Moottori

Mika Häkkisen MM-auto ja harvinainen traktori-Porsche ovat esillä Stuttgartissa

Formula 1 -talli McLaren käytti Mercedes-Benzin moottoreita, kun Mika Häkkinen voitti maailmanmestaruuden vuosina 1998 ja 1999.
Moottori 31.5.2018 19:05
Tuovi Mäkipere

Stuttgartin tunnetuimpiin matkailukohteisiin kuuluu kaksi automuseota. Bongaa Mika Häkkisen MM-auto ja harvinainen traktori-Porsche.

Ryhmä teini-ikäisiä kapuaa Porscheen. Kukaan ei näytä 18-vuotiaalta, ja kuski pitää ratista kiinni vain toisella kädellä, sillä toinen käsi on varattu selfien ottamiseen.

Onneksi auto pysyy tukevasti paikallaan, sillä nyt ollaan Porsche-museossa eikä autobahnilla. Kokeiltavaksi tarkoitetut Porschet keräävät koululaisten lisäksi muitakin uteliaita tasaisena virtana.

Saksa on tunnettu autoistaan, ja autoteollisuus on yksi syistä, miksi Baden-Württembergin osavaltiolla menee taloudellisesti hyvin. Osavaltion pääkaupungissa Stuttgartissa pitää Porschen lisäksi päämajaansa esimerkiksi Daimler, joka tunnetaan erityisesti Mercedes-Benzeistä.

Noin neljäsosa Saksan autoteollisuuden työntekijöistä työskentelee Baden-Württembergissä. Osavaltiossa autoteollisuus työllistää yli 200 000 henkilöä.

Porschen traktorista tuli keräilykappale, vaikka se suunniteltiinkin vuonna 1956 nimenomaan maatalouskäyttöön.

Stuttgartin suosituimpiin matkailukohteisiin kuuluvat Porschen ja Mercedes-Benzin museot. Philipp Goliasch on tällä kertaa Porsche-museossa, sillä mersumuseossa hän kävi jo vuosia sitten.

Hän aikoo kierrellä katselemassa erityisesti Porsche 911 -urheiluautoja.

– Autourheilu kiinnostaa minua muutenkin. Onneksi työmatkaan sattui museoreissun verran vapaata.

Mercedes-Benz-museossa autojen kehityskulku esitellään käsi kädessä Saksan ja muun maailman historian kanssa. Kuva- ja videomateriaalit kertaavat niin sotia kuin globalisaatiotakin.

Autojen teknisten ominaisuuksien kehittymisen lisäksi voi seurata turvallisuuden kehittymistä. Ensimmäiseksi nykyaikaiseksi automobiiliksi ristitty kulkupeli muistuttaa mönkijän ja potkulaudan risteytystä. Autossa ei ole edes laitoja estämässä kuljettajaa putoamasta.

Törmäystestinuket kehitettiin vaatekauppojen mallinukeista. Vuonna 1973 Mercedes-Benzin törmäystesteissä käytettiin jo ihmiskehoa jäljitteleviä nukkeja.

Ensimmäisissä törmäystesteissä käytettiin tavallisia vaatekauppojen mallinukkeja, joista alettiin kehittää mahdollisimman tarkkaan ihmiskehoa jäljitteleviä törmäystestinukkeja. Testien seurauksena autoissa on nykyään kolmipisteturvavyöt ja turvatyynyt.

Tietoiskuista selviää muutakin kuin autojen teknisiä yksityiskohtia. Esimerkiksi hajukuusten takana on tarina maanviljelijästä, joka oli kyllästynyt sikalan hajuun autossaan, ja kemististä, joka keksi liottaa pahvinpaloja parfyymissa.

Harmaansävyinen formula-auto kiinnittää huomion. Siinähän on Mika Häkkisen kilpuri.

Formula 1 -talli McLaren käytti Mercedes-Benzin moottoreita, kun Häkkinen voitti maailmanmestaruuden vuosina 1998 ja 1999.

Formula-autot kiehtovat Julika Bauerin vahtimaa lapsiryhmää. Bauer lupautui vahtimaan sukulaistensa lapsia ja keksi viedä lapset automuseoon.

– Harvassa muussa museossa nämä veijarit viihtyisivät tuntikausia.

”Ensimmäinen nykyaikainen automobiili” vuodelta 1900 ei tarjonnut kuljettajalleen paljoa turvallisuutta.

Autoteollisuuden vastapainoksi Stuttgart tunnetaan myös ympäristötietoisuudesta. Kaupungin johdossa ovat olleet vihreät vuodesta 2011, ja myös kaupunginjohtaja edustaa vihreitä.

Autot ovat olleet Stuttgartissa viime aikoina otsikoissa erityisesti siksi, että yksi Saksan korkeimmista tuomioistuimista linjasi helmikuussa, että kaupungeilla on oikeus kieltää dieselajoneuvoilla ajaminen ilmanlaadun parantamiseksi.

Stuttgart ja Düsseldorf ovat Saksan saastuneimpia kaupunkeja.

Stuttgartin ilmansaasteita pahentaa kaupungin maantiede. Kaupunki sijaitsee laaksossa, eivätkä tuulet siirrä saastunutta ilmamassaa pois kaupungista.

Vuodesta 2016 Stuttgartissa on ollut käytössä pienhiukkasvaroitus niinä päivinä, kun Euroopan unionin asettamat pienhiukkasrajat ylittyvät.

Varoituspäivinä kaupunkilaisia on kehotettu välttämään autolla ajamista ja muiden kuin rakennusten ensisijaisena lämmönlähteenä käytettävien tulisijojen käyttöä. Dieselajoneuvojen mahdollisten ajokieltojen antamisen aikatauluista ei ole toistaiseksi päätetty.

Bauer pohtii Mercedes-Benz-museossa, että ilmansaasteita ei pidä vähätellä, mutta autoja tarvitaan edelleen.

– Fakta on, ettei ihmisten elinpiiri rajoitu enää vain muutamaan neliökilometriin. Olisi ikävää sanoa esimerkiksi isoäidille, että en käy luonasi, sillä et asu rautatieaseman vieressä, Bauer sanoo.

 

Baden-Württemberg

Yksi Saksan liittotasavallan 16 osavaltiosta. Baden-Württemberg sijaitsee Saksan lounaisosassa, ja sen pääkaupunki on Stuttgart.

Saksan rahayksikkö on euro, ja kello on tunnin Suomea jäljessä.

Osavaltio tunnetaan esimerkiksi Bodensee-järvestä, Schwarzwaldin metsäalueesta ja Baden-Badenin kylpyläkaupungista. Pieni Baiersbronnin pitäjä on tunnettu Michelin-tähtiravintoloistaan.

Europa-Park on Pariisin Disneylandin jälkeen Euroopan suosituin huvipuisto.

Länsiosassa Rein-joen vartta seurailee Badische Weinstrasse eli Badenin viinitie, joka kulkee 500 kilometriä viininviljelyalueella.

Milloin?

Kevät alkaa aikaisemmin ja kesä jatkuu pidempään kuin Suomessa. Elokuu on Saksan suosituin lomakuukausi.

Miten?

Stuttgartiin pääsee Finnairin suorilla lennoilla, ja lähellä naapuriosavaltiossa on suuri Frankfurt am Mainin lentokenttä.

Junayhteyksiä voi etsiä osoitteesta bahn.de. Edullisia bussiyhteyksiä tarjoaa esimerkiksi Flixbus (flixbus.de).

Paljonko?

Hintataso on Suomea edullisempi. Esimerkiksi Stuttgartin keskustasta saa yhdeksi yöksi kahden hengen hotellihuoneen noin 80 eurolla ja makuusalipaikan hostellista noin 20 eurolla.

Kommentoi

niin häkkisen ajoauto muttei hänen oma se ole se on mersu tallin omaisuutta , harjoitus auto kiersi wehon näyttelyitä aikoinaan raakileena ,,ilman moottoria,, ja häkkinen tuli paikalle jos viitsi hotellin sviitistä tulla ulos.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Traktorit olivat Porschen suunittelutoimiston suunittelemia, eivätkä todellakaan Porschen tekemiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Moottoripäällä kuluu kummassakin paikassa helposti koko päivä aamusta iltaan. Seuraavaksi päiväksi voi ajaa BMW museoon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jytkyjä käyntipaikkoja olisi maailmalla paljon. Työttömänä matkat ovat suuntautuneet lähinnä työ- ja elinkeinotoimiston suuntaan.
Sieltä taas ei duuneja löydy kitueläjälle.
Hyvä kun näinkin pärjää, telkkarista ja verkosta näkee elämää maailmalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Punaisia Porsche-traktoreita oli lapsuudessani 70-luvun alussa Kansankadun Hankkijan pihalla jopa useampia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olipa velipojalle kova kolaus, kun sanoin, että ajelin tuossa Porschella noin ohimennen vaan... Jonkin aikaa kesti, ennenkuin hän tajusi, että se oli osuuskaupan traktori. Helpotus oli aistittavissa...😀😀😀

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Porche oli aiemmin Allgaier merkiltään. Olen ajanutkin Porche traktorilla nuorena miehenä. Päädyttiin kuitenkin MF:ään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Allgaierin tehdas toimii myös edelleen Stuttgartissa, mielenkiintoinen vierailukohde sekin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tarkennus: sakut kuten monet muutkin kopsasivat kolmen pisteen turvavyöt Volvolta, edelläkävijältä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eipä juttu mitään muuta väittänytkään Volvon turvavyöinnovaatiosta, kolaritutkimuksen seurauksena sekin on syntynyt juuri kuten jutussa kerrottiinkin. Uuden S/V90 turvavöiden soljissa on hieno kaiverrus "Since 1959". Siihen eivät muut pysty.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tiedän paikan Rantsilan kunnan(entisen) alueella jossa näitä traktoreita on monta eräällä tilalla ,Porscheja ,,pitkä rivi

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Meidän kylällä oli montakin mallia noita Porche traktoreita. 1,2,3ja 4 sylinterisiä ilmajäähdytettyjä traktoreita. Kuvassa on 2 sylinterinen Standard. Algaier oli 1 syl. Super 3 syl. ja Master 4 sylinterinen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

104
Sirkkaleipää leivotaan nyt myös Oulussa – Fazerin sirkkajauho tulee Hollannista, koska kotimainen hyönteistuotanto ei riitä
60
Joka kymmenes työtön aktivoitui, kun aktiivimalli leikkasi etuutta, kertoo Kela
49
Ruotsissa sytytetty tuleen kymmeniä autoja - pääministeriltä kovasanainen tuomio
41
Nuorten maailmantuska voi synnyttää uuden luonnonsuojelubuumin: "Ilmastonmuutos on vaarallisempi kuin ydinsota"
32
Myllytullin entinen Oulun seudun ammattiopiston kortteli uusiutuu täysin - suurin osa rakennuksista puretaan ja tilalle nousee asuin-, liike- ja toimistorakennuksia
32
Uusi pienpanimotuotteisiin erikoistunut pub avataan Rotuaarille perjantaina – Mallaskellari haluaa laajentaa Oulun oluttarjontaa
28
Uusi taksilaki voi tuoda ongelmia koulutakseihin – harvaan asutuilla alueilla kela-kyytien ajo saattaa houkutella yrittäjää enemmän

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

kallis maahaanmuutto?

On hyvä muistaa se, että Suomi käyttää yli 11 miljardia euroa vuodessa ulkomaalaisiin, jotka elävät sosiaalietuuksilla. ... Lue lisää...
jokavuotiset menot

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

14.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image