Kotimaa

Analyysi: Anne Berner-shown jälkeen uusi hallitus painoi ju­na­lii­ken­teen kil­pai­lu­ku­viois­sa jarrua – yltiövapaa mark­ki­na­ta­lous on vasemmistolle kauhistus

Suomi on yksi niistä harvoista maista, joissa rautateiden matkustajaliikennettä ei ole avattu kilpailulle. Keskustan mandaatilla operoinut liikenneministeri Anne Berner yritti muuttaa asetelmaa vauhdilla. KUVA: Mauri Ratilainen
Kotimaa 18.10.2019 19:00 | Päivitetty 20.10.2019 9:39
Ilari Tapio
Ilari Tapio

Esimerkiksi eteläisen Suomen taajamaliikenteen kilpailutuksessa on otettu aikalisä.

Rautatieliikenne on outo jäänne. Maanteillä, merellä ja ilmassa on kilpailua pilvin pimein, mutta raiteilla liikkuminen on valtiollisen VR-Yhtymän käsissä.

Poikkeus on tavaraliikenne, joka vapautui vuonna 2007. Silti sekin on käytännössä lähes 100-prosenttisesti VR-vetoista.

Hiljaiselolle voi tänä syksynä paikantaa kaksi syytä. Ensimmäinen on pyörremyrsky nimeltään Anne Berner. Edellisen hallituksen liikenneministeri lähti politiikkaan pannakseen Suomen kuntoon: halki, poikki ja pinoon. Hän oli Juha Sipilän (kesk.) likaisen työn tekijä.

Tapetille nousivat Jäämeren rata, Tallinnan rautatietunneli ja tunnin junat sekä matkustajaliikenteen avaaminen kilpailulle. Isossa kuvassa kansainvälisten liikennöitsijöiden eriväriset junat näyttivät jo kiitävän kasvukeskuksesta toiseen ja uuden sukupolven hongkongilaiset lättähatut pendelöivän kylästä kylään.

Toinen syy on aatteellinen. Antti Rinteen (sd.) punavihreä hallitus on berneriläisten voimien kanssa jokseenkin eri mieltä vapaan markkinatalouden kaikkivoipaisuudesta junaliikenteen käyttövoimana.

Siksi nyt on tuumaustauon paikka. Esimerkiksi eteläisen Suomen taajamaliikenteen kilpailutus on vihelletty aikalisälle. Pääkaupunkiseudun HSL:n lähiliikenteen kilpailutus kuitenkin etenee. Voittajan on määrä aloittaa liikennöinti vuonna 2021.

Asiantuntijan mielestä "Viron VR" on tervetullut tulokas
Näillä näkymin koko matkustajajunaliikenne vapautuu kilpailulle 2020-luvun puolivälissä – ehkä.

Julkisuudessa vähemmälle huomiolle on jäänyt tavaraliikenne. Muutama päivä sitten se sentään ylsi otsikoihin, kun "Viron VR" Operail ilmoitti aloittavansa rautatiekuljetukset Suomessa.

Liikennetekniikan professori ja suunnitteluyritys WSP Finland Oy:n johtaja Jorma Mäntynen pitää uutista erittäin myönteisenä.

– Operail on suhteellisen iso, hyvämaineinen ja vakavasti otettava kilpailija. Lisäksi Ilkka Seppänen (yhtiön Suomen toimintojen johtaja) oli pitkään VR:n tavaraliikennejohtaja, Hän tuntee markkinan erinomaisesti, Mäntynen toteaa.

– Tällä hetkellä VR:n lähes ainoa kilpailija on Fenniarail, eikä sekään suuri ole. Yhtiön liikevaihto on reilut 5 miljoonaa euroa. VR:n vastaava luku on lähes 1,3 miljardia euroa.

Pienet ja keskisuuret jääneet paitsioon rautatiekuljetuksissa
Jorma Mäntysen mielestä markkinoilla on hyvin tilaa sellaisille ketterille toimijoille, jotka voivat ottaa hoitaakseen pk-yritysten tarpeita. Ne ovat jääneet paitsioon, kun VR on keskittynyt raskaaseen sarjaan: pitkiin matkoihin ja suuriin yrityksiin.

Rautatiekuljetusten edistämistä ja Suomen rataverkon kehittämistä tukevat myös ilmastonmuutos ja EU:n voimakas työntöapu junaliikenteelle. Nyt rataosuuksista muutamat ovat pahasti ylikuormitettuja ja useat täysin alikuormitettuja.

– Uudelle hallitukselle pitää kuitenkin antaa plussaa Ylivieskan-Iisalmen radan sekä Hangon-Hyvinkään radan sähköistyksen saamasta rahoituksesta. Molemmat ovat tavaraliikenteelle erittäin tärkeitä osuuksia, professori muistuttaa.

Artikkelia on oikaistu sunnuntaina 20.10. klo 9.39. Kilpailutuksen aikalisä koskee eteläisen Suomen taajamaliikennettä, ei pääkaupunkiseudun HSL:n lähiliikennettä.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (61)

Mielestäni yhteiskunnan, kaikki perustoiminnot ja rakenteet oltava ns. kansan käsissä. Näin myös tieverkot ja radat. Ikävä vain että , jotkut ahneet?, - möivät televisio verkot ja osan sähköverkkoa ulkomaille - se oli virhe joka olisi nyt korjattava.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Markkinatalous on nyt vaan luonnonlaki puoluekannasta tai yhteiskuntajärjestelmästä riippumatta.

Se toimi myös siellä monen edelleenkin niin kovasti ihailemassa Neuvostoliitossa. Kyllä sielläkin muovipussit ja sukkahousut vaihtuivat palveluun ja tavaraan.

Mikäli luonnonlakia ei periaatteensa vuoksi halua hyväksyä, niin päätökset ovat sitten mitä ovat; sama kuin ottaisi niskalenkkiä painovoimasta.

Markkinavoimia voi käyttää yhteiseksi hyväksi tai yhteistä hyvää vastaan. Siitähän tässä vain on kyse.

Kapitalistina ja Suomi-nimisen osuuskunnan osakkaana haluan, ettei osuuttani jaeta kenellekään ilmaiseksi. Eikä varsinkaan monopolin tuomaa mahdollisuutta veloittaa minulta ilman minkäänlaista rajaa ihan mitä haluavat.

Näin pääsi käymään tähän astisissa monopolien yksityistämisissä. Ja näin tapahtui vaikka asialla oli itseään markkinataloutta tunteviksi kehuvia puolueita.

Valitettavasti näiden puolueiden johtotehtäviin pääsemiseen riittää, että on ollut vaihtarina jenkeissä. Markkinatalouden ymmärrystä niissä ei tenttaa kukaan.

Kertauksen vuoksi: markkinataloudessa asiakkaalla on mahdollisuus valita ja vaihtaa palveluntarjoajansa, jos palvelun hinta-laatu ei miellytä.

Onko kaikissa tähän mennessä "yksityistetyissä/varastetuissa/lahjoitetuissa" palveluissa ollut asian laita myöskin näin?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olipa kerran kaksi pelinpitäjää Sipilä ja Berner ,jos joku oli erimieltä heidän kanssaan ,sai tuntea nahoissaan. He jatkoivat aikansa peliään ,nyt yritetään korjata tuhoja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mikä kilpailutttaminen . Niin siellähän on ilmeNnuyt että valtiolta, Suomi, on saatavissa hyvällä "sopimuksella " mahtavan siivun osakkaille jaettavaksi.
Normi aloittava yritys joutuu tekemään kaiken ensimmäisestä naulalyönnistä lähtien.
Nyt koko rautatieverkosto on valmiina , että ei muuta ko liikkeelle.
Paljonko nuo niin erinomaisen hyvät ulkomaiset tai ulkomaistaustaiset yritykset ovat valmiita maksamaan että saavat käyttää valmista rautatieverkkoa.
Suomen Valtion on pantava kirjeeseen joihin tarjouksia odotetaan sanat lihavoituna,
RAHAA PITÄÄ TULLA RUNSAASTI.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

eihän se noin voi mennä.tietkin on tehty verovaroilla ja ajaa noita pitkin myös ulkomaalaisia rekkoja ja ihan suomen sisäisiä ajoja niin kun muös suomalaisia rekkoja pitkin euroopan teitä.kyllä mailma on vielä joillakin pieni

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

VR voisi toimia yhteiskunnallisesti hyvin mutta VR:n monopoli ja poliitikkojen VR:lle asettamat tuottotavoitteet pilaavat kaiken. Poliittisen keplottelun takia VR:n perii kuljetuksista ylihintaa (kermankuorintaa) joten VR on kaukana hyvästä yhteiskunnallisesta ja vastuullisesta yhtiöstä. Vaikka rahat menevät valtiolle niin suomalaisia rahastetaan (piiloverotetaan) surutta.

Vaikka vapaata kilpailua ei sallittaisi niin yrityksille pitäisi antaa oikeus käyttää rautateitä omaan tavaraliikenteeseen. Puuyhtiöt voisivat kuljettaa rautateillä enemmän puuta jos se olisi yhtiöille taloudellisesti kannattavampaa. Mitä enemmän rautateille saadaan liikennettä niin sitä parempi se olisi rautateiden kehittymiselle ja rahoittamiselle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pääministeri Rinne laittaa keinottelijat kuriin, Suomen
kansallisvarallisuutta, SAK;n Leviä ja hienoa viihdekeskus Rukaa, VR, vesivoimaa, malmit. turvesuot, Rataverkko, lentokentät, poliisi, puolustusvoimat, Posti yms. ei saa myydä eikä pantata Kreikan velkojen vakuudeksi, vihreiden Haavisto pitäisi saattaa ministerivastuuseen oikeuteen sähköverkon myymisestä pilkkahintaan, samoin Berner taksiliikenteen kaaoksen aiheuttamisesta. Niin paljon niistä on aiheutunut vahinkoa eikä mikään taho ota vastuuta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kermankuorinta houkuttelee kaikilla aloilla. Yhteiskunnan perustoiminnot, tiestö, rautatiet, posti, terveydenhuolto, vesi, sähkö mm. pitää olla kontrollissa ylirahastuksen estämiseksi. Onneksi Berner katosi, vaikka hän olisi saanut vastata hölmöyksistään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Poliittisesti Suomessa eletään aina neljä vuotta kerrallaan,politiikka on poukkoilevaa upäuskottavaa huonosti valmisteltua.Osapuolet koittavat tehdä nopeasti päätöksiä kun tietävät että nekorjataan tai puretaan aina valtakauden jälkeen,puolueet ovat vain oman eduntavoitteliota eivät kansan edun.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eipä ole Britanniassakaan toiminut tämä jumaloitu Thatcherin/Reaganin malli: valtion tuki rautatiden "yksityisille" yhtiöille on moninkertaistunut, lippujen hinnat jopa kymmenkertaistuneet. Tietenkin vuoroja on harvennettu ja lopetettu, ja matka-ajat ovat venyneet paikoin sietämättömiksi. Mutta tosiuskovillehan tämäkin on tietenkin onnistumista ja parannusta. Mikään faktahan ei kelpaa, kun tavoite on asetettu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä näkyy mm. lentokenttäjunien hinnoitteluissa Lontoossa. Hinnat lähes kymmenkertaisia Helsinkiin nähden.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eipä mollata ministeriä, joka mm toi tierahaa. Kunhan saadaan nelostie kuntoon niin ollaan tyytyväisiä. Muutenkin toimi asiallisesti. Ei mikään show.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Berner ja Sipilä ovat yhtä kaikki, kapitalistit ryöstää valtion omaisuutta, sössii ja pakenee, maksattaa epäonnistumiset kansalla. Luulisi, että oppirahat jo maksettu ja olisi viisastuttu, Yhteiskunnassa on asioita ja tehtäviä, joilla ei käydä kauppaa rahankiilto silmissä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos se VR on niin erinomainen toimija niin miksi se ei ole mukana kansainvälisissä kilpailutuksissa? Ja erinomaisena toimijana tietysti voittanut niitä kilpailutuksia! Vai eikö keisarilla olekaan vaatteita? Ruotsin VR eli SJ muuten on voittanut noita kilpailutuksia ja tuottaa palvelua esimerkiksi Norjassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

EU-lainsäädäntö määrää kilpailuttamiskriteerit. Hankintalakia on noudatettava, vaikka vallassa olisi puhdas sosialistihallitus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Valtion omaisuuden yksityistäminen johtaa aina työpaikkojen vähenemiseen, palveluiden heikkenemiseen, hintojen korotuksiin. Yksityinen ei ajattele muuta, kuin suuria voittoja se on selviö, näin moni ihminen tekisi.
Terveyden huollossakin yksityiset tekevät kunnille tarjouksia jotka eivät toimi. Kun saadaan tarjous läpi pyöritetään liian vähällä työvoimalla yritystä ja nostetaan palveluiden hinnat lopulta sille tasolle, että voittoa tulee ja maksetaan pomoille ylisuuria palkkoja, etteivät tee asioille mitään. Loppujen lopuksi yrityksessä ovat tärkeimmät työntekijät, pomo ei voi yksin pyörittää isoa yritystä, vaikka saisikin miljoonapalkkoja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Bernerin virittämät petokset ovat Suomelle pelkästään vahingollisia ja siksi ne on estettävä ja purettava kaikki.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (61)

Uutisvirta

13.11.
Viljo-kissa haluaa saunan lämpimäksi kylmillä keleillä – saunoo lähes päivittäin
13.11.
Trump kertoi olevansa Erdoganin suuri fani – Turkin asekaupat Venäjän kanssa yhä "ratkaistavana"
13.11.
Poikkeuksellinen tulva peittänyt lähes puolet Venetsiasta
13.11.
Ministeri Paatero ripitti Postia "rikkurityövoiman" käytöstä
13.11.
Vuorineuvos uskoo aurinkoenergiaan ja penää vastuuta päättäjiltä: "Tämä on nurinkurista, sillä poliittisten päättäjien pitäisi näyttää esimerkkiä muille"
13.11.
Suomalaisasiantuntijat tekivät maailmanlaajuisesti ainutlaatuisen selvityksen – suomenpystykorvien sukutaulut saatiin selville 1800-luvulle saakka
13.11.
Hiilijalanjäljestä uusi maidon hinnoitteluperuste – ravintoarvoilla mitattuna maidon hiilijalanjälki jää pienemmäksi kuin vaikkapa riisin

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Lapin maakunnassa lumi- tai räntäsateen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi iltapäivästä alkaen Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan ja Pohjois-Pohjanmaan maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa jalkakäytävät ovat erittäin liukkaita, koska niillä olevan jään päällä on vettä.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

263 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

Nyt, jos koska pitäisi liittyä ammattiliittoihin. Ammattiliitojen tulisi olla vähintään maanosan kattavia, silla globaal... Lue lisää...
Syke

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

14.11.

Fingerpori

14.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image