Moottori

Väistä liikenteessä oikein ja joustavasti

Moottori 6.6.2003 0:00
Matti Heikura
Tasa-arvoisen risteyksen väistämissääntö käsitetään nykyisin yleisesti väärin, täräyttää Liikkuvan Poliisin Pohjois-Suomen osaston päällikkö, liikennepoliisitarkastaja Kari Puranen. "Usein näkee, että vasemmalta tulevat joutuu odottelemaan oikealta tulevia autojonoja, vaikka vasemmalta tulevan väistämisvelvollisuus koskee tasa-arvoisissa risteyksissä vain niitä ajoneuvoja, jotka lähestyvät risteystä samanaikaisesti. Tästä seuraa, että usein oikealta tulevien, mutta risteykseen myöhemmin tulevien autojen pitäisikin itse asiassa väistää risteysalueella jo olevaa vasemmalta tulevaa autoa."

Isoissa kaupungeissa jatkuvat suuret liikennemäärät ovat onneksi opettaneet kuljettajille joustavuutta ja silloin vasemmalta tulijakin pääsee liittymään oikealta tulevien sekaan sujuvasti. Muuten käsitteet joustavuus ja joustaminen käsitetään Purasen mukaan usein varsin itsekeskeisesti väärin.

"Joustaminen ei ole sitä, että otetaan itselle oikeuksia jopa liikenteen pelisääntöjen vastaisesti vaan omista oikeuksista luopumista liikenteen sujuvuuden ja toisten tienkäyttäjien hyväksi."



Kevyt liikenne ja
väistäminen


Vasemmalta tulevan väistämissääntöön liittyy toisaalta myös se, että on väistettävä jokaista samanaikaisesti lähestyvää ajoneuvoa, siis myös polkupyörää silloin kun tämä käyttää ajorataa eikä erillistä pyörätietä.

Myös kääntyvän ajoneuvon on väistettävä risteävää tietä ajavaa polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa, riippumatta siitä, käyttävätkö nämä ajoradan reunaa vai erillistä ajoradan yhteydessä olevaa kevyen liikenteen väylää sekä luonnollisesti myös vastaantulevaa liikennettä.

Purasen mukaan vaikuttaa siltä, että kevyen liikenteen väistämissääntöjen muutosta ei ole vieläkään täysin sisäistetty. Silloin kun polkupyöräilijä tai mopoilija ajaa ajoradalla, häntä koskevat täsmälleen samat oikeudet ja velvoitteet väistämissäännöissä kuin autoilijoitakin.

Poikkeuksen muodostavat vain ne tilanteet, joissa polkupyöräilijä tai mopoilija tulee ajoradalle pyörätieltä. Näissä tapauksissa pyörätieltä tulevan on aina väistettävä muuta liikennettä, myös vasemmalta tulevaa.

Pihalta tai muulta vastaavalta alueelta tultaessa on aina väistettävä muuta liikennettä.



Kärkikolmion
sijainti ratkaisee


Kärjellään seisova kolmio on kaikille tuttu liikennemerkki. Viralliselta nimeltään se on "väistämisvelvollisuus risteyksessä", mutta Kari Purasella ei ole mitään osuvampaa kärkikolmio-nimeä vastaan. Merkillähän osoitetaan se ajosuunta, josta tuleva on väistämisvelvollinen risteykseen saapuessaan."Merkin takaa tulevien on väistettävä kaikkia risteävää tietä kulkevia ajoneuvoja, siis myös polkupyöriä."

Kärkikolmiomerkin sijainti ratkaisee monta asiaa. Jos merkki on sijoitettu risteyksessä ennen sitä risteävää pyörätietä, velvoittaa se väistämään myös pyörätietä kulkevia.

"Jos autoilijalla on tässä tilanteessa tarkoitus vielä kääntyä, tahtoo pyörätien liikenne usein jäädä huomioimatta ja kaiken lisäksi pyörätiet ovat usein kaksisuuntaisia riippumatta siitä, kummalla puolella ajorataa ne ovat. Toisaalta pyöräilijän tulisi muistaa yhteispelin merkitys ja antaa autoilijalle mahdollisuus väistämiseen sovittamalla oma nopeutensa olosuhteisiin sopivaksi ja muistamalla, että joissakin risteyksissä autolla on ajettava suhteellisen pitkälle kevyen liikenteen väylälle vain nähdäkseen riittävän pitkälle risteävän tien ajoradalle."

Kärkikolmion tunnistaa hyvin myös vastakkaisesta ajosuunnasta ja tämä on tarkoituskin, koska merkin tunnistettavuus lisää ennakoinnin mahdollisuuksia.

"Jokin aika sitten Kalevassakin käsiteltiin erään kärkikolmioristeyksen tilannetta. Siinä tilanteessa kaksi autoa tulee risteykseen vastakkaisista suunnista ja molemmilla on kärkikolmio velvoittavana merkkinä. Koska kumpikin näkee, että toisellakin on samanlainen liikennemerkki, joutuu kulkusuunnassa vasemmalle kääntymässä oleva väistämään vastakkaisesta suunnasta tulevaa. Merkkien havaittavuus lisää joustavuutta, koska ajojärjestys on ennakoitavissa."

"Tässä tilanteessa on lisäksi muistettava, että ajojärjestys perustuu aina virallisiin liikennemerkkeihin, eikä esimerkiksi siihen, tuleeko toinen ajoneuvo mahdollisesti esimerkiksi yksityiseltä alueelta."



Osoita väistäminen
käytökselläsi


Liikenteen sujuvuuden vuoksi autoilijan pitäisi osoittaa omalla ajotavallaan, että aikoo noudattaa väistämisvelvollisuuttaan. Tämä edellyttää yksinkertaisesti sitä, että väistämisvelvollinen hidastaa omaa nopeuttaan tuntuvasti jo ennen risteystä. Päätietä kulkeville ei saa tulla sellaista tunnetta, että sivutieltä tuleva ei ole havainnut väistettäviä ajoneuvoja, huomauttaa Puranen.

Tieliikenteen säännöissä on hyvinkin tarkasti määritelty tienkäyttäjien oikeudet ja velvollisuudet. Kuitenkin aina silloin tällöin joutuu tilanteisiin, joissa säännöistä ei löydy opastusta tilanteen selvittämiseksi.

"Silloin on hyvä muistaa, että omista oikeuksistaan saa ja tuleekin joskus luopua. Tästä on puolestaan hyvä ilmoittaa selkeästi toiselle osapuolelle. Joskus riittää hiljentäminen ja reilun etäisyyden jättäminen edellä menevään mutta usein oikeuksistaan luopumisesta kannattaa ilmoittaa esimerkiksi kättä sopivasti heilauttamalla. Fiksu kuljettaja osaa toki myös kiittää osakseen tulleesta kohteliaisuudesta."

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Kommentoi

"Koska kumpikin näkee, että toisellakin on samanlainen liikennemerkki, joutuu kulkusuunnassa vasemmalle kääntymässä oleva väistämään vastakkaisesta suunnasta tulevaa." On kyllä tehty suomessa tämäkin asia vaikeaksi. Jenkeissä jokaisella olisi stop merkki ja homma paljon helpompi. Nyt suomessa pitää voida nähdä vastaantulevan kaistan kärkikolmio joka sattuu olemaan HARMAA väriltään takaa katsottuna. Jos oletetaan että ihmisten pitäisi huomata myös muiden liikennemerkit, tekisivät niistä värikkäämpiä myös merkin taka

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

22:35
Federer "vanhan koulukunnan työmoraalilla" jatkoon – Williamsin sisaruksista toinen ulos Australian avoimista
22:20
Yhdysvalloissa havaittu ensimmäinen uuden koronaviruksen tartunta – potilaan kerrotaan saapuneen viime viikolla Wuhanista
22:08
Heinäpäähän ei rakenneta vielä kuntoportaita – portaista tehty aloitteita myös muun muassa Niemenrantaan, Kuivasjärvelle ja Honkimaalle
22:01
Linnanmaalle rakennetaan ekotehokas Vihreä Kortteli – tavoitteena mahdollisimman pieni hiilijalanjälki esimerkiksi betonia ja terästä vähentämällä
21:48
Barys Nur-Sultan näpäytti Jokereita Helsingissä – ex-kärppä Atte Ohtamaalla isännän otteet kazakstanilaisseuran takalinjoilla
21:44
Oulun kaupunki päätti päiväkoteja koskevista uudistuksista: asiakasmaksujen tulorajat nousevat, Hiukkavaaraan perustetaan uusi päiväkoti
21:42
Oulun kaupungin lukioihin 1 449 aloituspaikkaa – mitoitus pysyy ennallaan
214
Pelätty ja odotettu Oulun kaupungille tehty talouden ulkoisen arvioinnin loppuraportti valmistui – katso jutusta, mistä yli 54 miljoonan euron säästösumma koostuu Tilaajille
90
Etla: Hallituksen ilmastotavoite kaukana – energian tuotantoon ja kotitalouksien kulutukseen tarvitaan iso muutos
55
Pysäköinninvalvonta tulisi korvata neuvonnalla, oikeustajua rikkova rahastus ketuttaa Lukijalta
38
Päiväkodin lapset eivät ole pihalla taaskaan, sillä jäinen ja liukas keli pakottaa sisätiloihin – Oulun kaupungin ylläpitoyksikkö vaihtelee aurauskaluston ja hiekoituskaluston välillä
31
Näin taksiuudistus vaikutti: Hinnat nousivat ja asiakkaiden turvallisuuden tunne heikentyi – ministeri lupaa puuttua epäkohtiin
28
Yöllä tuuli puhalsi puuskissa jopa 25 metriä sekunnissa Oulun Vihreäsaaressa, yksittäisiä puita kaatunut – lauhtunut sää tuonut sivuteille suuria vesilammikoita
27
Oulun Jäälissä poimittiin puolukoita tammikuussa – "Kyllä tämä on eriskummallinen talvi"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Nyt ymmärrän miksi on työvoimapula

Tekijät ja osaajat työllistyy aina, eivätkä työtöntä päivää nää, jos eivät itse niin halua. Suomessa myös köyhyyteen pit... Lue lisää...
TOSI ON

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

21.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image