Kotimaa

Bernerin esitys muuttaisi tak­si­lii­ken­net­tä rajusti – Taksiliitto tyrmistynyt

KUVA: Jarmo Kontiainen
Kotimaa 18.4.2016 13:53 | Päivitetty 18.4.2016 14:39
Juha Vainio

Taksiliikenteeseen on tulossa jättimäisiä muutoksia, mikäli liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) esitys menee aikanaan läpi eduskunnassa.

Berner julkisti lausunnoille lähtevän Liikennekaaren esitykset maanantaina.

Taksiliikenteeseen esitetään monia mullistavia uudistuksia. Hinnoittelussa on tarkoitus ottaa käyttöön niin sanottu Ruotsin malli, jossa kuljettaja tai yritys voivat itse hinnoitella kyydit. Hinnoittelusta pitää ilmoittaa etukäteen.

Ruotsissa taksiliikenteen hinnoittelun vapauttaminen on johtanut siihen, että asiakkailta on laskutettu hurjiakin summia lyhyistä matkoista.

Myös taksiluvat vapautuisivat. Jatkossakin lupa vaadittaisiin, mutta niiden määrää ei rajoitettaisi. Jatkossa riittää, että taksiyrityksellä on taksilupa. Yrittäjä itse vastaisi, että sen työntekijät, siis taksikuskit toimisivat sääntöjen ja velvollisuuden mukaisesti.

Jatkossa pienimuotoiseen, alle 10 000 euron vuosiansioilla pyörivään kuljetustoimintaan ei tarvittaisi taksilupaa.

Myös asemapaikkavelvoite poistuisi, eli taksikuskien ei tarvitsisi enää päivystää tietyissä paikoissa ennalta sovitusti.

Taksiliitto: Lisäisi harmaata taloutta

Taksiliiton puheenjohtaja Jari Lemmetyinen hämmästelee suuresti Bernerin esityksiä. Hänen mielestään esityksessä on asioita, jotka mahdollistavat paremmin harmaan talouden ja jopa veronkierron.

– Berner väittää, että pienimuotoinen taksitoiminta [10 000 euroon saakka vuodessa] vähentäisi harmaata taloutta. Emme ymmärrä tätä logiikkaa. Meidän käsityksemme mukaan se vain lisäisi harmaata taloutta.

– Tällaisella kuljettajalla ei ole välttämättä toiminimeä tai yritystä. Toiminta perustuisi vain luottamukseen, että kuljettaja ilmoittaa tulonsa verottajalle.

Lemmetyinen ihmettelee myös esityksestä löytyvää kohtaa, jonka mukaan yrityksen voisi rekisteröidä mihin tahansa EU-jäsenvaltioon. Hänen mielestään tällainen toiminta voisi johtaa verosuunnitteluun ja jopa veronkiertoon.

– Kun puhutaan suomalaisesta yrityksestä, meidän mielestämme yrityksen pitäisi olla kirjoilla Suomessa, että kaikki velvoitteet hoidetaan tähän maahan. Meillä ei ole ainakaan tällä hetkellä EU-säännöstä, vaan yritysten ja autojen pitää olla rekisteröityneinä Suomeen.

Lemmetyinen pelkää, että Bernerin ajama uudistus johtaisi pahimmillaan siihen, että Helsinkiin kuljetetaan joka päivä satoja takseja ajoon Virosta.

– Veden yli kuljetettaisiin esimerkiksi 300 autoa päivässä tekemään töitä, ja päivän päätteeksi ne määrättäisiin takaisin. Yritys olisi Virossa, ja verot jäisivät sinne maksuun. Työvoimakustannuksetkin ovat varmasti alempana sillä puolen.

Pelkona Dublinin ilmiö

Bernerin esityksessä taksilupien määrää ei rajoitettaisi. Samanlainen muutos tehtiin takavuosina Irlannissa. Maan pääkaupungissa Dublinissa lupien vapauttaminen johti taksien määrän rajuun nousuun ja hintojen polkemiseen.

Kaupungissa tuli ilmiöksi taksiruuhkat 2010-luvun taitteessa, kun massiivisen työttömyyden aikana moni ryhtyi taksinkuljettajaksi.

Lemmetyinen näkee, että Dublinin ilmiö voi toistua Suomen isoissa kaupungeissa, jos Bernerin esitys menee läpi.

– Ilman muuta. Varmasti alkuaikana taksien määrä tulisi lisääntymään valtavasti.

Samalla taksiliiton puheenjohtaja arvioi, että maaseuduilla taksiliikenne tulee romahtamaan ilta- ja yöaikoina.

– Ruotsissa maaseutu on hiljentynyt aika paljon. Jos luvat lisääntyvät paljon maaseuduilla, vanhat yrittäjät eivät välttämättä löydä sieltä kannattavaa toimintaa. Päivystykset sen myötä todennäköisesti loppuisivat.

Vaikka sitä ei esityksessä lukenut, Lemmetyinen uskoo, että taksien verohelpotuksia tullaan poistamaan. Hänen mukaansa se on ainoa johtopäätös siitä, että taksiluvat tullaan vapauttamaan.

– Aika erikoiselta tuntuisi, että taksiautoilijoiden veroetu säilyisi, jos lähes kuka tahansa voisi ryhtyä taksikuskiksi. Kuka vaan voisi ilmoittaa, että alkaa ajamaan takia ja hommaamaan verottomia autoja, eikä kukaan valvoisi, ajatko vai etkö.

Bernerin esityksen on tarkoitus edetä eduskuntaan ennen kesäkauden päätöstä.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (104)

Berner väittää, että pienimuotoinen taksitoiminta [10 000 euroon saakka vuodessa] vähentäisi harmaata taloutta.

Meidän käsityksemme mukaan tämä lisäisi harmaata taloutta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ajoaika 8 min. juna-asemalle, matka 3,9 km, ENNAKKOTILAUS 7 €, yht. 20,30 € junalippu Tikkurilaan melkein sama n. 2 v.sitten.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä taksisuunnitelma on silkkaa sumuverhoa. Idea vedetään pois - ja samaan aikaan junaliikenne ja maantiet annetaan markkinavoimille ilman kansalaisten vastustusta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Loistava idea" tältä Berneriltä, jonka ei varmasti tarvitse maksaa taksimatkojaan omasta kukkarosta. Parannetaan ehdotusta vielä hiukkasen: kansanedustajilta ja muilta poliittisilta päättäjiltä poistetaan oikeus ilmaisiin (veronmaksajien maksamiin) taksimatkoihin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Liikenneministeri ei näköjään vielä tiedä,että Suomessa taksi voi ja saa ottaa asiakkaan kyytiin kun nostaa käden pystyyn. Tavaraakin taksi saa kuljettaa laillisesta,vaikka niitä lääkkeitä. Kyllä taksi pärjää kilpailussa muille esim.joukkoliikenne tai tavaraliikenneluvallisiile autoille,jos säännöt ja maksut ovat samat,"korttipöydässä" kaikilla pelaajilla on samat säännöt.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minulla vanha taxi eipä tarvi ku alan kuskaamaan vaan Mese vie perille Oulu keskusta - Lentokenttä 15 ekua siitä se lähtee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siittä vähennetään heti alv:n osuus noin 1,50 ja sitten polttoaine noin 2,00, auton huolto/renkaat yms. 1,50 hallinto 0,50, oma eläke noin 0,50, poistot 0,30, puhelin/muu tele 0,50 ja muita satunnaisia kuluja ehkä 1,00. Vielä pitäisi jäädä uuden auton välirahaankin, mahdolliseen rengin palkkaan, muut verot jne ELI MITÄ SINULLE JÄÄ/ EI MITÄÄN kuvaamallasi taksalla kaupungista lentokentälle!!! Onko näin, että pappa betalar tai muut velkojat?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Millähän vanhalla koslalla Reijo ajelet, että saat 15 km matkalla kulumaan 2 euron edestä bensaa? puhelinliittymäkin kannattaa päivittää jos puhelinkulut on tosiaan 0,5 euroa per kyyti vaikka yleensä se on kyllä asiakas, joka soittaa taksin.... Ota vaikka Skype käyttöön jos pitää lörpötellä vaimon kanssa jatkuvasti työpäivän aikana?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ensinnäkin kaupungista kentälle ja takaisin on himpun yli 30km, kulutus keskimäärin 10-11/100km joten laskepa kulut . Muut kulut ja verot perustuu pitkäaikaiseen taksiyhtiön hallinnointiin. Mitä tulee puhelimiin ja muihin ula ja viestinnän kuluihin , niin tulet huomaamaan ollessasi yrittäjänä. Huomioithan ammattimaisen henkilöliikenteen vakuutuskuluihin joka ovat moninkertaiset verrattuna yksityisliikenteen kuluihin. Muuten tiedäthän varmasti mitä ulkopuolinen kuljettaja maksaa kuluina sinulle. Varmaan sinulla on tiedossa, että esim. kolmevuotta vanha taksiauto on liki arvoton joten varaathan tulevaan välirahaan runsaasti varoja. Miten käy jos sairastut, kuka ajaa? Kaikki seikat kun otat huomioon, niin tuolla taksalla mitä kirjoitit, niin edessä on se, että joko pappa betalar tai ajat velkojien lukuun. Kokeile jotta huomaat. Muuten YEL-vakuutusmaksu on reilusti yli 20% tuloista ja jos joskus meinaat saada eläkettä siedettävästi, niin mikään pikkuinen työtulo (esim 30000/vuosi) ei sitä anna

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

alakaa Oulun taksit ajamaan pitkää raitaa kauppalehden mainossivulle ja sitten lähtee luvat kun on verovelkaa. Mutta no hätä, vaikka virpiniemeen ajelemaan erikoispitkällä ruohonleikkurilla! Kyllä tekevällä töitä on!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olet oikeassa,todella kaksi eri asiaa,taksin oven avatessa tietää mihin mennään ja mitä maksaa,viinapullon avatessa kohta et tiedä mitään ja saattaa olla,että et pääse taksiin vaikka haluaisitkin?Mutta kun taksiala vapautuu,niin voit joutua taksiin vaikka et haluaisikaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hei vaihtakaapa kaikki valittajat ammattia ja ryhtykää Suomeen taksiyrittäjäksi tai muun alan pienyrittäjäksi,ei täällä mitään monopolia ole?Ottakaa asioista selvää,kyllä yrittäjäksi pääsee,mutta luulen että näiden valittajien pitäisi päästä taksinrattiin ilman minkäänlaista koulutusta,ilman mitään verojen,alvien,tyellien,myellien ynnä lukemattomien muiden verojen ja maksujen maksamista?Voi kun se olisi niin helppoaniin kuin täällä nämä viisaat kommentoivat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Heh. Ajelin viikonloppuna Mannerheimintietä. Liikennevaloissa pysähtyessäni edessäni ja vieressäni sekä takanani oli yhteensä kymmenkunta taksia keskellä kirkasta päivää. Kaikki olivat mersuja, bemareita ja audeja ja juuri pakasta vedettyjä isohkoja ja arvokkaita isomman luokan autoja. Mietin siinä monen miljoonan arvoisten ajoneuvojen keskellä että onkohan tässä mitään järkeä. Valtio on subventoinut joka ikistä noistakin pirsseistä tuntuvalla alennuksella ja lisäksi tulee poistot pienentämään verotusta. Lisäksi valtio maksaa puolet eli 500 miljoonaa euroa kaikista taksikyydeistä. Arvelen että edessä on tuntuvien muutosten tarve. Minun puolesta kaikki monopolit saa purkaa ja mitä nopeammin sen parempi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nykyinen maksimiverohuojennus 4800€/auto. Kymmenkunta taksia uutena 500000€-600000€. Ei miljoonia. Vapautus ei poista yritystoiminnassa käytettävän kaluston poistoja, eikä liiketoiminnassa tehtävää alv vähennystä. Valtio ei myöskään maksa puolta taksien liikevaihdosta. Suurimpana em. kommentissa loistaa perusteeton suomalainen kateus. Taksit vapaaksi, mutta katsotaan ettei veroeurot karkaa jatkossa ulkomaisiin yhtiöihin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuvitteletteko lapsukaiset tosissanne muka pääsevänne tekemään muutaman euron baarimatkoja? Yleinen elämänkokemus on aika vähissä jos niin. Alta tuplahinnan nykyiseen verrattuna, vähintään, kukaan ei aja aamuneljältä jos saa vapaasti hinnoitelta ilman enimmäishintaa. Jos johonkin syrjäiselle maaseudulle pitää saada auto yöaikaan, se ei edes lähde tulemaan alta viidenkympin lähtömaksua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (104)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Pohjois-Karjalan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Etelä-Lapissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Milloin Marinin hallitus kaatuu?

189 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

No nyt on mökkienkin hinnat laskenut..

Miksi pitäisi myydä? En ymmärrä näitä "hinnat putoaa - panikoi" tyyppejä. Ei mua kiinnosta pätkääkään mikä on mun asunno... Lue lisää...
Taas!

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

21.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image