Nuoret

Kun uni ei millään tule silmään

Unettomuus nuorten ongelma. Noin kymmenen prosenttia nuorista kärsii pitkäaikaisesta unettomuudesta. KUVA: arja krank
Nuoret 16.1.2005 0:00
Arja Krank
Uni ei tullut edellisyönä. Päivä kuluu väsyneenä nuokkuen. Päiväunet auttoivat, mutta uni ei tule taaskaan. Aamulla on taas aikainen herätys. Nyt on pakko nukkua!

Monet nuoret tuskailevat nukahtamisvaikeuksien kanssa. Tavallisesti syynä on unirytmin muuttuminen.

"Unirytmi siirtyy, jos monena päivänä peräkkäin valvoo pitkälle yöhön ja nukkuu iltapäivään. Nuoret usein kuvittelevat, että unirytmin voi helposti korjata. Rytmiin pääseminen vaatii kuitenkin itsekuria ja aikaa", kertoo lastenneurologian erikoislääkäri Outi Saarenpää-Heikkilä.

Kun nukkumisaikataulu on päässyt repsahtamaan, pitäisi unta siirtää usean päivän ajan. Saarenpää-Heikkilä kertoo, että unirytmin korjaaminen lähtee iltaunien aikaistamisen sijaan aamuherätyksistä.

"Jos on herännyt yöunilta sunnuntaina iltapäivällä, on ihan turha yrittää saada unta illalla aikaisin. Ihminen ei pysty nukahtamaan ennen kuin sisäinen kello kertoo, että on nukahtamisen aika. Kun vekkarin laittaa herättämään aamu aamulta aikaisemmin, unentarve siirtyy automaattisesti iltaan.

Saarenpää-Heikkilä neuvoo, että verhojen avaaminen ja valojen päälle laittaminen auttaa unihiekan karistamisessa aamulla.



Iltaviihde
karkottaa unen


Tilapäistä unettomuutta potee melkein jokainen joskus. Jos rytmin korjaaminen ei tuo apua nukahtamisongelmiin, voi syytä etsiä illanviettotavoista. Intensiivinen tietokoneella pelaaminen tai television katselu voi aiheuttaa jännitystä. Kahvi tai kokis voi virkistää unet tiehensä moneksi tunniksi. Myös urheilu piristää.

"Hyvä esimerkki ovat jääkiekkoilijat, joiden treenit päättyvät kymmeneltä, yhdeltätoista illalla. Raju urheilu piristää niin, että treenien jälkeen ei ole mitään mahdollisuuksia nukahtaa ennen puoltayötä. Voimakas liikunta pitäisi ajoittaa ihan alkuiltaan. Sen sijaan kevyt liikunta ja ulkoilu illemmallakin voi auttaa unen tulemiseen", Saarenpää-Heikkilä kertoo.

Kun nukahtaminen on hankalaa yö toisensa jälkeen, saattaa jo nukkumaan meno alkaa jännittää.

"Silloin pitää vain keskittyä rauhoittamaan itsensä. Jos kysymys on tosiaan vain loma-ajalla tapahtuneesta unirytmin siirtymisestä, tilanne korjaantuu varmasti ajan kanssa ominkin keinoin", Saarenpää-Heikkilä rauhoittelee.

"Jos uni ei tule, on sitä turha yrittää hampaat irvessä. Silloin vain pitää tulla sängystä pois ja puuhailla muuta vähän aikaa."



Unettomuus voi
jäädä päälle


Jos unihäiriöt eivät johtuu tarkoituksellisista valvomisista tai ilta-aktiviteeteista, voi syynä olla esimerkiksi stressi. Unettomuus voi saada alkunsa koestressistä tai koulupaineista. Nukahtamisvaikeudet ehkä jäävät, vaikka stressaavat tilanteet ovat ohi. Noin kymmenen prosenttia nuorista kärsii pitkäaikaisesta unettomuudesta.

"Psyko-fysiologinen unettomuus voi olla esimerkiksi stressin aiheuttamaa. Siinä ihminen herää ongelmitta aamulla eikä nuku päiväuniakaan. Nukahtaminen on silti vaikeaa. Pahimmillaan herää vielä yölläkin eikä saa uudelleen unta. Olo on tosiaan voimaton ja väsynyt päivällä, Saarenpää-Heikkilä toteaa.

Apua tällaiseen unettomuuteen löytyy vain siitä, että hoidetaan oireen alkusyitä, ehkä stressiä tai masennusta.



Sisäinen kello
muuttuu murrosiässä


Jos unettomuus muutenkin jatkuu yli kolme viikkoa, kannattaa käydä kouluterveydenhoitajan juttusilla. Terveydenhoitaja voi ohjata eteenpäin koululääkärille tai omalääkärille, jossa unettomuuden syytä voidaan yhdessä pohtia ja parantaa.

Murrosiän kynnyksellä hormonitoiminta siirtää nukkumaanmenoaikaa noin tunnilla eteenpäin. Unen tarve ei kuitenkaan vähene. Kun aamulla joutuu heräämään aikaisin kouluun, voi viikon varrella kertyä aikamoinen univaje.

Kun aikuisen unentarve on noin kahdeksan tuntia, nuori tarvitsee unta keskimäärin yhdeksän tuntia yössä. Unentarve on kuitenkin yksilöllistä. Jos päivän mittaan tuntee itsensä virkeäksi, nukkuu todennäköisesti tarpeeksi.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Kommentoi

Uutisvirta

16.2.
CNN: Yli tuhat USA:n oikeusministeriön ex-työntekijää vaatii ministerin eroa – Barrin epäillään taipuneen Trumpin painostukseen
16.2.
Uusien elämysten iltapäivä – Lentopalloseura Etta sai Iissä uusia ystäviä: "Tällaiset pelit ovat lajille älyttömän tärkeitä" Tilaajille
16.2.
Son Tottenhamin sankari – Arsenal juhli murskavoittoa
16.2.
Hallitus aikoo muuttaa potilasdirektiivin toimeenpanoa sote-uudistuksen yhteydessä
16.2.
Miten hallita aikaa niin, että rentoutumisellekin jää tilaa? Oululaisopiskelija: "Tärkeintä jaksamiselle on ehtiä möllöttää välillä kotona"
16.2.
Iin uudessa liikuntahallissa lähes 500 katsojaa, Ettan peliesitys ei riittänyt
16.2.
Lentopallohuumaa Iissä – nimikirjoitukset menivät kuin kuumille kiville, vaikka Ettan esitys pelikentällä jäi pahasti vajaaksi

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on erittäin huono Etelä-Lapissa ja Keski-Lapissa sekä seuraavissa Pohjois-Pohjanmaan kunnissa: Pudasjärvi, Taivalkoski ja Kuusamo lumisateen vuoksi.
Ajokeli on huono Pohjois-Karjalan ja Kainuun maakunnissa sekä Pohjois-Lapissa lumisateen vuoksi.

Tuulivaroitus maa-alueille: Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa etelän ja lounaan välinen tuuli on vaarallisen voimakasta aluksi, tuulen nopeus puuskissa 25 m/s.
Maan etelä- ja itäosassa sekä Satakunnan, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa etelän ja lounaan välinen tuuli on voimakasta, tuulen nopeus puuskissa 20 m/s.
Etelä-Lapissa etelän ja lounaan välinen tuuli on voimakasta, tuulen nopeus puuskissa 20 m/s.
Ahvenanmaan, Varsinais-Suomen, Uudenmaan ja Kymenlaakson maakunnissa lounaistuuli on voimakasta iltapäivästä alkaen, tuulen nopeus puuskissa 20 m/s.

Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Etelä-Lapissa jalkakäytävät ovat erittäin liukkaita, koska niillä olevan jään päällä on vettä.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Miksi Perussuomalaisia pelätään?

158 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Miksi asuntojen arvo laskee koko suomessa?

kysykääpä itseltänne että missäpäin oulua haluaisitte asua, jos olisi varaa. Siellä eivät hinnat laske. Kaikki eivät näe... Lue lisää...
Sijaintisijainsijain...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

17.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image