Kotimaa

Berner: 165 miljoonaa tie­hank­kei­siin, 101 miljoonaa ratoihin

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner kertoo yli 360 miljoonan euron lisärahoituksen käytöstä. KUVA: Valtioneuvoston kanslia
Kotimaa 9.6.2016 0:30 | Päivitetty 9.6.2016 11:33
STT, Kaleva

Valtion väylien lisärahoituksesta annetaan 163 miljoonaa euroa tiehankkeisiin ja 101 miljoonaa ratoihin, sanoo liikenneministeri Anne Berner.

Rautateillä 7,5 miljoonaa euroa kohdennetaan Tuomiojan ja Raahen välille sekä Tampereen ja Seinäjoen välille. Rahoituksella nostetaan junien akselipainoa 25 tonniin ja tehdään mahdolliseksi yhtenäinen kuljetusreitti metalliteollisuudelle Helsingistä Ouluun.

Tiehankkeisiin 165 miljoonaa

Tiekohteita on yli 27. Eniten rahoitusta menee Uudellemaalle, joka saa 60 miljoonaa.

Bernerin mukaan kohteissa on pyritty huomioimaan elinkeinoelämän tarpeet, teiden turvallisuus ja työmatkaliikenteen tarpeet.

Suurin yksittäinen hanke on Vekaransalmella Savon Sulkavassa, jossa lossin korvaamiseen sillalla annetaan 19,4 miljoonaa euroa. Bernerin mukaan tällä halutaan huomioida biotaloutta ja matkailua.

Toiseksi eniten rahaa nelostielle

Toiseksi eniten tiehankkeista saa rahaa valtatie 4, jossa liikenteen sujuvuutta parannetaan Joutsan ja Kanavuoren sekä Joutsan ja Jyväskylän välillä. Ministeriö myöntää 13,9 miljoonaa uusien ohituskaistojen rakentamiseen ja liittymien parantamiseen.

Kehä II:n ja III:n sujuvuutta parannetaan muun muassa lisäkaistojen rakentamisella ja vaihtuvilla nopeusrajoituksilla, jotta työmatkalaisten kulkeminen helpottuisi.

Rahoitus on siirretty väylien kehittämishankkeista. Sillä on tarkoitus pysäyttää liikenneverkon korjausvelan kasvu. Helmikuussa hallitus kertoi 600 miljoonan euron korjausvelkaohjelmasta, jota lisärahoitus täydentää.

Perusväylänpitoon tarkoitettu lisärahoitus on seuraaville kolmelle vuodelle.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (43)

Haiskahtaa nämä investoinnit kun tietää millä vimmalla tämä ministeri on yksityistämässä valtion omaisuutta. Taitaa olla niin että verorahoilla laitetaan teitä ja rautatiet kuntoon minkä jälkeen ne myydään kansainvälisille sijoittajille pilkkahintaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jaahas, täällä on kaikkien asioiden erikoisasiantuntijat avanneet osaamisensa kaikkien luettavaksi. Kumma, että näin osaavat ihmiset eivät ole menneet eduskuntaan päättämään asioista, kun kerran tietävät suunnilleen kaikesta kaiken.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jakoperusteena keha kolmosen läheisyys ja ministerien lomamökeille vievät tiet. Eihän sitä Sulkavallakaan sovi ministerin odottaa jonossa kerran kesässä vaan pitää päästä mersulla tai audilla heti mökille. Näihin 99 % ja lopulle maata se 1 %:ttia. Nelostiekin on Oulun lähialueilla kuin pottupeltoa isoine reikineen ja kuoriutuvine asfalttipintoineen --- Korjaukseen rahaa --- Ei mitään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hetkinen nyt vain. Me suomalaiset maksamme veroja jokaisesta mahdollisesta asiasta yhteensä miljardeja joka vuosi. Nyt teihin ja ratoihin on menossa säälittävät 300 miljoonaa. Mihin ihmeeseen menee meidän loput miljardit? Pelkästään EU:lle maksetaan yli miljardi jäsenmaksuja joka vuosi. Alun perin koko verotukseen perustuva yhteiskuntamalli on perustettu sen vuoksi, että voidaan rakentaa teitä, kouluja ja sairaaloita. Mihin ne meidän rahat oikein menee? Tuosta puuttuu miljardi tolkulla rahaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Valtion rahaa menee eläkkeisiin, terveydenhuoltoon, erilaisiin tukiin, opetukseen, maanpuolustukseen, poliisiin yms yms eli rahaa menee paljolti kaikkeen muuhun sellaiseen mitä sinä et ilmeisesti tarvitse. Ei ihme että saattaa ajatella että jostain puuttuu miljarditolkulla rahaa, ei puutu vaan kaikista kuluista valtiolta puuttuu miljarditolkulla rahaa -verotulot kun ei riitä valtion kulutukseen mutta valtion rahankulutusta on vaikea nopeasti laskea kun kukaan ei halua luopua eduistaan

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taas etelään kaikki.
Mitä tekee Sipilä,Tuppurainen,Jaakonsaari ym, että eivät nelostietä saa mottoritieksi Kemiin.
Miksi Ouluun ei rataa kunnosteta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja paljonko on rahoja kerätty autoilijoilta? Paljon enemmän! Mihin ne loput rahat oikein menevät???

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niinpä. Miksi ei kaikkea Ouluun, kun kerran Oulussa osataan vaatia aina vaan lisää?
Oululaiset olisivat ehkä sitten tyytyväisiä, kun ovat saaneet vain ihan kaiken.
Eikö totuuden nimessä kannattaisi miettiä sitä, kuinka paljon nimenomaan oululaisia hyödyttävää rataa on rakennettu Oulusta etelään jo monien vuosien ajan?
Pitäisikö rautatie pistää kiertämään ympyrää Oulun ympäri, vai mihin oululaiset olisivat tyytyväisiä?
Kun katsotaan yhteiskunnan kehittymisen painopistealueita, niin Oulu ei ole tällainen alue.
Siellä ei ole suuria teollisuuden investointeja näköpiirissä. Syynä saattaa olla se, ettei kukaan ulkopuolinen halua investoida Ouluun.
Oululaiset taasen tuntuvat vaativan aina rahat tulevaksi muualta. Ikävä kyllä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kovia summia tämä nainen käsittelee, kuka rahojen kulkua muualle kuin hämärään valvoo. Luotto ei ole perin luja tähän ministeriin ja hänen avauksiinsa, mutta sitten sen näkee kun työ on tehty, että kuka juhlii ja kuka kärsii. Onnea jokaiselle onnistuneelle päätökselle, jos tämä nyt sellaisiin satuihin kuuluu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No joo. Taas pohjoinen unohdettu. Suomen surkein tieosuus on valtatie 4 välillä Maksniemi-Oulu. Ohituskaistoihin ja liittymiin turvallisuutta kaivataan. Välillä kuulosti että parannusta tulossa, mutta pelkkiä lupauksia olivatkin, etelään meni nekin tierahat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oispa saanut olla parit nollat vielä luvun perässä,että nämä Suomen tiet saadaan edes ajettavaan kuntoon.Pikkusen niinkö jäänyt hunnigolle tämmöset asiat,kun SDP Urpilaisen voimilla jako Suomen rahat pitkin Eurooppaa ja Katainen oli hyvänä vänkärinä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rahat jäävät taas etelään. Suorastaan kenkkuilua on puhua Helsinki-Oulu-radasta, kun panostus on välillä Tampere-Seinäjoki. Sipoon Sipilä ei näytä poikivan Pohjois-Suomeen yhtään mitään. Tarttis tehrä jotain. Pohjois-Suomi itsenäiseksi!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitäisi olla jotain tulojakin jos itsenäisiä meinataan olla. Etelälle kyllä kelpaisi jos tänne ei enää tarvitsisi maksaa köyhäinapua vaan voisvat käyttää maksamansa verot ihan itse .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä, että veroeuroja käytetään oikeaankin tarkoitukseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näin saatiin taas kehäkolmosen sisäpuolelle lisää rahooo. Tälläistä tasapuolista maan kehittämistä tämä se vasta on perinteistä siltarumpupolitiikkaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kehäkolmosen sisällä maketaan enemmän veroja - varsinkin autoveroja - kuin sen ulkopuolella.

Pohjois-pohjanmaalla kirkon ja kaupan väliä sunnuntaisin pyörivä viisitoista vuotta vanha avensis ei paljoa tuloja valtiolle kerrytä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Höpöt pois. Tämä oli lisärahoitusbudjetti. Pelkästään Lapin kolmeen tiehankkeeseen eli VT21:lle ja VT4:lle sekä nyt Nellimin tielle kohdistuu yhteensä yli 200 miljoonan euron edestä rahaa! Myös P-Pohjanmaalle tulee ja koko Suomeen. Eipä olisi voinut tällaista kuvitella Kataisen vihervasurihallituksen aikaan kun kaikki huomio kohdistui kolmeen suurimpaan kaupunkiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ihanko tosissas uskot että tommonen toteutuu,kyllä ne kuule keksii jonku jutun ettei tartte pohojoseen antaa rahhaa,Berner kehittellee omija juttujaan että hyötys jotenkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (43)

Uutisvirta

22:45
Kärpät säilytti sarjataulukon piikkipaikkansa nihkeähköllä voitolla sarjajumbosta – Sportin Dufva: ”Paras tänään näkemäni maalintekijä oli Hannu Hilli Oulun Värisilmästä”
22:43
Kärpät päihitti Sportin Raksilassa, katso kuvia
21:18
Kysyimme, miten opettajien kohtaamista vaaratilanteista ilmoitetaan – "Suurin osa ilmoituksista on oppilaiden aiheuttamista väkivaltatilanteista"
20:41
Äänestysinto on nousussa Yhdysvaltojen demokraattimielisillä alueilla – lupaa hyvää Trumpin kaatoa yrittäville
20:31
Mercedeksen marssijärjestys ennallaan – Hamilton oli nopein ja Bottas ykköshaastaja formula 1:n MM-kauden ensimmäisenä harjoituspäivänä
20:30
Valtteri Bottas ajaa Mercedeksen uudella F1-autolla
20:28
Verkkomedia MustReadin Oulun-kirjeenvaihtaja sai jatkoa – Kaupungin vuosipanos 27 000 euroa, myös Oulun yliopisto ja Arina rahoittavat toimintaa
88
Ulkoministeri poliisikuulusteluihin: Pekka Haaviston toimista konsulipäällikön siirtämiseksi pois tehtävistä suoritetaan esitutkinta
76
Vaaranpihan kortteli nostaa uudet talot uusiin huikeisiin korkeuksiin – rakentaminen alkanee jo kesän jälkeen Tilaajille
76
Uudet liikennemerkit tulevat Suomen teille – keltainen viiva vaihtuu valkoiseen
71
Pekka Haavisto kommentoi esitutkintapyyntöä – aikoo jatkaa ulkoministerinä rikosepäilyistä huolimatta
42
Suomalaisten velkataakkaa suitsitaan lähivuosina – Eduskunta evästää keskiviikkona hallitusta, joka miettii vielä keinoja ylivelkaantumisen estämiseksi
26
Kärpille täydet kolme pistettä – Sport kaatui Puljujärven ja Koblizekin maaleilla
21
Myös Shaun Heshka Kärppien ykköspakkiparista sairastuvalle – Manner vaihtoi keskushyökkääjien paikkoja Sport-peliin: ”Haemme suoraviivaisuutta kakkosketjuun”

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Miksi Perussuomalaisia pelätään?

304 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Tekeekö juttutuvan keskustelu hyvää sinulle?

Tämä ei ole elämäni. Pelkkä huvittelupalsta aina silloin tällöin. Härnään pääosin vain silloin tällöin kateellisia ammat... Lue lisää...
ÄLYKÄSKIN NAUTISKELI...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

19.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image