Moottori

Mopokortin ajokoe ei toteudukaan, pakolliset ajotunnit poistumassa

Mopolla voi pian päästä liikenteeseen neljän tunnin teoriaopetuksen ja suppean käsittelykokeen jälkeen, ilman varsinaista ajo-opetusta.
Moottori 9.5.2018 18:42
Kari Pitkänen

Mopoilijoille ei tule uutta ajokoetta, joka olisi nostanut mopokortin hintaa jopa sadoilla euroilla. Kerroimme hankkeesta aiemmin maaliskuussa, jolloin kallis ajokoe sisältyi vielä lakiesitykseen.

Asiasta päätti eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta uuden ajokorttilain käsittelyn yhteydessä.

Laki tulee voimaan 1. heinäkuuta, ja sen mukaan mopoilijoilta vaaditaan jatkossakin vain mopon käsittelykoe.

Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi on muutoksesta osittain tyytyväinen.

Päätöksen ansiosta mopo-opetuksen edellytykset säilyvät pikkupaikkakunnillakin, eikä erillistä ajokoetta varten tarvitse erikseen matkustaa erikseen isompaan kaupunkiin ja vaativampiin liikenneolosuhteisiin.

Korjattavaakin silti jäi. Käsittelykoe on nopea ja suppea eikä vastaa ajamista oikeassa liikenteessä.

– Kaikissa ajokorttiluokissa kokelaalta edellytetään jotakin, mutta nuorimmilta eli mopoilijoilta ei.

Parhaillaan eduskunnan käsiteltävänä oleva uusi tieliikennelaki määrittelee mopoilijan paikan ajokaistalla vapaammin kuin ennen. Nyt mopoilija ei saa ajaa kaistan keskellä, mutta jatkossa sekin on mahdollista.

Pakollinen opetus vähenee

Nykymallissa mopoilija saa kuusi tuntia teoriaopetusta. Lisäksi mopolla ajetaan vähintään kaksi tuntia liikenteessä.

Jatkossa pakollista on vain neljän tunnin mittainen liikenteen perusteet -teoriaosuus.

– Asia voidaan vielä korjata lakia täydentävässä asetuksessa ja säästää ajo-opetuksellekin minimimäärä, esimerkiksi kaksi tuntia, Jarmo Jokilampi ehdottaa.

MAINOS

Kommentoi

Jos tavoitellaan ajokorttien hintaa pelkästään alas eikä muulla ole väliä niin pannaan kaikille kansalaisille ajokortit postissa kotiin ja postimaksut maksaisi ELY keskus ja kortit valmistettiin jossain halpatuotantomaassa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun joitain vuosia sitten opetus tuli pakolliseksi, väheni mopokolarit lähes puolella. Nyt palataan takaisin siihen, ettei tarvitse opetella, eikä myöskään osata ajaa liikenteessä, joten mitenhän käy onnettomuuksille? Päättäjille ja muille peukuttajille lienee yhdentekevää kolaroijien ja heidän läheistensä inhimillinen kärsimys, mutta kuka sitten on peukuttaa, kun vakuutusmaksut nousevat. Toivottavasti vakuutusyhtiöt ei maksata mopoilijoiden hölmöilyjä autoilijoille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuli järjen häivähdys päätöksiin. Mopokortti liian kallis pienituloisille jo nyt! Mopoilu saattaa estää muutaman
nuoren syrjäytymisen. Yllekirj. ajeli Zyndapilla 70-luvun alussa (jätti tunturit), sitten kevytm.pyörä jne.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja tuolla opastuksella on sitten valmis liikenteeseen, myös mopoauton ja jatkossa nopeusrajoitetun pienen henkilöauton kanssa? Mihin sitten tarvitaan B-korttia hankkiessa sitä runsasta ja kallista opetusta? Ainoa ero on melkeinpä nopeus, ja hieman isompi auto. Eikä normaali autokoulu ole kyllä mikään nopean ajon kurssi, tai no ehkä muutama ajotunti moottoritiellä. Kaupunkiajoahan siellä enimmäkseen opetellaan, samoja sääntöjä, jotka mopoilijankin pitäisi osata.

Jos mopoilija oppii 4 tunnissa säännöt riittävän hyvin, että voi ajella pikkuautolla niin miksei sitten myös autokoululainen? Ja siihen päälle pari tuntia moottoritiellä ajoa pakettiautolla, niin saadaan se ajo-oikeuksien ero katettua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Korjaus mopoilun vaikeuksiin on yksinkertainen. Mopoon rakenteellinen nopeus nostetaan 60 km/h, minkä turvin sillä voi suorittaa rajoittamattoman A-luokan moottoripyörän kuljettajatutkinnon. Tämä kattava tutkinto myös vaaditaan mopokortin saamisen ehtona, ainoana helpotuksena ajokokeen suorittaminen kevyellä ja ketterällä mopolla. Samalla loppuu myös se mopon paikan ihmettely ajoradalla tai sen vieressä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ajokoehan ei todellakaan maksa satoja euroja vaan muutaman kympin, hinta olisi noussut siis kuskeilla jotka eivät koetta pääse läpi vaan joutuvat harjoittelemaan liikenteessä ajamista,joka sitten maksaa.. Eli saadaan halvalla sitten mopokuskeja jotka eivät liikenteessä osaa ajaa,hienon kuuloinen yhtälö!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Päätöksen ansiosta mopo-opetuksen edellytykset säilyvät pikkupaikkakunnillakin, eikä erillistä ajokoetta varten tarvitse erikseen matkustaa erikseen isompaan kaupunkiin ja vaativampiin liikenneolosuhteisiin."
Se luetun ymmärtäminen taas? Kyllä se olisi vaan tullut kalliiksi esim. lähteä jostain pohjoislapin perukoilta ajokoetta suorittamaan vaikka Rovaniemelle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Käsittelykokeseen tarvitsee aivan samalla tavalla tutkinnonvastaanottajan paikalle kuin ajokokeeseenkin niin miten tässä nyt matkustus lyhenee? Koepaikakunnat ovat täysin samat käsittelukokeessa ja ajokokeessa..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

101
Sirkkaleipää leivotaan nyt myös Oulussa – Fazerin sirkkajauho tulee Hollannista, koska kotimainen hyönteistuotanto ei riitä
57
Joka kymmenes työtön aktivoitui, kun aktiivimalli leikkasi etuutta, kertoo Kela
47
Ruotsissa sytytetty tuleen kymmeniä autoja - pääministeriltä kovasanainen tuomio
39
Nuorten maailmantuska voi synnyttää uuden luonnonsuojelubuumin: "Ilmastonmuutos on vaarallisempi kuin ydinsota"
29
Myllytullin entinen Oulun seudun ammattiopiston kortteli uusiutuu täysin - suurin osa rakennuksista puretaan ja tilalle nousee asuin-, liike- ja toimistorakennuksia
28
Uusi taksilaki voi tuoda ongelmia koulutakseihin – harvaan asutuilla alueilla kela-kyytien ajo saattaa houkutella yrittäjää enemmän
26
Uusi pienpanimotuotteisiin erikoistunut pub avataan Rotuaarille perjantaina – Mallaskellari haluaa laajentaa Oulun oluttarjontaa

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Millainen auto pitäisi laittaa ettet olisi kateellinen?

Vaurauden esittelyn sijaan, varakas voi arvostaa omaa ja lähimmäistensä terveyttä niin paljon, että ostaa ison kalliin ... Lue lisää...
Motoman

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

14.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image