Kotimaa

Autoliitto: Käyt­tö­voi­ma­ve­ron poisto saattaa nostaa dieselin hintaa – dieselvero noussut seitsemässä vuodessa yli 20 senttiä

Kustannusten nousu kolahtaa valtaosaan suomalaisista, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo. KUVA: FRIEDEMANN VOGEL
Kotimaa 13.11.2018 15:32 | Päivitetty 13.11.2018 15:38
Elina Melamies

Autoliiton mielestä dieselin käyttövoimaveron poisto voisi johtaa polttoaineveron korotukseen.

– Käyttövoimaveron poisto on houkutteleva ajatus, mutta sitä ei pidä tehdä polttoaineveroa korottamalla. Viimeksi kun käyttövoimaveroa alennettiin, nousi dieselpolttoaineen vero arvonlisäveroineen 13 sentillä litralta”, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo.

Polttoaineveroja on Autoliiton mukaan korotettu vuoden 2011 jälkeen jo neljä kertaa, ja joka kerralla dieselpolttoaineesta maksettava vero on noussut enemmän. Tämä on aiheuttanut dieselin ja bensiinin hintaeron kaventumista. Bensiinin vero on noussut vuoden 2012 tasosta arvonlisäveroineen noin 6,5 senttiä litralta ja dieselin vero reilut 7,5 senttiä litralta.

Vuoden 2011 tasosta bensiinin hintaan on tullut arvonlisäveroineen 9,4 senttiä lisää veroa kun taas dieselin vero on noussut peräti 20,6 senttiä litralta.

– Dieselpolttoaineen veronkorotukset ovat olleet kohtuuttomia ja hallituksen tulisi toimia liikkumisen kustannusten hillitsemiseksi. Yli 90 prosenttia henkilöliikenteestä ja kaksi kolmasosaa tavaroista kulkee kumipyörillä ja varsinkin raskas liikenne käyttää dieselpolttoainetta, Nieminen sanoo.

Autoliitto muistuttaa, että vaikka käyttövoimavero kulkee kansan suussa dieselveron nimellä, kerätään sitä myös sähkö- ja kaasuautoista sekä pistokehybrideistä eli kaikista, jotka käyttävät muuta kuin bensiiniä polttoaineena. Käyttövoimaveroa on perusteltu polttoaineiden erilaisten verokantojen tasaamisella. Dieselin ja bensiinin hintaero vaihtelee monen eri tekijän mukaan toisistaan riippumatta eli välillä ero on suurempi ja välillä pienempi.

Tällä hetkellä dieselin polttoainevero on noin 17 senttiä litralta bensiiniä alempi. Kun tähän lisätään vielä arvonlisävero, niin kuluttajahinnoissa dieselin vero on reilut 20 senttiä litralta bensiiniä vähemmän. Vastaavasti dieselin veroton litrahinta on nyt noin 17 senttiä bensiiniä enemmän.

Autoliiton mukaan dieselin käyttövoimaveron poistoa vaativan kansalaisaloitteen suosio kertoo autoilun merkityksestä suomalaisille. Dieselveron poistamista vaativa kansalaisaloite keräsi päivässä eduskuntakäsittelyyn oikeuttavat 50 000 nimeä.

– On hyvä, että kansalaisaloite etenee nyt eduskuntaan, joka joutuu ottamaan kantaa suomalaisia koskettavaan asiaan. Toivottavasti jo nyt istuva eduskunta katsoo asian tärkeäksi ja käsittelee sen ennen toimikautensa päättymistä.

– Auto on jokapäiväinen arjen mahdollistaja, ei mikään luksustuote. Kustannusten nousu kolahtaa valtaosaan suomalaisista. Töihin on mentävä ja lapset pitää hakea ajoissa päiväkodista jatkossakin, joten liikkumismenojen kasvu on pois muusta kulutuksesta, Pasi Nieminen sanoo.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (87)

Autoliitto ei tunnu olevan oikein viisas sillä jos dieselvero poistetaan niin ei ole mikään pakko korottaa dieselin polttoaineveroa. Kannattaa katsoa kuinka paljon liikenne on tuottanut vuodessa enemmän tuloja valtiolle. Vuonna 2017 valtio sai liikenteestä 300 miljoonaa euroa enemmän tuloja kuin vuonna 2016 - onko tarkoitus että ne rahat käytetään jälleen kerran johonkin muuhun kuin dieselveron poistamiseen. Dieselvero on epäoikeudenmukainen käyttövero sillä jos se olisi oikeudenmukainen niin sen rinnalla pitäisi olla bensiinivero (käyttövero).

Satutteko tietämään että Bosch on kehittänyt laitteiston jolla diesel moottorin päästöt saadaan lähes nollaan.

Bosch kehitti ratkaisun joka puhdistaa dieselien päästöt tehokkaasti, yksinkertaisesti ja halvalla - "voimme lopettaa keskustelun dieselin kuolemasta". Ratkaisu on käytännössä valmis, sillä se perustuu jo käytössä olevaan tekniikkaan. Uusia komponentteja ei tarvita, joten auton hinta ei mainittavasti nouse. Kuljettajan ajotapa ei itse asiassa ei enää vaikuta päästöihin. Järjestelmää on perusteellisti kokeiltu kaduilla kaikissa mahdollisissa olosuhteissa. RDE-normin (Real Drive Emission) mukaan ovat NOx-päästöt osittain laskeneet ennätykselliseen matalaan arvoon 13 mg/km.

Kaupunkiajossa on päästy arvoon 40 mg/km, mikä alittaa reilusti tulevan 2020 päästönormin raja-arvon 120 mg/km. Dieselin kulutus ja CO2-arvot pysyvät tutun alhaisina. Silti Bosch vaatii tiukempia mittausmenetelmiä myös CO2-päästöille.

Uusi tekniikka ei tule mainittavasti vaikuttamaan dieselautojen hintaan. Kaikki järjestelmän komponentit ovat jo markkinoilla.

Ensimmäiset puhtaat dieselit ilmestyvät kaduille kahden vuoden sisällä, Bosch lupaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jännä juttu, että uudehkon dieselautot haisevat ja saavuttavat kuin vanhat öljykirnut. Ei taitaisi mennä ajoneuvo päästöistä läpi ilman ohjelmistopäivitystä ennen katsastusta. Lapsethan tätä nokea koulumatkalla hengittää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Takahikiät ajetaan tyhjäksi...Tässäkin kuritetaan

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä kait on näin et Dieseliä suurimaksi osaksi käyttää raskaslikkenne jolla tuodaa tavarat kauppoihin,sillä on olemassa pienempivero jotta saadaan tavarat halvemmalla kauppojenhyllyyn.Eli on tuki muiden joukossa,Rekka käyttää noin 40l/100km.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ympäristön kannalta käyttövoimaveron lasku ja dieselin polttoaineveron nosto olisivat eduksi. Päästöjä diesellitrasta tulee ainakin aiemmien tutkimusten mukaan enemmän kuin bensiinilitrasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Esan kannattanee lukea myös tutkimukset missä uusi dieselauto on puhtaampi kuin bensiiniauto.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Laboratorio-olosuhteissa ovat hyvinkin vähäpäästöisiä. Todellisuus on kuitenkin toinen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eiköhän Euroopassa ole kohta dieselpolttoaineen ylitarjontaa, kun sitä käyttäviä ajoneuvoja kielletään! Eli hinta kääntyy laskuun!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Diesel polttoaineen hinta laskee kun diesel polttoaineen käyttö vähenee joka tarkoittaa sitä että kohta saa hyvin edullisesti ostettua käytetyn dieselauton mutta mitä valtio tekee silloin kun suomalaiset alkavat ostamaan enemmän käytettyjä dieselautoja - käyttövoimaveroja korotetaan tuntuvasti?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ennen "köyhillä" oli hevonen, sittemmin moottoripyörä ympärivuotisesti käytössä ja rikkailla oli auto. Nyt asiat on toisinpäin.

Toki, jos kurvaan paukkupakkasella akantappajalla päiväkodin pihaan, voi tarhan täti pahoittaa mielensä..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Autoliitto on paksumahaisten sikaria ja konjakkia käyttävien vanhempien hyvätuloisten ukkojen kerho joka ei tiedä ,eikä ymmärrä, tavallisen autoilijan asioista yhtään mitään . Puhutaan vain polttoaineen verosta kun dieselin käyttövoimavero jää kokonaan huomioimatta. Jos tähän dieselin hintaan ei tule mitään tolkkua, inflaatio ryöstäytyy käsistä kun rahdin ja sitä myöten kaikkien tavaroiden hintaa pitää nostaa . Teollisuuden kilpailukyky kärsii ja suomi näivettyy ,mikä on jo nyt havaittavissa : mm . kuljetuskalusto alkaa olla loppuunajettua ja ala on kuoliaaksi kilpailutettu . Tässä pelissä ei ole voittajia ,on vain häviäjiä . Suomalaisten autoilijen tekemiset tai tekemättä jättämiset eivät maailmaa pelasta tai tuhoa . Ei ole pakko uskoa mitä noista propaganda tuuteista ilmoille suolletaan . Käyttäkää omia aivoja ja ajatelkaa ihmiset . Kun pyörät pyörivät ja meillä on edullista energiaa meillä menee hyvin ja suomi kukoistaa .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Autoliiton mielestä dieselin käyttövoimaveron poisto voisi johtaa polttoaineveron korotukseen."
Mikä tuossa oli ylivoimaista ymmärtää?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Poliitikot ja etujärjestöt puhuvat kukin polttoaineen hinnan koostumuksesta, vero sitä, vero tätä, ihan eri asia plä plä plää. Kuluttaja maksaa hinnan pumpulla, ihan yks lysti mistä se hinta on muodostunut, bensiinin ja dieselin tekeminen EI VOI olla kovin eri hintaista. Se on väärin, että kuluttaja joka maksaa dieselistä yhtäläisen hinnan bensaan verrattuna, joutuu maksamaan vielä useita satoja euroja vuodessa enemmän rangaistusveroa koska ajaa dieselillä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Viesti poistettu

miksi ajat dieselillä kun noin vähän kilometrejä?
osta polkupyörä siinä ei ole käyttömaksuja.
köyhä oot kumminkin
mä maksaisin 2000€ mieluiten käyttöveroa dieselistä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mä voin maksaa 10tonnin käyttöveroa ja litrahinta voi olla puolestani 10euroa tai enemmänkin diiselistä. Sillon ei tulisi kuin tuttuja vastaan

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitäpäs tuosta nostakaa vaan dieslelin hintaa:niin senhän myös te kulutajat maksatte kauppatuotteissa,se on jempti niin.
Meikäläinen käy tekeen ostot rajantakana kaikki päivitäiset kodintarpeet,niistä ei tämä maan napaa euroakaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juu kuluttajathan ne haluaa nostaa dieselin hintaa. Samoten myös maksat sinä, kaikesta huolimatta ;)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Käyttömaksua pitäs nostaa enemmän ja polttoainetta laskea myös bensiinin.
käyttömaksun korotus hyödyttää kuljettajia

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (87)

Uutisvirta

12:03
Kärpät jatkaa tyylilleen uskollisena, ketjut täysin uuteen kuosiin kolmanteen liigafinaaliin – Manner: ” Haemme muutoksilla kollektiivista draivia” Tilaajille
11:51
VR voitti Tampereen ratikkakilpailun – liikenne alkaa vuonna 2021
11:17
Ruotsalaispoliitikon asumisesta taas kohu – oli kirjoilla äitinsä luona ja nosti korvauksia perheensä asunnosta
11:14
Kauppuri 5 lopettaa Tampereen ravintolan: "Kiitokset kaikille, oli kivvaa" – ravintola ehti olla auki vuoden päivät
10:58
Kainuun soten alueelta löydetty tavallista laajemmin VRE-bakteeria – seulonnoissa 25 löydöstä
10:51
Pesäpallo tuli Nivalan ykköspaikalle, kaupungissa viritellään uuden kentän myötä pesisbuumia – Kempeleen Kiri polkaisee kauden käyntiin Nivalassa Sotkamon Jymyä vastaan
10:33
Neuvottelut: Venäjän Putin ja Pohjois-Korean Kim yrittävät vakauttaa tilannetta Korean niemimaalla
48
Oikeusministeriön vaalijohtaja ei muista Oulun ennakkoäänestyspaikalla sattunutta vastaavaa virhettä – Seurauksena ainakin lain tulkinnan tähdentäminen vaalivirkailijoille
39
Kiinnostus aurinkoenergiaan kasvaa, mutta kunnianhimoisten tavoitteiden toteutuminen epäilyttää – "Ilmastoteko se varmaan meille on"
23
Harkimo: "Harkitsemme Liike Nytin rekisteröimistä puolueeksi" – Yhden edustajan puolue saisi valtiolta tukea 148 175 euroa vuodessa
22
Oulun rakennusvalvonta lisää vuorovaikutusta arkkitehtuurimatkoilla ja aamukahveilla – katso esittelyvideo oululaisesta kulttuuriympäristöstä
18
Kauppuri 5 lopettaa Tampereen ravintolan: "Kiitokset kaikille, oli kivvaa" – ravintola ehti olla auki vuoden päivät
14
Jo lähes miljoona suomalaista täydensi viime vuonna veroilmoitustaan verkossa – Nämä asiat pitää ilmoittaa itse
10
Osa europarlamenttiin pyrkivistä kansanedustajista on vain keräämässä ääniä puolueelle – Asiantuntijan mielestä se on epärehellistä, mutta samaa tapahtuu ympäri Eurooppaa

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Kommunismi on luonnollinen tapa toimia

231 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Miksi eläkekatto on Suomessa tientynlainen tabu?

Eläkejärjestelmämme on maailman kolmanneksi paras sanoo kansainvälinen tutkimus. Mikäs siinä sitten on niin nerokasta? K... Lue lisää...
JLow

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

25.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image