Moottori

Oulussa suunnitellut sähköautot markkinoille

Sähköllä toimiva Sanifer mopoauto tulee markkinoille jo tämän kevään aikana.
Moottori 4.2.2009 9:51
Matti Heikura
Oulun yliopiston auto- ja konetekniikan osasto tekee uuden aluevaltauksen, kun oululainen yritys Oy AMC Motors Ltd tuo ensimmäiset Sanifer Mini-Car sähköautot Suomen markkinoille keväällä 2009.

Yli kaksi vuotta kestäneestä auton suunnittelusta ovat vastanneet Oulun Yliopiston Auto ja Konetekniikan osasto, Automotive Engineering, ja kiinalainen sähköautojen valmistukseen erikoistunut yritys Electric Vehicles, co Ltd yhdessä. Markkinoille tuodaan kaksi erilaista Sanifer -autoa. Mopoauton valmistus- ja projektisuunnittelusta ovat vastanneet yhdessä AMC Motors:sin autodivisioona ja Oulun yliopiston Automotive Engineering.

Lisäksi kesällä yritys tuo markkinoille L7-luokkaan kuuluvan GW-Saniferin, jolle haetaan markkinoita koko EU:n alueelta, sekä Amerikasta. 15 Kw sähkömoottorilla varustettu GW-Sanifer kulkee kertalatauksella noin 120 km ja sen huippunopeus on noin 100 km/h.

Ensimmäisen vuoden myyntitavoite Sanifer mopoautolle on 2 000 kpl. Vuodelle 2010 arvioidaan yksistään GW-Saniferin myynnin kohoavan vähintään 20 000 autoon, joista puolet lasketaan tulevan myydyiksi Euroopassa ja toinen puoli Amerikassa, arvioi AMC Motors.

Vuoden 2010 aikana molemmat automallit varustetaan suomalaisilla litium-polymeer akuilla sekä suomalaisilla Nokian renkailla.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (37)

Selvyyden vuoksi, Sanifer ilmoittaa tuovansa markkinoille ensin mopoautoversion (kevyt nelipyörä / L6e) ja myöhemmin kesällä L7e / nelipyörä version. L7e on moottoripyöräveron alainen ajoneuvoluokka joten hinta nousee hiukan. L7e ajoneuvoluokka vaatii suomessa myös B-ajokortin. L7e luokan ajoneuvoja saisi ajaa myös B-1 kortilla, jonka saa useissa EU-maissa suorittaa 16v.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulun Yliopistolla ja AMK:lla ei kuuleman mukaan ole mitään tekemistä kyseisen auton kanssa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Entäs se turvallisuus? Onko testattu ja tutkittu vai pelkästään hutkittu? Eihän tuollaista mopoauton pohjalta voi tehdä, sehän menee "läts" kun satasen vauhdista paukahtaa käpy eteen. :o) Vähän kyllä suhtaudun skeptisesti noin pienen auton turvallisuuteen." Mites sitten mönkijöiden ja moottoripyörien turvallisuus on testattu. Taitaa huonosti käydä nilläkin. Tämähän ei ole auto vaan L7 luokan ajoneuvo kuten mönkijä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei noita turvattomia häkkyröitä pitäis tuoda enää lisää liikenteeseen, olkoonkin, että Oulun yliopistosta valmistuu pätevää porukkaa kaikilta aloilta

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näitä juttuja tulee vuoden välein.Viimeksi se oli solifer mopo nyt sanifer.Firmat vaihtuu maine kasvaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Muutama vuosi sitten oli juttua suurin piirtein samalla konseptilla oululaisesta sähkömoposta. Sitä ei koskaan nähty, eikä tehty. Saapa nähdä, onko tällä sama kohtalo.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

120 km latingilla tarkoittaisi energiana tuossa mobiilissa (v_avg=45 km/h) 10-12 kWh. 48V 200Ah on OK ja maksannee noin 3000 dolsua Kiinassa. Runko mitä lienee alle kiloeuron ja ne nokian renkaat pari sataa. Muut komponentit tekniikkaan luokka pari tonnia. Siinä hintaa, jos vaikka itte tekee tuollasen. Ja onhan noita päivitetty jo maailman sivu. Ja verojahan ei kannata maksaa ollenkaan, koska ei ole pakko. Tulee tuo autokin paljon halvemmaksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Entäs se turvallisuus? Onko testattu ja tutkittu vai pelkästään hutkittu? Eihän tuollaista mopoauton pohjalta voi tehdä, sehän menee "läts" kun satasen vauhdista paukahtaa käpy eteen. :o) Vähän kyllä suhtaudun skeptisesti noin pienen auton turvallisuuteen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niinku solifer tuplarenkailla. Ja jos firman luottoaste samaa luokkaa niin siinähän hyvin käy, ainakin takuulle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lukekaa nyt hyvät ihmiset uudelleen tuo uutinen. Kauppoihin tulee sekä mopoauto, että L7 (ns. Mönkijä) luokan ajoneuvo. Jälkimmäisen ajamiseen vaaditaan B-kortti, eli se voi kulkea kovempaa kuin mopot.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

sepän pajasta. Jaa-a nyt haukut ko kotimaisuus aste on noin pieni, sitten jos tehdään täysin kotimaista, et osta kun on liijan kallista. Toi on kuitenkin suunniteltu suomessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onko se nyt enää mopoauto jos se kulkee 100km/h? Vai mikä on mopoauton määritelmä. Mihin tuota voi mennä testaamaan, koeajamaan?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

edelliselle: oulun yliopiston koneosasto pitkälle vastuussa auton suunnittelusta, mikä on juuri sitä oikeaa osaamista. yksinkertaisempi valmistus tapahtuu kiinassa, missä se on edullista tehdä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onkohan "Mopoauto" jos kulkee 100 km/h.... Mopolla saa ajaa 35 km/h ja alamäessä 45 km/h. Tarvinnee normaalin ajokortin ja verot sen mukaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (37)

Uutisvirta

13:50
Jihadistien määrä on moninkertaistunut sitten vuoden 2001 terrori-iskujen – mikä meni pieleen?
13:43
Rovaniemen poliisi pyytää havaintoja henkilöauton ja jalankulkijan yhteentörmäyksestä
13:23
Kiinteistöliitto: Pinnoittamalla uusituissa putkissa enemmän ongelmia kuin sukitetuissa – "yllättävää, että perinteisessäkin tavassa noin paljon ongelmia"
13:23
Lapsiasiavaltuutettu varoittaa keskiarvon harhasta – tänään julkaistussa Lapsibarometrissä nostetaan esiin lapsuuden tutkimuksen vinoutuminen
13:17
Toimeentulotuki muuttunut yhä enemmän pitkäaikaiseksi
13:10
Tahkokankaan suunnittelusta työpaja kuntalaisille
12:59
Vasemmistoliiton raahelaisedustaja Hänninen kiittelee liikenneministeri Berneriä – "Olen erityisen iloinen kasitien mukaan ottamisesta"
97
Kysyimme: Onko ajokortista kohta lainkaan tunnisteeksi?
35
Kärpät nousi tuhkasta ja marssi CHL:n puolivälieriin – Kärppäsankari Koblizekin pelipaikka ykkösketjussa uhattuna: ”Luultavasti Osku tulee siihen”
31
Illinsaaren ilkivalta suututtaa ja harmittaa frisbeegolfaajia – "Tämä ilkivalta kohdistuu kaikkiin, ja se on todella ikävää"
29
Taksien sadan vuoden kehitys taivaan tuuliin Lukijalta
27
"Suomeen pitää houkutella 20 000 – 35 000 ulkomaalaista töihin" – EK esittää myös 70 prosentin palkkatukea, jos yritys työllistää turvapaikan saaneen
15
Uusi asetus määrittelee pääväylien palvelutason maanteillä ja rautateillä – Oulun ja Turun välinen valtatie 8 mukana
11
Liminka yhtiöittää toimintojaan – "Haemme tietysti kustannustehokkuuttakin"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

miten syntyvyys nousuun

92 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Osittainen varhennettu vanhuuseläke

Ihan ensimmäiseksi, omaisuudensuoja ei estä verottamasta. Ja eduskunta voi aina säätää kansan tahtotilan mukaan sellaise... Lue lisää...
y

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

21.11.

Fingerpori

21.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image