Kotimaa

Bernerin selvityksessä ei kilpailutettu hankintoja - samoilta yrityksiltä tilattiin työtä yhteensä yli kil­pai­lu­tus­vaa­ti­muk­sen alarajan

Liikenneministeri Anne Bernerin liikenneverkkoselvitys laitettiin jäihin maanantai-iltana. Autoveroa ei tällä hallituskaudella muuteta eikä teitä yhtiöitetä. KUVA: Kimmo Penttinen
Kotimaa 25.1.2017 15:13
Rami Nieminen, Lauri Nurmi

Liikenne- ja viestintäministeriön tekemässä selvitystyössä tilattiin viime vuonna ainakin kahdelta yritykseltä työtä yli 30 000 euron arvosta, joka oli viime vuonna voimassa olleen hankintalain julkisten hankintojen kilpailuttamisvelvoitteen alaraja.

Pricewaterhousecoopersilta tilattiin Ilta-Sanomien julkaiseman listan mukaan työtä 24 000 euron arvosta ja erikseen 12 000 euron arvosta, yhteensä siis 36 000 eurolla.

Kaksi eri hallituslähdettä kertoo Lännen Medialle, että samassa hankkeessa on eri ministeriöiden tekemässä valmistelutyössä käytäntönä tilata saman yrityksen tekemä työ kerralla ja että laskutuksen keinotekoista pilkkomista ei pidetä hyväksyttävänä tapana kiertää kilpailutusvelvoitetta.

Hallituslähteet arvioivat, että liikenne- ja viestintäministeriön selvitystyössä on aikataulusyistä haluttu välttää kaikki kilpailuttaminen, mikä ei lähteiden mukaan saisi olla lainsäädännön asettamien velvoitteiden kiertämisen perusteena.

Konsulttiyritys NAG Oy:lle on niin ikään maksettu työstä kahdella eri laskulla (29 000 ja 3 600 euroa), joiden yhteisarvo on ylittänyt 30 000 euron rajan.

Lännen Media haastatteli keskiviikkona aiheesta kilpailuoikeuden tuntevia juristeja. He sanovat, että keinotekoinen työn pilkkominen eri laskuille on hankintalain vastaista. Samalla he sanovat, että lisätyön tilaaminen samalta yritykseltä on sallittua, jos ensimmäisen työn valmistuminen on esimerkiksi tuottanut uutta selvitystarvetta, joka ei ole ollut alun perin tilaajan tiedossa.

Oikeustieteen asiantuntijat eivät halua arvioida tapauksen juridiikkaa enempää eivätkä halua kommentoida sitä omilla nimillään, koska sen selvittäminen, kummasta vaihtoehdosta on ollut ministeriön selvitystyössä kyse, vaatisi heidän mukaansa asian kaikkiin yksityiskohtiin ja asiakirjoihin perehtymistä.


Liikenne- ja viestintäministeriön ylijohtaja Juhapekka Ristola myöntää, että kokonaisuutena kilpailutusrajan ylittävät konsulttiselvitykset hankittiin kilpailuttamatta suoraan yrityksiltä. Hän kuitenkin vakuuttaa, ettei konsulttihankintoja pilkottu hankintalain kiertämiseksi. Hänen mukaansa esimerkiksi Pricewaterhousecoopersilta ja NAG:ltä jouduttiin tilaamaan uusia töitä, koska selvitys muutti muotoaan matkan varrella.

Ristolan mukaan ministeriössä lähdettiin alunperin selvittämään kaikkien väylien ylläpidon uudistamista. Pian kävi kuitenkin selväksi, ettei eri väyliä voitaisi yhdistää samaan hankkeeseen.

– Oli havaittavissa, että ristisubventio olisi väistämätön. Ja se oli muodostumassa ongelmaksi, Ristola sanoo.

Hänen mukaansa asiantuntijoiksi pyydettyjen oikeusoppineiden lausunnot hankkeesta olivat monelta osin ristiriitaisia, mutta kaikista niistä nousi esiin perustuslaillinen ongelma väylänpidon yhdistämisessä.

Suomeksi sanottuna maanteiden käyttäjiltä perittävillä maksuilla ei voi rahoittaa rautateitä. Ongelmana oli nimenomaan rautateiden alikatteellisuus. Maantiet ja vesiväylät olisivat kyllä voineet rahoittaa itse itsensä.

Ristola kertoo, että tämän vuoksi ministeriössä päätettiin, selvitystöiden jo lähdettyä liikkeelle, keskittyä ainoastaan maanteihin. Se taas johti siihen, että esimerkiksi liiketoiminta-analyysejä piti laittaa uusiksi.

– Uudet selvitykset hankittiin tahoilta, joilla perustieto oli jo olemassa ja siksi ne saatiin myös halvemmalla, Ristola perustelee.

Pricewaterhousecoopersilta tilatut selvitykset käsittelivät arvonlisäveroa. NAG taas perehtyi liiketoimintasuunnitelmien analyysiin.

Ristolan mukaan lvm pyrkii pääsääntöisesti kilpailuttamaan kaikki ulkopuoliset palvelut. Suorahankintoihin mennään silloin, jos kiire tai asiantuntemuksen tarve sitä edellyttää. Hän muistuttaa, että esimerkiksi liikennesuoritteiden mallintamisen alueella osaamista Suomessa on hyvin rajallisesti.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (50)

MInisteriön logiikalla - siis voi ajaa ylinopeutta, jos kiire tai asiantuntemuksen tarve sitä edellyttää ?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämmöinen ministerin asioidenhotomenettely ei menettelisi mikäli Suomi-nimisellä valtiolla olisi "Isäntä talossa " Mutta kun näin ei ole! Suomi - nimisessä valtiossa pääministeri itsekeskeisesti määrittelee menettelylinjat ja toimintatavat. ( varoen tätä sanomasta mutta kuitenkin: hallituspuolueet jne...) Pääministerin ryhytiliike olisi kerätä äänestäjiä, suomenkansaa, meitä jokaista arvostava toimintatapa ja puuttua näkyvästi kansantaloutta lamauttaviin tulovirtoihin. Nyt autokauppojen tekemiin päivittäisiin tappioihin. ( tai vaihtoehtoisesti keskustella Herra Presidentin kanssa tuloksellisesta ryhtiliikkeestä ) Hyvin ja huolella suunnitellut kansalaisia ja kansanhyvinvointia edistävät toimet eivät ole valtionvarojen tuhlausta, mutta nyt pyyhkiin ymmärryksen yli! Kaikessa!"

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Melko korruptoitunut maa tämä Suomi nykyään .
Lait säädetään kerrettäviksi ja bisnes ohjataan tuttavien ja sukulaisten eduksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

oikeustieteen asiantuntijat eivät halua (USKALLA) esiintyä omilla nimillään koska plaa plaa ja höpöhöpö ja pelottaa.
ohan se kumma millä nekin on peloteltu vaiti?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pääasia on, että saadaan koijattua yhteistä omaisuutta yksityiseen hyötykäyttöön.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eipä ole kumma jos 'osaamista on rajallisesti', niinkuin Ristola kertoo, jos kilpailulle ei anneta edes mahdollisuutta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt se on yksityisteiden kimpussa ja sotkimassa niidenkin asiat. Asia on niin, että julkisen hallinnon tulee noudattaa tarkasti lakeja, jos se lipsuu niin silloin ei kansalaistenkaan tarvitse niistä välittää.
Berner on menettänyt täysin uskottavuutensa, ja Sipiläkin koska kannattaa tuollaista peliä.
"Ei Suomea voi noin hallita".

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kalliiksi tulee nuo Bernerin sotkut, eikö sitä voisi edes lomauttaa vähäksi aikaan, suurempien vahinkojen välttämiseksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten nämä verorahoja väärinkäyttävät poliitikot saataisiin vastuuseen verorahojen väärinkäytöstä, onko mahdollista tehdä rikos/ryhmäkanne nykyisistä ja entisistä poliitikoista???

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

kokeilepa tehdä rikosilmotus tai kannetta. taitaisi tulla sulle enemmän vahinkoa kuin syytetyille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lait ovat näköjään vain pujottelukeppejä. Banaanivaltion touhua. Enään puuttuu vain, että valtion kassa tyhjennetään oman käden kautta, kun yhtöittäminenkin karahti kiville.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihmeellistä kiertelyä. Eivät nuo firmatkaan puhtaita pulmusia ole. Yksi näiden firmojen vastuuhenkilöistä oli muutama vuosi sitten aiheuttamassa Liikenneviraston johtajalle potkut kun entisen firmansa sai hankintoja keittiön kautta. Ja sama homma jatkuu, halvalla sisään ja sen päälle tulevat tilaukset kasvoivat jo silloin monin kertaisiksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kilpailutus toimii ehkä silloin kun valitaan laitokselle siivousyrittäjää tai sitä kuka tekee kaupungin lumityöt. Mutta kyseisessä selvitystyössä kyse on lopulta niistä yksilöistä ketkä selvityksen tekevät ja kilpailutus on oikeastaan täysin mahdotonta. Tuskin työtä olisi kannattanut ostaa edes puolella hinnalla möttösen konsulttipajasta.

Mutta mediahan rakastaa kirjoitella myyviä otsikoita tälläisistä kuvitelluista suhmuroinneista varsinkin kun 95% kansasta ei ymmärrä konsultointipalvelujen hankinnasta hölkäsen pölähtävää. Onpahan vaan taas tuhlattu veronmaksajien rahoja!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

95% kansasta ei myöskään ymmärrä miksi 700 000 virkamiestä ei saa tehtyä noita selvityksiä omin voimin ja omalla osaamisella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Erinomainen kysymys jota olen itsekin ihmetellyt. Mutta faktahan on että jo 7 ihmistä pystyy työllistämään toinen toisensa ilman että mitään näkyvää saadaan ulospäin. No toisaalta konsulttiyrityksiä käytetään usein joustavuuden sekä puolueettomuuden takia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikö tällä epärehellisyydellä ja verorahojen tuhlaamisella ole mitään rajaa?!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paljonkohan köyhä valtiomme haaskaa rahaa erilaisiin selvitystöihin ja konsultinpalkkioihin asioissa, jotka eivät kuitenkaan koskaan toteudu?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (50)

Uutisvirta

23:17
Henkilöauto suistui tieltä Siikalatvalla, kuljettaja vietiin tarkastukseen
23:06
Fluorivoiteet kielletään maastohiihdossa ja Suomessa kehitetään korvaavia tuotteita
22:58
Moottoripyöräilijä loukkaantui vakavasti Kajaanissa, pakeni poliisia hurjaa ylinopeutta ja törmäsi lopulta autoon
21:17
Oululainen Veronica Helanen taisteli tiensä ylioppilaaksi – maksansiirrot pakottivat nuoren lukiolaisen lopettamaan koulun hetkeksi kokonaan
20:48
Vanhan kou­lu­ra­ken­nuk­sen asunnossa syttyi tulipalo Tervolassa, viisi henkilöä vietiin tarkastukseen
20:44
Laservalojen ja höyrykoneiden Slushissa värikyltit vievät yrittäjät ja sijoittajat yhteen – Huippukalliista lipuista huolimatta tapahtuma tekee kävijäennätyksen
20:43
Oulun amatöörinyrkkeilyn ykkösiskijä Aydin Behruz loukkasi kätensä työtapaturmassa, Tammer-turnaus jää väliin: "Henkisesti tämä on kovempi pala kuin itse vamma"
90
Oulun poliisi muuttaa suurilta osin Linnanmaalle – keskustaan tila asiakaspalvelulle, putkat pysyvät vielä Haukiputaalla
79
Postijumi pahenee: Neuvotteluaikaa ei ole sovittu, autolauttojen rekkakyydit pysähtyivät – Paatero MTV:lle: En tiennyt työehtosopimuksen siirrosta
68
Pelti rytisi Pohjantien työmatkaliikenteessä: Kuusi autoa kolaroi Kaakkurissa, kaksi autoa törmäsi Iskossa – liikenne sujuu nyt normaalisti
68
Pirkka-Pekka Petelius pyytää saamelaisilta anteeksi vanhoja sketsejään, lähetti tapaamispyynnön romaneille – Aake Kalliala IS:lle: "Kuulostaa ihan älyttömälle"
59
Postilaiset vaativat Eduskuntatalon edessä valtiota erottamaan Postin hallituksen – Ministeri Paatero: "Postin tilanteeseen täytyy saada ratkaisu pikaisesti"
52
Pääministeri Rinne: Postin pakettilajittelijoiden työehdot turvataan ja työehtoshoppailu loppuu
45
Kalen! kalluppi: Pittäiskö yliopisto rakentaa ratapihalle?

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

202 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

Ay-liitot paras työntekijän turva,ajaa varmasti Posti kiistan niin,että ei tule työntekijöiden palkkoihin leikkauksia.AY... Lue lisää...
Tämä aloitus roskako...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

21.11.

Fingerpori

21.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image