Moottori

Pitääkö dieselistä potea huonoa omaatuntoa? – "Dieselin pahimmat päästöt on jo selätetty"

Keskustelussa ongelmaksi ovat nousseet vanhojen dieselmoottoreiden typpipäästöt. KUVA: Leinonen Jukka
Moottori 12.4.2018 18:20
Kari Pitkänen

Dieselmoottoreita syytetään ympäristön pilaajiksi, ja niille suunnitellaan käyttökieltoja monin paikoin Euroopassa.

Pitääkö dieselillä ajavan kuljettajan tuntea nyt huonoa omaatuntoa, erikoisasiantuntija Hanna Kalenoja Tieliikenteen tietokeskuksesta?

– Ei missään tapauksessa. Diesel ei ole niin huono voimavaihtoehto kuin sen maine on.

– Keskustelussa ongelmaksi ovat nousseet vanhojen dieselmoottoreiden typpipäästöt. Ne edustavat viime vuosikymmenen tai vielä vanhempaa suunnittelua, mutta ovat silloinkin täyttäneet normit. Ero vanhan ja uusimman dieselteknologian välillä on iso.

Mikä on dieseltekniikan suurin vahvuus?

– Diesel on polttoaineena energiatehokas ja taloudellinen. Elinkaarilaskelmissa diesel kilpailee monissa päästölajeissa hyvin jopa täyssähköauton kanssa.

– Dieselin pahimmat päästöt on jo selätetty. Typpioksidipäästöt edellyttävät pakokaasujen jälkikäsittelyä, joka tulee pakolliseksi uusimmissa Euro 6 -normin täyttävissä autoissa.

– Esimerkiksi Helsingissä on enää viisi kilometriä sellaista katuverkkoa, joissa terveydelle haitallisten typpidioksidipäästöjen raja-arvot ylittyvät.

Mitä tavallinen dieselautoilija voi tehdä päästökuormituksen pienentämiseksi?

– Kannattaa valita auto, joka parhaiten sopii omiin käyttötarkoituksiin. Esilämmitys talvella ja säännölliset huollot vähentävät päästöjä.

– Hyvä keino on tankata uusiutuvalla, biopohjaisella kotimaisella dieselillä, jos vain jakeluverkosto yltää kotikulmille. Polttoaine sopi dieselautoihin sellaisenaan, ja päästöt putoavat minimiin.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (68)

Dieselin kohdalla on tapahtunut median ja valtiovallan kohdalla täydellinen takin kääntö edes paavo ei kykene tällaiseen suoritukseen. Muutama vuosi sitten joka tuutissa toitotettiin EKO DIESELEISTÄ, katsokaapa vuoden auto äänestysten tuloksia vuosilta 2010 - 2017 dieseli taisi voittaa ne joka vuosi. Nyt on taasen menossa kansan pakottaminen patteri autoiluun hinnalla millä hyvänsä. Oudointa tässä on se että kaikki älyllä varustetut tietävät että patterivehkeet ja Suomen talvi eivät käy yhteen. Esim. Nissan Leaf ja Teslan todellinen kulutus talvella on paljon suurempi kuin keskiverto bensa tai diesel auton. No sitten nämä hybridit. Hybrideissä kumotaan fysiikan lait eli väitetään että isompaa massaa voi samalla koneella ja teholla liikuttaa pienemmällä kulutuksella, mitä ihmettä. No eihän tämä tietysti olekkaan totta mutta moni menee halpaan. Hyvä tarina on parempi kuin faktat ja totuus. Niin mitäs kävikään uusien autojen päästöile nyt kun siellä on näytä hybridejä .. no ne kasvoivat, mutta eihän näin pitänyt käydä ..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Päästöjä pitäisi lähteä pienentämään siitä päästä, missä vähennyksistä on eniten hyötyä. Helsingin hiilenpoltto peittoaa tuhansien dieselautojen päästöt. Lentoliikenne on yksi suurimmista ilman pilaajista, ja vielä halvalla polttoaineella. Kunnon verotus lentoihin laskee enemmän päästöjä kuin muutamien dieselien päästöt. Toki vanhoja saksalaisia ja amerikkalaisia autoja pitäsis runsaampien päästöjen vuoksi verottaa vielä erikseen.

Laivat saavat tupruttaa päästöjä miten sattuuu. Päästöt eivät jää ainoastaan ilmaan, vaan veteen lasketaan paskat suurista risteilijöistä. Helsingissäkin on vieraillut vuosittain ulkomaisia riesteilijöitä, mitkä laskevat paskat juuri kansainväliselle merialueelle Helsingin edustalle.
Sitä taustaa vasten n. 4 l/100 km kuluttava ranskalainen pikkudiesel on hyttysten ininää. Biokaasulla toimiva olisi paras. Sellainen lienee seuraava kulkuneuvo. Ruskossa riittää tavaraa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuorein ympäristöjärjestön raportti Saksassa tyrmäsi myös EU-6 dieselit. Mittaus suoritettiin käytännön ajotilanteessa eri lämpötiloissa, lähellä nollan lämmöissä typpiarvot esim. Audin 3.0 TDI:ssä kuusinkertaiset. Opelin 1.6 CDTI arvot aivan hurjat. Myös muilla merkeillä samat ongelmat. Opel esim. ilmoitti ettei heidän typpiputsaus toimi alle +17 C° lämpötilassa. Tai muuten hajoaa moottori. Ei vaikuta dieselin ongelmien poistuneen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minulla on kulkuvälineenä polkupyörä. Päästöjä ei tule muualta kuin takapuolesta ja sekin on aika vähäistä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

mullaki on 3 diesel autoa, 2 eri saksan merkkiä ja yks italialainen, vaikka laskis kilometrit yhteen niin ei kannattas niiden mukaan dieseliä pitää,
mut se vääntö :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Biodieselillä hiilidioksipäästöt on jopa pienemmät dieselillä kuin sähköautolla. Syynä siihen on se että sähköntuotantokin tuottaa hiilidioksidia. Suomessa 115g/kWh ja Saksassa 400g/kWh. Ja kyllä niitä typen oksideja tulee energiantuotannostakin ja varsinkin hiukkasia kivihiilellä tuotetussa sähkössä. Ei kannattaisi Suomessa edes puhua dieselistä ongelmana, koska se voi hiilidioksidin osalta olla jopa hyvinkin järkevä vaihtoehto biodiselillä tankattuna. Akkuteknologia ei missään nimessä tee maailmaa ekologiseksi eikä varsinkaan eettiseksi. Jokainen akku sisältää erittäin harvinaisia metalleja, joita ei ole luonnostaan maapallolla. Litium esimerkiksi on tullut maapallolle asteroidien mukana ja sitä on hyvin vähän tarjolla. Samoin monia metalleja tuotetaan verta vuodattaen Afrikan köyhissä maissa. Olisi ihan hyvä kun keskustelussa ei piilouduttaisi näennäis moralismin ja näennäis ekologisuuden taakse vaan asioita katsottaisiin järkevästi vertaillen todellisuutta. Kokonaisuus ratkaisee ja typen oksidit on vain yksi palanen kuviossa. Sähköautokaan kun ei ole hiilidioksidivapaa vaan vertailuun on otettava sähköntuotannos päästöt.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suurin osa suomalaisten asunnoista ja työpaikoista lämmitetään samalla dieselillä, kuin autoissa käytetään.Sähkölämmitteinen talo tuntuu olevan punainen vaate viranomaisille ja ostajillekin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Viime vuosikymmenen diesel savuttimet tulevat olemaan suomessa käytössä vielä pitkään! Melko mustaa ja pahanhajuista on se savu joka mersujen pakoputkesta pöllähtää kiihdytyksissä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

NOx:it ja noki ei ole sama asia. Noella on merkitystä hiukkasiin muttei NOx:eihin. Ja väitän että pahimman hajuiset ja mustimmat savut tulee VW konsernin autoista. VW konsernin tekeleen takana meinaa tukehtua vaikka tasaista nopeutta ajelevat. Oisko päästömanipuloinnilla tekemistä asian kanssa? Oma Audikin suorastaan tuprutti mustaa nokea vaikka kohtuu vähän oli ajettu mutta kuului asiaan. Siksipä siitä irti päästinkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niinpä ja hallitus näyttää suosivan niiden hankintaa ja vielä ulkomailta. Päästömittaustavan muutoksen yhteydessä isompien dieselautojen autoveroa korotettiin rutkasti vaikka lupasivat neutraalin veokohtelua. Seurauksena oli suuri ryntäys etenkin Ruotsiin ostamaan vanhoja isokokoisia diesel autoja, joita sieltä sai halvalla johtuen Ruotsin muuttuneesta autojen päästönormeista. Toinen suuri munaus hallitukselta oli pitää dieseleiden käyttövoimavero tilanteessa, jossa bensan ja dieselin hinta näyttävät pysyvästi olevan samalla tasolla tai bensa jopa halvempaa. Kohta näemme tilastoista diesel autojen myynin romahtavan ja seurauksena on co2 ilmastopäästöjem nousu, koska dieselit tuottavat vähemmän ilmastopäästöjä. Olemme uusien bensa-autojen kasvavan kysynnän johdosta ainakin 10 vuotta kiinni huonossa päästökehityksessä ja sama koskee vanhoja ulkomailta tuotettuja autoja tosin ne eivät onneksi ole käytössä 10 vuotta, onneksi. Sinällään hallituksen puheet kieltää polttomoottoriautojen myynti 20-luvun puolivälin paikkeilla vaikuttaa yhtä typerältä kuin edellä mainitut väärät päätökset. Minne pannaan uudistuvista raaka-aineista tutettavat polttoaineen, joiden tuotanto on jo mittavaa ja voi hyvin kuvitella, että hallituksen linjaukset lopettavat investoinnit niiden lidätuotantoon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Koko maapallon päästöistä Suomen osuus on alle prosentin joten vaikka lakkaisimme kasakuntana olemasta ei sillä olisi mitään vaikutusta mihinkään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taitaa diiseli olla "polttoaineena" vähiten verotettu. Se on sitten eri juttu tuo käyttövoimavero, mutta sitä kompensoidaan tuolla halvalla litkulla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minä ajan Mustangilla ja V 8 murisee, eikä mikään diesilin raksutusta häiritse.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaasuautot lisääntyvät koko ajan. Nyt Oulussakin voi tankata biokaasua. Minulla ja kavereillakin jo kaasuautot. Todella edullista ajamista!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

jaa,tietääkseni tuo bensiinin lisäaine,mikä korvasi lyijyn. on pahimpiä saastuttajia mitä löytyy(mäntyharjun katastrofi). diisseli on ja pysyy.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ajelen isolla maasturilla, joka kuluttaa reilusti polttoainetta ja se ei todellakaan ole minulle mikään ongelma. Mitä päästöihin tulee niin kehottaisin kokeilemaan laittamaan dieselautossa letkun pakoputkesta kabiiniin ja olemaan siellä auton käydessä vaikka puoli tuntia ja nousemaan sen jälkeen ulos autosta kasvojen pesulle. Sitten seuraavaksi voisi tehdä saman bensiiniautolla ja sen jälkeen ei tarvi nousta enää ulos autosta vaan sinut nostetaan sieltä ja laitetaan multiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei tarvi potea mitään tuskia ajelee vain rinta rottingilla tämä on taas typerää kouhotusta ja joku tästä hyötyy.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

on takana että eurooppa saataisiin siirtymän bensaautoihin ja amerikkaan riittäisi halpaa dieseliä,koska siellä on vasta huomattu edut.Amerikka pitää pitää iloisena jotta se suojelee meitä möröiltä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (68)

Uutisvirta

12:03
Kärpät jatkaa tyylilleen uskollisena, ketjut täysin uuteen kuosiin kolmanteen liigafinaaliin – Manner: ” Haemme muutoksilla kollektiivista draivia” Tilaajille
11:51
VR voitti Tampereen ratikkakilpailun – liikenne alkaa vuonna 2021
11:17
Ruotsalaispoliitikon asumisesta taas kohu – oli kirjoilla äitinsä luona ja nosti korvauksia perheensä asunnosta
11:14
Kauppuri 5 lopettaa Tampereen ravintolan: "Kiitokset kaikille, oli kivvaa" – ravintola ehti olla auki vuoden päivät
10:58
Kainuun soten alueelta löydetty tavallista laajemmin VRE-bakteeria – seulonnoissa 25 löydöstä
10:51
Pesäpallo tuli Nivalan ykköspaikalle, kaupungissa viritellään uuden kentän myötä pesisbuumia – Kempeleen Kiri polkaisee kauden käyntiin Nivalassa Sotkamon Jymyä vastaan
10:33
Neuvottelut: Venäjän Putin ja Pohjois-Korean Kim yrittävät vakauttaa tilannetta Korean niemimaalla
37
Kiinnostus aurinkoenergiaan kasvaa, mutta kunnianhimoisten tavoitteiden toteutuminen epäilyttää – "Ilmastoteko se varmaan meille on"
36
Oikeusministeriön vaalijohtaja ei muista Oulun ennakkoäänestyspaikalla sattunutta vastaavaa virhettä – Seurauksena ainakin lain tulkinnan tähdentäminen vaalivirkailijoille
22
Harkimo: "Harkitsemme Liike Nytin rekisteröimistä puolueeksi" – Yhden edustajan puolue saisi valtiolta tukea 148 175 euroa vuodessa
20
Oulun rakennusvalvonta lisää vuorovaikutusta arkkitehtuurimatkoilla ja aamukahveilla – katso esittelyvideo oululaisesta kulttuuriympäristöstä
14
Jo lähes miljoona suomalaista täydensi viime vuonna veroilmoitustaan verkossa – Nämä asiat pitää ilmoittaa itse
13
Kauppuri 5 lopettaa Tampereen ravintolan: "Kiitokset kaikille, oli kivvaa" – ravintola ehti olla auki vuoden päivät
10
Osa europarlamenttiin pyrkivistä kansanedustajista on vain keräämässä ääniä puolueelle – Asiantuntijan mielestä se on epärehellistä, mutta samaa tapahtuu ympäri Eurooppaa

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Kommunismi on luonnollinen tapa toimia

231 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Miksi eläkekatto on Suomessa tientynlainen tabu?

Eläkejärjestelmämme on maailman kolmanneksi paras sanoo kansainvälinen tutkimus. Mikäs siinä sitten on niin nerokasta? K... Lue lisää...
JLow

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

25.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image