Moottori

Sähkömopo tarjoaa uuden vaihtoehdon

20 tuumaiset renkaat sopivat hyvin pyörän luonteeseen. Etuhaarukassa on kaksi iskunvaimenninta. Turvallisuuden kannata tärkeän etujarrun tehtävä on uskottu levyjarrulle.
Moottori 21.4.2006 0:00
Matti Heikura
Moottoripolkupyörien eli tuttavallisemmin mopojen määrä on viime vuosina rajusti kasvanut. Viimeksi mopoja oli AKE:n tilastojen mukaan yhtä paljon vuonna 1985. Suurin syy rekisteröintien nopeaan kasvuun löytyy Kauko-Idän, lähinnä Kiinan markkinoille suoltamista kevyistä ja edullisista skootterimopoista, jotka ovat nopeasti saavuttaneet eteenkin nuorten suosion.

Polttomoottorikäyttöisten mopojen rinnalle on nyt tulossa tarjolle myös sähköllä toimiva vaihtoehto. Retrohenkinen Helio eGo perustuu USA:ssa tehtyyn kehitystyöhön, kertoo Pentti Ollikainen, pyörää markkinoivasta oululaisesta P.O-Markkinointi Oy:sta. Itse pyörät valmistetaan Taiwanissa.

eGo on ensimmäisiä liikenteeseen tyyppihyväksyttyjä sähkömopoja. Aiemmin markkinoilla olleet sähkömopot ovat olleet leluja, joita ei ole saanut tuoda yleiselle tielle. eGon hintaa, noin 1 800 euroa voi hyvin pitää kovana verrattuna sen polttomoottorilla toimiviin kilpailijoihin, joista osaa myydään alle 800 euron hintaan.

eGon ulkonäkö on erikoinen. Alumiinirunko on suhteellisen siro, mutta isokokoinen akku- ja moottoripaketti rungon keskellä sotkee mittasuhteita. Järjestely on kuitenkin luonteva, koska näin mopon painopiste on saatu alas. Niinpä pyörä on helppo pitää tasapainossa, vaikka sen päällä seisoisi sitä ajettaessa.

Akkuvarustus koostuu kahdesta 12 volttisesta erityisesti sähköajoneuvoille suunnitellusta akusta. Moottori on 24 volttinen josta voimaa löytyy 480 wattia. Pyörä painaa yhteensä 59 kiloa. Suurin sallittu kuorma on 110 kiloa, josta 45 kiloa voi olla tarakalla.

Kaikki toimintamatkat onkin laskettu sen mukaan, että matkustaja painaa maksimissaan 75 kiloa ja että maasto, jossa ajetaan on suhteellisen tasainen.



Nopeasti vai kauas?


Sähkömopossa on luonnollisesti sähköstartti. Käynnistysvaiheessa tehdään perustavaa laatua oleva valinta. Joko pyörällä halutaan ajaa nopeasti: "Go Fast" tai kauas: "Go Far".

Go Fast -asento sallii pyörälle suuremman nopeuden. Kiihtyvyys 0-25 km/h sujuu alle viiteen sekuntiin, koska moottorin koko vääntöalue on heti käytettävissä. Nopeutta pyörä kehrää parhaimmillaan noin 35 km/h. Vauhdin vastapainona yhdellä latauksella pääsee tällä asetuksella valmistajan ilmoituksen mukaan vain 25-30 km.

Pyörän luonne muuttuu kiihdytyksestä alkaen pehmeämmäksi Go Far -asennolla. Myös huippunopeus putoaa noin 10 km/h. Toisaalta myös toimintasäde kasvaa noin 10 kilometriä, eli täysien akkujen virralla ajaa silloin 30-40 kilometriä.

Ajossa eGo on lähestulkoon äänetön. Voima siirtyy takarenkaalle variaattorihihnan välityksellä, joten siitäkään ei ääntä juuri lähde.

Ajoasento jää pakosta aika pystyksi. Pikakorkeussäädöllä varustetulla isokokoisella satulalla on suhteellisen mukava istua. Tuulisuojan puuttuminen edestä kiusaa huonommalla säällä, mutta ilmanvastuskin jää näin pienemmäksi.

Akkujen lataustilaa voi seurata mittarista aina mopon käynnistyksen yhteydessä, joten aivan yllättäen virta ei pääse loppumaan.

Laturi on asennettu kiinteästi pyörän sisälle, joten lataukseen kulkupelin saa vain panemalla latausjohdon paikalleen. Kolmen tunnin latauksella akut saa 80 prosenttisesti täyteen, täysi lataus vaatii 4-6 tuntia. Eri hintaan hankittavalla pikalaturilla latausajan voi kuristaa 1,5 tuntiin.

Akku latautuu myös ajon aikana käsikaasulla jarrutettaessa. Tätä keinoa oppii pian hyödyttämään, sillä tavallisessa ajossa mopon vauhti hiljenee varsin tehokkaasti pelkästään kaasun vapautuksella. Niinpä etu- ja takajarrujen kahvat saa yleensä jättää rauhaan.

Sähkömoottorin vääntö on tunnetusti hyvä ja sähkömopon vauhti pysyi hyvin yllä myös isompia siltoja ylitettäessä. Esimerkiksi Joutsensillan päälle kiivetessään eGo menetti alkuperäisesti nopeudestaan vain muutaman kilometrin.



Edullista kyytiä


Suhteellisen kovan hankintahinnan vastapainoksi, pyörä on varsin edullinen käytössä.

100 kilometrin ajamiseen tarvittava sähkö maksaa hinnasta riippuen noin 6-10 senttiä. Jos vuodessa ajaa 5 000 kilometriä, vuotuiseksi energiakustannukseksi muodostuu vain 3-5 euroa. Koska huoltokohteita on huomattavasti vähemmän kuin polttomoottorimopossa, markkinoijan arvion mukaan niihin kuluu vuosittain vain noin 40 euroa.

Vakuutusmaksu on sama kuin polttomoottorimopossa. Ainoa ylimääräinen ja oma kustannus muodostuu akustosta, joka on vaihdettava joka viides vuosi. Tällä hetkellä akkupaketti maksaa noin 200 euroa.

Akkukustannukset huomioiden sähkömopon vuotuisiksi käyttökustannuksiksi muodostuu reilut 200 euroa, kun polttomoottorimopolla ne ovat noin 400 euron luokkaa vuodessa. Hankintahinnan ero tulee siis optimioloissa haukuttua kasaan 5-6 vuodessa.

Kaupanpäälle saa tietysti hyvän mielen siitä, ettei lisää liikenteen meteliä eikä ajaminen itsessään tuota päästöjä. Toisaalta on muistettava, että viime kädessä sähkönkin ekologisuus riippuu siitä, miten ja millä se on tuotettu.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Kommentoi

"Hankintahinnan ero tulee siis optimioloissa haukuttua kasaan 5-6 vuodessa."
Kuulostaa laatu peliltä jos siinä riittää kasaan haukkumista 6 vuodeksi...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Itselläni on ollut kyseinen kapistus 5 vuotta ja sitä ennen seissyt liikkeessä 3 vuotta ja edelleen pelittää täysin samoilla akuilla.mainio peli

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

11:23
Imatranajossa kuollut kuljettaja oli 42-vuotias sveitsiläinen Mathias Gnägi – menetti pyöränsä hallinnan sadekelissä
11:00
Hautajaishuoneistosta tuli Puistopuutarhurin talo – Oulun hautausmaan portin pielessä oleva juhlatalo sai uusvanhan ilmeen
10:45
Jari Sillanpää esiintyy Meri Oulun Kesäteatterissa heinäkuussa – liput myyntiin juhannusviikolla
10:28
Poroja, joogaa ja koskenlaskua - Oulanka Festiä juhlitaan heinäkuussa Oulangan luontokeskuksessa
9:45
Imatranajoa jatketaan tänään normaalin aikataulun mukaan – eilisen kuolonkolarin tutkinta käynnissä
9:19
Haapaveteläinen Ari-Pekka Ruha valittiin Mr. Gay Finlandin 1. perintöprinssiksi
9:00
Vanhat kuvat: Rumputusta jo yli 50 vuotta – Oulun Päivillä on vuosien varrella nähty esityksiä, kulkueita ja vihitty silta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

SAIRAIDEN PILKKAAMINEN.

Allekirjoitan tuon hyvän kotikasvatuksen sairauksien pilkkaamisesta,kait siihen syyllistyvät vain PERSUT. Lue lisää...
kimmo45

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

15.6.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image