Moottori

Pakkanen mo­nin­ker­tais­taa heikon akun ongelmat

Pakkanen ja heikot akut ovat huono yhdistelmä. KUVA: Leinonen Jukka
Moottori 5.2.2010 0:00
Kaleva/Matti Heikura
Muutaman lauhan talven jälkeen suomalaiset ovat saaneet totutella normaalimpiin talvilämpötiloihin. Tämä on myös näkynyt akkuliikkeissä, joissa on saatu huhkia pitkää päivää. "Viikkoa ennen joulua kiire alkoi, ja on jatkunut siitä asti," kertoo Esko Markuksela Akkutalosta. Muutamat autoilijat ovatkin jo kyselleet, mistä löytyisi hyvä talvenkestävä akku.

Usein ongelman lähtökohta on siinä, että autolla ajetaan nykyisin paljon lyhyitä siirtymiä, jolloin auton akku ei ehdi saada takaisin edes käynnistämisen ottamaansa virtaa.

Kun tätä jatkuu pitkään, akun varaustila putoaa hitaasti, mutta kesän ja alkusyksyn aikana ongelma ei vielä kaadu päälle.

Kun pakkaset sitten tulevat, alkavat ongelmat kasaantua. Kylmällä erityisesti käynnistys ja auton lisälaitteet, kuten polttoainekäyttöiset lisälämmittimet syövät hurjasti enemmän energiaa kuin lyhyiden ajomatkojen aikana akku ehtii ottaa vastaan ja lopputuloksena auto jää yhtenä kylmän kalseana aamuna paikoilleen. "Pakkasaamuna autolla pitäisi ajaa noin 20 minuuttia, jotta käynnistysvirta saadaan takaisin. Jos ennen lähtöä käyttää puoli tuntia Webastoa tai vastaavaa lisälämmitintä, vaaditaan jo 1--1,5 tunnin ajo, jotta edes lämmittimen käyttämä virta saadaan takaisin", Markuksela laskee.

Pakkanen ja akut eivät muutenkaan sovi erityisen hyvin yhteen.

Syitä on useita. Ensinnäkin jääkylmän akun kyky ottaa laturin sille syöttämää virtaa vastaan on heikko. Jos ajomatkat ovat lyhyitä, akun varaustila heikkenee jokaisen ajomatkan yhteydessä. Lämpötila vaikuttaa myös akun kykyyn luovuttaa energiaa. Sinä kun täysi akku luovuttaa kesällä 100 prosenttia kapasiteetistaan, sama akku luovuttaa -18 asteen lämpötilassa enää puolet. Jos akussa on jo lähtötilanteessa vain 40 prosenttia kapasiteetista tallessa, löytyy siitä -18 asteessa enää noin 25 prosenttia.

Täysinäisen akun jäätymispiste on noin -70 astetta. Jos varausaste on vain 40 prosenttinen, akku jäätyy jo -25 asteessa ja lähes tyhjä akku jäätyy jopa kymmenessä pakkasasteessa. Akun jäätyminen puolestaan vaurioittaa akkua pysyvästi ja voi pahimmillaan myös rikkoa akun kotelon. Yksinkertaisin tapa huolehtia akun toiminnasta on pitää akun navat puhtaina ja itse akku mahdollisimman täyteen ladattuna. Ammattiautoilijoille akun lataaminen täyteen ennen pakkaskautta onkin tuttu rutiini ja akku pannaan yleensä muutaman kerran lataukseen myös talvikuukausien aikana, esimerkiksi viikonloppuisin.

Laturiksi kannattaa valita nykyaikainen älykäs malli, joka osaa akun tullessa täyteen kytkeytyä 13,5 voltin ylläpitojännitteelle, sillä akun lataaminen myös liian korkealla jännitteellä lyhentää akun elinikää. Akkua uusittaessa autoon kannattaa myös asentaa kapasiteetiltaan niin suuri akku, kuin akkutila antaa myöten.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Kommentoi

Ei akkujen herättelyyn tarvita mitään ns erikoislatureita, ihan normi älylaturi riittää monessa tilanteessa ja niitä on autotarvike liikkeet ja marketit pullollaan. Omassa autossani on alkuperäinen akku vuodelta 2002, ladattu älylaturilla 2-3 kertaan talvessa ja -25 pakkasessa käynnistyy kuin palmun alta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Akun kesto ikä vaihtelee suuresti johtuen auton käytöstä ja sen sähkölaitteista . Muutaman vuoden ikäisen akun surma on usein sen tyhjentyminen tyhjäksi tai lataus viat . Jos akulla on ikä kolme vuotta ja sen kanssa on ongelmia on helpointa vaihtaa uusi akku ja samalla tarkistaa lataus . Omassa autossa akku on kestänyt noin kahdeksan vuotta , neljäs akku menossa vasta ja autolla ikää vasta 25 vuotta .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yksi tärkeä asia jäi kertomatta, niin sanotut "huoltovapaat" akut ! Valojen unohtaminen päälle tai jokin muu syy ,mikä tyhjää auton akun siihen tilaan ettei auto enää käynnisty.silloin moni luulee,että akun uudelleen lataus ja se siitä, mutta akku onkin niin sanotussa "kuolleessa tilassa" eikä ota latausta vastaan tavallisella laturilla . Akku pitää herättää henkiin uudelleen erikoislaturilla, joita yleensä on vain korjaamoilla.Tämä asia kuormittaa erikoisen paljo akkumyyjiä ja aiheuttaa närästystä akkujen ostajissa .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kerroppas ihmeessä lisää tästä erikoislaturista. Miten toimii, missä myydään ja paljonko maksaa? Miten se eroaa normaalista laturista? Antaako se enempi virtaa? Kyllähä nuita autotarvikeliikkeissä on vaikka minkä mallisia latureita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Liittynee siihen, että kuolleessa tilassa olevassa akussa varaus on niin alhainen että normaali "älylaturi" ei suostu aloittamaan lataamista. En muista kuollakseni mikä tuo minimi varauksen määrä on, mutta tähän edellinen todennäköisesti kuitenkin viittaa. Itselleni on käynyt samoin, akku tyhjeni systemaattisesti vanhassa autossani ja täysin tyhjää akkua "älylaturi" ei suostunut lataamaan. Tässä tapauksessa auto täytyi työntää/vetää käyntiin ja antaa auton oman laturin ladata akkuun ns. perus varaus, jonka jälkeen "älylaturilla" laitettiin haisemaan. Turvallista autoilua tulevalle talvelle! :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

93
Vihreät vaatii kunnianhimoista ilmastobudjettia - lentovero käyttöön, eläintuotteiden verotus selvitettävä
54
Pitkät sairaanhoitomatkat kismittävät Ylikiimingissä ja sen kuuli myös kaupunginjohtaja – "Eikö sillä summalla muka saisi lääkäriä käymään paikan päällä"
53
Hallitus ei vielä voi juhlia työllisyystavoitteen täyttymisellä – työllisyysaste jämähtänyt kuukausiksi 71,7 prosenttiin
42
Sipilä torjui irtisanomislain vaihtoehdoksi tarjotun mallin: "Ei alenna riittävästi työllistämiskynnystä"
39
OSAOn rehtori ja sairaanhoitopiirin ylihoitaja kannattavat testien palauttamista hoitoalalle – "Potilasturvallisuus on ennen kaikkea tärkeintä"
35
Teillä siirrytään talviajan nopeusrajoituksiin – rajoitukset tulevat voimaan loppuviikosta
34
Ulkomaiset rekat verolle Suomessa, kotimaiselle raskaalle liikenteelle esitetty tienkäyttövero palautuisi käyttövoimaveron alennuksena

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on paikoin huono Satakunnan ja Pirkanmaan maakunnissa sohjoisten teiden vuoksi. Ajokeli muuttuu huonoksi yöllä ja aamulla Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan ja Pohjois-Pohjanmaan maakunnissa tienpintojen jäätymisen vuoksi.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Millä keinoin Ay-liikkeen valtaa saadaan rajattua?

Ay-liike pelkää kuollakseen neljää asiaa: Ensimmäinen on työehtosopimusten yleissitovuuden poistaminen. Toinen on se, et... Lue lisää...
Stella Polaris

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

23.10.

Fingerpori

23.10.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image