Kotimaa

Berner: Lii­ken­ne­väy­lät valtion yhtiöön, rahoitus asia­kas­mak­suis­ta

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) KUVA: Valtioneuvoston kanslia
Kotimaa 18.4.2016 12:49 | Päivitetty 18.4.2016 14:59
Kaleva

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) ehdottaa, että valtion väyläomaisuus siirretään yhtiöön, joka on sataprosenttisesti valtion omistama. Väyläomaisuus pitää sisällään raiteet, tiet ja meriväylät.

Uuden yhtiön vastuulla olisi perusväylien ylläpito ja infrastruktuurin kehittäminen.

Berner alleviivasi, että kyse ei ole yksityistämisestä vaan yhtiöittämisestä. Ministerin mukaan Liikennevirastoa ei aiota yhtiöittää.

Berner piti maanantaina tiedotustilaisuuden, jossa hän kertoi hallituksen laajasta liikennekaari-hankkeesta.

Valtion liikenneverkkoyhtiön toiminta rahoitettaisiin pääasiassa liikenneverkon käyttöön perustuvilla asiakasmaksuilla. Ne korvaisivat osan liikenteen nykyisistä veroista ja maksuista. Ministerin mukaan esimerkiksi polttoainevero laskisi.

– Samalla vapautuisi toistakymmentä miljardia muualle, Berner sanoi.

Liikenteestä vapautuneet rahat voitaisiin käyttää muun muassa terveydenhuoltoon, valtion velan maksuun, koulutukseen ja maahanmuuttoon.

Liikenne suuri menoerä
kotitalouksille

Ministeri huomauttaa, että uudistus vaikuttaisi laajasti suomalaisten elämään, sillä liikenne on kotitalouksille toiseksi suurin kustannuserä.

– Asiakkaan etu olisi muun muassa se, että jatkossa asiakas maksaisi vain käyttämistään palveluista.

Uudistuksen rahoittamiseen ei ministerin mukaan tarvita tietulleja tai maksujen perimistä ulkomaisilta rekoilta. Hän totesi, että liikenne rahoitetaan nykyisin suurelta osin yksityisautoilijoiden maksamista maksuista.

Päätökset uudesta yhtiöstä tehdään aikaisintaan syksyllä 2017. Sitä ennen hallitus aikoo selvittää laajasti uudistuksen vaikutukset. Tavoite on, että väylät omistava valtionyhtiö aloittaisi toimintansa vuoden 2018 alussa.

Berner korostaa, että asiakasmaksujärjestelmää suunniteltaessa pidetään erityistä huolta tietosuojasta ja -turvasta.

Väylien yhtiöittäminen ei liity junaliikenteeseen tai VR:n omistajaohjaukseen.

Taksilupiin muutoksia

Hallituksen esityksessä taksiliikenteeseen ehdotetaan isoja muutoksia.

Taksiliikennelupa myönnettäisiin jatkossa yrittäjälle eikä kuljettajalle, kuten nykyään tehdään. Luvan myöntäisi Trafi.

Lisäksi taksikyytien hinnoittelu vapautuisi. Valtioneuvoston sijaan taksiyritykset saisivat määritellä itse hintansa, mutta hinnat pitäisi ilmoittaa etukäteen.

Liikennekaari uudistaisi toimintaa myös niin, että takseilla ei olisi jatkossa asemapaikkaa.

– Taksin voisi saada lennosta ihan niin kuin monessa muussa maassa, Berner sanoi.

Taksiliitto ei ole innostunut ministerin ehdotuksista. Myös ulkoministeri Timo Soini (ps.) sanoo, että perussuomalaiset eivät hyväksy Bernerin ehdotusta taksiliikenteen vapauttamisesta.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston pääjohtaja Juhani Jokinen pitää puolestaan ehdotusta erittäin tervetulleena. 

–Meillä on hyvin voimakkaasti säännelty liikenneala, Jokinen sanoo.

Ministeriön esityksen tavoitteena on myös avata liikenteen tietorajapintoja niin, että joukkoliikenteen hinnat, pysäkit ja reitit olisivat kaikkien tiedossa.

– Matkustajan pitää voida tehdä matka yhdellä lipulla myös niin, että hän yhdistää eri kulkumuotoja toisiinsa, Berner sanoi.

Liikennekaaren aikataulu ministeri Anne Bernerin tiedotustilaisuudessa. KUVA: Liikenne- ja viestintäministeriö
Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222

Tutustu ja tilaa kevättarjous 😎

Kaleva Digi 2 kk vain 9,90 €!
Säästä 67 %! (Norm. 2 kk/31 €)
MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (172)

Tällä hetkellä autoilijat maksavat noin 6 miljardia veroina ja tieverkkoon investoidaan noin miljardi? Nyt suunnitellaan, että autoilijan verotusta kevennettäisiin ja tiestön ylläpito kustannettaisiin tiemaksuin. Mikäli tiestön kunto pysyisi samana tai parantuisi, tiestöön tulisi investoida yhtä paljon tai enemmän.

Mikäli autoilijat maksaisivaisivat vain teiden käytöstä, nykyinen verokertymä laskisi useammalla miljardilla. Joku vielä kommentoi, että nythän on hyvä aika autoilijoiden maksaa tienkäytöstä??? No hehän maksaa moninkertaisesti!

En ymmärtänyt sitä kohtaa, että missä kustannussäästö syntyy? Ainoa ero edelliseen on mielestäni se, että valtion velkaa piilotetaan yhtiön taakse ja ulospäin näyttäisi siltä, että valtio olisi kyenneyt pienentämään velkaansa. Kuulostaa siltä, että otetaan velkaa velan maksuun ja autoilija maksaa laskun. Tässä maassa ei ole tällä menolla tulevaisuutta...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämähän on aivan mahtava uudistus. Jos käytät, niin maksat ja jos et käytä, niin et maksa. Itse käytän hyvin vähän ja näin ollen minun maksut olisivat olemattomat. Eikös sen nyt näin olisi pitänyt olla aina? Tuollainen Yle-vero ajattelu on lopetettava, että kaikkien on pakko maksaa riippumatta siitä käytitkö vai et.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niille rekoille jotka käyttävät Suomen teitä läpikulkureittinä,tulisi maksaa tienkäytöstä.Näitä on esim.Sallasta tulee rekka ja ajaa Suomen puolta ja menee takaisin Venäjälle Imatralta.Tämä liikenne sentakia, koska Venäjän tiet ovat huonommassa kunnossa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos itse kuljen pyörällä päivittäin Jyväskylän Työ- ja elinkeinotoimiston suuntaan, en halua maksaa minkään valtakunnan maksua ja laskua väylien käytöstä, täysin älytön ja poissuljettu ajatus. Eikä muutenkaan pidä alkaa liikkumista ja väylien käyttöä vahtimaan. Kesäisin meloskelen sulan veden aikaan Myllyjärvellä 3 vuotta vanhalla kumiveneellä, kannan sen mukana rantaan, tullessa pois, senkään käytöstä en halua maksaa, työttömän kiturahoista kun maksoin siitä uutena 35 €, niin eiköhän se riittänyt? Siinä oli alvit ja kaiken maailman työllistämiset yms mukana.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi ja mistä syistä päädyttiin ratkaisumalliin jossa Suomi joutuu tavalla tai toisella rahoittamaan laajan moottoritieverkon pääosin itse ?

Yksi keskeinen syy löytyy Suomen jättäytyessä pois EU:n infrastruktuurirahastosta ainoana EU-maana, koska ei laittanut alkupääomaa rahastoon. Miksi ???

Maat, jotka liittyivät EU:n infrastruktuurirahastoon, saavat moottoritieverkkojen ja nopeiden rautatieverkkojen rakentamiseen EU-rahaa aina 85 % koko projektista. Kaikkiin TEN-liikenneverkon projekteihin on saatavilla EU-rahoitusta 20 % osuudella kaikissa jäsenmaissa.
Esimerkiksi Puolassa kyseisen rahoituksen turvin rakennetaan kattava moottoritieverkkoa yli 8 000 km vuosien 2013-2025 välisenä aikana.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuulostaa huuhaalta. Nimittäin mikään ei ole ilmaista. Aivan turha väittää, että jostakin tulisi hilloa tiskiin tuosta noin vain. Sinä olet itse ensin maksanut tukun jäsenmaksuja ja vaikka mitä ja sitten saat takaisin jonkun 10-20% ja tästä pitäisi olla iloinen? Höpöhöpö mihinkään tuommoiseen ei pidä osallistua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tässä asiassa Suomelle on ollut tärkeää vain neljä asiaa
-asia numero 1, on saatu olla Eun ytimessä päättämässä yhteisistä suurista hankkeista.
-asia numero 2, on päästy "listalle" osaksi Euroopan vapaata tavaroiden ja ihmisten liikkuvuutta edistävään hankkeeseen.
-asia numero 3, on saatu Suomesta muutama tie-, raideliikenne- ja lentoliikenne kohde listattua osaksi Eu väyläverkkoa
-asia numero 4 ,ei ole menty Eu maiden enemmistön mielen mukaan vaan AINOANA maana säästetty kansallisia varoja jättäytymällä ainoaksi maaksi joka lyhytnäköisesti säästää väylähankkeissa ja ei ole valmis kehittämään yhteistä Eurooppalaista infrahanketta jossa tutkitusti 1 miljardin sijoitus tulee takaisin 5 miljardina parantuneiden yritysten- kaupan ja kansalaisten toimintaedellytyksinä Eun toimiessa päärahoittajana tai rahoituksen järjestäjänä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eli köyhät kyykkyyn ja pois liikenteestä ! Kyllä nyt on pahasti asiat vinksallaan ja apuun tarvittaisiin Kekkosta ! Kaikenmaailman hörhöt tekemässä järettömiä ehdotuksia joilla lopetetaan liikkuminen kotimaassa tehokkaasti , ei muuta kuin kaikki polkupyörän selkään tai hevosen ! Eikö nyt olisi aika kansan nousulle ja noiden päättäjien vaihtamiselle ?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aikanaan liimattiin veromerkki auton ikkunaan. Sen piti olla yksivuotinen. Sama vero on vieläkin, ilman tuulilasiin liimattavaa merkkiä. Pitkä on valtion vuosi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

>
Ne korvaisivat osan liikenteen nykyisistä veroista ja maksuista. Ministerin mukaan esimerkiksi polttoainevero laskisi.
– Samalla vapautuisi toistakymmentä miljardia muualle, Berner sanoi.
<
mikään vero ei tämän takia laskisi. Suomen pitää jollakin rahalla maksaa velkansakin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikö nuo oikeasti pelkää mitään? Sanontakin kuuluu: Älä ärsytä rauhallista. Suomen kansa ei ole mellakointiin vielä lähtenyt(mikä tietysti hyvä asia!), mutta jos/kun sellainen päivä tulee, ei hyvä heilu. Tällaisessa taloustilanteessa pitäis löysätä nyörejä, jotta pienituloisillakin olisi edes hieman varaa laittaa "verta kiertämään", eli kuluttaa. Nyt kun leikataan ja lypsätään, niin raha ei kierrä, eikä uusia työpaikkojakaan synny. Ja tehkää se yrittäminenkin helpommaksi, kuten lupasitte!! Meillä on mahtava Isänmaa, luonto vailla vertaa, ei toista kansaa samanmoista missään ja erittäin rakas " junttimainen" kulttuurimme (josta minä ainakin pidän). Maamme luonnonvaroillakin saisimme tehtyä rahaa, sitä pilaamatta tietenkin. Miten ihmeessä päättäjämme on joka kantilta saanu tämän laivan sahaamaan paikoillaan? Ainut kannattava virka/duunipaikka nykyään olis Arkadianmäellä. Onhan perusliksa on "pieni", mutta verottomat tulot,kulukorvaukset, ruokaedut yms päälle niin jäähän siitä palkasta lapaankin. Toki kaikillapa sinne on mahdollisuus pyrkiäki. Mutta ei mulla muuta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kapitalistina ja perintöosakkaana, omistajana ja kansalaisena on tätä väyliemme yhtiöittämistä (takavarikointia) pakko kommentoida.

Monopolin yhtiöittämisestähän meillä on jo kokemusta (vrt. Digita), joten en kirjoita sen vahingollisuudesta sen enempää. Jokainen kapitalisti tietää mitä se tarkoittaa.

Yhtiöittäminen taas tarkoittaa demokraattisen vallan häivyttämistä liikesalaisuuksien varjolla.
Liikesalaisuuteen vedoten voidaan sitten jakaa urakoita/projekteja millaisin ehdoin vain saunailloissa sovitaan.

Myös kilpailutetut urakat voittaa suomalaisesta verotuksesta johtuen aina se yritys, joka maksaa veronsa aivan minne tahansa, kunhan vaan ei Suomeen. Mikäli kilpailutuksessa otettaisiin edes kilpailuttajan alueelle palautuvat verotulot huomioon, olisi myös Suomessa kirjoilla olevalla yrityksellä mahdollisuus. Mutta ei, kun EU(?).

Valtion omistajaohjaukseen ei voi luottaa, koska vastuu yltää vain poliittisen vastuun (ei siis minkään) tasolle.
--> Libera: "Moniko valtion virkamies tai Solidiumin työntekijä on menettänyt varojaan tai työpaikkansa epäonnistuneiden valtion sijoitusten vuoksi?"

Tiestön ylläpitokin tulee siis automaattisesti jäämään yhtiön toissijaiseksi tarkoitukseksi, koska pääasia on kuten yritykselle tietysti kuuluukin sen voiton tuottaminen.
--> Libera: "Huoltovarmuuden hoitaminen valtion yritysten kautta on perusteltua ainoastaan, jos valtio on ainoa omistaja. Pörssinoteerattujen yritysten toimintaan huoltovarmuus ei voi kuulua, koska tuolloin rikottaisiin osakeyhtiölainsäädännön vaatimuksia osakkaiden yhdenvertaisuudesta."
Bernerin kaavailuissa valtio olisi ainoa omistaja, mutta kuinkahan kauan? Sitä ei yhtiöittämisestä johtuen voi hakata kiveen, vaan siitä on helppo livetä "korkeampien poliittisten tavoitteiden" edessä.

Yhtiöittämisellä saamme myös aikaan taas uusia poliittisin perustein jaettavia johtajien pestejä; johtajia, jotka eivät ole aikuisten oikeasti vastuussa yhtään mistään.
--> Libera: "Solidium on myös hallinnollinen kauhistus. Aiemmin valtion osakeomistusta valvoivat virkamiehet. Solidiumin johdon palkkaus ylittää reilusti korkeimpien virkamiesten palkat."

Markkinatalous nyt vaan sattuu olemaan luonnonlaki puolueesta tai yhteiskuntajärjestelmästä riippumatta. Toivoisi jo Keskustan ja Kokoomuksenkin sen viimein ymmärtävän.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Libera on poliittinen ajatushautomo ja politiikka sinällään on pelkkää arvokeskustelu. Liberan tarkoitus on politiikassa edistää pääomien omistajien näkölulmaa eli toisinsanoen tukea uusliberalistista politiikkaa, joka tarkoitusena on ohjata poliittista päätöksentekoa yksityisten omistusen mieleiseksi kuten edellä olevasta kirjoituksesta käy ilmi. Kyse on siis arvovalinnoista eikä raaka kapitalismi ole sen tieteellisempää faktaa kuin vastapuolen esittämät argumentit. Liberan on vain tapa kätkeä ahneuden arvomaailma tieteen kaapuun. Tämänkataiset "lobbaajat" ovat ajaneet yheiskuntia globaalisti vaaralliselle polulle, joka kaventaa perusoikeuksia ja demokraattiaa mikä kehitys on nähtävissä koko maailmassa. Yhteiskunnallista keskustelua käydään vain uusliberalistisin termein, eikä sellaisessa keskustelussa ole tilaa inhimillisyydelle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Asiakasmaksut" .. Valitettavasti tällä palstalla ei voi sanoa mitä todella ajattelen. Sen verran kuitenkin sanon, että ajatukset koostuvat kahdesta sanasta joiden alkukirjaimet ovat H ja P. Näin suuria emävaleita, mitä tämän "uudistuksen" yhteydessä ladellaan, en ole koskaan kuullut. FAKTAT ovat nämä: 1. Autoilijoiden (varsinkin syrjäseuduilla asuvien) kustannukset 5-10 kertaistuvat "asiakasmaksuilla". 2. Bensavero, käyttömaksut ja autovero EIVÄT VARMASTI alene senttiäkään. 3. Jos autoilijoiden maksut suhteutettaisiin teihin käytettyihin määrärahoihin, niin bensavero olisi nolla ja autoilijoille maksettaisiin tien käytöstä. Tosiasiahan on, että nykyisin vain murto-osa kerätyistä veroista käytetään liikenteeseen. Rahoilla rahoitetaan nyt kaikkea muuta kuin liikenneinfraa. 4. Yhtiöittäminen on vain ensiaskel teiden myynnistä yksityisille (valehtelipa ministeri mitä tahansa). Näistä kaupoista on jo saatu kokemusta Carunan ja Digitan osalta = hinnat vähintään tuplaantuvat. 5. Suomeen luodaan kyttäysjärjestelmä jossa kansalaisten liikkumista valvotaan kuin Pohjois-Koreassa (valehtelipa ministeri mitä tahansa). Oikein hävettää olla Suomalainen, ja kuunnella jatkuvia poliitikkojen valheita ja huijauksia joissa Suomea romutetaan banaanitasavallaksi, ja myydään kansallisomaisuutta pilkkahintaan yksityisille ja ulkomaille. Tämä hallitus varmasti muistetaan ...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voitaisiin käyttää "säästyvät" parikymmentä miljardia vaikka maahanmuuttoon ... siinäpä se ... Yhteiskunta rakentaa 50 vuoden aikana yhteisellä rahalla ja kymmeneen vuoteen tuhotaan se koko hyvinvointivaltio.

Kuka oikeasti uskoo että jokin halpenee tai paranee tällä muutoksella ? Ainoa mikä lisääntyy on miljoonapalkkaiset "johtajat" tuolle uudelle byrokratiahirviölle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Valtion tulot tieliikenteestä: 8 miljardia€
Valtion satsaus tieinfraan: 0.75 miljardia€.

Lähde: Autoalan tiedotuskeskus.

Vai ei ole tarpeeksi liikenteestä lypsetty. Sossutukiinko ne 7 000 000 000€. Eihän tuosta palaudu liikenteeseen kuin 10%.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tarvitaan uusia ja ennakkoluulottomia visioita. Esimerkiksi niin, että maanomistajat ovat velvollisia tienpitoon omalla kohdallaan ja sitten kyyditsemään kulkijoita, jotka sattuvat niin haluamaan, ainakin pitäjän rajalle saakka, ei tarvita takseja. Sitten säädetään, että ovat velvollisia myös kestitsemään ja majoittamaan kulkijoita. Vanhukset ja muut hoitoa tarvitsevat voitaisiin aina vuoden alussa kilpailuttaa halvimman tarjouksen antajalle. Koulutus on niin laadukasta, että vähempikin riittää. Esimerkiksi kaksi viikkoa jokaiselle pakollista. Opettajia voidaan vähentää, kun he voivat kiertää eri kylillä ja kaupunginosissa opettamassa sitten aina kaksi viikkoa. Sillä voisi olla jokin dynaaminen nimi, vaikka kiertokoulu. Hyvä tästä tulee kunhan ei vatuloida nyt.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos oman auton käytöstä pitää alkaa tietulleja maksaan ajetun matkan mukaisesti, niin jääpä monella lomamatkat ympäri Suomea tekemättä. Siinä samalla säästyy lomarahatkin sekä yritykset jäävät ilman maksavia asiakkaita. Työmatkat on vielä pakkoajaa omalla, kun ei ole minkäänlaista julkista liikennettä täälä päin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihan sama vaikka vapauttavat kun kenellekkään ei ole kuitenkaan varaa ajaa taksilla .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (172)

Uutisvirta

34
Viljelytukea saavat tilat vähentyneet tuhannella – yhteensä viljelytukia maksettiin Suomessa viime vuonna yli 1,7 miljardia euroa
30
Kalen! kalluppi: Syökkö nää lihhaa?
15
Kotia ei vain löydy – onko luottotietonsa menettänyt huono ihminen? Lukijalta
11
Eläkeläiset osoittivat mieltään Pudasjärvellä pankin käteisnostojen rajoittamisesta – käteistä saa jatkossa vain neljän tunnin ajan viikossa
10
Nokian yt-neuvottelut päättyivät, Oulusta irtisanotaan noin 70 työntekijää
10
Pohjois-Suomen syntyneiden elämää on seurattu yli 50 vuoden ajan – "Meillä on valtava tietovaranto, josta voidaan louhia erilaisia asioita"
9
Jussi Jokinen ymmärtää Tero Lehterän huolen – painepelit houkuttelevat pelaajia enemmän kuin tyhjennysmyynnit

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Tuulivaroitus maa-alueille: Kymenlaakson, Etelä-Karjalan, Keski-Suomen, Etelä-Savon, Pohjois-Savon ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa sekä Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia luoteistuuli on voimakasta aamuyöllä, tuulen nopeus puuskissa 20 m/s.

Ajokeli muuttuu huonoksi illasta alkaen Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Etelä-Lapissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

21.3.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image