Kotimaa

Berner uhkaa jättää taksit pois lii­ken­ne­kaa­res­ta

Liikenneministeri Anne Berner uskoo, että VR saa kilpailijan raiteille kenties jo ensi vuoden aikana. Hänen mukaansa kiinnostusta on ollut sekä henkilö- että taravaliikenteen puolella. KUVA: Jukka Leinonen
Kotimaa 28.8.2016 3:00
Riikka Happonen

Liikenneministeri Anne Berner (kesk.) ei ole valmis tinkimään taksien määrän vapauttamisesta.

– Jos se ei tässä hallitusyhteistyössä käy, silloin meidän täytyy miettiä sitä, että liikennekaari toteutetaan yksinkertaisesti ilman takseja. Silloin taksit jäävät liikennekaaren ulkopuolelle nykyisen sääntelyn piiriin, Berner painottaa Lännen Median haastattelussa.

Hallituskumppaneista perussuomalaiset on vastustanut liikennekaaren takseja koskevaa osaa.

Toisaalta Berner on tullut kiistassa puolitiehen vastaan. Hän joustaa kahdessa taksialalle tärkeässä yksityiskohdassa.

Toinen niistä on lupajärjestelmän purkaminen. Päätös tarkoittaa sitä, että esimerkiksi niin sanotun übertaksin kuljettaminen on jatkossakin luvanvaraista.

Lisäksi Berner on valmis säilyttämään taksien asemapaikat. Alun perin ajatuksena oli, että taksit olisivat voineet valita toiminta-alueensa vapaasti kysynnän mukaan.

Jos taksit jäisivät liikennejärjestelmän uudistuksen ulkopuolelle, se voi merkitä alalle suuria ongelmia.

Bernerin mukaan silloin syntyisivät kahdet markkinat: hinta- ja määräsäännellyt taksit vastaan kaikki muut joukkoliikennevälineet, jotka pääsevät kilpailemaan ja monipuolistamaan palveluitaan digitaalisten välineiden avulla.

– Silloin taksin välineet kilpailla viedään ikään kuin pois, Berner sanoo.


VR kutsui infoon ennen neuvotteluja

Berner valottaa Lännen Medialle myös reilu viikko sitten huomiota herättänyttä tilannetta, jossa VR yllättäen perui tiedotustilaisuutensa tuleviin lisävuoroihinsa liittyen.

Julkisuudessa on aiemmin kerrottu, että käsky kävi ministeritasolta. Bernerin mukaan kyse oli vanhan ja uuden toimintakulttuurin eroista.

Liikenneministeriö ja VR aloittavat huomenna maanantaina neuvottelut ensi vuoden osto- ja velvoiteliikenteestä.

– Luulen, että tässä on ihan yksinkertaisesti vain käynyt niin, että meidän kutsumme neuvotteluun ja heidän kutsunsa tiedotustilaisuuteen menivät ristiin. Ehkä heidänkin näkökulmastaan tuntui siltä, että käydään ensin neuvottelut ennen kuin kerrotaan tuloksista.

Perinteisesti valtio on hyväksynyt VR:n esittämät lisävuorot. Tällä kertaa liikenneministeriö halusi kuitenkin kuunnella ennen päätöstään myös muun muassa linja-auto- ja taksiyrittäjiä sekä maakuntaliittoja, jotta ostoliikenne voitaisiin suunnata niille alueille, jonne jää jatkossa eniten palveluaukkoja.

– Ei siinä ollut mitään kitkaa tai huonoja fiiliksiä. Me toimittiin nyt eri tavalla. Kirjeet menivät vähän ristiin, Berner selvittää.

Lue lisää 28.08.2016 Kalevasta.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (51)

laista tulee sitten täysin torso..kannattaako edes koko lakipakettia viedä naurettavaksi ?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä on sama juttu kuin VRlla ennen kuin Onnibus pakotti hinnoittelullaan muutoksen junalippujen hinnoille.. 35 % käyttöaste takseilla on aivan järkyttävä. Kiinteät kulut jyrää, kun korkeat hinnat vähentää kysyntää. Jos päästäisiin edes 70% tasolle, niin yksittäisen kyytien hinnat laskisi, mutta taksit tienasivat paremmin. Ei onnistu ilman muutoksia järjestelmään. Mikä tässä on niin vaikeaa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Huonoja ovat nämä kepun ministerit, pääministeristä alkaen. pelkkiä pettymyksiä. Sipilä peruuttelee kaikesta sitä mukaan kun ay-porukat aukaisevat suunsa. Ei tullut paikallisia sopimuksia lakiin eikä sen mukana myöskään talousnousua. Ay:n ja EK:n tekemä sopimus on pelkkä vitsi.
Rehn, joka sai elinkeinoministerin salkun, oli jo ennestään tunnettu huonosti. kelvottomasti ajamistaan asioista EU:ssa, mm. Bulgaria ja Romania EU:hun täysin väärin perustein. Ja nyt täällä ajaa Guggenheimia, miten tämä liittyy elinkeinoministerin tehtävään? ei mitenkään
Ja tämä Berner, joka luulee, että hän voi tehdä kolmen puolueen hallituksessa mitä vain. Liikennekaari on ihan metsästä.
.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Täällä voi kirjoitella mitä vain,ei muuta mitään.Suomi ei ole demokratia.täällä on puoluevalta Ihmiset jotka eivät ole päässeet kansanedustajiksi. Voivat olla ministereitä ja käyttää suurta valtaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tervettä kilpailua tarvitaan?
Nykyinen kelakyytikyttääminen tulee yhteiskunnalle kalliiksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Totta puhut! Terve Kilpailu on paras . Miten joku ammattiryhmä voi pelata niin erillaisilla säännöillä? Itse joudun kilpailuttamaan kaikki ja jos pärjään niin hyvä.?? Voisin itse ajaa taksia kun ostan 10 autoa ja laitan ne ajoon mutta kun suomen säännöt ei näköjään salli vapaata kilpailua kaikilla aloilla. HARMI!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tähän asti taksit ovat saaneet puhdistaa pöydän, muun muassa
yhteiskunta maksaa kelakyydit ja se on suuri epäkohta?
Taksikuski tienaa noin 7000e pelkillä kelakyydeillä. Siinä on puolet liikaa
ihmisten kyydityspalveluja pitää monipuolistaa. Toivottavasti uudistuksia tulee?
Anne Berner on fiksu ihminen ja tuo näiltäkin osin suomen eurooppalaiselle tasolle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ai tienaa 7000€? Minnehän mun taksin kelakyyti rahat on mennyt kun viime vuoden kelakyydit teki yhteen n.1500€ ja nekin on vasta auton tulot eli siitä kun otetaan kulut pois niin puhutaan sadoista euroista sen jälkeen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Monopolien purkamista ei näköjään tosissaan haluta.
Taksimonopolin purkaminen ja hinnoittelun vapauttaminen tervehdyttäisi ainakin yhtä elinkeinoa.
Nykyinen lupajärjestelmä on jäänne vuosikymmenten takaa jonka soisi loppuvan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten kummassa hintasääntelyä ei edes mainita tuossa... vihdoin siis pääsemme taksissa nostamaan hinnat kuluttajien maksukykyä ja omaa kustannusrakennetta vastaavalle tasolle!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sanokoon Berner mitä haluaa mutta "pimeä"taksi on aina ollut minun taksini ja tulee olemaan jatkossakin.Ns.virallisten taksien hinnoittelu on jo sitä luokkaa että vain KELAn asiakkaat voivat sitä käyttää.Aina on kuski löytynyt ns.pimeältä tolpalta kun olen kyytiä tarvinnut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sinunlaisia ihmisiä tarvimme lisää että saamme pidettyä suomi pystyssä. Mitä sitä veroja maksamaan. Pimeä työ kunniaan. Teetetään kaikki työt pimeänä niin vielä paremmin menee!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos maksaa 1500 € veroja 900 € eläkemaksuja 800 € arvonlisäveroja kuukaudessa .Huom.ajan siis yksin taksiani! Ja himmee taksi ei mitään !! Miksiköhän toi nen on halvempi ?? Miettikää nyt hiukan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä tätä kuuntelee ylensäkään kun on jo toinen jalka toisen oven välissä ja karistaa kohta maan tomut, lentäessään takaisin Sveitsiin. Anne nyt vähän kommentoi kun ei oikein mistään mitään tiedä, jää semmoinen järkevän ministerin kuva jollekin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

öh ei se onnistu jos kerta joukkoliikenteen muut toimijat haluavat tarjota kokonaispalveluita jossa mahdolliset taksikyydit ovat mukana kokonaisuudessa. Väistämättä taksiala tarvitsee tällöin myös uudistusta. Turhaa sääntelyä vain koko taksibisnes ja siitä tulee meille veronmaksajille vain tarpeetonta lisäkulua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Takseilla on suomen lainsäädännöstä johtuen hurja kulurakenne ja monet autoilijat lopettavat näilläkin valtion säätelemillä hinnoilla. Kuljettajat eivät saa säällistä palkkaa koska palkat ovat provisioon perustuvia. Jos näistä hinnoista meinataan mennä alemmas siihen on ainoastaan vaihtoehtona veronkierto. Sitähän tämä uudistus kykllä petaakin. Ihmiset: uskokaa jo että suomessa on maailman top 3 taksijärjestelmä jonka Bremer haluaa selvästi purkaa. Motiivina ei voi olla kuin se että 1.) Häntä johdetaan harhaan 2.) jotai vilunkipeliä ja lobbausta omien/liittolaisten/tuttujen eduksi(oma valinta). 3.) muuten vain yksinkertainen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No kohta on uudet vaalit ja seuraava hallitus saa korjailla näiden sotkuja sitten...ja media muita sotkuja selvitellä
yksi sotku tältäkin jäänyt media pimentoon

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Milloin on sellainen hallitus ollut, joka olisi edeltäjänsä sotkuja korjannut. Tähän asti ainakin viisikymmentä vuotta jokainen hallitus on sotkenut vain uusia sotkuja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No jos ei kerran nyt, niin olisiko aikataulua antaa milloin taksiliikenteen kanssa päästään sitten siirtymään nykyaikaan?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (51)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on erittäin huono Etelä-Lapissa sekä Koillismaalla lumisateen vuoksi.
Ajokeli on huono Kainuun maakunnassa, Keski-Lapissa sekä muualla Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lumi- tai räntäsateen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi keskiyöstä alkaen Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa lumisateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Olen ansiosidonnaisella

133 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Sairaanhoitajille 6,8 %n korotus

Sairaanhoitajille lisää palkkaa. Pysyy ala jatkossakin kiinnostavana kohteena opiskelijoille. Lue lisää...
EHDOTTOMASTI

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

18.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image