Moottori

Koeajossa Volvo V60: Ruot­sa­lai­ses­sa V-tyylissä on riskinsä, yksi niistä on näkyvyys ulos – laadusta, ajet­ta­vuu­des­ta ja mukavuudesta on vaikea löytää moitittavaa

Uudistunut Volvo V60 on venynyt pituutta lähes 13 ja leveyttä 2,5 senttiä. Eniten lisämitasta hyötyvät takapenkkiläiset ja tavaratilan käyttäjät. Linjakas kori on keveän kaunis.
Moottori 15.11.2018 18:42
Kari Pitkänen

Ilman risteävän liikenteen varoitinta olisin parkkipaikalla peruuttanut jalankulkijan päälle.

Vilkaisen peileihin, peruutuskameraan ja vielä olan yli vasemmalle. Väylä on tyhjä, joten käännän valitsimen R-asentoon ja alan peruuttaa.

Auto ehtii liikkua puolisen metriä, kun se lyö jarrut pohjaan ja pysähtyy kuin seinään. Pelästyn. Mitä tapahtui?

Taustapeilistä näkyy, kuinka joku ohittaa Volvon takaluukun. Kävelijä tuskin ehti edes tajuta koko tilannetta.

Nykytekniikalle kiitos. Jos koeajetussa Volvo V60:ssä ei olisi ollut Technic-varustepakettia ja sen mukanaan tuomaa risteävän liikenteen varoitinta, olisin tuupannut Volvon suoraan jalankulkijan nilkoille marketin parkkipaikalla.

Koetussa tilanteessa ei ole oikeastaan mitään ihmeellistä. Muidenkin uusien farmariautojen kuin Volvo V60:n korimuotoilu on niin loppuunsa asti tuulitunneleissa hiottua, että näkyvyys taakse ja takaviistoon ja usein myös eteenpäin väistämättä kärsii.

Leveä taustapeili silmien korkeudella ja paksu A-pilari sivupeileineen muodostavat katvealueen. Sen taakse katseelta piiloon jää helposti toinen auto tai muu liikkuja. Etulasin hyötykorkeus on noin 75 senttiä.

Volvossa etu- ja takaovien väliset pilarirakenteet ja ovien karmit muodostavat yhdessä 20 sentin levyisen näkemäesteen. Mittasin sen erikseen.

Kun tähän yhdistetään taakse kapenevat, kaksiosaiset ja (mahdollisesti) tummennetut takasivulasit, paksu takapilari ja matala takaikkuna, saa kuljettaja olla peruuttaessaan harvinaisen tarkkana.

Koeajoauton varustetasoon kuuluvat vakiona pysäköintitutkat eteen ja taakse. Peruutuskamerasta kannattaa näissä malleissa maksaa vaikka erikseen.

Ja hyvä vinkki aina on peruuttaa auto mieluummin parkkiruutuun kuin parkkiruudusta. Se on helpoin ja halvin keino taklata ikävän yleiset parkkipaikkakolhut.

Takajalkatila on kasvanut.

Yleisvaikutelma Volvo V60:stä on koetun jälkeenkin hyvin positiivinen. Akseliväli on venynyt lähes 10 senttiä, millä on selätetty edeltävän mallin pahin puute eli surkeat takapenkkitilat. Lisätilaa takana istuville tuo etupenkkien selkänojien kovera muotoilu.

Tavaratilaa on 99 litraa enemmän kuin vanhassa V60:ssä. Nykymallin kontti on enää 30 litraa pienempi kuin selvästi isommassa Volvo V90:ssä. Tavaratila on leveä ja pitkä, eikä nostokynnystä ole kuin 60 senttiä.

Konehuoneeseen on tässä autossa majoitettu takuuvarma D4-diesel. Ajotietokoneen mukaan koeajomatkan keskikulutus oli 6,5 litraa eli litra enemmän kuin WLTP-mitattu normikulutus. Ajotietokoneen mukaan tankillinen riittäisi 990 kilometrin ajomatkaan.

Volvon alustasta, äänieristyksestä, mukavuudesta tai yleisestä laatutasosta on vaikea löytää moitteen sijaa.

Pieni kummastus herää vain navigaattorin käyttämästä kielestä.

Koneääni kyllä ohjeistaa kuljettajaa suomeksi, mutta kieli on kökköistä ja sanoja jää välistä. Tällaista vaikutelmaa premium-tasoaan jatkuvasti korostava Volvo tuskin varsinaisesti tavoittelee.

Ruotsalaisten käsitys etuistuinten ja hallintalaitteiden ergonomiasta on skandinaavisen selkeä ja sitä myöten yksi automaailman parhaista, eikä V60 tee tässä suhteessa poikkeusta. Volvon parhaita avuja onkin se, että autoon kotiutuu helposti.

Ohjaus on miellyttävän tarkka ja ajettavuus eleettömän varmaa kaikissa olosuhteissa. Urille painunut asvalttikaan ei saa Volvoa hötkyilemään suuntaan tai toiseen.

Volvo edustaa niin sanottua 2-tason autonomista ajoneuvoa eli se osaa tietyissä oloissa liikkua automaattisesti. Lopullinen vastuu ajamisesta jää yhä kuljettajalle.

Karttanäkymä on oikeassa paikassa digitaalimittariston keskellä.

Pilot Assist -järjestelmän keskeisiä osia ovat mukautuva vakionopeudensäädin jonoavustimella sekä kaista-avustin. Näin Volvo osaa pysyä kaistaviivojen välissä, ohjata itse sekä kiihdyttää ja jarruttaa. Järjestelmää voi käyttää 130 kilometrin tuntinopeuteen saakka.

Pohjoismaisuus näkyy myös City Safety -hätäjarrutuksen toimintaperiaatteessa. Volvon järjestelmä tunnistaa vastaantulevat ajoneuvot, jalankulkijat ja pyöräilijät ja tarvittaessa jarruttaa automaattisesti ennen törmäystä. Lisäksi City Safety havaitsee tielle jolkotelleet isot eläimet kuten hirvet.

On pakko toivoa, että V60:n ajovalot olisivat perustasollakin edes puoliksi yhtä hyvät kuin koeajoautossa.

Vakiovarusteena Volvossa on ledeillä toteutettu valojärjestelmä. Kaukovaloissa on automaattinen päälle ja pois -toiminto.

Maahantuojan lehdistöauton Technic-paketti (2 770 euroa) tarjoaa Led High Level -tason valopaketin, jolloin kaukovaloissa on mukana automaattinen häikäisynesto vastaantulijoille.

Kaukovalot valaisevat yönpimeää tietä kuin unelma. Keila on leveä ja yhtenäinen ja ulottuu satoja metrejä auton eteen. Kokemus on sananmukaisesti valaiseva. Kaikille tällaiset!

 

Volvo V60 D4 Business Inscription aut.

Tilavuus/sylinterit: 1 969 cm3/4

Teho: 140 kW (190 hv)/4 250 r/min

Vääntö: 400 Nm/1 750–2 500 r/min

Pituus/leveys/korkeus: 476/185/142,7 cm

Paino/akseliväli: 1 739 kg/287,2 cm

Tavaratila: 529 litraa

Huippunopeus: 220 km/h

Yhd.kulutus: 5,5 l/100 km

CO2-päästöt: 145 g/km

Perävaunu jarruin/jarruitta: 2 000/750 kg

Maavara: 12,8 cm

Vapaa autoetu/käyttöetu: 925/775 e/kk

Perushinta: 51 925 euroa

PLUSSAA

Kokonaisuus, ajotuntuma, kasvaneet tilat, dieselmoottori + 8-vaihteinen automaatti

MIINUSTA

Näkyvyys taka- ja etuviistoon, navigaattorin puhuman suomen kielen taso

ARVIO

****

MAINOS

Kommentoi

Volvot ollu hyviä ajettavia, mutta tekniikan käytäntö arsyttää. Vaikka digitaalimittarit, et näe moottorinlämpöjä. -13 v40 näytti webaston käynnistymisen, mutta -14 V60 ei ilmoita mitään kuljettajalle. Kaiuttimia et lisäile ilman liikkeesä käyttöä ja ohjelmointia, navigaattorivalmius löytyy, mutta pelkkä aktivointi maksaa 1400€ (vaikka tomtomeja saa pilkkahinnoilla). Jos ostat kaikilla varusteilla olevan volvon niin ei mitään ongelmaa, itse kun et mitään volvoihin voi lisäillä ilman jokaisen boksin ohjelmointia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Autoa koeajava henkilö ajaa kuvaa ottaessa 100km/h alueella 110km/h mittarin mukaan. Edesvastuutonta. Toivottavasti kamera on ollut joku muu kuin kännykän. Koska kännykkää ei lain mukaan saa käpälöidä ajaessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kallis auto , laatu ei linjassa hinnan kanssa. Ei säilytä arvoan , kolmen vuoden päästä hurja pudotus hinnassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On se jalankulkijallakin vastuu markettien parkkipaikoilla ja et kai sinäkään ruudusta lähtenyt ko hauki rannasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ruotsalainen? Eiköhän Volvo ole kiinalainen, suuressa osassa komponenttejakin lukee: Made in China. Näkyvimpänä esimerkkinä lasit.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Volvo on ruotsalainen automerkki mutta niitä tehdään Kiinassa, ja kai siellä tehdään myös osia jotka tulevat Ruotsiin kasattavaksi. Eli Ruotsissakin tehdään volvoja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kallis ostaa mutta annas olla kun muutama vuosi menee, arvo laskee Volvolla kyllä rajusti. Synkkiä puhelee vaihtoautomyyjä kun omaa 3 vuotta vanhaa xc90 Volvoa tähän tarjosin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

12:03
Kärpät jatkaa tyylilleen uskollisena, ketjut täysin uuteen kuosiin kolmanteen liigafinaaliin – Manner: ” Haemme muutoksilla kollektiivista draivia” Tilaajille
11:51
VR voitti Tampereen ratikkakilpailun – liikenne alkaa vuonna 2021
11:17
Ruotsalaispoliitikon asumisesta taas kohu – oli kirjoilla äitinsä luona ja nosti korvauksia perheensä asunnosta
11:14
Kauppuri 5 lopettaa Tampereen ravintolan: "Kiitokset kaikille, oli kivvaa" – ravintola ehti olla auki vuoden päivät
10:58
Kainuun soten alueelta löydetty tavallista laajemmin VRE-bakteeria – seulonnoissa 25 löydöstä
10:51
Pesäpallo tuli Nivalan ykköspaikalle, kaupungissa viritellään uuden kentän myötä pesisbuumia – Kempeleen Kiri polkaisee kauden käyntiin Nivalassa Sotkamon Jymyä vastaan
10:33
Neuvottelut: Venäjän Putin ja Pohjois-Korean Kim yrittävät vakauttaa tilannetta Korean niemimaalla
48
Oikeusministeriön vaalijohtaja ei muista Oulun ennakkoäänestyspaikalla sattunutta vastaavaa virhettä – Seurauksena ainakin lain tulkinnan tähdentäminen vaalivirkailijoille
39
Kiinnostus aurinkoenergiaan kasvaa, mutta kunnianhimoisten tavoitteiden toteutuminen epäilyttää – "Ilmastoteko se varmaan meille on"
23
Harkimo: "Harkitsemme Liike Nytin rekisteröimistä puolueeksi" – Yhden edustajan puolue saisi valtiolta tukea 148 175 euroa vuodessa
22
Oulun rakennusvalvonta lisää vuorovaikutusta arkkitehtuurimatkoilla ja aamukahveilla – katso esittelyvideo oululaisesta kulttuuriympäristöstä
18
Kauppuri 5 lopettaa Tampereen ravintolan: "Kiitokset kaikille, oli kivvaa" – ravintola ehti olla auki vuoden päivät
14
Jo lähes miljoona suomalaista täydensi viime vuonna veroilmoitustaan verkossa – Nämä asiat pitää ilmoittaa itse
10
Osa europarlamenttiin pyrkivistä kansanedustajista on vain keräämässä ääniä puolueelle – Asiantuntijan mielestä se on epärehellistä, mutta samaa tapahtuu ympäri Eurooppaa

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Kommunismi on luonnollinen tapa toimia

231 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Miksi eläkekatto on Suomessa tientynlainen tabu?

Eläkejärjestelmämme on maailman kolmanneksi paras sanoo kansainvälinen tutkimus. Mikäs siinä sitten on niin nerokasta? K... Lue lisää...
JLow

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

25.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image