Moottori

Sulkuviivojen väri vaihtuu valkoiseen muutaman vuoden kuluttua – ihminen erottaa viivan huonommin, mutta robottiauto paremmin

Tuttu keltainen sulkuviiva korvautuu valkoisella 1. kesäkuuta 2020 alkaen. Merkintäurakalle on annettu aikaa kolme vuotta.
Moottori 4.9.2018 20:15
Kari Pitkänen

Ihmissilmä erottaa valkoisen viivan entistä huonommin, mutta robottiauton konenäkö hahmottaa sen keltaista paremmin.

Maanteillä alkaa kesäkuussa 2020 mittava tiemerkintäurakka. Tuolloin voimaantulevan uuden tieliikennelain mukaan sulkuviivojen väri vaihtuu keltaisesta valkoiseksi.

Siirtymäaikaa on kolme vuotta, mutta todennäköisesti sulkuviivat uudistuvat tätä ripeämmin.

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta nimittäin edellytti mietinnössään, että muutos toteutetaan nopeassa aikataulussa yhtenäisyyden säilyttämiseksi.

Kotimaisen muutoksen jälkeen ajosuuntien välistä keltaista sulkuviivaa ja reunamerkintöjä löytyy Euroopasta enää lähinnä Norjan teiltä. Keltaista käyttävät myös esimerkiksi Yhdysvallat, Uusi-Seelanti sekä Argentiina.

– Sinänsä keltainen väri on ollut hyvä ratkaisu, sillä autoilijat ovat mieltäneet sen voimakkaammaksi käskyksi kuin valkoisen viivan, liikenteen ohjauksen asiantuntija Tuomas Österman Liikennevirastosta sanoo.

Toivottua liikennekäyttäytymistä on edistänyt myös se, että keltainen viiva näkyy kuluneenakin lumen alta hieman paremmin kuin valkoinen.

Pelkän valkoisen käyttäminen säästää hieman tiemerkintöjen kustannuksia.

Vielä tärkeämpää on se, että itseohjaavien robottiautojen konenäköjärjestelmät osaavat navigoida varmemmin kokovalkoisessa tieympäristössä.

Uuden lain voimaantultuakin sulkuviiva maalataan normaalia leveämmäksi, kun sillä halutaan erottaa pyörä-, linja-auto- tai raitiovaunukaista muusta ajoradasta.

– Linja-auto- ja raitiovaunupysäkin kanttikivi saa yhä olla keltainen, samoin risteysalueen pysäyttämiskiellosta ilmoittava ruudukko, Tuomas Österman sanoo.

Kokonaan uusi on kielletyn pysäköintiruudun keltainen rastimerkintä.

– Uudessa laissa on kuormauspaikka –liikennemerkki, joka voi olla pienimmillään vain yhden parkkiruudun kokoinen alue. Se erotetaan tavallisista pysäköintipaikoista tällaisella rastilla. Muutkin vastaavat erityisruudut ovat periaatteessa mahdollisia.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (84)

No, eipä tuo keltainen sulkuviiva ole nykyään ollut kuin tiehen maalattu huono vitsi, jota kukaan ei jaksa muistaa.
Ja automaattivalvonnalla sitä ei valvota. Nopeusvalvonta kohdennetaan sinne, mistä saadaan paras tuotto. Ketään ei kiinnosta liikenneturvallisuus, paitsi silloin kun pitää puhua oikeutusta nykyvalvonnalle, käytetään liikenneturvallisuutta keppihevosena.

Ps. 0 sakkoa 35 vuoteen, ajokilometrejä 2,5 miljoonaa kilometriä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun luin ehdotuksen aiemmin niin silloin vielä nauratti. Tosiasia on se, että jos autonominen auto ei tunnista keltaista viivaa asfaltista, niin mitähän muuta sen sensorit ei tunnista. Toisekseen, jos autoauto ei tunnista että milloin 'näkee' tarpeeksi jotta olisi turvallista ohittaa niin taaskaan en lähtisi kyytiin. Autoja hutkivat tutkijat tietenkin kehittää ja ennustaa optimistisia skenaarioita koska eihän työt muuten jatku jos ei tule tuloksia tai positiivisia tuloksia.
Kaksi asiaa vielä, värillä ei ole kameralle merkitystä - joko ero löytyy tai ei, suuremmalla todennäköisyydellä valkoinen sulkuviiva sekoitetaan toisen kaistan valkoiseen sulkuviivaan tai kaistaviivaan.. Ja vielä robottiautot eivät ole valmiita ennenkuin kuljettajalla ei ole mitään vastuuta ajamisesta - muuten saadaan ihmiset kyllästymään ajamiseen, ja he ovat aivan liian passiivisia liikenteenseuraamisen suhteen. Täysi vastuu autoille saadaan aikaisintaan kahden-kolmen kymmenen vuoden kuluttua, jolloin meillä on sensoreilla varustetut tiet ja ehkä jopa kaikki tielläliikkujat ( tulevaisuuden heijastimet).

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulun seudun autoilijat eivät nytkään havatse sulkuviivoja oli väri valkoinen tai keltainen. Risteysalueella vaihdetaan kaistaa, vaikka valkoisen sulkuviivan alueella se on kiellettyä. Keltaisen viivan alueella ohitetaan. Kiellettyä sekin jos sulkuviiva joudutaan ylittää. Ehkä robottiautot lopettaa aikanaan nuo ihmisen tekemät hölmöilyt.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mä luulen, että suurimmalla osalla suomalaisista ,autonomistajista on ihan tavallinen auto eikä robottiautoa. Sen takia keskiviivojen pitää olla keltaisia. Miten valkoiset viivat talvella erottuu? Ei mitenkään. Nyt järjenkäyttö olisi sallittua myös liikenneministeriössä? Robottiautot ovat varmasti myös niin kalliita, ettei sellaiseen ole tavallisella tallaajalla varaa. Kyllä ainakin minä ajelen mieluummin ihan tavallisella autolla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin, tässäkään uudistuksessa ei katsota eiliseen, eikä tähän päivään vaan huomiseen. Tulevaisuudessa ennemmin tai myöhemmin kaikki autot ovat robottiautoja enemmän tai vähemmän ja tuskin hinnaltaan sen kalliimpia kuin autot nykyisin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kielletäänkö ihmisiltä ajaminen, tulevatko myös robottimoottoripyörät?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten keltainen viiva talvella näkyy jään ja polanteen alta paremmin kuin valkoinen? Liikennesäännöt pitää osata vaikkei viivoja näy.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No nyt vaan että höpö höpö. Robottiauto havaitsee ihan yhtä hyvin keltaisen kuin valkoisenkin viivan. Samoin keltaisen tai valkoisen auton, tai keltaiseen tai valkoiseen tai vaikka sateenkaarivärein pukeutuneen jalankulkijan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja myös robottisilmä erottaa keltaisen lumen alta paremmin kuin valkoisen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Ihmissilmä erottaa valkoisen viivan entistä huonommin" ,
"Sinänsä keltainen väri on ollut hyvä ratkaisu , sillä autoilijat ovat mieltäneet sen voimakkaammin käskyksi kuin valkoisen viivan ".
"Toivottua liikennekäyttäytymistä on edistänyt, sillä keltainen viiva näkyy kuluneenakin lumen alta paremmin kuin valkoinen".
Ylläolevassa tekstistä poimittu kolme tärkeää syytä, miksi juuri keltainen väri on se oikea.
Ei yhtään perustelua, miksi muutetaan hyväksi havaittua väriä.
Sopii kysyä : MIKSI?
Ja mitä tuo vielä maksaa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ai mitä maksaa? Kerrottiin uutisessa. Halvempi kuin keltainen maali. Eiköhän tuo muutos tulla tekemään pikkuhiljaa sitä mukaan, kun viivat ovat muutenkin maalattava.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nopeasti tehdään, joten kalliiksi tulee:
"Siirtymäaikaa on kolme vuotta, mutta todennäköisesti sulkuviivat uudistuvat tätä ripeämmin.
Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta nimittäin edellytti mietinnössään, että muutos toteutetaan nopeassa aikataulussa yhtenäisyyden säilyttämiseksi."

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jaa robottiautolkako ei olisi tarkat kartat ja tieto autonsa sijainnista? Robotti auto tietää, missä on sulkuviiva, vaikka päällä olisi metri lunta ja viiva olisi musta. Ihmiselle keltainen sulkuviiva on parempi

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Saattaa joskus noinkin olla, että ropottiauto tietää tarkan paikkansa maailmankaikkeudessa. Nykyisin ei ole.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomi on Suomi, pöljä kuin mikä kun ei huomioi pohjolan erityisolosuhteita. Talvella lumesta tuskin erottaa keltaisia viivoja ja valkoisia ei mitenkään. Tietää muutamaa kuollutta lisää vuodessa, kun lähdetään ohittamaan paikassa jossa valkoinen sulkuviiva ei erotu lumesta, mutta pääasia että palvellaan ja noudatetaan ulkomaan elävien toivomuksia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin, EU:ta varmaan tässäkin taas matkitaan. Suomi on kumminkin Suomi, jossa on erilainen ilmasto kuin jossain Etelä-Euroopassa. En ymmärrä herrojen hinkua mennä joka asiassa EU:n perässä. Se mikä sopii Euroopan maihin, ei yleensä sovi tänne.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Toivottua liikennekäyttäytymistä on edistänyt myös se, että keltainen viiva näkyy kuluneenakin lumen alta hieman paremmin kuin valkoinen."

Mutta mennään valkoiseen kun lumettomissakin maissa näin tehdään?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eihän robottiautojen tarvitse nähdä mitään, tieliikennemerkinnät voidaan syöttää suoraan niiden aivoihin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sama minkä värinen on sulkuviiva, koska se on kärsinyt inflaation jo vuosikymmeniä sitten.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (84)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

21.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image