Moottori

Vaatiiko moot­to­ri­pyö­rän käsittelykoe jo liikaakin? – "Emme halua tehdä kokeesta mahdotonta"

Moottoripyöräkoulutuksen uusi käsittelykoe tulee voimaan huhtikuun alussa.
Moottori 28.3.2018 17:58
Kari Pitkänen

Metrirajat tiukkenevat ja kuskilta odotetaan vastaohjausliikkeen hallintaa. Hyvästä syystä, Trafi puolustaa.

Moottoripyöräkortin käsittelykokeiden tehtävät muuttuvat aprillipäivänä 1. huhtikuuta. Uudistuksen pääorganisaattori on Trafi.

Osa motoristeista ja kouluttajista suhtautuu muutoksiin epäillen. Esimerkiksi 50 kilometrin nopeudesta tehtävässä väistötehtävässä keilaradan väistöväli olisi kahdeksan metriä entisen yhdeksän metrin asemasta.

– Väistötehtävässä tarvitaan vaativan vastaohjausliikkeen hallintaa. Vaatimus on aloittelevalle motoristille kova. Normaalisti vastaohjausta opetellaan kouluttajakursseilla. Senkin jälkeen liike vaatii lukemattomia harjoituksia ja toistoja, jotta se tulee tosi paikassa selkäytimestä, sanoo Suomen Motoristit ry:n asiantuntija Veli-Pekka Ratinen.

Vastaohjauksessa moottoripyörän tai mopon ohjaustankoa käännetään hetken verran eri suuntaan kuin mihin ollaan menossa. Kun ohjaustankoa käännetään vasemmalle, pyörä kallistuu oikealle. Tekniikka auttaa tiukoissa väistöissä ja hätätilanteissa.

– Olen itse väistänyt vastaohjauksella hirveä tiellä ja olen kiitollinen, että sen tekniikan tilanteessa hallitsin, Trafin asiantuntija Marjo Immonen kertoo.

– Vanhasta väistötehtävästä selvisi pyörää kallistamalla. Nyt halutaan mitata juuri vastaohjauksen osaamista. Tehtävään on tulossa myös helpotusta, sillä kaasua saa höllätä jo radan alussa.

Trafin mukaan käsittelykoe on päivitetty paremmin nykymotoristin haasteisiin. Tavoitteena on ollut luoda kelioloista riippumaton sekä yhtenäinen ja vertailukelpoinen koe koko Suomea varten.

Suomen Motoristit ja osa ajokouluttajista pelkää erityisesti naisten kärsivän uusista määräyksistä, jotka edellyttävät käsittelykokeen suorittamista direktiivin määräykset täyttävällä isolla, tehokkaalla ja painavalla moottoripyörällä.

– Ison pyörän käsittely voi olla vaikea pienikokoiselle ihmiselle, oli hän kumpaa sukupuolta tahansa. Kyse on laitevalinnasta, ei tehtävästä.

– Emme halua tehdä kokeesta mahdotonta. Muutoksia määräyksiin tehdään, jos tarvetta niihin ilmenee, Immonen lupaa.

Immonen kumoaa myös käsityksen, jonka mukaan ajokokeissa ei enää sallittaisi kilometrinkään poikkeamaa osatesteissä käytettävistä 30 tai 50 kilometrin ajonopeuksista.

– Nopeusheittoa ei sallita alaspäin. Esimerkiksi 55 kilometriä tunnissa saa ajaa, mutta 45 on liian vähän kokeen läpäisemiseksi.

– Osa kritiikistä johtuu varmasti siitä, että julkaisimme uudet ohjeet kiireellä viime syksynä. Kaikki motoristit eivät ole ehtineet ajaa ja testata ajokoetta itse.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (26)

Olen todella huvittavaa, että kortin saamisesta tehdään vaikeampaa vaikeammalla ajokokeella ja samaan aikaan sillä, että vaadittavien ajotuntien määrää pudotetaa. Ihmettelen tätä suuresti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ajokortti on nykyisin pelkkä rahastus bisnes! Joku kuorma/rekkakorttikin tehtailtiin yrityksille älyttömään hintaan , yritys kun maksaa joka asiasta Suomessa enemmän. Ymmärtäkää nyt hyvänen aika että jos isä tai äiti pystyy opettamaan hyvän kuljettajan niin miksi maksaa lobattujen lakien takia 3000e asiantuntija autokoululle???
Jos Trafi näitä tehtailee lisää niin taatusti ovat autokoulu lobbarit lahjoneet....oikeita rötösherroja!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

laittakaa tiet kuntoon ensin ,että voisi yleensäkkään ajella ja sitten sitä koulutusta ,meni tuokin homma pilkunnussimiseksi..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mielenkiintoista: Kritisoidaan sellaista josta ei ole mitää kokemusta. Mitähän jos smotot testaisvat nämä ensin ja kertoisivat sitten onko mahdotonta vai ei.

Ihan hyvä että vaatimukset ovat tiukkoja, täällä itketään jostain 50 km/h nopeudesta ja silti olla tiellä valmiit ajamaan kahtasataa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

kyllä suurin syy tulevaan rahastukseen on liikennekoulujen rahanhimo ja en toki kiellä etteikö puutteita olisi pyörän käsittelyissä ,joka taas johtuu yli tehokkaista motukoista.seuraa fraasi":ei minun nuoruudessa 80-luvulla ollut tämäntyyppisiä ongelmia" ,käytiin ehkä ennakoivan ajonkurssi,mutta muuten oltiin ihan omilla opeilla ilman mitää moniosaisia ajokortteja, aluksi pirraan vaan kolmio persieseen ja sait ajaa klo:20.00 saakka viitttäkymppiä,sen jälkeen inssi kt-korttiin ja sen jälkeen kohti yksiosaista autokorttia, jolla sai ajaa vaikka minkälaista rakettia ja tosiasiahan on ,että yleisin syy on,että AUTO AJAA ETEEN !!!kyllä välillä luuli olevansa surmanajaja ja yleistä riistaa kun autotoilijat oiken näyttivät jahtaavan koppeja. pitäkää vaan pitkät ajovalot päällä päivälläkin ajaessanne ne voivat pelastaa henkenne ei kannata pelätä vaikka keskarit vilikkuu autoista !!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hupsista, elikkä korttitestissä pitäisi olla jopa ohjaajia parempi pyörän käsittelijä, siis ajokorttia hakiessa aloitteleva motoristi......siis olla jo seppä syntyessään, hienoa trafi, erittäin hienoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitäisikö kokeisiin sisällyttää psykologiset testit, jotta yhä harvempi joutuisi ääritilanteisiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Väittäisin kyllä itsekkin, että kaikista vaarallisinta liikenteessä on huonohermoiset ihmiset jotka ottaa turhia riskejä. Siinä ei paljon hallinnat auta, kun vedetään rillit huurussa ja pyllyvako hiessä menemään kiroillen ja poukkoillen. Jos ihmiset ajelisivat edes keskimäärin sievemmin ja hengittäisivät syvään välillä, niin vähenisi hurjasti kolarit. Nopeusrajoitusten mukaan voi silti ihan ajaa ja vaikka muutamalla kilsalla ylikin. Toki ei siitäkään haittaakaan ole, että hallitsee pyöränsä mutta pienempi paha kuitenkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tehkää vaikka saman tien niin että pitää motogp-pyörällä ajaa kolmea sataa siinä väistökokeessa. Itellä loppui mielenkiinto koko touhuun ainaisten lisämaksujen ja hengenvaarallisten teiden takia. Jatkossa ajan vain radalla enkä maksa siitä kenellekään mitään, eikä tarvii korttiakaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomen tasavallan perustuslain mukaan valta Suomessa on kansalla. Sen vuoksi viranomaisilta, kuten Trafilta on otettava pois kaikki valta omaehtoiseen päätöksentekoon. Kansalaisia koskeviin muutoksiin pitää olla valtuudet vain ja ainoastaan vaaleilla valitulla eduskunnalla eikä lainkaan virkamiehillä. Olkoonkin, että virkamiehillä on hyvin usein yksityiskohtaisempaa tietoa alansa asiosta, valtuudet muuttaa säännöksiä pitää olla vain kansan valitsemilla edustajilla.

Suomen kansa ei saa olla virkamiesten mielivallan ikeen alla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä ennen sai aakkosten alkupään ajamalla kuorma-auto kortin. ABC... Rekka korttiin pitikin sitten jo vähän enemmän satsata ,no ajokortin hintakin oli huomattavasti edullisempi. Nykyisin vain rahastetaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Olen itse väistänyt vastaohjauksella hirveä tiellä ja olen kiitollinen, että sen tekniikan tilanteessa hallitsin, Trafin asiantuntija Marjo Immonen kertoo." Siantuntijoita nämä ovat. Kun MINÄ niin muutkin... Meno on kuin Neuvostoliitossa. Virkamiehet luulevat tietävänsä kaiken.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Haluaisin niin nähdä Immosen mp päällä tekemässä vastaohjauksen, suuret on puheet. Vois samalla näyttää isolla A kaikki käsittely tehtävät.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

meille ei mikään riitä....aina pitää valittaa jos konepyörällä ajaa pitää osata kaatua

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ei vissiin hoksaa että ei sitä pyörää pelkästään "kallistamalla" ohjata 50 km nopeudessa, se täytyy ensin saattaa pois tasapainotilasta jotta se kallistuu, ja sehän käy ainoastaan vastaohjaamalla... pyörä on kahden renkaan varassa ja hyrrävoimat pitää sen pystyssä, väkisin jos ei sille tee jotain! Koulutukset on täynnä itteensätehostavia Suomessa, aika harva tosissaan haluaa auttaa toisia. Porukka ryhtyy statuksen vuoksi kouluttamaan ja päteäkseen, se ei ole oikea lähtökohta. Siksi koko touhu on vastenmielistä eikä hauskaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joku järjen valo sallittava. Jouduin uusimaan kevarikortin kun esinmmäisessä kokeessa maa oli jäätynyt ja lunta pinnassa. Kukaan ei läpäissyt pujottelu- tai jarrutustestiä. Olosuhteet eivät kuulemmat olleet peruste säännöistä "luistamiselle". Seuraavalla päästiin, mutta muilutus aiheutti inhon katsastusta ja viranomaistoiminnan joustamattumuutta kohtaan. Suomessa tulisi lisäksi sallia normaali EU tapa että mopo ja mp saa ajaan ajoneuvojen välistä jos kaistoja on kaksi suuntaansa. Kts Saksa, Ranska, Italia, Espanja jne. Jäykkä lainsäädäntö hidastaa liikkuvuutta ts. on kustannuserä suomalaiselle taloudelle, kuten myös esim. talvinopusrajoitukset.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (26)

Uutisvirta

23.8.
Tältä näytti ilmakitaransoiton MM-kisoissa vuonna 2019, voittaja tuli tällä kertaa Yhdysvalloista
23.8.
Tihkusade ei vienyt virettä ilmakitaroista Oulussa – vuoden 2019 voittaja on yhdysvaltalainen The Marquis
23.8.
Lumijokinen Elian Web hurjassa vauhdissa Ruotsissa – murskasi sekä oman ennätyksensä että Bergsåkerin rataennätyksen
23.8.
Lapin kesästä on vaikea kehittää talven veroista sesonkia, joten Markku Inkilä antoi Revontulikylälleen myös oman kesänimen
23.8.
Haikarat Lukijalta
23.8.
Suomi yrittää vaikuttaa Brasiliaan naudanlihan kautta – S-ryhmässä ja Lidlissä brasilialaislihaa myydään vain nimeksi
23.8.
Mika Nurmela oli Kaleva Cupin tähtijuniori 1983 – Video näyttää, kuinka tuleva ammattilainen ampui ratkaisevan rankkarin ylänurkkaan Tilaajille

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Työvoimapula?

Jos olisit tuossa edessäni vetäisin turpaan. Todellakin...nuorilla on eri arvot. Heitä ei haittaa vaikka vanhukset makaa... Lue lisää...
Vai ei ole pula

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

24.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image