä viranomaisten kanssa, Panhelainen kirjoittaa.

Valvira on määrännyt Esperi Caren poistamaan toiminnassa havaitut puutteet ja epäkohdat heinäkuun loppuun mennessä. Keskiössä on ollut hoivakotien liian pieni henkilöstömäärä.

Esperi Caren mukaan henkilöstömäärää on kuluneiden kuukausien aikana pystytty nostamaan, ja viranomaiset ovat tarkastaneet jo 160 hoivakotia.

Hoivapalveluiden laatu nousi kiivaaseen julkiseen keskusteluun tammikuussa, kun viranomaiset määräsivät Esperi Caren hoitokodin toiminnan Kristiinankaupungissa keskeytettäväksi. Tapauksen jälkeen esiin nousi lukuisia eri toimijoiden hoivakoteja, joissa henkilökunnan riittämättömyys oli räikeästi vaarantanut hoivan laadun ja asukkaiden turvallisuuden.

Liitto: Esperi parantanut juoksuaan

Hoivakodeissa työskenteleviä lähi- ja perushoitajia edustavan ammattiliitto Superin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo Esperi Caren "selvästi parantaneen juoksuaan". Muutoksia on tehty, ja henkilökunnalle on viestitty niistä aktiivisesti.

– Pitää muistaa, että heillä (Esperi Carella) on miekka pään päällä. Jos he eivät saa asioita kuntoon, he voivat menettää toimilupansa, Paavola toteaa.

Paavolan mukaan yleisesti ottaen hoivakotien resurssit on saatu kohdalleen siellä, missä aluehallintovirastot tai Valvira ovat tehneet määräyksiä. Muualla tilanne ei hänen mielestään ole korjaantumaan päin. Paavola pitää perussyynä ongelmiin yhtiöiden kiivasta kasvun tavoittelua laadun kustannuksella. Se ei hänen mielestään ole vähentynyt.

Toisen hoivajätin, Attendon, edustaja kuitenkin sanoo yrityksen hidastaneen uusien hoivakotien avaamistahtia, jotta olemassa olevien yksiköiden laatuun voitaisiin keskittyä. Viestintäpäällikkö Ilona Sammaljärvi toteaa sähköpostissaan Attendon myös lisänneen hoito- ja tukipalveluhenkilöstöä.

Sosiaali- ja terveysalan ammattiliitto Tehyn järjestöasiantuntija Arja Tuomisoja on huolissaan siitä, palaavatko hoivayritykset entisiin toimintamalleihin hoivakohun laannuttua.

– Kun keväällä todellisuus räpsähti silmille, mitoitus parani työpaikoilla. Sitten hetken päästä tuli viestiä, ettei sitä enää olekaan. Kentällä tunnelma on nyt odottava, Tuomisoja kuvailee.

Myös Attendon toiminta hoivakodeissa on viranomaisten erityisen tarkastelun alla. Valviran ryhmäpäällikkö Eine Heikkisen mukaan selvitykset asiasta ovat saapuneet, ja ratkaisu pyritään tekemään kesälomien jälkeen. Esperi Carella on Suomessa 250 hoivakotia ja Attendolla vajaat 400.

Valviralle kymmeniä selvityspyyntöjä kuolemantapauksista

Kevään voimakas julkinen keskustelu toi Valviralle tulvan ilmoituksia vanhustenhoivan epäkohdista. Puolen vuoden aikana virastolle ilmoitettiin lähes 600 sosiaalihuollon asiaa, kun viime vuonna samaan aikaan kirjattiin noin 200 asiaa.

Valviran lakimies Reija Kauppi kertoo, että kuolemantapauksia hoivapalveluissa koskevia asioita on tullut virastossa vireille tämän vuoden aikana reilut 40 kappaletta. Vireille tullut asia tarkoittaa sitä, että kantelija haluaa Valviran selvittävän, liittyikö kuolemantapaukseen laiminlyönti tai hoitovirhe.

Ilmoitusten määrä on kasvanut voimakkaasti edellisvuosista, sillä Kaupin mukaan vuosina 2017–2019 kuolemantapausasioita on tullut vireille yhteensä noin 60.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Kyllä omaisille pitää antaa myös pisteitä.
Eikös' vanhusten omaiset ensin ottaneet yhteyttä?
Sitten viranomainen alkoi toimia ja tarkastuksien määrä moninkertaistui.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vajaamiehityksellä mennään edelleen. Tilanne välillä jopa huonompi, kuin ennen tarkastuksia. Tervetuloa uudestaan mahdollisimman pian Valvira ja Avi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eiköhän nämä hoivakotien tehostustoimien kustannukset mene suoraan lyhentämättöminä kuntien maksettaviksi, silloin ei yritysten osakkeenomistajat joudu sijaiskärsijöiksi. On se kumma ettei vanhusten kuolemia tutkita kunnolla, onko se viranomaisten velttoutta, vai tyydytäänkö vain hoitokotien palkkalistoilla olevien lääkärien lausuntoihin?

Sen verran tulisi yhteistyötä harrastaa kuntien ja palveluyritysten välillä, että yrityksissä työskentelisi ainakin yksi kunnan oma hoitaja. Silloin nähtäisiin miten ne käytännön hommat hoidetaan ilman lavasteita!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vanhuksia pelotellaan, että ”jos et ole kunnolla, niin laitan sut Esperiin, Attendoon tai pörriäiseen”.
Missä ne parannukset näkyvät? Joko siellä listoilla olevat henkilöt ovat kaikki olemassa, firmassa töissä tai edes hoitopuolen väkeä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ja kiertelee veroja. Siivous ja ruuanlaitto kuuluvat edelleen hoitajan tehtäviin. Pyykkiä pestään koko yövuoro. Nämähän ovat juuri niitä töitä mitä lähihoitajille opetetaan. Näin ainakin meille sanottiin. Jos ei edellä mainittujen töiden teko kiinnosta niin potkut tulevat helposti. Mitoitus on toimiva vain paperilla. Ja toiminta jatkuu samanlaisena kuin ennen kohua. Mikään ei muutu koska tarkastuksia Mehiläisen yksiköihin ei tehdä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kotipalvelussa (kunnallisessa) lopetettiin siivousapu. Se pitää hankkia mistä sattuu saamaan.
Ennen kotiavustajat siivosivat, kävivät kaupassa ja apteekissa ja lähtivät saattajiksi esim.
lääkärissä käynneille.
Turhaan tässä yksityisiä yksin omaan moititaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tee vain ... Ja kilometritehdas kutsuu samantien. Juuri siksi hoivayhtiöt saavat maksimoida voittojaan vanhusten kustannuksella. Pilliinviheltäjät saavat samantien kenkää, ja firmat kilauttavat vielä toisilleen, että tuota rehellistä henkilöä ei kannata sitten palkata, jotta rahastus voi jatkua. Valvovat viranomaiset ovat taas täysin kuutamolla siitä mitä hoivakodeissa tapahtuu, kun joko ilmoittavat ETUKÄTEEN!!!!!! tulevista tarkastuksista tai eivät sitten käy koskaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Älkää uskotko että parannusta juurikaan tapahtuu! Äitini oli Esperillä muutaman kuukauden ja menetti kävelykykynsä hoitopuutteiden vuoksi. Joka kerta oli eri hoitajat, jos löytyi hoitajaa lainkaan. Kaikki osa-alueet oli kaaosta: lääkitys, pyykkihuolto, hygienia, sairaanhoito ym. Älkää missään nimessä laittako omaistanne tähän laitokseen. Nyt äitini on julkisen laitoksen hoidossa ja ero on kuin yöllä ja päivällä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Omaiseni oli myös kys. hoivayrityksen hoivassa.
Homma alkoi pelaamaan kun piti johtajattarelle puhuttelun, joka toki vaihtoi hommia aika pian sen puhuttelun jälkeen toki,
Mutta hyvä hoito oli, eipä siinä moittimista. Kiitos.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ole tehty mitään. Alimitoituksella tehdään vuoroja. Selvästi on kertottu ettei muuten pysytä voitolla. Hoidon laadusta ja muusta pitää tinkiä. Avi on määrännyt ja ohjeistanut toisin mutta niitä ei noudateta. Kumma ettei Mehiläisen yksiköitä tutkita kunnolla. Löytyy niin paljon väärinkäytöksiä ja kieroutta. Kaikki kiistetään järjestelmällisesti ja henkilökunnan kielletään puhumasta mitään kenellekään irtisanomisen uhalla

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos havaitsee väärinkäytöksiä ja kieroutta täytyy itse"nostaa kissa pöydälle". Muuten menettelee itse samoin kuin hoivayhtiö jota moittii: sulkee silmät asiakkaiden kärsimykseltä rahan takia. Heikompia täytyy puolustaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

suun aukaiset. Ei kukaan uskalla sanoa mitään. Hoitajat on Mehiläisessä ainakin peloteltu hiljaiseksi. Ei auta Superin höpinät laittomista irtisanomisista. Nämä on liian suuria firmoja ja Super täysin saamaton. Jos halua olisi asiat saataisiin kuntoon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Parantamiseksi edelleen hoitajalta edellytetään pyykin pesu, ruuan jako jopa iltapalan laitto. Töihin otetaan todella huonoa ainesta, jopa sairaanhoitaja koulutuksella ei kykene edes lähihoitajan tehtäviä suorittaan. Titteli ei takaa pätevyyttä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pian palataan taas vanhaan ja vielä heikompaan palvelutasoon kunhan viranomaiset jättävät rauhaan. Sitten jatketaan rahastuksia entistä enemmän!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näin se tulee menemään. Punaisen Ristin arvot eli rahastus tulee jatkumaan vaikkei firma enää peeiaatteessa SPR:n alla toimikaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

49
Ouluun halutaan rakentaa maailman pohjoisin mallastamo, hankkeelle haetaan rahoittajia: "Tarvitaan paikallista mallasta, paikallista humalaa ja paikallista hiivaa"
45
"Jos on huono marjavuosi, niin se on Arinan syy" – Kari Juntunen on päivätyönsä ohella Osuuskauppa Arinan hallituksen varapuheenjohtaja, joka kummastelee Arinan saaman kritiikin määrää
39
Analyysi: Putin sysäsi asevarustelun yksin amerikkalaisten syyksi – eikä eurooppalaisten huoli venäläisten kansalaisoikeuksista saa vastakaikua
30
Oulun Allas Sea Poolin aikataulua jatkettiin vuodella – nyt merikylpylän arvioidaan avautuvan keväällä 2021
18
EU-jäsenyys hyödyttänyt Suomen taloutta – eurolla ollut ensin myönteinen, sitten kielteinen vaikutus
17
Sykkelit saadaan viimein käyttöön ensi viikolla, viimeiset kaupunkipyörät asennetaan paikoilleen viikonlopun aikana
17
Oulu palkkaa ulkopuolisen selvittäjän etsimään säästökohteita – "Oulu ei ole mikään kriisikaupunki, mutta työtä pitää tehdä"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Työssä käyvät, tykkäätkö työstäsi?

En tykkää. Eikä se johdu työpaikasta tai sen huonosta ilmapiiristä. Työnteko ei vain kiinnosta. Raha ainoa motivaattori ... Lue lisää...
Patonki

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

22.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image