Moottori

Trafi julkaisi viime vuoden katsastusten hylkäystilastot – katso miten autosi pärjäsi

Katsastuksessa hylätään noin 20 prosenttia yli kymmenen vuotta käytössä olleista autoista. KUVA: Pekka Ala-aho
Moottori 9.2.2018 19:03
Kaleva

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi julkaisi perjantaina autojen katsastusten vikatilastot. Trafin mukaan mallikohtaisissa vikatilastoissa ei ole tapahtunut oleellisia muutoksia ja vikatilastot kertovat siitä, miten hyvin autoja on pidetty ja kuinka hyvin ne kestävät. 

Eniten hylkäyksiä tehdään auton etuakseliston, jarrujen, iskunvaimentimien ja jousituksen vikojen ja puutteiden takia.

Vuonna 2017 eniten hylättiin Renault Laguna -mallisia autoja. Vuonna 2002 käyttöönotettuja ja 233 000 kilometriä ajettuja Renault Lagunoita hylättiin kaikkiaan 56,5 prosenttia. 

Seuraavaksi eniten hylättiin samana vuonna käyttöön otettuja Citröen C5-henkilöautoja. Niistä 48,8 prosenttia pomppasi katsastuksesta, kun kilometrejä oli takana 257 000.

Kolmanneksi eniten hylkäyspäätöksiä saivat Ford Mondeot. Niistä 47,1 ei päässyt katsastuksesta läpi.

Trafin sivuilta löytyvässä graafissa näytetään autojen hylkäysprosentti ja ajetut kilometrit. KUVA: Trafi

Vähiten hylkäyspäätöksiä saivat kolme erilaista Toyotan mallia. Kaikkein vähiten hylättiin Toyota Corolloja, joilla oli ajettu keskimäärin 215 000 kilometriä. Niistä kielteisen päätöksen sai 20,1 prosenttia. Seuraavaksi parhaiten pärjäsivät Toyota Avensikset, joista hylättiin 20,9 prosenttia noin 246 000 kilometrin jälkeen. Lisäksi Toyota Yariksia hylättiin 176 000 kilometrin jälkeen 24,9 prosenttia.

Tänä vuonna vikatilastoihin lisättiin keskimääräiset mallikohtaiset ajokilometrit.

– Tämä on ollut odotettu uudistus, jonka avulla on mahdollista suhteuttaa auton kuntoa ajettuihin ajokilometreihin nähden. Samalla voi myös katsoa, millä automalleilla ajetaan keskimääräistä enemmän, erityisasiantuntija Teemu Toivanen toteaa Trafin tiedotteessa.

Vikatilastoissa ovat mukana automallit, joita on katsastettu vähintään sata kappaletta. Mukana tilastossa ovat vuonna 2002 käyttöön otetut autot.

Hylkäykseen johtaneissa syissä on mukana vain ne viat, joita on esiintynyt vähintään kymmenessä kyseessä olevassa automallissa tai joiden osuus on vähintään yksi prosentti.

Katso hylkäystilasto kokonaisuudessaan Trafin verkkosivuilta.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (96)

Trafin tilastot ovat jo hieman vinoutuneet ja hakusessa todellinen vikakokonaisuus. Nissan hylättiin LED parkkilamppujen vuoksi. Parivuotta on mennyt ja nyt Nissan hylättiin takalevyn (oikea) ruostumisen vuoksi, dynamometrissä etujarrut 3% heitto oikea-vasen, takalevyt heitto 4% oikea-vasen ja maksimirajat 30% heitto puolelta toiselle. Käsijarru heitto 9% ja sallittu maksimi on 70% heitto! Ruostuminen siis todella ihan näkemysjuttu. Kyllä katsastustilastot alkavat olla enemmän tai vähemmän näitä katsastusmiesten henkisiä traumoja joita sovelletaan kun on valtaa annettu ja vastuuta ei ole missään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

kilometrithan loppuukin reiluun 200tkm:n lukemaan ...siksi ei näy autoilla jotka kestää

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mun Nissan Micraan oli juuri korjattu helmat, vein katsastukseen. Inssi sanoi et yhdessä kohtaa on huonosti korjattu, kyllähän siinä peltiä on riittävästi mut jos nyt pari hitsauspistettä laittais lisää, antoi hylyn. Vein auton uudelleen korjaamoon jossa porukalla etsitttiin kohtaa mitä olisi pitänyt korjata, emme löytäneet. Soitin myös konttorille saadakseni selvyyden kohdasta. Sain vain ympäripyöreitä vastauksia. Vein auton uudelleen konttorille, inssi vaan vilkas autoo ulkona ja teki paperit. Tarvitsivat vissiin tilastoihinsa hylkäyksen, oli vittuilun makua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomessa Toyota on yleensä ykkönen. Muualla euroopassa se ei selviä aina edes 10 parhaan joukkoon. Paras japanilainen on pääsääntöusesti ollut Mazda.
Meillähän noita Toyotia on ollut aina 70 luvulta alkaen ja monta. Hyviä autoja, mutta ei todellakaan paras. Paras on ollut ja on edelleenkin Mersu. Eikä tämä perustu mihinkään musta tuntuu tietoihin, vaan pitkään käyttökokemukseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kovin pitää muiden merkkien omistajien yrittää selitellä Toyotan paremmuutta. Se nyt on vain niin että Toyota on kestävämpi kuin muut, ei siinä selitykset auta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minulla on ollut useampiakin Toyotia. Ei se vain tunnu omalta. Vikoja ihan samalla lailla, kuin muissakin. Tosi lyhyt huoltoväli ja siksi paljon huolletaan niin selittää hyvää katsastusmenestystä. Ala-arvoiset ajo-ominaisuudet verrattuna moneen muuhun merkkiin

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ajakaa ne meset ja bmw raaskut romuttamolle ja ostakaa auto. Tosin... eihän noilla kansanautoilla ajavilla ole välttämättä edes rahaa oikeaan autoon!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hoi osta autoliiton jäsenyys, kattaa mm sijausautopalvelut jos jättää tielle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllähän parhaat tulee Saksasta muitten maitten autot tuppaa olemaan vähän nuhapumppuja ja kyllähän se auto kestää kun siitä pitää huolta mutta eihän moni autoilija pidä itsestään edes huolta aika huonossa kunnossa moni valitettavasti

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi sitten saksalaiset autot ovat epäluotettavuustilastojen kärjessä,ja sakujen autojen ominaisuuksista luullaan aivan liikaa tai yliarvioidaan ,kun se on alla.
Tulokset nähdään usein iltapäivälehdissä,ja juurihan bemarikuskit valittiin myös englannissa maanteiden suurimmiksi törpöiksi,meillähän se on tiedetty aina.
Pieni pili heikko ego suuri tyhjä pää,tehokas sakemanni.....lopputulos selvä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Missäs sitten hyvät itsellä ollut saksalaisia autoja yli 20 vuotta hyvin on pelannut tilastot on tilastoja Saksalaiset tuotteet yleensä keskimäärin parempia kuin muut liekkö kateellisuutta

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oletkos ymmärtänyt nuo tilastot oikein? Esim. 2014 suurimmissa hylkäysprosenteissa mersun c- ja e- sarjalaiset sijoilla 1. ja 4. Se siitä saksalaisesta laadusta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen ajanut Volvo S80 vm-2000, ajettu 270000Km katsastanut jokavuosi eikä ole hylätty kartaakaan,aina kerrasta läpi,että huoltakaa ja pitäkää kunnössa niin ei tarvitse katsastajia syytellä jos pomppaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jaa. Minulla Volvo 940 Gl vm. 1994. Ajettu 660 tkm. Bensa. Aina on kerralla mennyt läpi ja leima tullut. Näin menee jatkossakin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Autoni on pärjännyt hyvin. Katsastuksesta aina ekalla läpi ja vuodeksi ajoaikaa. Pelkät moottoriöljyt vaihdattanut ja jarrupalat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (96)

Uutisvirta

124
Iinattiin rakennetaan Liikuntamaa – alueelle tulossa maastopyöräreittejä, fitness-puisto ja kuntoportaat
118
Oulun kaupungintalon mittava remontti alkaa vuodenvaihteessa – rakenteista ja sisäilmasta paljastui laajoja ongelmia
86
EU:lta tylyä postia: Ei rahaa jäsenmaiden kuivuuskriisiin – Ruotsi auttaa viljelijöitään 120 miljoonalla eurolla, MTK toivoo samaa Suomen hallitukselta
80
Kommandopipoinen mies ryösti kaupan Intiössä, pakeni skootterin kyydissä – poliisi pyytää havaintoja
47
Vorojahdin lopputulos: ”Valistuneet kansalaiset vs. rosvot 3-0” – Oulun poliisilaitoksen partio otti kiinni ulkomaalaisporukan
38
AC Oululle uusi suuromistaja
36
Metoo-liikkeen keskushahmo Asia Argento hiljensi syytökset hyväksikäytöstä rahalla – väitetty uhri oli 17-vuotias

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Aikuset miehet ampuu sorsia niin kuin suuremmatkin sankarit

Joo, se on huvittavaa kun aikunen ukko tulee polleana jonkun sorsan rääpäleen kanssa. Aivan kuin olisi ollut jokin suuri... Lue lisää...
Tirsk

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

20.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image