Moottori

Koejao: Kian GT-Line-ulkonäkö lupaa ur­hei­lul­li­suut­ta

Konehuoneesta löytyvä 1,7-litrainen turbodiesel latistaa hieman ulkonäön ja sisustuksen luomaa sporttimielikuvaa. Mutta onhan olemassa myös urheilullisia dieseleitä. KUVA: Auto Bild
Moottori 22.6.2017 15:35
Oskari Pentti

Tämä juttu on Auto Bildin tuottamaa sisältöä.

GT-Line-ulkonäkö lupaa urheilullisuutta, vaikka 1,7-litraista dieseliä ei voi luonnehtia voimakoneeksi. Farkku-Optima on varsin tyylikäs ja tilava, joten sillä taittaa mielellään lyhyttä ja pitkää matkaa.

Kookkaan Optima Sports­wagonin ulkonäköön ja sisustukseen tehdään vii­meinen silaus GT-Line-varusteilla. GT-logolla varustettu paksukehäinen ohjauspyörä ja metal­lisomisteiset polkimet ovat omiaan nostamaan sporttisuuden tuntua. Takapuskurin tuulenohjaimen alta pilkottavat tuplaputket tuovat perä­päähän näyttävyyttä, eivätkä 18-tuu­maiset renkaat näytä liioitteluilta.

Kuljettajan ympäristössä oike­astaan mikään ei jätä toivomisen varaa. Hallintalaitteet ovat hyvin kuljettajan ulottuvissa, materiaalit tuntuvat laadukkailta, ja istuimet tarjoavat hyvän tuen. Sähkösäätöi­sessä kuljettajan istuimessa on kak­si muistipaikkaa.

Etutilat ovat hyvät, ja sekä pitkä että lyhyt kuljettaja saa ajoasen­non helposti passeliksi. GT-Linessa on 8-tuumainen monitoimikos­ketusnäyttö, kun edullisemmis­sa versioissa pitää tyytyä tuumaa pienempään näyttöön. Riittävän koon lisäksi näyttö ansaitsee kii­tokset käytettävyydestä: se tot­telee komentoja kakomatta myös silloin, kun sitä käytetään sormik­kaat kädessä.

Hyvin tilaa ja varusteita

Takaistuimella on 180-senttisen kuljettajan takana vielä reilusti pol­vi- ja jalkatilaa. Takana ei tunnu ah­distavaa tiiviyttä sivusuunnassa, vaikka penkki miehitetään kolmel­la hengellä. Panoraamakattoikkuna tuo mukavasti luonnonvaloa, mutta kääntöpuolena on se, että etureu­nasta avattava ikkuna kutistaa ta­kapääntilaa.

Takamatkustajat on huomioitu nykyisellä älylaiteaikakaudella hy­vin, sillä keskikonsolin takapäässä on ilmasuulakkeiden alla 12 voltin tupakansytytinpistokkeen lisäksi usb-liittimellä varustettu latauspis­toke. Etuistuimilla on lämmityksen lisäksi mahdollisuus valita viilen­nys. Takamatkustajia on muistettu reunapaikkojen lämmittimillä.

Kuljettajaa hemmotellaan erilai­silla apujärjestelmillä, kuten au­tomaattisella taskupysäköintijär­jestelmällä, 360 asteen kameralla, mukautuvalla vakionopeudensää­timellä, kaistavahdilla ja kuolleen­kulman valvontajärjestelmällä. Varustelu ei jätä kylmäksi, ja pakkaskeleillä kuljettaja oppii varsin pian arvostamaan lämmitet­tävää ohjauspyörää.

Kojelauta on tyylikäs ja selväpiirteinen. KUVA: Auto Bild

Musiikin ystävät arvostavat GT-Linen parempaa äänentoistolait­teistoa. Musiikki kajahtaa puhtaas­ti ja riittävällä bassolla höystettynä seitsemällä kaiuttimella ja kahdek­san tuuman subwooferilla varuste­tusta Harman Kardonin audiojärjes­telmästä. Mikä parasta, subwooferia ei ole asennettu kontin sivuun vie­mään tilaa tavaroilta.

Tavaratila ansaitsee kiitoksen sel­keästä muodosta, 12 voltin pistok­keesta sekä tukevista kiinnityskis­koista ja -raudasta, jossa on myös liinat mahdollistamassa monimuo­toisten tavaroiden kiinnittämisen. Optima-farmarin tavaratilan pohja on laajennettunakin likimain tasai­nen, ja Sportswagonin varustukseen kuuluu myös tavaraverkko.

Tien päällä

Konehuoneesta löytyvä 1,7-litrainen turbodiesel latistaa hieman ulkonä­ön ja sisustuksen luomaa sportti­mielikuvaa. Mutta onhan olemassa myös urheilullisia dieseleitä.

Optiman moottori ei ole nume­roarvojen mukaan mikään tehope­sä, mutta 7-portaisen kaksoiskytkin­vaihteiston välitykset ja ohjelma on sovitettu varsin onnistuneesti moot­torin ominaisuuksiin, sillä kulku­puoli on yllättävänkin ripeää. Riittä­vän vaihdemäärän ansiosta moottori saadaan kaikilla nopeuksilla helpos­ti sopiville kierroksille. Reilummin kaasua polkaistaessa vaihteisto vaih­taa terhakasti mutta hieman nykäis­ten pienemmälle. 340 Nm:n vääntö mahdollistaa kiihdyttämisen pienillä kaasupolkimen liikkeillä.

Jousitus ja iskunvaimennus on sovitettu onnistuneesti sekä muka­vuutta että jämäkkyyttä silmälläpi­täen. Optimalla kaartelee mielellään niin mutkateillä kuin taajamassakin.

Osaltaan iskunvaimennuksen hy­vä sopivuus useisiin ajotilanteisiin johtuu siitä, että dieselmalleissa on kahden korkeimman varustetason yhteydessä elektronisesti säätyvä is­kunvaimennus.

Varustelun ja voimalinjan välisiä yhteyksiä löytyy lisääkin, mutta ne liittyvät vaihteistoon. Automaatti­vaihteistolla varustetuissa malleis­sa Qi-standardin mukainen induk­tiolataus onnistuu keskikonsolissa langattomasti. Automaatin yhtey­dessä keskikonsolista löytyy ajoti­lanvalitsin, jonka kolme asetusta ovat normal, eco ja sport. Asetusten testaaminen johti siihen, että ajot hoidettiin normaaliasetuksella.

Kun vaihteita on riittävästi, voi suurimmat vaihteet välittää poltto­ainetalouden parantamiseksi varsin pitkiksi. 1,7-litraisen dieselin kier­rokset pysyttelevätkin matka-ajos­sa alhaisissa lukemissa ja polttoai­neenkulutus on maltillinen.

Parhaalla varustelulla oleva Op­tima Sportswagon herättää helpos­ti omistamisen halun, sillä se on tyylikäs, tilava ja varsin laadukkaan oloinen. Lisäkiinnostuksen herättää Kian takuu, joka on seitsemän vuot­ta tai 150 000 kilometriä. Ilman kilo­metrirajaa takuu on vaihtoehtoisesti kolme vuotta.

Miellyttää: Optima Sports­wagon GT-Line on tilava, hyvin varusteltu ja sisustuksestaan varsin tyylikäs.

Ärsyttää: Moot­tori käynnistyy liikkeellelähtöti­lanteissa varsin verkkaisesti.

Yllättää: Moottori ei ole varsinainen ”voimakone”, mutta kaksoiskytkinvaihteiston välitykset takaavat varsin ripeän kulkupuolen.

Yhteenveto: Optima Sportswagon on konstai­lematon kokonaisuus. Diesel­moottori ja automaattivaihteis­to tekevät ajamisesta helppoa ja mukavaan niin taajamassa kuin maantielläkin. GT-Line-varustelun ansiosta Sportswa­gon on tyylikkään urheilullisen näköinen.

Tilaa Auto Bild täältä!

Kalevan digitilaajana voit tutustua Auto Bildin lehtiin uudessa eKalevassa!

Kia Optima Sportswagon
1,7 CRDi ISG Business
Luxury GT-Line DCT A/T

Moottori R4, turbo, 1685 cm3, 104 kW (141 hv)/4000 r/min, 340 Nm/1750−2500 r/min

Suorituskyky 0−100 km/h 11,1 s, huippunopeus 200 km/h

Kulutus 4,6 l/100 km, diesel

CO2-päästöt 120 g/km

Voimansiirto A7 (DCT), etuveto

Mitat p. 4855 mm, l. 1860 mm, k. 1470 mm, akseliväli 2805 mm, omamassa 1560 kg, kantavuus 590 kg, vetomassa 1500/750 kg, tavaratila 552−1686 l, tankki 70 l

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Ja kertoo juuri sen, että ei paini kuin sarjassa Lada, Warre ja Dacia.
Tuolla kikottimella kun ei ole mitään tekemistä auton kanssa, juuri pääsee kastiin kulkuneuvo.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

14:06
Hallitus: Suomessa ei ole tällä hetkellä koronavirusepidemiaa ja tartuntariski on pieni
13:44
Kemin uuden Kulttuuritalon teatterisali rakennetaan Imatran mallilla – Teatterinjohtaja: "Kyseessä on kustannustehokkaasti ja nopeasti rakennettu, toimiva tila" Tilaajille
13:38
Vehviläinen: Pahin skenaario on koronapandemia, kausi-influenssa ja hoitoalan lakko
13:25
Oulun säästölistalta karsittiin muutamia kohtia: Erikoisluokat, kaupunkipyörät ja Tuiran talviuintipaikka säilyvät
13:00
Oulun yliopistolla toteutettiin Kestävästi liikkuva Linnanmaa -opintojakso – opiskelijat hakivat uusia ideoita Linnanmaan kampusalueen ja kestävän liikkumisen olosuhteiden kehittämiseksi
12:10
Oululainen Mari-Leena Talvitie tyrkyllä jatkokaudelle kokoomuksen varapuheenjohtajaksi – "Talvitie on osoittanut olevansa aito joukkuepelaaja"
12:01
Brittitähti James Blunt konsertoi Oulussa kesäkuussa osana Euroopan-kiertuettaan
40
Moni poliisi harkitsee alan vaihtamista, sillä kiire, väkivalta ja henkilöstövajaus kuormittavat – Oulun poliisilaitoksen työsuojeluvaltuutettu Tero Väyrynen toivoo pikaisia toimenpiteitä
25
Kuusamo satsaa miljoona euroa maastopyöräilyyn – Rukalle rakennetaan useita uusia reittejä
20
Koronaviruksen Italiasta saanut sairastui Suomessa ja hakeutui hoitoon – "Meni kuin Strömsössä", sanoo HUS:n ylilääkäri
20
Epäilyt kasvavat: Koronavirus voi ehkä sairastuttaa jo kerran oireettomaksi todetun uudelleen
17
Turvapaikanhakijat ja pudasjärviset tarvitsevat vastaanottokeskuksen Lukijalta
17
Osallistu kyselyyn: Pitäisikö Oulun yliopiston muuttaa Linnanmaalta kaupungin keskustaan?
15
Näin koronatilanne etenee: Suomessa kymmeniä epäilyjä, Virossa todettu ensimmäinen tapaus ja Kiinassa vähiten viruskuolemia kuukauteen

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

27.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image