Moottori

Moot­to­ri­pyö­ril­le kat­sas­tus­pak­ko

Moottoripyörien tekniset viat eivät ole tuntemattomia Suomessakaan. Ylikonstaapeli Tapio Rajamäen mukaan valvonnassa tulee vastaan vuosittain noin sata tapausta, joissa kulkuneuvo määrätään kuntotarkastukseen. KUVA: Jukka-Pekka Moilanen
Moottori 3.8.2012 0:00
Matti Heikura

Määräaikaistarkastusten ulottaminen myös skoottereihin ja moottoripyöriin löytyy uusista EU:n ajoneuvojen katsastusvaatimuksista
Euroopan komission hyväksymä esitys on osa uusista ajoneuvotarkastusten vähimmäisvaatimuksista, joiden yhtenä tavoitteena on vähentää teknisistä vioista johtuvia onnettomuuksia Euroopassa.

Mikäli myös Euroopan parlamentti hyväksyy esityksen, tuo se moottoripyörien ja skoottereiden vuosikatsastukset myös Suomeen, vahvistaa liikenneneuvos Kari Saari liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Esityksen perusteluissa todetaan, että ajoneuvojen tekniset viat aiheuttavat nykyisin kuusi prosenttia kaikista onnettomuuksista. Käytännössä tämä merkitsee, että niiden vuoksi kuolee tieliikenteessä vuosittain 2 000 ihmistä ja loukkaantuu vieläkin useampi.

Moottoripyörätkään eivät ole teknisistä vioista vapaita. Selvitysten mukaan ne ovat syynä kahdeksaan prosenttiin kaikista moottoripyöräonnettomuuksista. Lisäpainoa esitykselle antaa se, näiden ajoneuvojen nuoret kuljettajat ovat tienkäyttäjien suurin riskiryhmä.
Liikenneasioista vastaava komisaari Siim Kallas korostaa, että teknisesti viallisella ajoneuvolla ajava vaarantaa itsensä lisäksi myös mahdollisten matkustajien ja muiden tielläliikkujien hengen.

”Ongelmaan on kuitenkin helppo ratkaisu. Tällaiset ajoneuvot on saatava pois maanteiltämme.”

EU:n nykyiset ajoneuvotarkastusten vähimmäisvaatimukset ovat peräisin vuodelta 1977. Sen jälkeen niihin on tehty vain vähäisiä muutoksia.

”Autot, ajokäyttäytyminen ja teknologia ovat kuitenkin kehittyneet huomattavasti tämän jälkeen”, komissio toteaa.

Suurin osa uusista vähimmäisvaatimuksista on Suomessa jo käytössä. Esityksessä muun muassa vaaditaan vanhoille ajoneuvoille nykyistä useammin tehtäviä määräaikaiskatsastuksia, mutta vuotta tiheämpää katsastusväliä tuskin vaaditaan.

Mielenkiintoinen ja tulkinnanvarainen on kuitenkin kohta, jonka mukaan poikkeuksellisen paljon ajettujen henkilö- ja pakettiautojen tarkastuksia olisi lisättävä.

Liikenneneuvos Saaren mukaan tämä sääntö koskisi todennäköisesti ajoneuvoja, joiden mittariin kertyy vuoden aikaan 150 000 kilometriä tai enemmän, eli autoja, joiden liikennesuorite vastaa noin viiden vuoden ajoja tavallisessa käytössä oleviin autoihin verrattuna.

Liikenneturvallisuus ja kuluttajansuoja taas yhdistyvät vaatimuksessa, jonka mukaan matkamittarien lukemat olisi kirjattava katsastusten yhteydessä talteen. Tämän toivotaan vähentävän paljon julkisuuttakin saaneiden matkamittarin ruuvausten mukanaan tuomien petosten mahdollisuutta.

Eduskuntakäsittelyä parhaillaan odottavassa ajoneuvojen katsastusta koskevan lain muutosehdotuksissa todetaan, että ”kevyiden ajoneuvojen katsastuslupaan sisältyisivät alle 3,5 tonnia painavien autojen lisäksi mopot, moottoripyörät, kolmi- ja nelipyörät sekä kevyet nelipyörät, kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin perävaunut ja maastoajoneuvot.”

Kari Saaren mukaan lainkohta koskee kuitenkin tässä muodossa vain ajoneuvojen käyttöönottotarkastuksia, ei määräaikaiskatsastuksia.
Saari huomauttaa, että moottoripyörien katsastuspakko on jo voimassa muutamissa EU-maissa. ”Lähinnä niissä, joissa moottoripyörillä ja skootterilla ajetaan ympäri vuoden.”

Suomessa on vaadittu katsastusten ulottamista moottoripyöriin, eteenkin meluongelmien vuoksi. Saaren mukaan moottoripyörän pakoputki on kuitenkin varsin helppo vaihtaa  katsastuksen ajaksi. Tämän estämiseksi on keskusteltu katsastettavien moottoripyörien valokuvaamisesta ja kuvien tallentamisesta tietokantaan. Sen jälkeen valvontaa suorittava poliisi voisi tien päällä verrata pyörän ulkonäköä katsastuksen aikaiseen.

Katsastusalaa läheltä seuraavaa kehitysjohtajaa Pasi Pellikkaa EU:n vaatimus ei yllätä. Hänen mukaansa alan piirissä on jo pitkään arveltu, että katsastusten ulottaminen moottoripyöriin on vain ajan kysymys.

Katsastustoimipaikoille esitys on luonnollisesti hyvä asia, toisihan se niille isää töitä ja liikevaihtoa.

Myös valtio hyötyisi, sillä uuden katsastuslakiesityksen mukaan valtion perimä maksu jokaisesta määräaikaiskatsastuksesta on nousemassa nykyisestä 2,10 eurosta 2,90 euroon. Tätä perustellaan lisääntyvien valvontakulujen ja katsastuspalvelurekisteristä aiheutuvien kulujen kattamisella.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (138)

Hienoa jos tolla saadan ne pakoputki viritteiset HD:t hiljaseksi häirittemästä toisten yöunia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

JEE!! Oon ajanu jo ihan tarpeeks ennen vuotta 2016!! Hyvä jos nytkään jaksa enää ajaa. Minä en tule siis koskaan suostumaan moottoripyörien katsastuksiin, koska muutenkin se lysti maksaa ihan liikaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Älkää nyt vaan hyvät suomen päättäjät suostuko tuohon. Yrittäkää edes laittaa hanttiin jossakin asiassa. Tietysti kateellinen naapuri tykkäisi että minulle lisätään maksuja. Desipelejä ym,ym poliisi tarkaillee jo nykyäänkin tien päällä. Millä oikeudella joku kortiton katsastus mies/nainen saa ottaa minun pyöräni ajettavakseen????

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

tuli naapuriin uusi hieno mp kahen viikon päästä en tuntenu enään pyörää oli revitty osiksi
no mooottori ja runko ! hirveät desipelit... kyllä katsastus aiheellinen isoihin pyöriin pakolliseksi ja tulishan
niistä veroja valtiolleki että niin ..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Milloin ne 1970 luvulla itse tehdyt peräkäryt pitäis katsastaa.

Ois edes yksi toimiva valo... eikä tarvis väistää tipuvaa lokaria tiellä. / vaihtoehto että poliisille oikeus määrätä katsastus ajoneuvolle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

joopajoo

mopokortti eu 70e-meillä 500e....ajokortti eu 500e-meillä 2500e....autonpesu saksa 5e-meillä 20e....kiitos eu ja suomalaiset tollot...lisää lakeja ja maksuja sekä viinaa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eipä tullu Mp katsastus pakkoa! Oikein että suomi ei lähteny mukaan turhanpäiväiseen rahastukseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Moottoripyörien katsastuspakko on vain ja ainoastaan rahastuskonsti, eikä monellakaan katsastusmiehellä ole edes MP-korttia ja vaikka olisi, niin ajokokemus ja pyörän paikallaan pyörittelyn osaaminen on puutteellista. Turvallisuuden parantamiseen ja maantiekuolemien vähentämiseen tällä moottoripyörän katsastustoiminnalla Suomessa on hyvin vähäinen vaikutus. Poliisi voi jo tällä hetkellä tehdä maantiellä moottoripyörän tarkastuksen ja todentaa esim. pakoputkien olevan liian kovaäänisiä. Silläkään ei ole mitään merkitystä turvallisuuden kannalta. Vastaavan metelin kaupungissa tai maantiellä aiheuttaa hälytysajoneuvo, kiinnittääksen muiden tienkäyttäjien huomion. Maantien päällä tapahtuvat laittomuudet ovat "ongelma" Suomessa niin kauan kuin liikkuva valvonta maanteiden varrelta puuttuu ja tähän rakoon on hyvä mennä niin rikkinäisellä MP:llä kuin autollakin.

Tuleeko seuraavaksi katsastuskohteeksi lastenvaunut ja rollaattorit? Televisioiden katsastuksilla vähennettäisiin varmaan asuntopaloja. Se toiminta pitäisi saada pakolliseksi. Pahus vieköön kun valtio lopettaa TV -lupatarkkailun ja kyselyn ovien takana, kun maksu tuleekin meille kaikille pakolliseksi. TV:n katsastuksilla olisi varmaan parannettu kotien turvallisuutta. Kyllä näitä......

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Samaa mieltä sillä erotuksella, että kovaäänisellä pakoputkella voi olla turvallisuutta edistävää vaikutusta.
Esimerkiksi jos olet mootoritiellä ohituskaistalla menossa henkilöauton vieressä, niin et tule välttämättä huomatuksi, jos pyörästä ei lähde tarpeeksi ääntä. Tiedän läheltä-piti-tapauksen, jossa henkilöauto vaihtaa kaistaa vaikka moottoripyörä on vieressä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

moottoripyöriä olis pitänyt alkaa katsastaa jo vuosia sitten laittomien muutostöiden vuoksi ( pakoputkisto,valot,vilkut,ja renkaat muutetaan jo uusista m-pyöristä ja mopoista ) .ei muuta kuin katsastus joka vuotiseksi toimen piteeksi mutta päättäjät herää vasta sitten kun on myöhäistä ei millään pahalla pojat ja tylleröt .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kylläpäs nyt tuli narinaa kun se oma pikku mopo pitää katsastaa..aijai..lopettakaa alkuunsa aikaihmiset turha MÄRINÄ

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En ole naivi. Ja luule,että tämä ehdotuksen takana on liikenneturvallisuuden parantaminen.

mm. Ruotsi, suomi, Euroopan moottoripyörien järjestöt eivät kannata katsastusta. Siihen heillä on asia perustelu

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen nähnyt laidasta laitaan mc-pyöriä maantiellä, ja voin todeta että Suomessa pidetään yleisesti hyvin huolta omasta pyörästään. Että olen kanssa vähän vastaan koko ideasta.

Mutta katsauksesta voisi olla hyötyäkin jos se toteutetaan oiken. Mc- katsastus voisi esim. toteuttaa siten että aina sinulle uuden/käytetyn pyörän hankimisessa olisi pakko oston yhteydessä katsastaa 7 päivän kuluttua. Tällä tavalla esim. saisi rekisteriotten käteen, saisi katsatusmieheltä info pyörästä, vikalista, jos jotain on kustomoitu ja niin edelleen. Katsatuksen jälkeen olisit sitten vastussa omasta pyörästä, ja kaikista muutoksista jotka teet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Homma on naurettavaa rahastusta! Paljon on Euroopan maita joissa ei ole puhettakaan että katsastaisivat moottoripyöriä, kuten Italia yms. Siellä ajetaan romuilla pyörillä ja ketään ei kiinnosta missä kunnossa ne ovat, koska yleinen hintatasokin ajokkien suhteen on reippaasti alhaisempi kuin Suomessa. Täällä yleensä motoristit pitävät hyvää huolta pyöristään. Suomi on kyllä hyvä esimerkki ottamaan nämä Eu:n esitykset tosissaan ja tekemässä niistä heti lakimuutoksia tänne. Mahtavaa Suomi, olet mallioppilas!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä homma. On monella tutulla täysin laiton pyörä.
tuleepahan sit omakin kuntoon, turvallisuus paranee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Täällä ihmiset jotka eivät uskalla itse ajaa mp:tä iloitsevat kun motoristien elämää hankaloitetaan, viis siitä jos siinä joutuu vähän itsekkin kärsimään. Tärkeitä on kuitenkin, että muillakaan ei ole hauskaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (138)

Uutisvirta

22:50
Ukrainan presidentiksi nouseva Volodymyr Zelenskyi on oligarkin tukema näyttelijä ja yrittäjä
22:43
Pikkuleijonien taival MM-mitalipeleihin mutkistui entisestään – tappioputki kolme ottelua
21:41
Kalevalan Aino on nähty uhrina ja kuuliaisena sisarena, kirjailija Tiina Piilola näkee hahmon toisin – "Tällaiset tulkinnat kuulostavat nykynaisen korviin älyttömiltä"
21:14
Volodymyr Zelenskyi on voittamassa Ukrainan presidentinvaalit murskaluvuin – presidentti Poroshenko on tunnustanut tappionsa
20:51
Ensi viikolla ilmassa on kesän tuntua: Aurinko paistaa, lämpötilat nousevat Oulussa noin 16 asteeseen – "Lämpötilat selvästi tavallista korkeampia"
20:02
Tuntematon mies pahoinpiteli alaikäistä tyttöä Pudasjärvellä, Rukalla pahoinpitelyn uhriksi joutui eteläsuomalainen mies
19:51
Mies kelkkaili Pudasjärvellä pelkkä pyyhe päällään ja putosi kelkan kyydistä – puhalsi 1,9 promillea

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Perintövero pois!

ainakin tuli selväksi minkä aatteen mies olet ei muuta kun muutat pohjois koreaaan siellä valtio omistaa kaiken oikea pa... Lue lisää...
jyväjemmar

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

20.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image