Moottori

Uudempien autojen avaimia ei todella kannata hukata - Mersun uusi avain maksaa yli 330 euroa, Volvon 200 euroa - mutta kauanko avaimia vielä tarvitaan?

Moottori 31.8.2018 21:00 | Päivitetty 31.8.2018 21:19
Kari Pitkänen

Tutustu oman autosi avaimen ominaisuuksiin ja pidä se tallessa, sillä uusiminen voi maksaa satoja euroja.

Mercedes-Benz A200 A. Kauniin linjakas, selkeät perustoiminnot.

Tunnetko oman autosi avaimen ja sen ominaisuudet? Tiedätkö, miten sen paristo vaihdetaan? Entä miten auton saa auki ja liikkeelle, jos paristo on tyhjä?

Avaintiedot kannattaa opiskella ajoissa auton käyttöohjekirjasta. Fyysiset avaimet korvaavia matkapuhelinsovelluksia on kehitteillä, mutta niiden läpimurto tapahtuu hitaasti.

– Hetken maalailtiin, että auton käytön ja käyttöoikeuksien jakamisen piti helposti onnistua puhelimella, Mercedes-Benzin tuotepäällikkö Pauli Eskelinen kertoo.

– Nyt näyttää siltä, että vanhalla tekniikalla mennään eteenpäin vielä pitkään.

Mersu törmäsi puhelinsovelluksissa nfc-lähetysteknologian (near field communication) käyttörajoituksiin.

Lähetysteknologia toimii Android-puhelimista käytännössä lähinnä Samsungin laitteissa. Apple hyödyntää nfc-teknologiaa, mutta samalle perustalle toteutetut ulkopuoliset sovellukset eivät toimi omenapuhelimissa.

Nyt uusimpien Mersujen lukko- ja käynnistysjärjestelmät tottelevat avaimen lisäksi irrallisen nfc-tarran signaalia. Tarran voi liimata esimerkiksi puhelimen kylkeen.

Vastaavasti Volvo ilmoitti toissa keväänä, että se alkaa tarjota avaimettomia autoja asiakkaille vuodesta 2017 lähtien.

Metalliavain oli määrä korvata digitaalisella avaimella, käytännössä älypuhelinsovelluksella. Vanhoja avaimia piti olla tarjolla vain niille asiakkaille, jotka sellaisen erikseen haluavat.

Volvo V90. Tyylikäs kuin korurasia, mutta turhan liukas käteen.

Toistaiseksi pisimmällä ollaan uudessa Volvo XC40:ssä (ks. alla). Valmistajan muihin malleihin on tarjolla suppeampi palvelusovellus, joka avaa ja sulkee ovet sekä lämmittää ja tuulettaa auton ennen liikkeelle lähtöä.

Fyysinen avain on kuitenkin oltava yhä mukana jokaisessa Volvossa ajon aikana.

Nykyauto herää henkiin, kun avain tuodaan riittävän lähelle, noin 1,5 metrin päähän ovista.

Autojen lukitus- ja käynnistysjärjestelmät on suunniteltu toimimaan, vaikka paristo olisi lopussa.

Esimerkiksi Mercedes-mallistossa vara-avain on integroitu avainmokkulan sisään. Sillä saa ovet auki ja auton käyntiin.

Nappikäynnistettävissäkin malleissa vara-avaimelle löytyy paikka keskikonsolista tai kojelaudasta. Paikka kannattaa tietysti selvittää jo ennen todellista tarvetta.

Perinteisen metalliavaimen voi saada suutarista 15–25 eurolla, mutta hukatun älyavaimen uusiminen voikin jo maksaa satoja euroja.

Esimerkiksi Volvo V70:n avain maksaa noin 200 euroa ja B-sarjan Mercedes-Benzin 339 euroa. Osa hinnasta muodostuu avaimen sisältämästä ajonestolaitteen sirusta ja sen ohjelmoinnista.

Avaimia voi kysellä myös avain- ja lukkoalan erikoisliikkeistä, joiden hinnat voivat jäädä maahantuojia edullisimmiksi. Aivan uusimpia avainmalleja ja ajonestolaitteita näistä valikoimista ei vielä löydy.

Älypuhelimesta digitaalinen avain

Jos ja kun älypuhelin lopulta muuttuu auton digitaaliseksi avaimeksi, yhä useampi ihminen voi käyttää samaa autoa omilla henkilökohtaisilla asetuksillaan. Tämä helpottaisi esimerkiksi autojen yhteiskäyttöä ja vuokraustoimintaa.

Pioneerityötä tähän suuntaan tekee uusi Volvo XC40, jonka käyttöä on mahdollisuus jakaa ystävien, tuttujen ja perheenjäsenten kesken. Avaimia ei silti tarvitse kierrättää käyttäjältä toiselle:

– Autossa on sisällä mukana ylimääräinen avain, joka aktivoituu puhelinsovelluksella. Pelkkä puhelin ei ajamiseen riitä, vaan avaimen on oltava mukana, tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck kertoo.

Volvon ratkaisu edustaa avainteknologian kehityksen yhtä välivaihetta, jossa ajamiseen vaaditaan sekä matkapuhelin että avain. Hallbäck epäilee, että juuri tällaiset ratkaisut yleistyvät henkilöautoissa lähivuosina.

Pidemmällä tähtäimellä autoa hallitaan pelkillä digitaalisovelluksilla. Tällöin esimerkiksi vuokra-auton voisi varata ja maksaa missä päin maailmaa tahansa puhelimen avulla.

Auton digitaalinen avainkoodi ilmestyisi suoraan kännykän ruudulle, eikä vuokraamojen tiskeilläkään tarvitsisi turhia jonotella.

Bosch esitteli vuosi sitten Perfectly Keyless -nimisen järjestelmän, jossa kaikki avaimen perinteiset toiminnot on jo korvattu älypuhelimella.

Ratkaisu mahdollistaa jopa käyttäjämäärän ja käyttöympäristön rajoitukset, koska jokainen käyttäjille myönnetty digitaaliavain voidaan muokata lähes millaiseksi tahansa.

Yhdeksän autonavainta

  • Kuvissa on yhdeksän nykyauton avaimet.
  • Kaikissa on samat perusominaisuudet: ovien avaus ja sulkeminen sekä takaluukun avaus.
  • Lisäominaisuuksia ovat esimerkiksi saattovalot ja hälytys (Jaguar), peilien taitto (Hyundai) ja latausportin avaus (Tesla).
  • Hyundai on myös esimerkki avaimesta, johon on integroitu perinteinen vara-avain pariston loppumisen varalta.

    Avain folioon?

  • Lähes kaikkiin nykyautoihin on tarjolla avaimeton käynnistys ja lukitus, joka toimii koskematta avaimeen.
  • Järjestelmä perustuu avaimen ja auton lähettämiin ja vastaanottamiin radiosignaaleihin.
  • Signaali voidaan periaatteessa kaapata ja auto ottaa käyttöön ilman varashälyttimen laukeamista.
  • Estokeinoiksi on suositeltu muun muassa avaimen käärimistä folioon tai sen säilyttämistä jääkaapissa. Kaapin metallikuori estää signaalien lukuyritykset.
MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (45)

Kysyin Volvon `siniseltä` tiskiltä toissa keväänä v.2006 mallin V-70 Volvoon nykkeliä ja rouva tiskin takan ilmoitti: ``Koodauksineen`` melkein 400€.
Ei viitsi hukata kovin usein. Toin pollen ruotsista eikä toista avainta ollut, aikamoinen menoerä siiis.
Ainakin yksi liike muistaakseni Vantaalla tekee ähän alle satasella ns. huoltoavaimen ilman kakea. Saa ovet auki manuaalisti ja auton käyntiin.
On kyllä pelkkä koodaus kovan hintainen. Ymmärrän että laitteet maksaa ja yritysautoja sekä liisattuja paljon eikä hinnoista kikata.
Minä sitävastoin mietin ostanko tytölle Jopon vai vara-avaimen autoon. Fillarikaupoille tuli meno.
Eihän se nyt sentään avaruusraketin avain ole!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Fiat ducaton avain 260 euroa. Olisi maksanut 320e jos ei olisi ollut code korttia tallessa. Toimitus aika 3 viikkoa, tosin unohtivat soittaa kun saivat avaimen joten venyi yli 1kk ennenkuin sain. Tämä noin 7 vuotta sitten.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Entäs kun puhelin jää autoon tsi akku loppuu? Tai google jäädyttää tilisi väärien mielipiteidesi vuoksi? Kybervarkaista ja tietovuodoista puhumattakaan...

Mitä vikaa mekaanisessa avaimessa ylipäätään on, että tällainen kikkailu on tarpeen?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jaa, halpaahan tuo on. Fiat Punton uusi avain olisi maksanut kaikkineen lähes 400e. Jäi tilaamatta...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Käsittääkseni pitää sijoittaa reilumpi isompi summa ensin, kuin jutussa mainitut muutamat satataset, ennen kuin kyseisiä avaimia ylipäätänsä saa haltuunsa ja tarvitsee taskussaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tulevaisuudessa autokaupoissa mainoksiin tulee lisävarusteena vetokoukun ja talvirenkaiden lisäksi avain autoon, jotta sillä pääsee liikkeelle!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vara-avaimen Bentley:Iin saa vaan valtuutetulta korjaamolta, ei Suomesta. Maksoi Hampurissa 800 euroa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mikäs uutinen tämä on? Joku vuosi sitten kyselin vm 2001 mondeoon uutta avainta. Koodaus myös sen 200e. Että ei ne hinnat sen kummemmaksi ole nykyautoissa muuttuneet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joo ei kannata hukata sitä auton avainta. Kaverilla meni hukkaan mökkireissulla eikä löytynyt. Kyllä se vaan vaati lopulta 2 viikon etsiskelyn että jos vaikkka sattuisi metsästä löytymään. 300 euroa siinä sitten lopulta meni jotta pääsi sitten takaisin kaupunkiin loman lopulla. (600 km matka) Onneksi mökissä vesi tuli ja meni, ja kauppa-autokin kävi kerran viikossa kävelymatkan päässä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mersun avain ebaystä 5e kpl,starilla pikkusen koodausta ja bim uusi avain alle 10 euroa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aivan..englannissa tuttavalta vietiin sellanen 100 000 punnan auto näillä typerillä kikkailu avaimilla..se avain kun lähettää tietoa vaikka et tekis mitään jne.
Ikinä, siis ei koskaan eikä ikinä mun autoon tule mitään: Kännykällä toimivaa höpötystä, yhtään avainta joka lähettää itsekseen tietoja, ei mitään typeriä tarroja vaan avain JOKA LAITETAAN LUKKOON JA AJETAAN !

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Starilla ei käytettyä tai tyhjää avainta mersuun saa koodailtua. Muilla vehkeillä ehkä, mutta kunnolla toimivan saa vain maahantuojalta. Ikävä homma. Ja 2000 luvun alun mersuihin tuollainen vehon 350e hinta on kallista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jutussa annetaan ymmärtää ettei nfc toimi muilla Android-puhelimilla kuin Samsungilla. Ja sehän ei pidä paikkaansa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Seikkaa huijausta, avaimen elektroniikka ja osat maksaa alle 10 eur ja ohjelmointikin tapahtuu muutamassa sekunnissa. Että kehtaavatkin huijaata hmisiä moisilla satasen hinnoilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitäis lailla kieltää ko. humpuukijärjestelmät. Tai vaihtoetoisesti järjestelmän takuun ja matkan keskeytysturvan tulisi kestää "ikuisesti" avainten osalta. Vikaantuessaan on kalliita marmorilla korjata. Ja eipä naurata kun vika iskee jossain jeerassa päälle. Ulkona 30 astetta pakkasta kun olet lapissa metsautotien varressa pilkkieissulta kylmissään tulossa autolle... Vuokrayhtiöiden tarpeeseenko autoja nykyään kehitetään?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (45)

Uutisvirta

53
Koulujen joulujuhlien lainmukaisuutta selvitetään myös Oulussa – Lyseon lukion iso ylioppilasjuhla mahtuu vain tuomiokirkkoon
52
"Miksi Lyseosta tuli tällainen kiistakapula", ihmetteli Jenni Pitko Oulun kaupunginvaltuustossa – Lyseon remontin esittely kirvoitti kiivasta keskustelua
36
SDP:n valtuustoryhmä päätti erottaa Husseinin luottamuspulan vuoksi – asiakas ei ollut poistunut taksista
14
Valmet Automotiven toimitusjohtaja näkee dieselskandaaleissa myös hyviä puolia – "Sähköautot tulevat nopeammin käyttöön kuin monet olettavat"
14
"Illan kiisselit kasvoilla vielä aamulla" – vanhustenhuollon tila on ollut tapetilla jo pitkään, silti esille nousee yhä todella vakavia epäkohtia
9
Lumisateessa lakkovahtina värjötellyt PAU:n pääluottamusmies: Tunnen kaikki, jotka ovat tulossa tänne töihin
6
Postin "aitagate" herättää ihmetystä - PAU:n puheenjohtaja kertoo, ettei uudesta kulkuväylästä päässyt sisään, ellei nimi ollut listalla

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu huonoksi yöllä ja aamulla maan pohjoisosassa sekä Keski-Suomen, Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan maakunnissa lumisateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

250 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Työvoimapula ko?

Nykyajan nuoret on vötkylöitä. Aamulla kun pitäisi aikaisin herätä ja sitten töhinmeno pitäisi olla, että menenpä sitte ... Lue lisää...
niin ja.,

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

12.11.

Fingerpori

12.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image