Kotimaa

Berner hakee nyt yh­tei­sym­mär­rys­tä: Miten ratkaistaan teiden korjausvelka ja pääs­tö­vä­hen­nyk­set?

Liikenneministeri Anne Bernerin mukaan nyt on katsottava myös, millä tavalla viime viikolla julkistettua liikenneverkkoselvitystä voidaan hyödyntää. Autoveroa ei tällä hallituskaudella muuteta eikä teitä yhtiöitetä. KUVA: Kimmo Penttinen
Kotimaa 24.1.2017 17:25 | Päivitetty 24.1.2017 17:51
Aki Taponen

Suuren liikenneuudistuksen valmistelun keskeyttämään joutunut liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) väläyttää parlamentaarisen työryhmän asettamista pohtimaan liikenneväylien korjausvelan kattamista. Silloin myös oppositio saataisiin sidottua yhteiseen tavoitteeseen.

Berner ei osaa vielä ottaa kantaa, tulisiko työryhmän toimeksiantoon kuulumaan myös liikenteen verotuksen uudistaminen. Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtajan Ari Jalosen (ps.) mielestä pitäisi kuulua.

– Täytyy ensin katsoa, mikä on puolueiden yhteisymmärrys käsiteltävistä asioista ja mihin asioihin tarvitaan ensisijaisesti vastauksia. Niitä ovat liikenneväylien rahoitus ja liikenteen päästöjen hallinta, Berner sanoo.

Työryhmän asettaminen merkitsisi sitä, että ratkaisut korjausvelasta jäisivät todennäköisesti seuraavan hallituksen toteutettaviksi. Nykyhallituksen käytettävissä olevat rahat on jo sidottu, jos uusia rahoituslähteitä ei ole.

Hallitus käyttää liikenneväylien 2,4 miljardin euron korjausvelkaan tällä vaalikaudella yli 900 miljoonaa euroa, mutta samaan aikaan velka kasvaa noin 100 miljoonalla eurolla vuodessa.

Korjausvelalla tarkoitetaan rahasummaa, joka tarvittaisiin valtion teiden, ratojen ja vesiväylien saattamiseksi nykytarpeita vastaavaan hyvään kuntoon.

– Liikenneverkkoselvityksen tavoitteena oli sitoutuminen korjausvelan hoitamiseen. Nyt kun se malli ei ole toteutumassa, on katsottava, miten voidaan pitkäjänteisesti rahoittaa liikenneväyliä.

Myös liikenteen päästövähennystavoite on edelleen kunnianhimoinen. Päästöt pitäisi puolittaa vuoteen 2030 mennessä.

– Se vaatii myös pohdintaa, käytetäänkö (vähäpäästöisten autojen) hankintatukia vai tehdäänkö muita ratkaisua.

Edellisen hallituksen aikana istunut korjausvelkaa pohtinut parlamentaarinen työryhmä oli sitä mieltä, että talousarviorahoituksen tulee jatkossakin olla keskeinen tapa rahoittaa kehittämisinvestointeja.

Bernerin viime viikolla esittelemä malli autoilijoilta perittävine asiakasmaksuineen oli täysin toinen.

– Nyt lyhytjänteinen näkökulma oli tärkeämpi kuin se pitkäjänteinen kehitys, joka olisi kuitenkin merkittävästi vaikuttanut autokannan uudistumiseen ja myös kasvattanut autokauppaa, Berner sanoo.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (169)

Ulkomaisille rekoille tietullimaksut siinä se on
ei tuo luulisi niin kummonen homma olevan

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Päästöjen vähentämisen voisi ensinnäkin aloittaa perumalla Bernerin aikana tehdyt junaliikenteen heikennykset ja lisäämällä ylipäätänsä julkisen liikenteen saatavuutta ja houkuttelevuutta. Houkuttelevuudella tarkoitan myös hintatasoa.

Julkisen liikenteen paketteja voisi myös kehitellä. Tämä ei mitenkään edellytä Suomen väylien yhtiöittämistä eikä yksityisiä "operaattoreita". Lisäksi olisi hyvä alentaa kaasu-/kaasu-bensiiniautojen verotusta. Vanhojen suuripäästöisten autojen verotusta ei kuitenkaan pidä nostaa, koska sellaisella ajaminen on usein taloudellisen pakon sanelema välttämättömyys.

Rahat teiden kunnossapitoon saataneen riittävällä budjetoinnilla. Verotuloja saadaan lisättyä esimerkiksi huolehtimalla siitä, että maassamme toimivat yritykset maksavat veronsa Suomeen. Hallitus voisi aloittaa vaikkapa hoiva- ja terveydenhuollon yritystoiminnasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Autoilijoilta kerätään vuodessa yhteensä 8 miljardia erilaisilla selityksillä, joista käytetyin on se teiden kunnossapito. Siitä laitetaan teiden kunnossapitoon kuitenkin vain 1,6 miljardia. Se korjausvelka on 2,4 miljardia. Jo yhdessä vuodessa se korjausvelka olisi hoidettu ja vielä jäisi 4 miljardia poliitikoille haaskattavaksi muihin kuin autoilijoiden kuluihin!
Eikä sitä korjausvelkaa tarvitsisi maksaa vuodessa. Otettaisiin 4 vuoden tavoita, niin kuluiksi tulisi 1,6 + 0,6 =2,2 miljardia vuodessa.
Mikä tässä on niin vaikeaa, että pitää keksiä lisää kaikenlaisia suhmurointeja lisää autoilijoiden rasitteiksi?
Lakataan maksattamasta autoilijoilla kaikenlaisia heille kuulumattomia menoja, ja käytetään rahat oikeasti autoilijoiden ja tienpidon hyväksi.
Jaa, taitaa olla liian yksinkertainen ratkaisu poliitikkojen monimutkaisille aivoille. Varsinkin kun niistä mutkista moni päätyy umpikujaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Änkyröitä ei tarvita selvitykseen, hallituspuolueista löytyy tarvittavat henkilöt.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Valtakunnan rajoille liikennemerkit: Ei talvikunnossapitoa - routavaurioita - kuoppia tiessä - varokaa tien reunaa. Samoja ilmoituksia voisi sääruudussa olla päivittäin kuten nytkin varoitetaan huonosta ajokelistä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos päästövähennykset otetaan todella joksikin maksuperusteeksi niin nämä päästöarvot täytyy saada todellisiksi. Nykyisin arvot lasketaan laboratorioissa tehdyissä tai huijatuissa olosuhteissa. Siis niillä on varsin vähän tekemistä todellisissa ajotilanteissa tuotettuihin arvoihin. Tuollakin Bernerin käyttämien ns asiantuntijoiden laskuttamilla palkkioilla olisi varmaankin saatu aurattua jäisiä polanteita useita kilometrejä. Liekköhän olleet hyviäkin kavereita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On aivan eri asia, kulkeeko tiellä miljardi hyttystä vai yksi rekka. Maksut sen mukaan.
Tiet omistaa valtio eli kansalaiset. Kenelläkään ei ole mitään valtuutta muuttaa omistussuhteita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt on syytä Bernerin vetää henkeä mitä on vielä jällellä. Autokauppa on täysin sekaisin. Kysyppä Berner autokauppiailta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Autoilijoiden maksamat verot ohjataan teiden kunnostukseen. Rahat riittää yllin kyllin eikä tarvitse ruveta keksimään piilokeinoja verojen korotuksiin. Muutenkin Suomessa pitäisi ottaa käyttöön periaate että se joka käyttää niin maksaa. Jos autoilijoiden rahat käytetään autoiluun ja se vähentää jostain muualta niin sieltä karsitaan tai lisätään verotusta josta se on pois! Korvamerkit paikoilleen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ensiksi voisi lopettaa autoveron maahantuoduilta käytetvyilta autoilta vm. 2012-2016. Tämä auttaisi jos päästövähennuksissä, ilman että kansan tarvitsi köyhtyä asian takia. Ei päästöt vähene sillä että veroja nostetaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Me autoilijat maksamme jo itsemme kipeäksi, eikö ne rahat riitä jo
tiestön kunnostukseen, eikä tässää mtään Berneriä tarvita

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ohjataan ne veroin kerätyt tierahat tierahoihin, ei lääkäreiden, lakimiesten ym. ylimystön palkkoihin.
Jos lisää rahaa tarvitaan niin isopäästöisille, suurikulutuksisille ajoneuvoille lisää veroa. Ja jos oikeasti ollaan huolissaan ilmastosta, päästöistä niin pienikulutuksisille, vähäpäästöisille ajoneuvoille verotusta alas. Samalla huolehdittava että autoliikkeet eivät vedä välistä. Tahtoo vaan olla että pienikulutuksisten autojen hinnat kummasti kipuavat ylöspäin kun niitä markkinoidaan ilmastoarvoilla jne. Kauppamieshän kuppaa kaiken minkä irti saa.
Polttoaineveroa voi myös nostaa. Se tasapuolinen kaikille ja jokainen voi päättää ajaako suursyöpöllä vai pienikulutuksisella ajoneuvolla. Suomessa pääosin isot autot ns. .....senjatkeita, eli eivät välttämättömyyksiä.
Uutena verona voisi säätää nastaveron. Miksi syyskuulta huhtikuulle ropisutetaan menemään nastatalvirenkailla kun koko talvi lähes vesisadetta eikä lumesta tietoakaan. Kitkoilla pärjää aivan hyvin. Ja sitten valitetaan kun tiet huonossa kunnossa, uraisia jne.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oli hyvä että Terho,Niinistö ja Soini olivat heti ajan tasalla Bernerin esitykseen nähden.
Eihän siinä esityksessä ollut yhtään kohtaa joka oli kansalaispalautteen mukaista !
Siinä oli yksipuolisesti yksityistäminen ja uusien autojen verotuksen poistoa.
Vanhojen autojen lisä verotusta!
Ei edes esitystä autoverotuksesta saatujen rahojen suurenpaa käyttämistä tiestön hyväksi.
Ei esitystä,jossa vanhempia autojen käyttäjiä ei enää rangaista tämän enenpää.
Koska sitä ei Suomessa enää tarvitse enenpää rangaista!
Toista se olisi miljoonakaupungeissa, muttei harvaanasutussa Suomessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuka rahoittaa esim. länsi-väylän metron? Tähän asti lasku 1,5 miljardia €,väittääkö joku että uudenmaanlääni maksaa viulut, siellä se velka on.. Kansa tietää että maksuja auton käytöstä peritään moninkertaisesti enemmän kuin sinne palutetaan. Täyttä soopaa koko puhallus. Onneksi on tämä jokseenkin vapaa media, kiitos siittä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Valtiollahan oli aikanaan tieverkkoyhtiö TVH sen ku herättäs henkiin nii tiet olis taas kunnossa ja työllisyyski paranis

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Bernerin konsulteilla teettämä ääliömäinen "selvitys" maksoi veronmaksajille yli 300000 euroa.Mielestäni Bernerin pitää korvata yhteiskunnalle aiheuttamansa vahinko,että oppisi "ajattelemaan"kansalaisten "kukkarolla"käyntejään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taitaisi tulla paras säästö,kun Presidentti potkaisisi nämä torvelot "mäkeen"Arkadianmäeltä ja nimittäisi virkamieshallituksen niinkuin Kekkonen aikoinaan ja Suomi lähti nousuun.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voihan siihenkin tilata kasapäin konsulttiselvityksiä, kuten edelliseenkin tähdenlentoon.
Kyllä kansa maksaa, kun on päätetty pistää Suomi kuntoon konsulttivoimin!
Ei se haittaa, vaikka duunarilta loppuisi leipä pöydästä, sillä nämä politikot osaavat kaiken.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

kuinka autoilijoilta saadaan lisää rahaa. Epäoikeudenmukaisuuden aika on jo ohi ja vuosikymmenten riisto pitää tasoittaa. Otettakoon jatkossa rahat tienpitoon muista kohteista kuin autoilijoilta. Tieverkko kuuluu koko yhteiskunnan maksettavaksi, sillä se on osa infraa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (169)

Uutisvirta

27.2.
Ilmastonmuutos vaikuttaa lintujen elämään monin tavoin
27.2.
Mitalipeleihin edennyt Kärpät ei rallatellut jatkoon ilmaiseksi HIFK:ta vastaan
27.2.
Thyssenkruppin hissiliiketoiminta päätymässä pääomasijoittajille – hinnaksi tuli 17,2 miljardia
27.2.
Leijona auttaa ja kehittyy – Lionsien hyväntekeväisyystoiminta on Suomessa erityisen suosittua
27.2.
Britannian toiveet ristiriidassa EU:n kanssa – uhkasi neuvottelun lopettamisella jo ennen neuvotteluiden alkamista
27.2.
Näin koronatilanne etenee: Virus leviää Euroopassa ja testien määrä lisääntyy Suomessa, Teneriffan karanteenihotellista päästetään yli sata pois
27.2.
Viestikohun keskelle joutunut vasemmistoliiton toiminnanjohtaja pyytää anteeksi kohua – Yle: Toiminnanjohtajan perustamalta Twitter-tililtä jaettiin väkivaltaa ihannoivia viestejä

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Milloin Marinin hallitus kaatuu?

172 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Ei päässyt rikastumaan osakesäästötililä

Juuri siksihän tässä hommassa ei pärjääkään kuin robotit, TRJ, Pannari ja Milady. Muiden on ihan turha yrittää koska täm... Lue lisää...
Pannarimies

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

28.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image