Moottori

Vesi on ke­sä­ren­gas­val­mis­ta­jien yhteinen vihollinen – halvallakin löytää kunnon kesäkiekot

Bridgestonen järjestämässä testissä Turanza-renkaan kaarreajo-ominaisuuksia kokeillaan koeajoradan tiukassa mutkassa, johon ajetaan 70 kilometrin tuntinopeudella. Alusta on kasteltu, joten renkaan on kyettävä vastustamaan vesiliirtoa tehokkaasti pysyäkseen kapealla keilakujalla.
Moottori 18.4.2018 18:01 | Päivitetty 18.4.2018 18:03
Kari Pitkänen

Kesärenkaalta odotetaan eniten kykyä vastustaa vesiliirtoa. Märät kelit haastavat renkaiden tuotekehityksen.

Hetkeksi tulee tunne, että tästä en selviä.

Ajan Volkswagen Golfilla kaasu pohjassa mutkaan, joka kaartuu jyrkästi ja puoliympyrän muotoisena oikealle.

Enimmäisnopeus on säädetty 70 kilometriin tunnissa, mutta silti vauhtia tuntuu olevan liikaa. Auto pyrkii väkisin vasemmalle.

Ja niinhän siinä käy, että leveäksi menee. Vaikka olen seurannut muiden ajamista hyvän tovin kamerani takaa, tajuan mutkan jyrkkyyden vasta istuessani itse ratin takana.

Auto kyllä pysyisi radalla, mutta en tajua kääntää rattia tarpeeksi. Onneksi koeajoradan turva-alue on väljä eikä kukaan ole lähelläkään. Korjaus oikealle, ja auto palaa kiltisti keilojen väliin.

Toinen yritys Mercedesin ratissa on jo helpompi. Tiukka mutta rento ote ratista, ja auto kulkee kaarteen läpi vaivatta samalla nopeudella.

Olemme Apriliassa, noin 30 kilometriä Roomasta etelään rengasvalmistaja Bridgestonen koulutus- ja testikeskuksen radalla. Koeajo on järjestetty sen osoittamiseksi, selviävätkö japanilaisvalmistajan uusimmat Turanza-kesärenkaat äärimmäisistäkin kesäoloista.

Nykymaailmassa se tarkoittaa yhä useammin märkyyttä ja sateen liukastamia teitä. Etelä-Euroopassa on huomioitava vielä erikseen, että kesärenkailla ajetaan useimmiten vuoden ympäri – myös niissä lumitalvisissa oloissa, jotka yllättivät autoilijat Rooman korkeudella noin kuukausi sitten.

Bridgestonen selvitysten mukaan laaturenkaita ostavat asiakkaat odottavat suvikumeiltaan ennen kaikkea luotettavaa märkäpitoa.

– Auton on pysyttävä hallinnassa väistöissä, kaistanvaihdoissa ja jarrutuksissa, myös korkeilla nopeuksilla ajettaessa ja erityisesti sateella, koulutuspäällikkö Riccardo Ugolini summaa.

Koulutuspäällikkö Riccardo Ugolini esittelee autoilijoiden odotuksia kesärenkaille. Tärkein niistä näkyy ympäröitynä oikeassa yläkulmassa: suorituskyky sadekelissä.

Bridgestone esittelee toimittajille mielellään vertailutietoja uuden Turanzan ominaisuuksista. Yhden riippumattoman rengastestaajan märällä alustalla ajamissa jarrutus- ja väistökokeissa rengas on suoriutunut hieman huippukilpailijoitaan Continentalia, Goodyearia ja Michelinia etevämmin.

– Tärkein renkaan ominaisuus on se, että se toimii harmonisesti mahdollisimman monissa olosuhteissa, testikuljettaja Stefano Modena juttelee myöhemmin testikeskuksen ovaaliradalla, kun istumme kypärät päässä yli kahtasataa kiitävän Mersun kyydissä.

Varmemmaksi vakuudeksi Modena – entinen F1-kuljettaja – tekee äkisti jotakin sellaista, jota ei kannata kokeilla kotona. 

Takasuoralla, jossa vauhtia on edelleen yli sata kilometriä tunnissa, Modena tempaisee ratin vasemmalle ja auton väistöliikkeeseen. Keula nytkähtää, renkaat ulvahtavat ja matkustajien kypärät kolahtavat yhteen, mutta auto ei suistu hallitsemattomaan liikkeeseen tai pyörimään akselinsa ympäri.

Suomalaiselle renkaanvaihtajalle ”totuus” eri rengasmerkkien välisestä paremmuudesta löytyy varmimmin riippumattomista rengastesteistä ja -vertailuista. Niitä tekevät ja julkaisevat erilaiset kuluttajajärjestöt ja alan lehdet.

Apriliassa kokeilemani Bridgestone Turanza T005 tuli viidenneksi Tekniikan Maailman kevään 2018 kesärengastestissä.

Turanzaa kiitettiin poikkeuksellisen matalasta vierinvastuksesta, hiljaisuudesta ja loogisesta ajettavuudesta. Renkaan Italia-vetoista tuotekehitystä kuitenkin kuvaa maininta, jonka mukaan ”pito on märällä huippuluokkaa lämpimillä keleillä, mutta viileässä pito on keskitasoa”.

TM-vertailussa erot huippurenkaiden välillä ovat minimaalisia, eikä niillä ole välttämättä mitään merkitystä normaaliautoilijan ajoturvallisuuden ja hänen kohtaamistaan liikennetilanteista selviämisen kannalta.

Kesärenkaita myydään myös ”puoleen hintaan”

Tunnetut merkkirenkaat maksavat 400–500 euroa sarjalta, mutta kesärenkaita myydään myös ”puoleen hintaan”. Vaan onko niistä todellisuudessa mihinkään?

Tuulilasi-lehti testasi ja koeajoi laatuvalmistajien kakkosmerkkejä ja halparenkaita (Tuulilasi3/2018).

Mukana oli seitsemän kesärengasta niiden verrokkina Continental ContactPremium Contact 5 -suvikumi.

Tulokset yllättivät. Kolmen halpamallin kokonaispisteet nousivat yli 8:n, kun verrokki Continental keräsi pisteitä 9,2. Testirenkaat maksoivat 180–300 euroa sarjalta.

”Osa uusista tuttavuuksista teki vaikutuksen, osa ei. Kallein ei aina ole paras”, toimittaja Pasi Piironen summasi.

Testin ykkössija meni Firestone Roadhawk -renkaalle (”Hyvä sateella”) pistein 8,7.

Kakkoseksi kiri Fulda EcoControl HP (”Tunnokas ohjaus”) 8,5:llä ja kolmoseksi Tristar Ecopower 4 (”Hyvä hinta/laatusuhde”) 8,4 pisteellä.

Viimeiseksi jäänyttä Sailunia moitittiin vesiliirtoriskistä.

Kaikilla laaturenkailla pärjää märässä

  • Tekniikan Maailman kesärengastestissä oli mukana 16 kesärengasta kokoa 225/45 R17Y. Renkaat maksavat 350–550 euroa/sarja, ja niitä arvioitiin 11 kategoriassa.
  • Eniten painoarvoa (55 prosenttia pisteistä) saivat renkaan pito ja ajettavuus märällä.
  • Märkäjarrutus tehtiin 80 km/h nopeudessa (kuivalla 90 km/h), ajokokeet tehtiin kastellulla käsittelyradalla.
  • Neljä parasta rengasta ja niiden arvosanat olivat: Michelin Pilot Sport 4 (9,2), Continental PremiumContact 6 (9,1), Nokian Hakka Black (9,1) ja Falken Azenis FK 510 (9,0).
  • Viidennen sijan jakoi kolme rengasta pisteillä 8,9: Bridgestone Turanza T005, Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 ja Vredestein Ultrac Vorti.

VESI HAASTAA HEIKOT

  • Testin viisi heikointa rengasta reputtivat huonon sivuttais- tai jarrutuspidon takia märällä ja monessa tapauksessa kuivallakin alustalla.
  • Pohjalle jäivät Cooper Zeon CS8 (7,9), Yokohama Advan Sport V105 (7,8), Nankang Sportnex AS-2+ (7,6), Triangle Sportnex TSH11 (7,6) ja Gislaved Ultra Speed (7,1).
MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Kaikki renkaa uuten ok, mutta ääni voi olla halvoissa melkoinen. Sitten kymmenen tuhannen kilometrin jälkeen halvat renkaat muuttuvat nelikulmaisiksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Autoilijan pahin vihollinen on aivopesty autoilija itse. Kannattaa unohtaa kaikenmaailman testaustilastot ja ajella rauhalliseti liikennesääntöjä noudattaen. Ennakoiva ajotapakoulutus oli aikoinaan erinomainen ajatus, nyt unohdettu. Nyt ajellaan kilvanajo tekniikalla fysiikan lakeja uhmaten.Hienommalla ja kalliimmalla autolla kuvitellaan vieläkin olevan etuajooikeus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ostaako hyvä vai halpa ? No sehän riippuu siitä miten arvostaa omaa henkiriepuaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oishan tuossa teknisesti mahdollista kehittää auton etupuskuriin sellaiset siivekkeet, jotka sateella tulisi lähelle tienpintaa ja auraisi enimmät vedet pois renkaan edestä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kotimaisia rengastestejä ei kannata noteerata, niissä parhaat pisteet saa maksavimmat valmistajat. Eikös tästä ollut jokin vuosi sitten erään kotimaisen talvirenkaan kohdalta juttua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvät on kokemukset linglongeista ja nankangeista. Hintakaan kun ei päätä huimaa, niin ei tarvi ajaa ihan sakkorajalle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Entäpä kestävyys? Kun 10000 km välein joutuu renkaat vaihtamaan, tulee ajolle hintaa. Katsokaa myös se tätä kuvaava indeksi renkaasta. Itse en osta alle 300 indeksillä olevia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Höhö nypi vaan omista renkaistasi nastoja .
Köyhällä ei ole varaa Mersedes Benz autoihin .
Viljelevät kateuksissa kaikkea skeidaa .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos mitkä tahansa renkaat joutuu vaihtamaan 10tkm välein, niin kannattaa äkkiä varata aika ohjauskulmien säätöön. Omilla kiinalaisilla on ajettu 20tkm ja vielä on puolet pintaa jäljellä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eli ovat vaihtorajassa. Mun Nokialaisissa on samalla km-luvulla 6 milliä kulutuspintaa, eli vielä voi höylätä 2 mm vaihtorajaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Koiran ulkoitus

Kevyenliikenteen väylällä jalankulkija voi kulkea kumpaa reunaa tahansa. Autotien reunassa vasenta reunaa. Lue lisää...
Mosse65

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

24.5.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image