Kotimaa

Anne Berner lii­ken­ne­verk­ko­työ­ryh­män johtoon

Ministeri Anne Berner johtaa liikenneverkon tulevaisuutta selvittävää työryhmää. KUVA: Valtioneuvoston kanslia
Kotimaa 8.2.2017 10:00 | Päivitetty 8.2.2017 10:35
STT, Kaleva

Liikenne- ja viestintäministeriö asettaa parlamentaarisen työryhmän selvittämään liikenneverkon tulevaisuutta. Ensi vuoden helmikuun loppuun mennessä työryhmän on määrä selvittää keinoja korjausvelan vähentämiseksi, kehittämisinvestointeja, digitalisaatiota ja päästövähennyksiä.

Puheenjohtajana toimii liikenneministeri Anne Berner (kesk.).

Työryhmän on määrä antaa väliraportti päästövähennyksiin liittyvistä esityksistä 18. elokuuta. Työ alkaa virallisesti 28. helmikuuta.

Työryhmän pääsihteerinä toimii ylijohtaja Mikael Nyberg liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Hän sanoi STT:lle, että ryhmä arvioi aloitettuaan, mitä aineistoja se käyttää työnsä pohjana.

Bernerin kovaa kritiikkiä saama tammikuussa julkistettu liikenneverkkoselvitys ei välttämättä ole lähtökohtana.

Työryhmään tulee kaksi edustajaa neljästä suurimmasta eduskuntapuolueesta ja yksi edustaja pienemmistä. Yhden edustajan puolueet voivat nimetä varajäsenen. Nimet julkaistaan, kun puolueet ovat nimenneet edustajansa.

Liikenneverkkotyöryhmän työn tavoite on luoda kustannustehokas, pitkäjänteinen ja tarkoituksenmukainen suunnitelma väyläverkon kehittämiselle ja rahoitukselle.

Korjausvelkaa halutaan vähentää seuraavan kymmenen vuoden aikana ja väylille turvata tarvittava ylläpitorahoitus.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (41)

No tämä keskustelukerho ei saa mitään aikaan, kun vasemmisto on mukana. Menee ihan viime vaalikauden touhuksi, päätetään että asiasta tullaan päättämään. Eikä sitten päätetä. Tai tehdään lakiesitys, jonka hallitus äänestää itse nurin eduskunnassa...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä tieverkon yhtiöittäminen. Miten se tuo lisää rahaa kun vain vastuu siirtyy. Siis valtio ei vasta vaan yhtiö. Kas rahaa tuli lisää. Mistähän se yhtäkkiä lisääntyi. Ehkä ne verot (auto, polttoaine yms liikenteeseen liittyvät) korvamerkitään tiehankkeisiin niin eiköhän se joksikin aikaa riitä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos vielä yrittävät yksityistämistä ennakoivaa yhtiöittämistä, niin kepu ( ja siinä mukana persut) menettää kuntavaaleissa asemansa historiallisella tavalla. Ei tosin Bernerin ongelma, mutta Sipilän poliittinen ura uppoaa kuin kivi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oikea vetäjä työryhmään. Berner hallitsee ministeriönsä substanssin. Hänen johdollaan Suomen liikenneasiat saadaan hyvään malliin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos ottaa kantaa, pitäisi aina myös perustella. Kyseessä ei ole mikään huutoäänestys.

Berner yritti muun muassa väittää, että lisää rahaa polkaistaisiin tyhjästä. Muutenhan ei voi selittää hänen väitettään, että autoilun kustannukset alenisivat. Ihan yhtä hyvin perustein voisin väittää, että johdollani saataisiin rakennettua ikiliikkuja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eduskunnan tarkastusvaliokunta ei ole kirjaamassa moitteita liikenne- ja viestintäministeri Bernerille tai hänen ministeriölleen Finavian johdannaistappioiden jälkipyykistä vaikka Heinämäen (sd) puheista sai toisen kuvan aiemmin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hauska kommentti. Ironiaa, oletan? Kyllä, Berner hallitsee uusliberalismin, jota ideologiaa hän yrittää tunkea hallinonalallaan kaikkeen mahdolliseen. Joo, sekaisin saadaan asiat kyllä ja voitot yksityisille ja isot laskut tavalliselle kansalle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

millonhan se berneri tajuaa että jos ajaa6000km vuodessa,saastuttaa taatusti vähemmän vanhalla autolla,kuin 100000km uudella autolla.ei kaikki pysty hankkimaan uutta autoa,vaikka maksumiehiä tehdäänkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tätä naista ei koskaan saa päästää sanelemaan tässä asiassa SIpilän kanssa.
Ennen vaikka hallitus hajoittaa!
Pitäkää Persut linja tiukkana nyt!
Nyt on äänestäjien valinnan aika!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Parlamentaarinen työryhmä jonka jalat eivät ole maassa. Heidän pieni maailma näyttää todella toiselta kehä-komosen sisällä, kuin jossain pohjoisen korvessa. Kompetenssiä ryhmällä ei todellakaan ole.
Yksityisen kasalaisen on saatava liikkua ilman valtion kontrollia. Ainut tasapuolinen verotus on Polttoaineen veroitus jossa, jokaisella on vapaus valita kuinka paljon kulkemiseen sijoittaa.
Hallitus ei ole vielä puuttunut itse ongelmaan , virkamieskoneistoon sen pohjattomaan kulutukseen. Virkamieskoneisto ei tuota mitään ! Siellä on johtajaa johtajille ja jos jonkinlaista „tappia“ löytyy jokaisesta kylästä ilman vastuuta ,kuten kainuussa on nähty.
Berner tahtookin kerätä tuplasti verorahoja vaikkei niin kerrokkaan, ja keneltä se irtoaa. Jos ei alkoholista niin otetaan se sitten autolla liikkuvilta. Helppoa !

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Berner on mies paikallaan, parin viikon päästä tulee uusi ehdotus liikennemaksuista ! Jos oikein vakavana ollaan, niin tämän työn voisi siirtää vuosien päähän, pelkästä tekemisen ilosta muutoksilla ei ole kiire, eikä säästöjäkään ole luvassa. Turhaa kuormittaa konsultteja ja dosentteja, he ovat tekemässä Sote-laskelmia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihmettelen vain miksi täällä taas möykätään, eihän vielä ole pantu tikkua ristiin vaan vasta nimetty henkilöt asioita pohtimaan. Pankaa hyvät ihmiset jo jalkojanne tiukasti maan pinnalle ja ootelkaa rauhassa mitä tapahtuu. Ruotimisen (huom! asiallisten) paikka on vasta sitten.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuo todella hyvä että tuo Berner johtaa liikenne infran suunnitelu ryhmää hän on hyvin toiminut ministerinä ,teetätti myös hyvän selvityksen autoilun kehittämisestä joka on hyvänä pohjana työryhmälle tämä hallitus on toiminut täydellä sydämellä suomen parhaaksi minäkin eläkeläisenä olen tyytyväinen ratkaisuihin ,toivottavasti tämä hallitus jatkaa seuraavallekin vuosikymmenelle eikä tule vihreät sähläämään .Toivottavasti pääkaupunki saa kokoomus pormestarin .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vähän kuin Talvivaara ja Terrafame. Jatketaan jääräpäisesti rahojen tuhlausta (tässä tapauksessa palkkarahojen) vaikka ammattitaidottumuus ja sopimattomuus ovat tulleet ilmi Suomen oloissa poikkeuksellisella tavalla. Työryhmältä ei voi tällä johdolla odottaa mitään ja sen työ valuu hukkaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tätä työryhmää ei tarvita laisinkaan. Meillä on ollut pitkäjänteinen rahoitusmalli tieverkon ylläpitoon ja kehittämiseen. Tällä rahoitusmallilla kerätään kahdeksan miljardia euroa vuodessa, ilman erillistä pöhöttynyttä yhtiömuotoa.
Vähäpäästöisempiin autoihin päästäisiin sillä että saisimme ostaa autoja samaan hintaan kuin muukin Eurooppa. Autokanta uusiutuisi hujauksessa.
Berner, pyörää ei tarvitse keksiä uudestaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikkonen jakaisi varakkaille lisää sähköauton ostossa 4000€. Näin St1:n Anttonen aamulehdessä: Mika Anttosen mielestä suomalainen autoverotus on niin ikään hakoteillä, kun se tarjoaa rahakkaille jopa kymmenien tuhansien eurojen ”veroalen” kalliista lataushybridimalleista. Esimerkiksi perinteisen bensiinimoottorisen Porsche Cayenne S:n hinta on noin 144 000 euroa, plug-in-hybridiversion enää 100 000 euroa. – Se on 44 000 euroa hyvää valtiolta varakkaille ostajille, Anttonen huomauttaa.
Bernerille tämä taas taitaa edelleen tarkoittaa sitä, että kaikki voittavat. Tosiasiassa vanhoilla autoilla ajavat tulevat maksumiehiksi, jotka ajavat suhteellisen vähän ja saastuttavat vielä vähemmän, kun auton valmistuksen päästöt otetaan huomioon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä kertoo pääministerin työn tasosta. Näin surkeasti epäonnistunut liikenneinisteri, jonka alaan tosin työryhmä kuuluu, niin saa jatkaa onnetonta tunarointia ja tuhlata selvityksiin rahaa. Näin huonona taloudellisena aikana tulisi käyttää rahat todella oikeisiin kohteisiin eikä tyhjiin selontekoihin. Luottamus meni, mutta toivotaan että vaalien alla muistetaan. Nyt olisi kokoomuksella hyvä aika ottaa ohjat käsiin ja pelastaa mitä pelastettavissa on. Soini on pelkkä juu mies, kun ulkoministerin pesti on niin makee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sipilä otti Bernerin esitystä kritisoineet Soinin ja Orpon puhutteluun maanantaina.
Johan poikia alkoi naurattaa kun Sipilä kertoi pojille että Berner jatkaakin siitä mihin hänen esityksensä tyssäsi ja pulinat pois.
Tase töihin, sehän se Sipilän slogani oli.
Live Oy livahtaa eduskunnassa hyväksyttyjen asioiden listalle.
Soinilla ja persuilla kääntyy takki taas kerran.
Samoin Orpo liittyy takinkääntelijöiden lukuisaan kerhoon.
Taitaapi olla kohta eduskunnan suurin kerho jolle puhemiesneuvosto joutuu hakemaan isomman kerhohuoneen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (41)

Uutisvirta

23:17
Henkilöauto suistui tieltä Siikalatvalla, kuljettaja vietiin tarkastukseen
23:06
Fluorivoiteet kielletään maastohiihdossa ja Suomessa kehitetään korvaavia tuotteita
22:58
Moottoripyöräilijä loukkaantui vakavasti Kajaanissa, pakeni poliisia hurjaa ylinopeutta ja törmäsi lopulta autoon
21:17
Oululainen Veronica Helanen taisteli tiensä ylioppilaaksi – maksansiirrot pakottivat nuoren lukiolaisen lopettamaan koulun hetkeksi kokonaan
20:48
Vanhan kou­lu­ra­ken­nuk­sen asunnossa syttyi tulipalo Tervolassa, viisi henkilöä vietiin tarkastukseen
20:44
Laservalojen ja höyrykoneiden Slushissa värikyltit vievät yrittäjät ja sijoittajat yhteen – Huippukalliista lipuista huolimatta tapahtuma tekee kävijäennätyksen
20:43
Oulun amatöörinyrkkeilyn ykkösiskijä Aydin Behruz loukkasi kätensä työtapaturmassa, Tammer-turnaus jää väliin: "Henkisesti tämä on kovempi pala kuin itse vamma"
90
Oulun poliisi muuttaa suurilta osin Linnanmaalle – keskustaan tila asiakaspalvelulle, putkat pysyvät vielä Haukiputaalla
79
Postijumi pahenee: Neuvotteluaikaa ei ole sovittu, autolauttojen rekkakyydit pysähtyivät – Paatero MTV:lle: En tiennyt työehtosopimuksen siirrosta
68
Pelti rytisi Pohjantien työmatkaliikenteessä: Kuusi autoa kolaroi Kaakkurissa, kaksi autoa törmäsi Iskossa – liikenne sujuu nyt normaalisti
68
Pirkka-Pekka Petelius pyytää saamelaisilta anteeksi vanhoja sketsejään, lähetti tapaamispyynnön romaneille – Aake Kalliala IS:lle: "Kuulostaa ihan älyttömälle"
59
Postilaiset vaativat Eduskuntatalon edessä valtiota erottamaan Postin hallituksen – Ministeri Paatero: "Postin tilanteeseen täytyy saada ratkaisu pikaisesti"
52
Pääministeri Rinne: Postin pakettilajittelijoiden työehdot turvataan ja työehtoshoppailu loppuu
45
Kalen! kalluppi: Pittäiskö yliopisto rakentaa ratapihalle?

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

198 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

Ay-liitot paras työntekijän turva,ajaa varmasti Posti kiistan niin,että ei tule työntekijöiden palkkoihin leikkauksia.AY... Lue lisää...
Tämä aloitus roskako...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

21.11.

Fingerpori

21.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image