Tur­val­li­sem­man tieverkoston suunnitelmat valmiit

Liikenne 13.7.2007 0:00 | Päivitetty 7.1.2008 10:36
Matti Heikura
Tiehallinnon päätieverkkoa koskevat kohennussuunnitelmat ovat pitkällä. Niistä on jo olemassa kartta, joka paljastaa yksityiskohtaisesti, millainen päätieverkostomme pitäisi Tiehallinnon mielestä olla vuonna 2025, eli18 vuoden kuluttua. Nelikaistaisia teitä on tarkoitus rakentaa nykyisestään noin 600 kilometriä lisää, mutta suurin osa parannushankkeista käsittäisi nykyisin vilkkaimmin liikennöityjen teiden varustamista keskikaiteilla ja ohituskaistoilla. Yhteensä tällaisia teitä on tarkoitus rakentaa maahan noin 3 300 kilometriä. Muutos on todella merkittävä, sillä tällä hetkellä keskikaiteellisia ohituskaistateitä löytyy Suomesta vain noin 30 kilometriä.

Kartta kertoo muun muassa sen, että Oulu-Kemi -väli halutaan kohentaa jatkuvaksi keskikaiteelliseksi ohituskaistatieksi koko pituudeltaan ja että 4-tiestä jäisi vain lyhyt pätkä suurin piirtein Pulkkilasta Pyhäjärvelle nykyiseen muotoonsa.

Myös rannikon 8-tie on tarkoitus kunnostaa koko pituudeltaan aina Vaasaan asti.

Tienpidon johtaja Aulis Nironen Tiehallinnosta arvioi, että koko hankkeen kustannukset ovat 6-7 miljardia euroa, mutta vuositasolla suunnitelman toteuttaminen edellyttäisi vain tieinvestointeihin vuosittain suunnatun määrärahan kaksinkertaistamista nykyisestään noin 300 miljoonaan euroon.

"Tämäkin taso olisi vain sama kuin, missä investointirahat olivat vielä 1990-luvun alussa, joten en pidä sitä epärealistisena", Nironen toteaa.

Nironen muistuttaa, että viimeksi valmistuneet liikennepoliittiset selonteot myös edellyttävät liikenneinvestoinneille nykyistä pitkäjännitteisempää päätöksentekoa ja rahoitusta.

Ensiapuna täristävät keskimerkinnät

Keskikaiteet on lisäksi todettu varsin tehokkaaksi keinoksi vähentää ennen kaikkea tuhoisia nokkakolareita. Mutta lisääntyvästä turvallisuudesta joudutaan myös maksamaan, sillä Nirosen mukaan kilometri keskikaiteellista ohitustietä maksaa keskimäärin noin miljoona euroa.

Tiehallinto ei ole kuitenkaan jäänyt pelkästään odottamaan rahoja keskikaiteiden rakentamiseen vaan se on ottanut kohtaamisonnettomuuksien estämiseksi käyttöön huomattavasti halvemman keinon: täristävien keskimerkintöjen tekemisen liikenteellisesti vilkkaimmille valtateille.

Täristävän keskimerkin tehtävänä on havahduttaa vahingossa toiselle ajokaistalle ajautumassa olevan ajoneuvon kuljettaja. Niiden uskotaankin vähentävän esimerkiksi nukahtamisesta tai tahattomasta virheestä, esimerkiksi pimeässä johtuvia kaistanvaihtoja.

Tietä autoon välittyvä tärinä ja ääni on sen verran epämiellyttävä, että sen uskotaan myös vähentävän toisen auton perässä roikkumista keskiviivan tuntumassa ja pakottavan kuljettajan keskittymään ennen kaikkea ajotehtävään, jolloin yleinen turvallisuus parantuu. Merkinnät tienpintaan tehdään jyrsimällä ja yhtenäisesti koko tieosuudelle.

Esimerkiksi Oulun tiepiirin alueelle täristäviä tiemerkintöjä tehdään tämän kesän aikana yhteensä noin 417 kilometrille.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Kommentoi

Uutisvirta

10:49
Kuusamolainen karhumies Sulo Karjalaisesta vuoden matkailuhenkilö – "Olen karhujen kanssa niin kauan kuin voi sulaa suussani"
10:25
Syyttäjä: Albaniasta johdettu huumerinki toi maahan ja yritti kaupata Suomessa 70 kiloa amfetamiinia viime kesänä – oikeudenkäynti alkoi
10:09
Komeat keinovalopilarit loistivat Oulun Takalaanilassa – jääsumunäytelmiä luvassa pohjoisessa
10:08
Kokoomus vahvisti neljä uutta ehdokasta Oulun vaalipiirissä – katso lopullinen ehdokaslista
9:57
Elinkautista istunut kolmoismurhaaja ja rikollisjengin ex-johtaja pääsemässä ehdonalaiseen vapauteen – Hovioikeus hyväksyi hakemuksen
9:56
"Pieniä, muutaman minuutin myöhästymisiä" – junaliikenne sujunut ilman suurempia ongelmia etelän lumikaaoksesta huolimatta
9:55
Naista syytetään aikeista tappaa Oulun poliisilaitoksen poliisi – "Oletko valmis kuolemaan, ei haittaa vaikka olet kyttä", nainen kirjoitti uhkausviesteissään
54
Suolattujen teiden määrä kasvaa pohjoisessa – "Vuodenvaihteessa teille tuli aika paljon hoitoluokkakorotuksia"
43
Vilkut ja rekisterikilpi eivät vapauta rakennusluvan tarpeesta – Pyhäntäläisyrityksen liikkuva ja talviasuttava mökkivaunu esillä Helsingissä
25
Fazerin Oulun leipomon työntekijöillä öinen ulosmarssi vastalauseena leipomon sulkemisaikeille – "Fazerilla ei rahasta ole pulaa"
23
Arina vaihtaa Otto-automaatteja Nosto-automaatteihin, Pohjois-Suomeen tulee viisi uutta rahannostopaikkaa
13
Seksuaalirikoksia tehneitä ei voi palauttaa edes perustuslakia muuttamalla – palautukset tuskin edes toimisivat rikosten ehkäisyssä, asiantuntija sanoo
13
"Kansalla ei ole lähtenyt mopo keulimaan" – Tuoreet seksuaalirikosepäilyt eivät ole juurikaan koventaneet asenteita ulkomaalaisia kohtaan, kertoo IL:n kysely
12
Kittilän kultakaivos täytti 10 vuotta, mutta tunnelma ei ole katossa – "Nykyinen keskustelu huonontaa Suomen kilpailua investointirahasta"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Tuntematon sotilas 3.0

106 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Keskustelu työttömyydestä on ala-arvoista

Aikuisella ihmisellä on ihmisvelvollisuus elättää itsensä ja hieman tukea yhteiskunnan toimintaa. Muutoin on lapsen tas... Lue lisää...
Kylmä totuus

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

17.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image