Moottori

Oikea esilämmitys säästää, liian pitkä ei hyödytä – säästöä noin 130 euroa talvessa

Lohkolämmittimellä riittää 0,5–3 tunnin ja "webastolla" 10–30 minuutin lämmitys, jotta läpikylmää autoa ei tarvitse kolata lumen alta.
Moottori 10.11.2018 23:01
Kari Pitkänen

Miten tehdä ilmastotekoja autoilijana? Huolehdi ensimmäiseksi moottorin esilämmityksestä talvikaudella. 

Esilämmitys kannattaa aloittaa, kun aamulämpötilat laskevat alle viiden asteen. Nolla-asteen molemmin puolin riittää, että käytät lohkolämmitintä 30–60 minuuttia tai polttoainelämmitintä eli "webastoa" vartin ajan ennen moottorin käynnistämistä.

Esilämmitys vähentää tehokkaasti auton lähipäästöjä eli häkä-, hiilivety-, typenoksidi- ja hiukkaspäästöjä. Tämä puhdistaa ilmaa omassa pihassa, kotikadulla ja taajamien katutiloissa.

Puhdistusvaikutus on suurin neljän ensimmäisen ajokilometrin aikana, VTT:n tutkimus osoitti viisi vuotta sitten. Jos käytössä on lohkolämmitin, yli kolmen tunnin lämmitys ei hyödytä enää kovimmillakaan pakkasilla.

Mikäli autossa on myös sisätilan lämmitin, lasit ovat valmiiksi sulat ja matkustamo lämmin esilämmityksen jälkeen. Se parantaa ajomukavuutta ja -turvallisuutta.

Moottori kuluu vähemmän, kun se esilämmitettynä pääsee nopeammin työskentelemään tehokkaimmalla ja taloudellisimmalla kierrosalueellaan. Tämä säästää polttoainetta ja sitä myöten rahaa sekä vähentää hiilidioksidipäästöjä.

Tutkimusten mukaan säännöllinen esilämmitys säästää helposti 2–3 litraa polttoainetta viikossa eli talvikaudella yli 80 litraa. Näin tankkauskuluissa kertyisi säästöä noin 130 euroa talvessa.

Säästömielessä eniten esilämmityksestä hyötyvät vanhimmat, reilusti yli 10-vuotiaat autot.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (35)

En koskaan osta autoon lohkolämmitintä, tai vebastoa. Ostan uuden auton, jos näyttää, että vanha ei pelitä. Siinä on ilmastoteko. Ei kuluta sähöä, eikä muutakaan polttoainetta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllähän se mukavampi on lähteä lämpimällä, kuin kylmällä autolla. Ja varmaan kestää moottorikin pitempään kun muistaa esilämmittää.

Säästöjen ja päästöjen osalta nuo sähkölämmittimet varmaan tekee sen mitä vtt on laskenut, se sähköenergia on yllättävän halpaa verrattuna polttoaineisiin auton moottorissa surkealla hyötysuhteella poltettuna. Itse käytän webastoa ja omalla kohdalla on satavarmaa, että polttoainetta tai rahaa tällä ei säästy, mukavuutta kyllä tulee kylmiin talviaamuihin. Päästöjenkin osalta hieman epäilen, autossa on kuitenkin filtterit ym. ja webaston putkesta tulee, varsinkin kovilla pakkasilla, aluksi melko paksua tavaraa hiilidioksidin lisäksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Että ihan puhdistaa ilmaa. :D :D Ei muuta kuin enemmän ajoa vaan.

Miksette listanneet keskimääräisiä hintoja eri käynnistystavoille? Varmasti VTT:n raportissa ne olisivat olleet?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nuot nykylämmittimet, eli säteilylämmittimet, pitäis lailla kieltää täällä pohojosempana. Ne on humpuukia. Mutta uusimpiin autoihin ei kuulema saa laittaa kunnon lokilämmittäjää. Kyllä tuo säteilylämmitys on tehottomampi, kun lehemän hengitys. Vaikka on yönki päällä ja pakkasta 30 kantturoissa, niin eipä saa dieseliä käyntiin. Eikö tottavie mikään pysty painostamaan autoteollisuutta, että tekevät semmosia autoja, mihin pystyy entivanahasen lämmityssysteemin laittamaan, eikä mittarit heilus, niinko Hulukkonen hiijen ja helevetin väliä.
Ja sais pakkasilla nukkua yönsä rauhassa, eikä nää painajaisia, että tarttaat ja tarttaat, mutta turhaa on työnsä.
Ja töihin ois päästävä, kun niitä äpyleitä ei hoija kukaan muu. Potkurilla ei jaksa 60km potkutella...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Entäs se sähkö mikä menee moottorin lämmittämiseen. Täytyy myös laskea sähkölasku tuohon mukaan. Taitaa jäädä säästö aika pieneksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oikeasti säästö tulee siitä, että auto kestää pidempään. Ainakin entisvanhaan sanottiin, että yksi kylmäkäynnistys vastaa tuhannen kilometrin ajoa moottorin rasituksena.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten lie? "Tutkimusten mukaan säännöllinen esilämmitys säästää helposti 2–3 litraa polttoainetta viikossa eli talvikaudella yli 80 litraa.“ Kaksi litraa viikossa tarkoittaa että Suomessa talvikausi kestää yli 40 viikkoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nykyautoissa olevat säteilylämmittimet ihan syvältä. Sen verran lämmittävät öljypohjaa, että jo notkeat öljyt pysyy vieläkin notkeampina. Moottori ei itseasiassa lämpene ollenkaan!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oikein hyvä .Meidän taloudessa kaksi autoa ,joten säästöä kertyy tuplasti ,säästyneet Eurot on mukava laittaa lentolipun hintaan ,jotta pääsee lämpimään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

kieltää köyhien autoilun kehä 3 ulkopuolella ..näin se vain menee kun ne talipäät ei tajua ettei täällä periferiassa kulje metroo eikä muutakaan kivaa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Me talipäät olemme kuitenkin tajunneet sen, että asuinpaikkaa ei voi määrätä, vaan jokainen valitsee mieleisensä. Siksi itsekin muutin Oulun junttilasta Helsinkiin. Jos haluaa asua middle-of-nowheressä, pitää myös hyväksyä, että liikkuminen voi olla kalliimpaa, jos ei halua kävellen mennä. Ei voi kuitenkaan antaa sillä perusteella tuprutella päästöjä taivaalle, ellei sitoudu sataprosenttisesti ottamaan niitä päästöjä talteen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

So long sucker, sanois Homer.
Eipä jäädä kaipaamaan ajatusten tonavaa. Ja ei, ei tarvitse hyväksyä, että liikkuminen on kalliimpaa. Miksi se olisi kalliimpaa täällä Oulussa, kun fillarin ja auton ostohinta on sama täällä ja siellä 'höpöhöpömetropolissa'?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se on kalliimpaa siksi, kun siellä pitää olla oma auto. Täällä Helsingissä kulkee julkiset joulupäivän iltanakin paremmin kuin Oulussa arkisin ruuhka-aikoihin. Toki tänne muuttaneet maalaiset haluaa pitää autonsa siitä huolimatta, koska niille on jo lapsesta asti opetettu että oma auto on oltava. Sen on ihan oma mielensäpahoittaja-isä opettanut eikä sen takia autosta luovuta, ettei isä menetä malttiaan ja polje lapikkaalla karvalakkiaan lattialautojen rakoon niska punoittaen.
Eikö se Oulukin ole nykyään metropoli? Kuulemma koko pohjoisen skandinavian metropoli.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei ollu ennenvanhaan edes lohkolämmittimä, ja siihen on palattu ei kaikissa uusissakaan ole ainakaan kunnollista.
Kyllä se lähtee, kaikkihan on kuitenkin kiinni akun kunnosta.
Järjettömällä pakkasella ei kannata muutoinkaa edes yrittää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Entivanhaan meni venttilivarren kumejaikin kuin leipää, kun -25 asteessa päräytti yön seisoneen tojotan tulille. Sininen savuvana perässä lähettiin päivään nousevaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nykyisin ei ole uusissa autoissa juurikaan lohkolämmittimiä vaan niitä lätkä lämmittimiä öljypohjassa jotka eivät lämmitä kuin öljyn. Niitä saa hehkuttaa reilusti koko yön, että edes öljyt lämpenisi. Ja tosi pakkasella eivät lämmitä edes öljyjä kunnolla. Korealaiset diesel autot eivät lähsde edes käyntiin ulkona tulla nyky lämmitin systeemillä jos tosi pakkanen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On myös hyvä tietää autonsa lämmittimen sijainti. Eli onko kyseessä vesiletkussa oleva vastus, vai suoraan moottorissa kiinni oleva lohko lämmitin, vai ns säteily lämmitin jota pidetään noin puolet pidempi aika päällä, koska on hidas/tehoton lämmittämään moottorin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (35)

Uutisvirta

35
Puheenaihe: Pitääkö dieselvero poistaa?
28
Trump puhui keskustelustaan Suomen presidentin kanssa ja kertoi, miksi Suomessa maastopalot eivät ole suuri ongelma – "Suomessa käytetään aikaa haravointiin ja siivoamiseen"
14
SDP:n Rinne tarjosi maksutonta varhaiskasvatusta lääkkeeksi lapsipulaan – naurahti vanhalle lipsahdukselleen
11
Ely-keskus odottaa uutta maakuntaa, tuoreen ylijohtajan mukaan lykkääntymisestä olisi haittaa – "Parempi, että mentäisiin suunnitelman mukaan"
9
Tutkimusrahoituksen kohtalo huolestuttaa Oulun yliopistollisen sairaalan johtoa ja tutkijoita
8
Uuden Club Teatrian avajaisia vietettiin lauantaina Limingantullissa – "Hyvä, että tämä tuli takaisin"
6
Vehviläisen virhe sai Kärpät taistelemaan – Voittomaalin iskenyt TPS-kasvatti Jasper Lindsten:” Oli ihan erilainen fiilis lähteä tähän peliin”

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Osittainen varhennettu vanhuuseläke

Eilen Eläketurvakeskuksen johtaja Mikko Kautto kommentoi eläkejärjestelmämme kestävyyttä osana laajempaa, alati heikkene... Lue lisää...
y

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

17.11.

Fingerpori

17.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image