Moottori

Talvirenkaan kaksi kultaista sääntöä: Tarkista ja lisää talvikumiin 0,3 baria ilmaa

Moottori 25.2.2018 21:20
Kari Pitkänen
Ilmanpaine renkaassa laskee, kun ulkona paukkuu pakkanen. Tarkista paineet vähintään kerran kuukaudessa.

Tarkista ilmanpaine aina kylmistä renkaista ja suosi pientä ylipainetta, niin säästät rengasta ja polttoainetta.

Talvirenkaan kaksi kultaista sääntöä on helppo muistaa:

1. Muista tarkistaa rengaspaineet säännöllisesti.

2. Lisää talvirenkaaseen ilmaa 0,3 baria valmistajan suositusarvoja enemmän.

– Lämpötilan muutos vaikuttaa aina renkaaseen. Kymmenen asteen pakkanen laskee renkaan ilmanpainetta noin 0,1 barin verran, Autonrengasliiton puheenjohtaja ja rengasalan yrittäjä Jarmo Nuora perustelee.

– Jos renkaat on paineistettu alle laitettaessa puolilämpimässä hallissa, 15 asteen pakkasessa niissä on painetta 0,2 baria liian vähän.

Kolmas muistisääntö on se, että paineet tarkistetaan aina kylmistä renkaista. Aja siis suoraan kotipihasta lähimmälle ilmanpainemittarille.

Talvirenkaan pieneen ylipaineeseen on vissit perusteet: sillä parannetaan auton ajo-ominaisuuksia ja säästetään silkkaa rahaa.

– Alipaineinen rengas lisää polttoaineen kulutusta, kun vierintävastus kasvaa. Lisäksi renkaan kulutuspinnan ja rungon kestävyys kärsii, Nuora muistuttaa.

Kun renkaassa on riittävästi ilmaa, auton käsittely helpottuu kouriin tuntuvasti. "Löysät" renkaat voivat kyllä tuntua pitävän aivan erinomaisesti, mutta äkkitilanteessa auto ei enää käännykään kuten pitäisi.

– Väistötilanteissa rengas on vaarallinen, jos ilmaa on liian vähän.

Riittävän ilmanpaineen merkitys vain korostuu talven mökki- ja lomamatkoilla, kun autossa on paljon tavaraa ja matkustajia ja kenties vielä täyteen lastattu suksiboksi katolla.

– Tärkein asia ilmanpaineissa on, että ne ylipäätään muistaa tarkistaa säännöllisesti ja renkaanvaihdon jälkeenkin, Jarmo Nuora toteaa.

Mutta missä kunnossa suomalaisten talvirenkaat yleensä ovat? Nuoran arvio on karu:

– Renkaat ajetaan entistä useammin aivan loppuun. Se on erityisesti näkynyt tänä talvena. Minimiurasyvyys on vain kolme milliä, ja se taso on talvirenkaan suorituskyvylle jo liian vähän.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (33)

Vaihdan 1. 3 kesärenkaat, eipä sitten tarvitse tallvirenkaitten paineista huolta kantaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kerran menin kovalla pakkasella paineita tarkistamaan. Hieman varomatonta täyttimen kohtelua ja naksahti venttiilin putki poikki. Onneksi tässä huoltsikassa oli vielä onneksi huoltoa saatavilla, ei jäänyt jouluksi auto huoltoaseman pihaan. Eli suosittelen erityistä varovaisuutta tai sitten niiden paineiden tarkistamista hieman vähemmillä pakkasilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei pelkästään mukavuuteen vaan mm. ajo-ominaisuuksiin. Mulla on ainakin renkaat autoa varten eikä auto renkaita varten.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Auton mittariston näyttöön näyttää tulevan ilmoitus onko paine liijan alhainen tai korkea.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Auton valmistajien rengaspaine suositus ei perustu muuhun kuin auton "mukavuuteen" ajossa, olen aina laittanut 0,2-0,3 enämpi painetta myös kesärenkaisiin ja hyvin ovat pelanneet ja ennenkaikkea kestäneet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä vaikuttaa pahasti hifistelyltä tuo 0,2-0,3 barin paineen nosto verrattuna valmistajan ilmoittamaan paineeseen.
Kyllä valmistaja tietää, että kun on kysymyksessä talvirengas niin sitä käytetään talviolosuhteissa, jolloin saattaa olla pakkasta.
On tunnettu tosiasia, että alhaisilla paineilla esim. kesällä jopa 1,0 bar tai vielä pienempi selviää hyvin vaikka upottavassa hiekassa.
Sekin on tunnettu tosiasia, että radalla tai muuten kuivalla asfaltilla tosi vauhdikkaasti ajettaessa reilu paineen nosto on paikallaan, jottei rengas kaarteessa ala taittua ja siten menetä pitoaan. Samoin sen vierintävastus on pienempi ja teoriassa polttoaineen säästö on mahdollista. Talvikelissä rengas menettää kuitenkin pidon ennen kuin tämä ilmiö esiintyy.
Edelleen kannattaa sekin muistaa, että kompressorin pumppaama ilma on jo valmiiksi kylmää. Asiaan vaikuttaa vielä sekin missä autoa säilytetään ulkona vai lämpimässä tallissa ja kuinka pitkään sillä ajetaan ja missä olosuhteissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei se kyllä ole hifistelyä jos luet esimerkiksi Nokian renkaiden ohjeet tarkkaan. Siellä sanotaan, että pitää laittaa 0,2 baria yli autonvalmistajan ohjeen. Valmistajan ohjeilla kun tarkoitetaan autonvalmistajan ohjeita, jotka ovat kesärenkaille tarkoitetut paineet eikä talvirenkaille tarkoitetut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juurikin jäisellä ja liukkaalla kelillä pitää alentaa painetta jotta pito paranee ja jarrutusmatka säilyisi turvallisena.
Kesällä renkaan ylipaineesta on hyötyä..talvella hengenvaarallinen yhtälö.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuo ilman tiheyden muutos lämpötilan muuttuessa pätee myös toiseen suuntaan. Huoltiksen pihalla -25 lämpötilassa ilmaa renkaisiin ja 300 km:n ajon jälkeen -5 lämmintä niinpä onkin nastat ilmassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ylipaineella säästetään polttoainetta mutta menetetään pidossa kun rengas jäykistetään ylipaineella. Näin myös kerrottiin Nokian mainosjutussa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllähän se alipaine nimenomaan parantaa pitoa etenkin maastossa. Mutta tietysti tekee renkaista veltot kovassa vauhdissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Typpikaasu ei laske rengaspaineita lämpötilan mukaan. Pysyy myös suurimolekyylisenä paremmin renkaassa ja kuivana ei ruostuta vanteita yms.
Käytetään aina mm. lentokoneen renkaissa. Ilmailussa lämpötila erot voi olla luokkaa +50- -70.
Osa rengastukkureista täyttää valmis rengas sarjat typellä. Typpeä saa painepulloissa tai typpigeneraattorit erottelee sitä suoraan ilmasta kompuran käyttöön.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Melko höpöä ja urbaanilegendoja. Molekyylien koolla ei ole mitään väliä kun puhutaan pienistä muutaman atomin muodostamista molekyyleistä. Lisäksi, ilmassa on typpeä 78% joten ne pienet määrät muita kaasuja (pääasiassa happea) eivät juuri vaikuta. Kolmanneksi, paineenvaihtelut typellä lämpötilan muuttuessa seuraavat ihan samoja fysiikan lakeja kuin ilmankin kanssa, eli paine laskee saman verran lämpötilan laskiessa kuin ilmankin (itseasiassa aavistuksen enemmän [_hyvin_ pienen aavistuksen] koska typpimolekyylit ovat hieman isompia kuten sanoit). Neljänneksi, se renkaaseen laitettava ilma voidaan kuivata muutenkin, ei siitä siksi erikseen tarvitse typpeä erottaa. Toisaalta, 20 asteisessa ilmassa on vesihöyryä maksimissaan 0,017g/l (ja mitä kylmempää se on sitä vähemmän sitä voi olla) joka on vanteiden ruostumisen kannalta aivan naurettava määrä.

Tämä typpirengasjuttu on vain markkinamiesten keksimä myyntikaikka, kuten takavuosien hirvipillit, maadoitusnauhat ja vastaavat...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos oletetaan että ko. ilmiö esiintyy muuallakin kuin suomi24 palstalla, niin hommanhan menee silloin näin:
1) Ensimmäisellä täyttökerralla renkaassa on happea noin 20%, jos kaikki se diffusioituu kumin läpi niin ilmanpaine laskee 20%:lla eli paine laskee esimerkiksi 2.5:stä 2.0:aan.
2) Toisella täyttökerralla renkaaseen laitetaan ilmaa lisää tuo hävinnyt 20%, eli renkaassa on silloin happea 4% (vain uudessa lisättäväsää ilmassa on happea, renkaassa mielestäsi enää sitä ei ole). Nyt kun tuo happi diffusoituu niin loppupaineeksi jää 2.4 baria.
3) Kolmannella kerralla sitä happea on alle prosentti, jolloin diffusoitumisen vaikutus on käytönnässä nolla.
Kysymys: Onko halvempaa ja helpompaa käydä lisäämässä ilmaa tarvittaessa (ei ole minulla nykyaikaisilla renkailla ja vanteilla tarvinut kertaakaan renkaidenvaihtojen välillä lisätä) vielä kerran kuin maksaa monikymmenkertainen hinta typestä jolla ei ole todistetusti mitään erityistä etua?

Huomaan muuten ettet osannut noihin muihin esitettyihin kohtiin sanoa mitään. Etenkin siihen että typpi ei käyttäytyisi lämmitenssään ja kylmentyessään täysin samalla tavalla kuin muutkin kaasut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mittailtiin rengasliikkeissä joulun tienoissa uusien renkaiden urasyvyyksiä, olivat 8-9 mm.
Eli heikommillaan saat käyttöösi 5 mm kulutuspintaa.
Aikoinaan oli hakkapeliitassa pintaa n. 15 mm ja sai ajaa pariin milliin. Eli kulutettavaa oli 13 mm.
Näin se maailma menee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Talvirenkaissa riittää ihan hyvin 2mm pintaa
rengasmyyjän kehotus on se 6mm että saa myytyä
kahdet renkaat talvessa.eli pahimmillaan on kulutusvara vain 2mm.
Rengasvalmistajia pitää vaatia tekemään entisajan renkaita
niissä oli kulutuspintaa uutena noin 12-15mm

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Meilläpäin pannaan ilmaa 0.5 bar alle koska tiet on niin huonolla talvipidolla, yhtä tärinää ja kolinaa.
Kaikki kylän väki mummoja myöten laskee paineet, ajo tulee siedettäväksi eikä tärinä tee valkosormisuutta.
Tämähän on vaarallista mutta pakon sanelema.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (33)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sinisilmäinen Suomi ja tonnttikaupat

161 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Miksi aina puhutaan köyhyydestä.

Oletko käynyt missään Afrikan maassa? Minä olen 26:ssa. Afrikassa taitaa olla nykyään 55? valtiota niin suosittelen ystä... Lue lisää...
Sad but true...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla. 24.6. - 26.9.

Naapurit

25.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image