Moottori

Miehet ovat liikenteen suurin riskiryhmä

Moottori 19.3.2010 9:41 | Päivitetty 19.3.2010 9:49
Matti Heikura
En todellakaan muista yhtään isoa kampanjaa, joka olisi suunnattu naisille, huomauttaa Liikenneturvan Pohjois-Suomen aluepäällikkö Rainer Kinisjärvi, kun puhutaan uusimman liikenneturvallisuussuunnitelman tueksi vasta laaditusta selvityksestä. Selvityksessä perattiin kuolemien ja loukkaantumisten kehitystä eri tienkäyttäjä ja ikäryhmissä vuosina 2005--2008.

Tilastokeskuksen tietoihin perustuva selvitys osoittaa nimittäin selvästi, että mies on liikenteen suurin yksittäinen riskiryhmä. Myönteisten tulosten saamiseksi myös erilaiset kampanjatkin on siksi syytä keskittää miesten suuntaan.

Selvityksessä riskiryhmät selvitettiin luokittelemalla tieliikenneonnettomuuksissa menehtyneet ja loukkaantuneet iän, liikkumismuodon ja sukupuolen mukaan. Näin erilaisia riskiryhmiä syntyi 192, eli 96 kummallekin sukupuolelle.

Kun sitten katsottiin kymmentä suurimman kuolemanriskin omaavaa joukkoa, huomattiin, että niillä on yksi yhteinen tekijä: kaikki koostuivat miehistä ja yhdeksän kymmenestä oli joko henkilöauton kuljettajia tai matkustajia.

Kokematon ja kokenut ryhmä kärjessä

Kaksi suurinta riskiryhmää edustivat lisäksi ajokokemuksen kannalta asiaa katsoen kahta ääripäätä. Selvästi suurin riski oli 18--20-vuotiailla mieskuljettajilla, siis juuri kortin saaneilla kuljettajilla. Toiseksi suurimman ryhmän muodostivat yli 74 vuotiaat henkilöauton kuljettajat.

Vasta autoilun aloittaneilla nuorilla riski kuolla liikenteessä on lähes kolminkertainen koko miesväestöön verrattuna ja riski on selvästi koholla vielä 21--24-vuotiaillakin.

Yli 74-vuotiaiden miesten kuolemanriski taas on kaksinkertainen väestön miehiin verrattuna. Iäkkäiden riskejä lisäävät erityisesti sairaudet ja toisaalta kehon hauraus. Eli vaikka ajotapa on iän myötä rauhoittunut, lievienkin kolarien seuraukset voivat olla kohtalokkaita.

Kuoleman riskiryhmäluokituksessa naisista korkeimmalle sijoittuvat 18--20 vuotiaat, mutta eivät kuljettajina, vaan matkustajina henkilöautossa.

Kokematon kuski on vaarassa

Vasta kortin saanut kuljettaja, oli kyseessä sitten mopo tai auto, on vaarallinen liikenteessä. Kokemus ajoneuvon hallinnasta ja toisaalta kyky arvioida liikennetilanteita on vielä puutteellinen. Tämä myös näkyy rajuina piikkeinä juuri 15- ja 18-vuotiaiden henkilövahinko-onnettomuuksien määrässä.

Tämän piikin vaikutukset näkyvät myös loukkaantumisriskiryhmien kymmenen kärjessä listalla. Mutta vaikka tältä listalta löytyy myös naisia, miesten väestöön suhteutettu loukkaantumisriski on edelleen puolitoistakertainen naisiin verrattuna.

15--17-vuotiaan mopopojan loukkaantumisriski on suurin ja heti sen jälkeen tulevat 18--20-vuotiaat autoilijat.

Naisista loukkaantumisriski on suurin 18--20-vuotialla henkilöauton kuljettajilla ja heti perään tulevat 15--17-vuotiaat, mopoilevat tytöt.

Sukupuolen sijasta kokonaisuutta tarkasteltaessa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, miten vahvasti nämä riskit kuitenkin koskettavat nimenomaan nuoria, 15--24-vuotiaita nuoria.

Mitä luuraa tilastojen takana?

Tilastot ovat hyvä keino hakea tietoa, mutta tietyllä varauksella niitä on aina tutkittava. "Tilastot monesti yleistävät eivätkä tuo ilmi, mitä lukujen takana piilee" huomauttaa Liikenneturvan tiedottaja Pasi Anteroinen.

"Tilastoista ei esimerkiksi käy ilmi, miten nopeus, alkoholi tai turvavälineiden käyttö tai käyttämättömyys vaikuttaa niihin. Kuitenkin se tiedetään, että juuri rattijuopumus on mukana neljänneksessä onnettomuuksissa -- tosin pääsääntöisesti juuri miesten onnettomuuksissa."

Nuorten kolareiden syyt löytyvät kokemattomuudesta, kilpailun- ja kokeilunhalulla ja toisaalta siitä, että eteenkin käytössä oleva autokalusto on yleensä vanhempaa ja turvattomampaa kuin keski-ikäisillä.

Asennevaikuttamista tarjotaan usein liikenneturvallisuusongelmien ratkaisuksi, mutta miten saavuttaa juuri ne ryhmät, jotka tästä valistuksesta hyötyisivät. Anteroisen mukaan alalle on kaivattu muun muassa kovia keinoja ja shokkivalistusta, mutta tutkimustietojen mukaan nuoret miehet eivät sellaiseen reagoi, naiset kylläkin.

Tuhannen euron kysymys siis kuuluukin, miten tilastojen osoittama miesten riskikeskittymä saataisiin purettua.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (22)

Pitää myös muistaa että 18-20 vuotiailla on huonoimmat autot ja renkaat. Nuoret ovat kyllä ihan yhtähyviä kuskeja kuin vanhemmatkin se on vain harjoittelusta kiinni. Kilometrit tuovat taitoa ja kokemus on valttia. Siis kokemus ja kilometrithän eivät suoraan ole ikään sidottuja. ja kaikkien ikään katsomatta tulisi muistaa turvaväli. Myös vanhempien olisi syytä kerrata fysiikanlakeja ja liikenne lainsäädännön uudistuksia.(ei oppi ojaan kaada)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Asenne liikenteessä tuohon asiaan vaikuttaa eikä kyvykkyys kuljettaa autoa. Kyllä kai F1 sekä rallin MM-sarja olisi naiskuskien vallitsema muuten.. Samat sukupuolten väliset keskimääräiset erot asennoitumisessa maailman menoon vaikuttaa palkkaeroihin, rikollisuuteen, rattijuopumuksiin jne jne.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jokainen ymmärtää, että paljon ajava mies on huomattavasti vaarallisempi liikenteessä itselleen tai muille, kuin se, joka pysyy kotona.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miehille ajokortti vasta 28 vuotiaana, sekä ensimmäiset 2v. vain naisen ollessa "ajon opettajana". Tällaisella järjestelyllä taitaisi tilasto kaunistua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä tutkimus ei ole totuudenmukainen koska tässä on käytetty pohjana ainoastaan niitä jotka ovat jo ajaneet onnettomuuden. Aivan samalla logiikalla poliisi voisi sanoa että kaikki rattijuopot ovat keski-ikäisiä miehiä tai kaikki höpöheinän kasvattajat parikymppisiä ongelmanuoria, kun juuri muunlaisia ei ole asiakkaina. Se että ei jää kiinni ei tarkoita etteikö olisi olemassa. Mustavalkoinen maailma olisi niin ihana paikka elää, mutta itse näen asiat myös väreissä. Olen 20-vuotias, en ole koskaan ajanut esimerkiksi päihteiden vaikutuksen alaisena tai ylinopeutta ohitustilanteita lukuunottamatta. En myöskään "kaahaile", mitä tahansa tuo termi nyt tällä viikolla sattuukaan tarkoittamaan. Kun keski-ikäinen ajaa kuolemaan johtavan onnettomuuden, hän menettää ajoneuvonsa hallinnan tuntemattomasta syystä. Kun kyseessä on nuori, hän kaahaa kuolemaan. Jos siis lööppeihin on uskomista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

” En todellakaan muista yhtään isoa kampanjaa, joka olisi suunnattu naisille, huomauttaa Liikenneturvan Pohjois-Suomen aluepäällikkö Rainer Kinisjärvi,” Enkä minä. En myöskään muista milloin olis kampanjoitu sujuvan liikenteen puolesta, kerrottu että poistamme haittoja ja esteitä sujuvalta liikenteeltä. Sen sijaan muistan selvästi että sakkoja tullaan jakamaan ja autoveroa nostamaan. Ehkä naisille voisi suunnata kampanjan….

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Mies, ha kuljettaja 18-20" on kahteen kertaan taulukossa. Mitä muita asiavirheitä laitettu lähdetiedoksi?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksei tutkimuksessa otettu huomioon ajosuoritteeseen painottuvaa mittausmenetelmää? Montako kolaria per kilometri miehet ja naiset ajavat? Millaisella säteellä kotoaan nämä kolarit tapahtuvat, millaisessa ympäristössä, kellon aika, vuoden aika, keli..näillä kaikella on vaikutuksensa. Mutta, sitä ei uutinen kerro, montako kolaria per kilometri kumpikin sukupuoli ajavat!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olisko näin että miehet ovat se suurin riskiryhmä? Kun kevät ja minihameet tulevat, samalla tulevat myös minihameiden mittailusta johtuvat peräänajot. En ole ikinä kuullut liikenneonnettomuudesta, jonka olisi aiheuttanut kadulla minihameessa kulkeva mies. Touché!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tilastotiede on siitä mielenkiintoista, että jos tuloksia ei suhteuteta ympäristöön niin lopputulema voi olla aivan mitä tahansa. Jos perheen mieshenkilö ajaa vuodessa 70000km autolla ja nainen 5000km, niin lapsikin ymmärtää ettei suora tilastollinen laskenta riskeistä onnistu ilman lukujen suhteuttamista vertailuympäristöön.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

10:55 Tasan ei käy onnenlahjat Pian vakuutusyhtöt alkavat perimään miespuolisilta autonkuljettajilta enenmän vakuutusmaksuja kun tällaisia tilastoja julkaistaan ! Tämä on jo nykypäivää. Pakollisessa liikennevakuutuksessani on kaksi korotusta: Yksi koska olen nuori mieshenkilö. Toinen koska Autoni moottorin iskutilavuus on yli 1.6 litraa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Liikenneturha etsii vain syitä alentaa nopeusrajoituksia. Teiden surkeaööa kunnolla tai EU:n huonoimmalla autokannalla ei tietenkään ole mitään vaikutusta asiaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No juu ite miehenä voin kyllä sanoa että turvallisempaa on istua vaimon kyydissä kun itte on ratin takana.Huomannu tässä ku ikää jo alkaa kertymään pian 40v niin hermot menee kokoajan liikenteessä ja sitte liian reippaasti tulee ajettua.Tunnustan :) vaimo köröttelee hyvää varmaa vauhtia ja ei hermoile.Naisille nostan hattua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Miehet ovat liikenteen suurin riskiryhmä" Kyllähän tämä on ollut tiedossa...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Varmaan osittain tuo ajettujen ajokilometrien määrä vaikuttaa tilastoon, mutta toisaalta es. juttutuvassa nämä kaahailevat hermoheikit kyllä jaksaa huudella muka menetetyistä sekunneista, vaikka tuhlaavat enemmän aikaa internetissä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pian vakuutusyhtöt alkavat perimään miespuolisilta autonkuljettajilta enenmän vakuutusmaksuja kun tällaisia tilastoja julkaistaan !

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos esität kysymyksen miesautolijalle oletko tavallista parempi kuski, niin yleensä vastaushan on .......? Sama kysymys naisautolijalle, niin vastaus yleensä on en ole !

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (22)

Uutisvirta

18:03
Rockmuusikko ja lauluntekijä Bob Seger ilmoitti viimeisestä kiertueestaan
18:00
Käytätkö rahaa enemmän kuin tienaat? Etla: Suomalaisten säästämisasteessa on käynnissä jotain, mitä ei ole nähty sitten 1970-luvun
17:43
Oliko piip-testeistä luopuminen liioittelua vai hyvä varotoimi kunnilta? Opetushallituksen ohjeistus tulee lähipäivinä
17:33
Finanssijätin muutto paisuttaa reilusti Suomen pankkisektoria –  "Nordea pysyy vähintään yhtä tiukan valvonnan piirissä"
17:32
Suomelta pyydetään tuntuvaa määrää rajavartioita EU:n yhteiseen rajavartiostoon
17:21
Orpo: Oikeuskanslerin lausunto Soinin toiminnasta otettava vakavasti
17:16
Ivalossa löytyneiden sodanaikaisten rasioiden sisältö selvisi – rasioiden lisäksi yksityisasunnosta löytyi sodanaikaisia räjähteitä ja aseiden osia
124
Oulun punaiset pyöräilybaanat löydettiin ja todettiin heti liian kapeiksi – väylien erottuvuus kerännyt kiitosta
87
Iltalehti: Jani Toivola nostaa korotettua kulukorvausta tyhjillään olevasta Riihimäen-asunnostaan, vaikka asuu Helsingissä
47
Polttoainesuuttimiin on muodostunut suolaa – Nesteen bensiinin Mercedes-Benzeihin aiheuttamaa vikaa tutkitaan yhä
43
Lippo Pesiksen sarjapaikka siirtyy Lippo Junioreille – uusi yhtiö vastaa sarjapaikasta
39
Koodareista on Suomessa huutava pula – helpotusta haetaan sieltä, missä pippuri kasvaa
34
Oulun kaupunki ei aio keskeyttää Move-testin tekemistä – sivistysjohtaja Mika Penttilä toivoo kuolemantapauksen avointa käsittelyä
32
Maatilojen kriisituen valtaosa suunnattiin kuivuudesta eniten kärsineeseen Etelä-Suomeen – mihin kriisituki riittää?

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Suomessa on 60 000 työssäkäyvää köyhää

Työssäkäyvät köyhät? Ei yhdellä paskaduunilla ole tarkoituskaan tulla toimeen! Kun työhaluja vaan löytyy (vaan eipä näil... Lue lisää...
hyvinvoiva

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla. 24.6. - 26.9.

Naapurit

18.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image