Moottori

Mo­poau­to­myyn­ti romahti puoleen teiniautoja odotellessa – mopoautojen onnettomuudet keskimäärin lieviä

Lasikuidusta ja alumiinista valmistettu mopoauto on kevyt eikä tarjoa vahvaa kolarisuojaa. Toisaalta mopoauto pysähtyy nopeasti eikä sen massa ole henkilöauton veroinen uhka jalankulkijoille tai pyöräilijöille.
Moottori 17.5.2018 17:13
Kari Pitkänen

Mopoautoalalla uskotaan yhä, että EU torppaa lopulta Suomen haluamat nuorisoautot direktiivien vastaisina.

Tänä keväänä ei ole ollut turhan helppoa olla mopoautokauppiaan housuissa.

Talvikauden jatkunut keskustelu nopeusrajoitetuista henkilöautoista on saanut monet ennen mopoautosta kiinnostuneet lykkäämään ostopäätöstään.

– Tammi–maaliskuun välillä uusia mopoautoja myytiin 45,3 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan, mopoautoja myyvän Brandt Oy:n tuotepäällikkö Ulf Lemström kertoo.

Viime alkuvuonna mopoautoja myytiin 203, tänä vuonna enää 111 kappaletta. Pudotusta kertyi 92 autoa.

Mopoautojen myynnin sakkaus on yksi, joskin odotettu lieveilmiö liikenne- ja viestintäministeriössä käynnistetystä uudistushankkeesta.

Turvattomiksi väitettyjen ”mautojen” vaihtoehdoksi Suomessa kehitellään nyt kokonaan uutta ajoneuvoluokkaa: henkilöautoja, joiden ajonopeus olisi sähköisen nopeudenrajoittimen avulla laskettu esimerkiksi 60 kilometriin tunnissa.

Muilta ajo-ominaisuuksiltaan, rakenteeltaan ja turvallisuudeltaan nopeusrajoitettu auto vastaisi tavallista henkilöautoa.

Tomi Kinnunen (vas.) ja Ulf Lemström puolustavat nykyisiä mopoautoja, joissa turvallisuus ja suorituskyky ovat nuorison kannalta tasapainossa. Valtaosa mopoauto-onnettomuuksista on lieviä.

Teiniautolla saisi ajaa 15–17-vuotiaana. Täysi-ikäisyyden ja ajokortti-iän tullen rajoitin poistettaisiin, jolloin ajamista voisi jatkaa normaalisti ja jo tutulla kalustolla.

Vuosia puuhattu hanke sai uutta vauhtia helmikuussa 2017 Sastamalassa tapahtuneen kuolonkolarin jälkeen.

Kaksi mopoautossa ollutta nuorta sai surmansa, kun heitä päin törmäsi tila-autoa ajanut mieskuljettaja. Teko oli tahallinen.

Sastamalan surullinen onnettomuus on onneksi poikkeus mopoautojen kolaritilastoissa.

– Trafin tekemän selvityksen mukaan mopoauto-onnettomuudet ovat keskimäärin lieviä ja mopoautojen merkitys liikenneturvallisuudelle vähäinen, Ulf Lemström ja Elfving Oy:n myyntijohtaja Tomi Kinnunen huomauttavat.

Mopoautokolareissa loukkaantumisista vain 3 prosenttia on vakavia. Kaksipyöräisellä mopolla vastaava luku on 14 ja henkilöautoillakin 8 prosenttia.

Kauppiaiden näkemyksen mukaan juuri mopoautossa laitteen suorituskyky ja turvallisuus ovat hyvässä tasapainossa. Toisin olisi nopeusrajoitetussa henkilöautossa:

– Kun yli tuhatkiloinen henkilöauto tekee hätäjarrutuksen 60 kilometrin nopeudesta, sillä on vauhtia vielä 52 kilometriä tunnissa sillä hetkellä, kun 400-kiloinen ja neljääkymppiä kulkeva mopoauto on jo pysähtynyt, he vertaavat.

Auton vauhti ja massa ovat vaaraksi suojaamattomille tienkäyttäjille kuten jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Henkilöauton turvatekniikka suojaa lähinnä sen omia matkustajia.

Liikenneturvan tekemissä jarrutustesteissä Virttaankankaalla mopoauto pysähtyi 45 kilometrin huippunopeudesta vain 6 metrin matkalla, kun alusta oli kuiva.

Mopoautoja on Suomessa käytössä noin 8 000 kappaletta. Trafi ennakoi, että nopeusrajoitettuja henkilöautoja voisi tulla liikenteeseen viisinkertainen määrä tai jopa enemmän. Perusteita näille laskemille ei tosin toistaiseksi ole esitelty.

– Oletus siis on, että kaikki mopoautokuskit siirtyisivät käyttämään henkilöautoja ja iso osa mopoilijoista tekisi samoin, Lemström ihmettelee.

Trafi simuloi selvityksessään nopeusrajoitettujen henkilöautojen vaikutusta liikennevirtaan ja liikenteen sujuvuuteen.

Tulosten mukaan odotettavissa olisi lisää jonoja, ohituksia ja matkanopeuden alenemista.

Nuorten liikennesuorite ja autonkäyttö lisääntyisivät niin ikään merkittävästi. Liikennepolitiikan tavoitteeksi on kuitenkin asetettu joukkoliikenteen sekä kävelyn ja pyöräilyn suosion kasvattaminen.

"Valmistelussa lähdetään siitä, että esitys nopeusrajoitetuista henkilöautoista toteutuu."

Erik Asplund erityisasiantuntija, liikenne- ja viestintäministeriö

Suomi joutuu hyväksyttämään nopeusrajoitetut henkilöautot EU:ssa niin sanotun notifikaatiomenettelyn kautta. Se voidaan tehdä vasta, kun kotimainen lakihanke yksityiskohtineen on valmis.

– Tarkoitus on saada esitys lausuntokierrokselle vielä kevään aikana ja eduskunnan käsittelyyn syksyllä, erityisasiantuntija Erik Asplund liikenne- ja viestintäministeriöstä kertoo.

– Valmistelussa lähdetään siitä, että esitys nopeusrajoitetuista henkilöautoista toteutuu. Lopullisen päätöksen tekee toki eduskunta.

Lain on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2019 alussa.

Mopoautokauppaa edustavat tahot ovat kuitenkin varmoja, että EU ei edelleenkään ole valmis suomaan erivapauksia Suomelle.

– Jos notifiointikierroksella yksikin maa vastustaa hanketta, se pitää valmistella uudelleen tai perua. Ainakin Ranska ja Italia ovat ottaneet Suomen hankkeen jo nyt huomioon, Tomi Kinnunen sanoo.

Kollega Ulf Lemström vertaa nopeusrajoitettuja henkilöautoja toiseen "ikuisuushankkeeseen” eli kesäajasta luopumiseen.

– Sitäkään ei voi tehdä kansallisella päätöksellä, vaikka halua olisi kuinka. Ensin pitäisi muuttaa EU-lainsäädäntöä.

– EU:n kantana on ollut nimenomaan kansallisten ajokortti- ja ajoneuvoluokkien vähentäminen, ei suinkaan niiden lisääminen.

Kansa epäröi teiniautoja

Elfving Oy ja Brandt Oy teettivät maaliskuussa Kantar TNS:llä kyselytutkimuksen kansalaisten suhtautumisesta nopeusrajoitettuihin henkilöautoihin.

Tutkimukseen osallistui Manner-Suomen alueelta 1 002 ihmistä, jotka olivat iältään 30–79-vuotiaita. Puolet vastaajista oli miehiä ja puolet naisia.

Neljä viidestä vastanneesta on paljon tai jonkin verran huolissaan nopeusrajoitettujen henkilöautojen merkittävästä kasvusta liikenteessä.

Yhtä moni vastaajista on paljon tai jonkin verran huolissaan liikenteen sujuvuudesta, jos hanke toteutuu.

90 prosenttia pelkää liikenneturvallisuusriskien kasvavan paljon tai jonkin verran, jos nopeusrajoitettua autoa viritetään ja sitä ajaa alaikäinen kuljettaja.

Yhtä moni vastaajista näkee tarvetta selvittää uudistuksen vaikutuksia laajemmin. Vastanneista 59 prosentin mielestä lisäselvitykset pitäisi tehdä ehdottomasti.

MAINOS

Kommentoi

Näillä pitäisi ajella suunnilleen samoilla alueilla ,kuin päältäajettavilla ruohonleikkureilla.Ei liikenteessä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lasikuidusta tehdyn mopoauton idea on siinä, että kun nulikka ajaa sillä niin se on turvallisempi muille tiellä liikkujille. Nulikka ajaa lasikuitukopilla mummon päälle niin se on huomaatavasti turvallisempaa kun oikeasta painavasta autosta tehty muunnos. Joten Kolarisuojan kannalta mopoauto on turvallisempi kun muut selviävät pienemillä vauriolla...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sotkekoon vaan tsygellä niin kunto kasvaa. Kyllä nuo lättähatut voi odottaa, että saavat henkilöautoon oikeuttavan ajoluvan täyttäessään 18 vuotta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Berneriä ostaa nuoriso polkupyörät nuorille saavat liikuntaa ja raitista ilmaa ja ympäristöystävällisistä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pyöräilijällä on etuajo oikeus ja mopoauton on väistettävä.

eteen tukkii koppiaan
nuo ei tarvi mitään isompaa ajettavaa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No jos on ruostissa käytössä ja ruotsi on eu-maa, niin millä perusteella turvallisempi nopeusrajoitettu henkilöauto ei voisi tulla käyttöön suomessa. Mopoautobusiness ajaa vain omaa liiketaloudellsita etuaan eikä ollenkaan nuorison turvallisuutta liikenteessä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos Liikenne- ja viestintäministeriön ehdotus menee EU:ssa läpi, täytyy myös vakuutusmaksujen olla saman suuruiset kuin henkilöautoilla. Onko vanhemmilla liikaa rahaa sijoittaa nuorison kulkupeleihin? Jos on, niin ei siinä mitään. Tuolla vain kun katselee esim. työmatkaruuhkassa nykyisiä mopoautoja ja kuskien törttöilyä, niin herää vahva epäilys ison auton hallinnasta. Tosin aikuisetkin ajokortilliset töpeksivät turhan usein. Neutraali asenne, mutta kehottaisin harkitsemaan todella tarkkaan. Eikö olisi sama pudottaa oikean ajokortin hankkimisikää 16 vuoteen? Olisi ainakin kunnon autokoulu käyty.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Päinvastoin "mopo" autoja tulisi kehittää turvallisimmiksi yhteistyössä kaupunkisähköautojen kanssa!

Suurinosa ajelee yksin tai kaksin ja tähän riittää hyvin pienikokoinen/kevyt auto. Pieni kuluttaa vähän, nopea ladata ja sisätilat lämpenee/jäähtyy nopeasti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olipas niin faktaa ja tasapuolista vertailua noiden pysähtymis ja jarrutusmatkojen osalta, että kävisi hyvin valeuutisesta... 😶

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä että nuo koppimopot loppuu liikenteessä. Sääli vain kun ovat kerenneet ostaa niitä kalliilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ehtotan, että myös bemareiden, typerien ja muiden nuorisoautojen nopeudet sitten todella lasketaan mopoautotasolle. Siihen ne eivät tosin yllä nykyäänkään jos tiellä on töyssyjä .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kumma homma, jos nuorison turvattomat mopoautot ovat direktiivien vastaisia. Eikö nuorten loukkaantumiset noissa muovikopperoissa merkitse mitään. Kenen asioita EU oikein ajaa mopoautolobbareiden vai tavallisten kansalaisten? Miksei myöhemmin henkilöautoksi muuteltavaa ajokkia voisi sallia. Korirakenne kuitenkin toista, kuin heppoisissa mopoautoissa, joiden kaarreominaisuudetkin taitaa olla melko onnettomat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mites länsinaapurissa sit on näitä nop.rajotettuja autoja nuorilla? Saahan sieltä kyllä nuuskaaki kaupasta.......

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niinhän ne tais kyllä neuvotella liittymis-soppariin sen nuuskan myynti oikeudenki.....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

94
Talliosakkeiden kauppa käy kiivaana Oulussa, ostajat teettävät tiloihin parvia, vessoja ja toimistotilaa – "Kaikki menee jo ennakkomarkkinoinnissa"
79
Puolustusvoimat järjesti kunnon show'n Heinäpäässä – todentuntuinen tykkituli paukkui ja jytisi, katso kuvat
52
Aika on ajanut tillilihasta ohi, rössypotusta kiistellään ja puuro on kestosuosikki – maksutonta kouluruokaa on syytä juhlia, mutta Oulussa sitä päätyy satoja kiloja päivässä biojätteeksi
23
Sisäministeri Mykkänen ei lämpene sinisten idealle poliisiopiskelijoiden tukemisesta - käyttäisi rahat lähiöpoliiseihin
22
Linnanmaan Baanan ensimmäinen vaihe avattiin liikenteelle
20
Kommentti: Urheilijan epäonnistuminen on systeemin vika
18
Nettiopas avuksi sorsastajalle: jätä nämä yksitoista vesilintua rauhaan

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Tuulivaroitus maa-alueille: Maan pohjoisosassa lännen ja lounaan välinen tuuli on voimakasta iltapäivällä, tuulen nopeus puuskissa 15 m/s. Metsäpalovaroitus on voimassa Satakunnan, Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan maakunnissa sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Kemi, Keminmaa ja Tornio.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Mikä nautinto olla tekemättä palkkatyötä, toverit

Oletpa melkoinen sanaseppo,johan kirjoittamisellakin voisit tienata :) Minä niin samaistun sinuun,en päivääkään ole kaiv... Lue lisää...
ahvenkahven

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

18.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image