Ris­ki­rat­kai­su­ja spon­so­ri­mark­ki­noil­la – F1-tallit joutuvat luovimaan muuttuneessa asen­neil­ma­pii­ris­sä

F1-tallit kaipaavat rahakkaita kädenpuristuksia, kun yhtiöiden asenteet polttomoottoriautoilua kohtaan ovat muuttuneet. KUVA: DIEGO AZUBEL diego
Urheilu 15.3.2019 21:35
Joonas Hentilä

Formula 1 on kauden 2019 kynnyksellä vedenjakajalla. Asenteet polttomoottoriautoja ja niillä urheilua kohtaan ovat jyrkentyneet vuosi vuodelta. Kehityksen myötä F1-sarja ja sen tallit ovat valtavien taloudellisten haasteiden edessä.

F1 on kokoluokaltaan yksi maailman suurimmista urheilubisneksistä, joka työllistää tuhansia ihmisiä ja kerää satoja miljoonia katsojia niin paikan päälle kuin päätelaitteiden ääreen.

Tallit tarvitsevat rahaa, jotta sarja pyörisi vastaavalla volyymilla myös tulevaisuudessa. Tällä hetkellä tilanne on kuitenkin se, että sponsorirahat ovat niukemmassa kuin koskaan, eikä innokkaita kisajärjestäjiä ole jonoksi asti.

Tulevalla kaudella Haas-tallin pääsponsori on energiajuomayhtiö Rich Energy, joka ei ollut vielä viime lokakuussa, kun yhtiöt sopivat yhteistyöstä, tuottanut yhtään tölkkiä markkinoille.

Williamsin yhteistyökumppani puolestaan on puhelinvalmistaja Rokit, jonka päätuotteita ei ole kaupan.

Force India meni konkurssiin kesken viime kauden, ja tallin toiminnan pelasti kanadalaismiljardööri Lawrence Stroll, joka muutti tallin Racing Pointiksi ja siinä sivussa varmisti poikansa Lancen jatkon F1-sarjassa.

Pitkään talousvaikeuksissa pyörinyt Sauber vaihtoi nimensä talvella Alfa Romeoksi, kun italialaisyhtiö otti vallan tallissa.

Menneinä vuosikymmeninä talleille toivat rahaa suuret tupakkayhtiöt. Ainoastaan Ferrarin ja McLarenin taustalla on nähtävissä tuprutusta, eivätkä nämäkään yhtiöt saa näkyvyyttä vanhaan tapaan kiristyneen mainoslainsäädännön vuoksi. Myös öljy-yhtiöiden rahahanat ovat tiukemmalla kuin aiemmin.

Eettisesti ympäristöasioihin suhtautuvat firmat eivät koske F1:iin enää pitkällä tikullakaan.

Kaudella 2019 F1:ssä ajetaan yhteensä 21 osakilpailua. Näistä kuuden paikka on vaakalaudalla vuodelle 2020. Meksikon hallitus on jo ilmoittanut, ettei se ole innostunut rahoittamaan F1-kisaa jatkossa. Neuvottelut uudesta järjestämissopimuksesta ovat kuitenkin käynnissä.

Samoin sopimus on katkolla Espanjan, Iso-Britannian, Saksan ja Italian osakilpailuiden kanssa. Lisäksi Yhdysvaltojen gp on talousvaikeuksissa.

Perinteisten ratojen, kuten Monzan tai Silverstonen, putoaminen kalenterista olisi valtava isku F1:n imagolle.

Suurin syy monien ratojen epävarmalle tulevaisuudelle on yhden osakilpailun järjestämisen hinnassa. Talouslehti Forbesin mukaan yhden F1-viikonlopun järjestämismaksu moottoriradalla on noin 30 miljoonaa euroa. Sen päälle tulevat juoksevat kulut.

Viime vuosina F1-kisojen järjestäminen on ollut vaakalaudalla maissa, joissa veronmaksajien rahoja ei tungeta silmittömästi ympäriinsä.

Siksi F1 on laajentunut Kiinan, Venäjän, Yhdistyneiden arabiemiirikuntien, Azerbaidzanin ja Bahrainin kaltaisiin maihin.

Jos Iittiin suunnitteilla oleva Kymi Ring joskus valmistuu, sillä on hyvä mahdollisuus päästä F1-järjestäjäksi.

Eri asia on, mistä löytyisi Suomen F1-kilpailun rahoitus. Pelkillä sponsorisopimuksilla ja pääsylipputuloilla ei kateta kymmenien miljoonien kustannuksia.

 

Kauden 2019 kisakalenteri

17.3. Australia

31.3. Bahrain

14.4. Kiina

28.4. Azerbaidzan

12.5. Espanja

26.5. Monaco

9.6. Kanada

23.6. Ranska

30.6. Itävalta

14.7. Iso-Britannia

28.7. Saksa

4.8. Unkari

1.9. Belgia

8.9. Italia

22.9. Singapore

29.9. Venäjä

13.10. Japani

27.10. Meksiko

3.11. Yhdysvallat

17.11. Brasilia

1.12. Abu Dhabi

TV-lähetykset

Suomessa F1-lähetysten tv-oikeudet omistavat C More ja MTV.

C More välittää kaikki viikonlopun tapahtumat suorina lähetyksinä ja MTV koosteet kilpailuista.

Sääntömuutokset

Kaudella 2019 rengasvalmistaja Pirellin valikoimassa on viisi eri rengasseosta (C1–C5).

29

Yhtenä kisaviikonloppuna käytössä on kolme eri seosta, jotka ovat aina kovuusasteesta huolimatta nimeltään Soft, Medium ja Hard. Kuljettajan pitää käyttää kilpailun aikana

29

kahta eri rengasseosta.

Etusiivet ovat kaudella 2019 yksinkertaisempia. Tavoitteena on, että muutoksen myötä edellä olevaa autoa olisi helpompi seurata

29

vähemmän turbulenssin ansiosta.

Avattava takasiipi, DRS, on 20 milliä suurempi, minkä myötä sen teho kasvaa.

Kuljettajien pitää käyttää biometrisiä hanskoja, jotka lähettävät reaaliaikaista tietoa muun muassa pulssista ja veren happitasosta.

MAINOS

Kommentoi

Oli kyllä niin vihreitten lasien läpi kirjoitettu juttu että totuudesta 90% oli kadonnut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No nyt tuli kyllä soopaa molemmista putkista, ei mene läpi.
Autojen kehityksen kannalta laji ei tule hiipumaan koskaan, on sen verran hyvä testaus paikka että ei paremmasta väliä.
Kaikki autoilun uudet innovaatiot testataan kilparadoilla. Jokainen vuorollaan, nyt tuli Alfa mukaan. Toki vauhdittamaan enemmän oman merkin myyntiä.
Rahaa on maailma täynnä, ja sponsoreita riittää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin, esimerkiksi lasten turvaistuimet, peruutustutkat, kitkarenkaat, navigaattori, ilmastointi ja webasto ovat kehitetty formuloisa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Puhumattakaan kattoikkunasta ja ajovalojen pesureista. Mitenkähän roiskeläppien kanssa olikaan..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

17:01
Kultaluotsi Jukka Jalonen: Bratislavassa on oltava jotain taikaa
16:54
Vaalitulos vähensi epävarmuutta taloudessa – Danske Bankin pääekonomisti: "Rahoitusmarkkinoilla vaalitulos on otettu vastaan varovaisen myönteisesti"
16:51
Leijonilta hieno ele lentokentällä: Kisoissa loukkaantunut Eetu Luostarinen sai MM-kultamitalin punaisella matolla
16:49
Kultajoukkue saapui Suomeen! Pelaajat nousivat lentokoneesta Marko Anttilan johdolla
16:28
"Leijona rinnassa, leijona sydämessä" – Kultajoukkue sai lämpimän vastaanoton lentokentällä, eikä "Mörköäkään" unohdettu
16:07
Oulun viestintäjohtajalle annettiin huomautus hänen Facebookissa julkaisemastaan "lesta"-kuvasta – Salmi: "Harkintakykyni petti"
16:04
Näkökulma: Sitra kutkuttaa Kataista sittenkin - yliasiamies vartioi satojen miljoonien eurojen tasetta
39
Leijonien voitto keräsi oululaiset torille – "Mörkö"-huudot ja Maamme-laulu kaikuivat Oulun yössä
32
Pohjois-Suomi jäi ilman euroedustajaa – Mirja Vehkaperä on Oulun vaalipiirin äänikuningatar, mutta äänet eivät riittäneet Brysseliin asti
20
Soutuvenepaikat kortilla Oulussa – moni haluaisi venepaikan jokisuistosta, mutta niitä ei ole tarjolla
19
Eurovaalien tulos selvillä: Kokoomus suurin puolue, vihreät nousi toiseksi – ääniharavina Eero Heinäluoma ja Ville Niinistö
19
Oululaiset eurovaaliehdokkaat vaihtelevissa tunnelmissa - Mirja Vehkaperä: "Mitään en tekisi toisin"
17
Viestintäjohtajan viesti jäi epäselväksi – Mikko Salmen sopimattomaksi arvioitu kuva piti poistaa hämmentyneiden kommenttien takia
13
Hawkit saattavat Suomen kultajoukkueen kotimaan kamaralle, Ilmasotakoulussa nautitaan mörkömunkkeja – IL: Leijonien lento pahasti myöhässä

Etusivulla nyt

Paikallissää

Lukijakuvat

Katsotuin tänään

Saamei

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Mikko Salmi solvaa lestoja facebook-tilillään

Propsit Mikolle. Jostakihan se pitää tuota "likapyykkiä" ruveta purkamaan. Lue lisää...
TRJ

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

27.5.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image