Kommentti: Jääkiekon Mestarien liigan markkinointi ontuu ja pahasti – se nähtiin myös Raksilassa tiistaina

Kärpät nujersi tshekkiläisen Mountfieldin joukkueen tiistaina Raksilassa. Katsomossa oli reippaasti tilaa. KUVA: Jukka-Pekka Moilanen
Jääkiekko 10.10.2018 18:19
Janne Onnela

Nykymuotoinen jääkiekon Mestarien liiga starttasi kaudella 2014-2015. Eurokiekon supersarjaksi havittelevaa CHL:ää pelataan jo viidettä kautta. Sarjalla on ollut tuoreena tulokkaana luonnollisesti omat kasvukipunsa, mutta hiljalleen vikoja on korjailtu.

Suurimmat parannukset ovat osallistumisoikeuden myöntäminen vain urheilullisin perustein ja palkintorahojen asteittainen nostaminen.

Yksi iso vika on kuitenkin edelleen korjaamatta. Sarjan markkinointi ei tällä hetkellä toimi alkuunkaan.

Tiistaina Turun lähes 12 000 katsojaa vetävä areena houkutteli virallisen ilmoituksen mukaan CHL-otteluun paikalle vaivoin 2 000 katsojaa. Raksilassa halli oli virallisesti puolillaan, silmämääräisesti arvioituna ei lähellekään.

Kärpät oli osannut varautua yleisökatoon jo etukäteen, sillä hallin myyntipisteistä noin puolessa metalliluukut pysyivät visusti säpissä. Moni ei Oulussa edes tiennyt, että Kärpät ylipäätään pelasi tiistaina.

Selvää on, että parempaan pitää pystyä.

Miten tiistain CHL-kierros näkyi markkinoinnissa? Eipä juuri mitenkään.

Maanantaina seurojen somekanavilla mainittiin jotain pelistä. Kärppien ottelusta oli tiistain Kalevassa perinteinen ottelumainos, mutta esimerkiksi seuran kotisivuilla ottelua ei mainittu maanantaina käytännössä mitenkään. Seuraava kotipeli oli sivujen mukaan lauantain Sport-ottelu.

Sarjaan osallistuvat seurat pönkittävät puheissaan kuin yhdestä suusta CHL:n tärkeyttä. Samaan aikaan puolittainen tekeminen otteluiden markkinoinnissa alleviivaa aivan toisenlaista viestiä.

Moni seurapomo näkee eurosarjan tärkeänä kasvuväylänä tilanteessa, jossa kansallinen sarja on käytännössä pelattu niin sanotusti läpi. Siksi on vaikea ymmärtää, miksei CHL:n boostaamiseen käytetä vielä enemmän paukkuja.

Sarjaan osallistuvien seurojen pitäisi ymmärtää, että niillä on CHL:ssä vielä suurempi markkinointivastuu kuin Liigassa.

Eurosarjalla ei ole läheskään yhtä vakiintunutta jalansijaa kuin vuosikymmeniä pelatuilla kansallisilla sarjoilla, eikä CHL:n sarjaorganisaatio ole pumppaamassa jokaisessa maassa ilmaa renkaisiin samalla tavalla kuin kansallisten sarjojen organisaatiot. Liigatason tekeminen markkinoinnissa ei yksinkertaisesti riitä.

CHL on monella tapaa oikealla tiellä ja panostukset ovat selkeästi merkittävät. TV-tuotantorekat ovat puolet suurempia kuin Liigassa ja homma on vaikuttanut jo pitkään hyvin organisoidulta sekä ammattimaiselta.

Jokaiselle liigaseuralle tulevaisuudessa 720 000 euroon kasvava palkinto mestaruudesta on kuin märkä päiväuni.

Paljon on kuitenkin vielä tehtävää etenkin viestinnän ja markkinoinnin osalta. Katseet kääntyvät ennen kaikkea sarjaan osallistuviin seuroihin.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (36)

Joo onhan tämä jo nähty. Kiekko oli ja meni ainakin mun kaveripiirissä. Tukehtui omaan mahdottumuuteensa kun yritettiin maksimoida vielä maksimi. Urheilullisuus loppu, eikä pelikään oikeasti kiinnosta. Kun esim. jalkapalloon vertaa, älyllisyys ja tyylikkyys puuttuu. Kohkaaminen, nurkissa könyäminen ja huitominen ei vaan enää riitä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eniten otti aivoon se, että Kärpät oli ainoa joukkue suomalaisista, jonka peli ei näkynyt maksukanavilla. Mitä kettua????

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Alkulohkossa olevien joukkueiden keskinäiset valtavat tasoerot syövät melkoisesti mielenkiintoa. Tasoeroa on vaikea keinotekoisesti tasata vaikka kuinka yritettäisiin. Mikäli Kärppien kanssa samassa alkulohkossa pelaisi vaikkapa kaksi SHL-seuraa Ruotsista, kiinnostaisivat CHL-ottelut heti alusta alkaen aivan eri tavalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kiinnostaa vaikka olis mikä ulukomaanpelle vastassa! Eniten ihmetytti, ettei näkynyt maksukanavillakaan Kärppien peliä. Piti alkaa venkoilemaan vedonlyöntiyhtiöiden tilien kautta. Muut suomalaisten pelit kyllä näytettiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olin tiistai-iltana urheiluruutua katsellessani hämilläni, kun kuulin pelistä; ennakkoonen ollut kuullut asiasta mitään. Ei ole ihme, että katsomot ammottaa tyhjyyttään, kun ei pelejä ei markkinoida.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eipä sinne saanut pääsylippoja kuin päätyihin ja kulmiin. Peli oli kyllä hyvin tiedossa, Kaleva, netti, teksti TV.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Todellista jääkiekon ystävää kiinnostaa enemmän huipputason tsekkijoukkue kuin Rauman Lukkko.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tsekki joukkue oli hyvä ja Kärpät joutui tekemään kaikkensa voiton eteen, niiden ykköskenttä oli huippu ja aiheutti vaikeuksia koko ajan. Pelissä oli vauhtia aivan erilailla kun SM liigassa ja poikittaista selkää ei ollut yhtään, kansainvälinen peli ja mailalla hakkaaminen puuttui kokonaan, mutta silti kansainväliset tuomarit otti todelliset rikkeet pois, osin ne oli vahinkoja, mutta jäähyn arvoisia oikeutetusti, eikä kukaan valittanut kuten SM liigassa.
Kun ei tullutt poikittaista selkään, niin nähtiin vauhdikasta taitokiekkoa ja erittäin hyviä puhtaita kovia taklauksia, sukeltelu puuttui täysin, vääntäminen oli kovaa, mutta puhdasta vääntöä, ei poikittaista selkään ja kiekko pois SM liigan tyyliin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuka näitä saksalaisia höpöhöpöseuroja menee katsomaan? Jääkiekkoilun taso on aivan sutta ja sekundaa. Eri asia jos turnauksessa olisi mukana vain Euroopan parhaat, eli Suomi + Ruotsi + KHL.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mulla on kausikortti ja katson jokaisen kotipelin. Silti tiistain pelin tiesin olevan vasta kun kävin katsomassa jäähallin vuorovarauskalenterista että missähän hallissa ne pojan reenit onkaan. Kertoo jotain markkinoinnista?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ennen peleissä kuulutettiin näistä CHL peleistä, käytännöistä niissä ja olisihan pitänyt nytkin mainita, että kausikorttilaiset pääsee ilmaiseksi kolmeen ensimmäiseen peliin.
Huonoa markkinointiahan tämä on, jos näin on käynyt ja vaikeaa kovana Kärppäfanina on näin todeta.
Väliajalla myyvät monet seurat tuotteita ja saavat toiminta rahat Kärppien avulla. Kävin Kärppä junioreiden kioskilla itse, se oli auki.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sehän on kausikorttien yksi markkinointikeinon osa ja siksi asia pitää selvittää, miksi kausikortin lunastaneet eivät edusta mitään tienneet. Etu koski etukäteen varmoja kolmea CHL kotipeliä. Tyhjää oli kausikorttipaikoilla, hyvä jos puolet oli käytössä. Kausikorttilaiset ovat kärsineet vääryyttä, vai ovatko, vastaus Kärpiltä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vai Euroopan parasta kiekkoa? Höpöhöpö! KHL on Euroopan paras sarja ja Jokerit Suomen paras joukkue. Sekös poronhoitoalueella harmittaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Älä puhu soopaa. KHL ei ole Euroopan paras sarja ja Jokerit on venäläinen joukkue, joka ei kovinkaan monelle Liigaseuralle pärjäisi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vai Euroopan paras sarja? Höpöhöpö! KHL on venäläistä velkakiekkoa ja OULUN KÄRPÄT on Suomen paras joukkue. Sekös etelän varista harmittaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rahan pesusarjahan se KHL on ja Jokerit tekee yli 10 miljoonaa euroa tappiota ja Ruplina monta kertaa enemmän.
Parhaat joukkueet pelaa hyvää kiekkoa ja olisi kiva kokeilla pärjääkö Jokerit Kärpille, epäilen.
Onkohan Jokereilla taas palkat välillä maksamatta, kun peli on heitellyt ja välillä erittäin heikkoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämän lisäksi saisi Kärpät muutenkin markkinoida Liigan pelejä myös paremmin. Kärpät pitäisi näkyä Oulun katukuvassa myös jokapäiväisesti isommin. Kärppien logo lippuja voisi liehua 24/7 365päivää vuodessa esim hallituskadun lampuissa koko kadun varren täydeltä tai vaikkapa tehtaankadulla. Kelta-Musta katu ja vieraat tietää että täällä pelataan euroopan parasta lätkää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei se markkinoinnista ole kiinni. Jääkiekon momentum nyt vaan on niin ohi. Liigassa sama suuntaus. Menneisyyden laji, sori vaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (36)

Uutisvirta

103
Suomen Yrittäjät kehottaa jäseniään lopettamaan ay-jäsenmaksujen perimisen – myös kovempia toimia suunnitteilla
47
SAK:n Elorantaa ei yllätä yrittäjien aie lopettaa ay-maksujen perintä palkasta – "Ay-liikkeen alasajo motiivina, aika surullista"
41
Ammattiliittojen lakot laajenevat taas – 7 000 Teollisuusliiton työntekijää ensi viikolla kolmeksi päiväksi lakkoon
31
Kärpät dominoi liigakaukaloita ja rikkoo ennätyksiä – yksikään liigajoukkue ei ole yltänyt aiemmin samaan kuin oululaiset nyt
29
Näin JHL:n lakko tuntuu Oulussa syyslomaviikolla: Ruokaloita kiinni, sisäliikuntapaikat suljettuina, yleisten tilojen siisteyden laskua
25
JHL:n lakko sulkee Oulun jäähallit ja uimahallit – Liiga-joukkueelle ja vanhimmille junioreille järjestetty aamuvuorot Raksilan kakkoshallista
25
Iso osa Suomen suurimpaan työttömyyskassaan tänä vuonna liittyneistä on nuoria – tarkkaa syytä siihen ei YTK:ssa tiedetä

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Osittainen varhennettu vanhuuseläke

kohta eläkkeelle. Kyllä on jotenkin surkuhupaisaa,että joku käyttää aikansa ja energiansa eläkkeiden pohtimiseen ja niid... Lue lisää...
Vuosimallia

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

19.10.

Fingerpori

19.10.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image