Kotimaa

Berner: Lii­ken­ne­verk­ko­yh­tiön valmistelu keskeytetään, autoverosta ei luovuta

Liikenne- ja viestintämiristeri Anne Berner keskeyttää liikenneverkkoselvityksen. KUVA: Valtioneuvoston kanslia
Kotimaa 23.1.2017 21:09 | Päivitetty 23.1.2017 22:31
STT, Kaleva

Liikenne- ja viestintäministeriö keskeyttää liikenneverkkoyhtiön selvityksen.

Pääministeri Juha Sipilä (kesk.) kertoo, että aloite keskeyttää liikenneverkkoselvityksen lausuntokierros tuli ministeri Anne Berneriltä (kesk.).

Berner sanoo tiedotteessaan, että yhtiömuotoinen toimintamalli ei saanut nyt kannatusta. Bernerin mukaan liikenneverkon kehittämiseksi ei ole liiketaloudellisia edellytyksiä, joten selvitys keskeytetään.

– Selvityksen lähtökohta oli, että liikkumisen kustannukset eivät nouse. Pääministeri Sipilän kanssa on sovittu, että autoverosta ei luovuta, ja sen vuoksi liikenneverkkoyhtiö ei voisi saada toimintaansa varten riittäviä asiakasmaksutuloja. Liiketaloudellisia edellytyksiä liikenneverkon kehittämiseksi ei siten ole olemassa, joten keskeytämme selvityksen, Berner sanoo tiedotteessa.

Uudistus tehtävä joka tapauksessa

Sipilän mukaan liikenneverkon kehittämistä mietitään seuraavaksi rauhassa hallituspuolueiden kesken, ennen kuin seuraavista askelmerkeistä päätetään.

Sipilä ja Berner muistuttavat. että liikenneverkon rahoitus vaatii joka tapauksessa uudistamista.

– Koko liikenneverkkoyhtiön ajatuksena on ollut, että uusilla palveluilla saadaan budjetin ja verotuksen ulkopuolista rahoitusta, ja sitä kautta tiestön kuntoa parannettua ilman että autoilijan kustannukset nousevat, Sipilä sanoo.

Sipilä piti selvänä, että näin laajasta hankkeesta pitää käydä julkinen keskustelu.

– Jos autokauppa ei kestä kahden viikon keskustelua, silloin pitkän tähtäimen muutos menee lyhyen tähtäimen asioiden edelle. Emme halua missään tapauksessa tuoda tällaista asiaa ”puskista” ilman julkista keskustelua.

Riitaa sekä sisällöstä että tavoista

Liikenne- ja viestintäministeriö esitteli liikenneverkkoselvityksen viime viikolla.

Hallituspuolueet ennättivät tuon jälkeen ajautua kiistaan paitsi selvityksen sisällöstä, myös liikenneuudistuksen toimintatavoista.

Kokoomuksen vastuuministeri Kai Mykkänen sanoi aiemmin maanantaina, että autoveron poistamisesta ei seurantaministereiden kokouksissa keskusteltu eikä siitä ollut kirjallista tietoa ollut ennen viime viikkoa.

– Berner lisäsi ilmeisesti loppuvaiheessa selvitykseen suoran esityksen autoveron poistosta, Mykkänen sanoi.

Hänen mukaansa valtiovarainministeriöstä oli virkamiesten välillä varoitettu liikenne- ja viestintäministeriötä markkinoita heiluttavasta vaikutuksesta, jos autoveron poistosta vihjataan julkisuuden kautta.

Valtiosihteeri Martti Hetemäki vahvisti tiedon STT:lle sähköpostitse. Hetemäen mukaan valtiovarainministeriön vero-osaston virkamies oli asian tiimoilta kutsuttuna muutamaan kokoukseen asiantuntijaksi ja varoitti tuolloin autoveron muutosehdotuksista koituvista markkinahäiriöistä.

Berner sanoi aiemmin Iltalehden haastattelussa, että muiden hallituspuolueiden kommentointi ei kunnioita demokraattista polkua, johon hallituspuolueet olivat sitoutuneet. Mykkäsen mukaan oli sovittu vain siitä, että Berner julkaisee asian omana selvityksenään ja hallitus tekee lopulliset johtopäätökset kehysriiheen mennessä.

– Meidän ja perussuomalaisten puolelta ei hahmotettu sitä, ettei lausuntokierroksen aikana keskustelu olisi vapaata, Mykkänen sanoi.

Puolustusministeri Jussi Niinistö (ps.) piti selvänä, että liikenneverkkojen yhtiöittäminen ei etene ministeriön selvityksessä olleella tavalla.

Keskeytetyssä ehdotuksessa suuria muutoksia

– Liikenne- ja viestintäministeriö julkisti viime viikolla liikenneverkkoselvityksen, jossa ehdotettiin suuria mullistuksia liikenteeseen.

– Selvityksessä ehdotettiin muun muassa autoverosta luopumista ja siirtymistä tienkäyttömaksuihin.

– Ministeriön mukaan liikenneverkko voitaisiin rahoittaa tien käyttäjiltä kerättäviltä maksuilta, jotka eivät vaatisi paikannusta.

– Autoveron poiston lisäksi liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) väläytti polttoaineveron ja ajoneuvoveron laskua.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (234)

Suomiko muka tasavertainen EU maa, Suomihan on saanut jo monta kehoitusta ja sanktiota EU, lta autoveron poistosta. Autovero on pakkopoistaa ennemin tai sitten EU pakottaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vanhasen eläkeuudistus tyrmättiin suurella metelillä. Nyt se on voimassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei voi kuin ihmetellä tätä autoveron säilyttämisen kannatusta... Poistaa se pitää ja autokanta saada uudemmaksi.
Mikä mörkö siinä on, että autot olisi halvempia? Vaikka arvaan kyllä syyn, joku pian ostaa uuden auton ja sehän ei käy.
Jos se helpottaa, niin aika harva kuitenkaan nykyään suoralla rahalla uutta autoa ostaa, osamaksulla ne hankitaan.
Ja jos ei verokertymä riitä, niin otetaan oikeat säästöt käyttöön. Vielä ei ole säästetty vaan nostettu vain veroja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Avasin TV:n Uudenmaan alueuutisia katsoakseni. Jotenkin paksusti alkoi 'uudistus ' selvitys. Olisiko tullut ulos hotlinella. Yksi hotline numero taisi hävitä samantien puhelimestani,minne olin muutama päivä aikaisemmin yrittänyt.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei Bernerin vika ole kun muut on tyhmiä,muut vastustaa esitystä ettei Berner olis liian suuresti osaamisessaan erottuva.Tyhmissä osaava on vähitäänki poikkeava.Tunteen tunnen,olen myötä eläjä.Niin kauako asiain vastustamisella saadaan kannatusta eikä mitään tarvi kilpailevaa esitystä esittää ,ollaan komentotaloudessa.Tiegotustoiminnanki oli toivottavaa perehtyä esitettäviin asihoihin.Voitto ja käyttökate on kaksi eri asiaa.Koulunkäynti ja oppiminen kannattaa tunnistaa erilliseksi asiaksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ministeri Berner ei tajua markkinamekanismeja tässä autokauppacasessa.
Juuri kun hänen esityksensä on aiheuttanut markkinahäiriön ja se torpattiin pääministerin neuvosta niin hän töräyttää maailmalle että uutta esitystä valmistellaan.
Nyt sitten autonostoa miettivät jäävät odottelemaan liikenneministerin uutta esitystä josko siinäkin olisi autoveron poisto yhtenä osiona.
Ja taas autokauppa seisoo.
Näiden verotulojen tulouttaminen pienempänä kuin mitä budjetissa on laskettu, takaa varmasti sen että jos nyt ei leikkauksia tule hallituksen puolivälitarkastelussa niin ainakin veronkorotuksia tulee.
Sanoo Sipilä ja Soini mitä hyvänsä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tässä kävi juuri niin kuin kirjoitit, että uutta esitystä odotellaan - tulee varmaan kunnallisvaalien jälkeen - ja autokaupan teko saa suosiolla siirtyä hamaan tulevaisuuteen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Autoverosta ei luovuta mutta uutta työryhmää ja suunnitelmaa ollaan perustamassa jonka tähtäimenä on autoilun uudistaminen...?!!? Uudistamis projektiin tietenkin kuuluu autoveron poistaminen. Milloin? Tänä vuonna? ensi vuonna?
Rauhoittaako nämä uutiset autokauppaa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rva on vain ollut niitten oikeitten isojen herrojen kanssa marjassa ja on tullut luvattua, puolin ja toisin, mukavasta hillosta..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä näytelmä oli suora karikatyyri Suomalaisesta johtamisen tasosta, valitettavasti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suuripäästöiset äijät voisivat ruveta kiltisti maksamaan polttoaineistaan oikean hinnan, eivätkä vilunkipelillä maksata verojaan päästöttömillä, vähän teitä ja polttoainetta kuluttavilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun autoasiat on hoidettu ministeri voisi keskittyä poistamaan valtion maatalousyrittäjiin kohdistamaa holhousta.
Kaikenlaisilla tukiaisilla ja muilla markkinataloudelle vieraille ilmiöille on tehtävä välitön stoppi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taisipa tuokin Bernerin möläytys tulla aika kalliiksi suomen valtiolle,Melkoinen notkahdus vero tuloihin ja kansalaisille taisi jäädä pieni epäilys laskeeko autovero vai ei.Onko salaista valmistelua?? Ehkä on ehkä ei.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Autoveroa olisi vaikea korvata, jos siitä luovuttaisiin. Autoilijoita on helppo verottaa. Jos valtio tarvitsee lisää rahaa, autoilijoille lätkäistään jokin uusi maksu. Ei ole väliä sillä, mikä sen nimellinen tarkoitus on, kun se kuitenkin uppoaa pohjattomaan verokirstuun. Tässä onkin ongelman ydin. Autoilijat kustantavat veroluonteisesti eri asioita laidasta laitaan tilanteen mukaan, mutta tieinfran kehittämiseen ja ylläpitoon eivät rahat ohjaudu. Olisiko mahdollista, että ainakin osa autoilijoiden maksuista mekittäisiin tarkoituksellisesti tiettyjä asioita varten? Vaikuttaa siltä, että tällaista menettelyä vastustetaan, ainakin joissain piireissä. Miksi?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Maateiden tasohan heijastelee yhteiskunnan taloudellista tilaa. Ei samaan aikaan voida ottaa velkaa, karsia kaikista palveluista ja ajaa priimoilla teillä. Tieverkoston yhtiöittäminen ja maksujen korvamerkkaus verkoston kehittämiseen olisi tarkoittanut juurikin tätä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Täydellinen mahalasku ministerillä puuhastelustaan, silti Sipilän täysi tuki. Eivätkö he ikinä opi miten demokratiassa toimitaan?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hallitus Huom!Käyttäkää ne eurot, tiestön parantamiseen, jotka nyt jo peritään autoilioilta ja tienkäyttäjiltä! on polttoaineveroo,auton käyttömaksua jota vuodenalussa taas korotettiin,jos ne rahat käytetään liikenneverkon parantamiseen,niin kyllä tiestö olisi paljo,paljon paremassa kunnossa.Mutta Mihin työnätte rahat????????????????????

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jep, Keskusta ja keskustalaiset voisi kertoa, mihin tarkoitukseen menee tämän vuoden alusta korotetut polttoaineen vero ja auton käyttömaksun korotus?
Eikö näillä rahoilla voisi parantaa tiestöä, vai meneekö nekin maatalouden tukiaisiin?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Menee mm. ylimitoitetun julkisen sektorin ja maahantulijoiden elättämiseen. Velkaa otetaan silti lisää miljardikaupalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Saamme tyytyä edelleen kiristyvään autoijoiden verotukseen, rappeutuvaan tiestöön ja vanhoihin autoihin.

Kiitos ministerit Orpo ja Soini.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (234)

Uutisvirta

27.2.
Ilmastonmuutos vaikuttaa lintujen elämään monin tavoin
27.2.
Mitalipeleihin edennyt Kärpät ei rallatellut jatkoon ilmaiseksi HIFK:ta vastaan
27.2.
Thyssenkruppin hissiliiketoiminta päätymässä pääomasijoittajille – hinnaksi tuli 17,2 miljardia
27.2.
Leijona auttaa ja kehittyy – Lionsien hyväntekeväisyystoiminta on Suomessa erityisen suosittua
27.2.
Britannian toiveet ristiriidassa EU:n kanssa – uhkasi neuvottelun lopettamisella jo ennen neuvotteluiden alkamista
27.2.
Näin koronatilanne etenee: Virus leviää Euroopassa ja testien määrä lisääntyy Suomessa, Teneriffan karanteenihotellista päästetään yli sata pois
27.2.
Viestikohun keskelle joutunut vasemmistoliiton toiminnanjohtaja pyytää anteeksi kohua – Yle: Toiminnanjohtajan perustamalta Twitter-tililtä jaettiin väkivaltaa ihannoivia viestejä

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Milloin Marinin hallitus kaatuu?

171 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Ei päässyt rikastumaan osakesäästötililä

Juuri siksihän tässä hommassa ei pärjääkään kuin robotit, TRJ, Pannari ja Milady. Muiden on ihan turha yrittää koska täm... Lue lisää...
Pannarimies

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

28.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image