Moottori

Koeajossa: Ohjasta Mustangia omin käsin – moottori kuiskaa, räplättää, murisee ja ärjyy

Mustangilla on ollut ikoninen maine autoharrastajien keskuudessa heti vuodesta 1964 lähtien. Näyttävä Orange Fury on yksi jenkkiauton uusista ulkoväri­vaihtoehdoista.
Moottori 8.6.2018 21:56
Kari Pitkänen

Automaailman ikonissa on parasta V8-moottorin ja käsivaihteiston perinteinen yhdistelmä.

Sen kuulee jo äänestä. Tossu tallalle ja poljin alas. V8-moottori kuiskaa, räplättää, murisee ja ärjyy sen mukaan, kuinka paljon kaasua annostellaan. 

Pakoäänet kaikuvat takaisin pysäköintipaikkaan ympäröivistä seinistä. Soundi menee suoraan selkärankaan. On pakko päästä ajamaan.

Mustangeja on myyty yli yhdeksän miljoonaa kappaletta vuodesta 1964 lähtien. Fordin mukaan se on yhä maailman tykätyin auto Facebookissa.

Suomessakin mallilla on satoja, ellei tuhansia uskollisia ystäviä. Heitä yhdistää oma harrastekerho Ford Mustang Owners’ Club of Finland ry.

Mustang ei nimittäin ole maailman suorituskykyisin tai edes hienostunein urheiluauto. Se on ennen kaikkea reipashenkinen ja rehti kulkupeli, johon voi kehittää pitävän kaverisuhteen. Pikkusormen koukistelijat menkööt muualle.

Uusin päivitys tuskin ainakaan vähentää kiinnostusta Mustangia kohtaan. Edellisen version muskelimaisen raskas keula on madaltunut, ja konepeltiä keventävät nyt integroidut ilmanottoaukot.

Takana tallella ovat kolmipalkkiset takavalot, jotka esiteltiin jo alkuperäisessä mallissa. Nyt valot on aikaa mukaillen ja energiaa säästäen toteutettu led-teknologialla.

Sävähdyttävä yksityiskohta on moottorin käynnistyspainike kojelaudassa. Kun ovet on avattu, painike vilkkuu punaisena niin kauan kuin kuljettaja starttaa. Vilkun rytmi on 30 kertaa minuutissa – kuin auton sydän sykkisi.

Kuppimaiset etuistuimet imaisevat matkustajat turvallisen tuntuiseen syleilyynsä. Säätövarat riittävät pitkällekin mainiosti.

Takapenkin käyttöarvo sen sijaan lähestyy nollaa. Aikuisen jalkatila loppuu herkästi kesken, ja alas taittuva kattolinja pakottaa istumaan pää kenossa ja surkeassa asennossa.

Jo takaistuimille kömyäminen etuovien kautta olisi täysin kelvollista Hauskat kotivideot -aineistoa.

Kaiken tämän antaa kuitenkin helposti anteeksi, niin hauskaa itse ajaminen on. Auto on yhtä lailla kotonaan niin sileällä ja suoralla moottoritiellä kuin hyvinkin kiharaisella pikkupolulla.

Kolmiosaiset takavalot ovat suoraa lainaa alkuperäisestä Mustangista. V8-mallissa on vakiona neljä pakoputkea.

Herkkä ohjaustuntuma on nyky-Fordien parasta antia, eikä Mustang tee poikkeusta säännöstä. Takaosan jousitusta on entisestään jäykistetty, joten auto kääntyy nöyrän vaivattomasti ja ilman korin kallistelua vaikka 180 asteen neulansilmämutkaan.

Tuntumaa vahvistaa 6-portainen käsivaihteisto. Juuri se sopii parhaiten V8-moottorin jatkeeksi, vaikka tarjolla on myös uusi ja peräti 10-portainen automaattikin.

Mustang on parhaimmillaan juuri silloin, kun koko voimalinjan toiminnan aistii sormenpäillä.

Toinen moottorivaihtoehto on 2,3-litrainen bensiinimoottori, joka sekin tuottaa 290 hevosvoiman tehon. Voin paljastaa, että silläkin pärjää mainiosti. Äänet kuitenkin puuttuvat.

Mustang-asiakkaille on tarjolla kaksi koriversiota: kovakattoinen Fastback sekä avautuvalla kangaskatolla varustettu Convertible.

Hinnasto alkaa 60 000 eurosta, ja automaattivaihteiston lisähinta on malliversiosta riippuen 3 000–5 000 euroa.

Kulutus- ja päästöarvot aiheuttavat sen, että koeajoversion hinnasta 40 prosenttia on autoveroa valtiolle.

Varustepuolella Mustangiin saa ensi kertaa mukautuvan vakionopeussäätimen, joka rentouttaa ajorupeamia maantieosuuksilla. Kaistanpitoavustin ohjaa reunaviivojen yli pyrkivän auton takaisin omalle ajokaistalle, ja sen toiminta tuntuu reippaana ohjauspyörän nykäisynä kohti kaistan keskilinjaa.

Kolmas varusteuutuus on törmäyksenestoavustin, joka tunnistaa ajoneuvot ja jalankulkijat ja varoittaa kuljettajaa törmäysvaarasta.

Ford Mustang 5.0 V8 GT M6

Tilavuus/sylinterit

5 038 cm3/V8

Teho

331 kW (450 hv)/7 000 r/min

Vääntö

529 Nm/4 600 r/min

Pituus/leveys/korkeus

479/191,6/138,2 cm

Paino/akseliväli

alk. 1 743 kg/272 cm

Tavaratila

408 l

Huippunopeus

249 km/h

Yhd.kulutus

12,4 l/100 km

CO2-päästöt

277 g/km

Renkaat

255/40 R19 (edessä), 275/40 R19 (takana)

Vapaa autoetu/käyttöetu

1 345/1 195 e/kk

Hinta

81 470 euroa

PLUSSAA

Vakuuttava voimalinja, ajokäytös, alustavaimennus ja äänieristys, etuistuimet.

MIINUSTA

Kulku takaistuimelle ja takatilat, auton leveys kapeilla kujilla ja parkkiruuduissa.

ARVIO

★★★★

OHO:

Auton Good Neighbour- eli Hyvä naapuri -ajotilan avulla voi säätää ja rajoittaa pakoäänten voimakkuutta ohjelmoituun kellonaikaan. Siten Mustang ei herätä koko tienoota, kun se käynnistetään pihassa aamuvarhaisella.

MAINOS

Kommentoi

Tehoja 450 heppaa ja huippunopeus vain 249? Onko se rajoitettu? Luulisi että huiput olisivat n. 300 km/h.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tyylikäs retroklassikko ja hillittömän hienosti toimiva manuaalivaihteisto.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se on kuitenkin Ford. Voi katsoa Fordin hintoja. Verratkaapa paljonko maksetaan tällä hetkellä -70 luvun taitteessa olevasta Chargerista tai jopa Challengerista ja sitten Fordin mustangista ? Ei ikinä. Ehkä joku Stingray Vette voi olla haluttu jollekin, tai porche tai kuplavolkkari. Mutta mustangista ei ole legendaksi muuta kuin nimi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On jytkyä. Näin Hankasalmella uuden Mustangin, kun oli tullut vasta myyntiin. Oli valkoinen päältä, punainen sisältä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mustang löytyy tuosta omasta pihasta. Ei mikään tusina auto kuin mersu tai bemari.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos autoa on tehty 9 miljoonaa kappaletta, niin mikä se on jos ei tusina-auto?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olisi ollu mukava kuunnella ne moottorin soundit ilman musiikkia. Tärkein tästä jutusta siis puuttui.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minusta automaailman ikoni on Dodge Charger 69 Hemin 426 moottorilla. Kaunein, nopein. Ei voi verratakaan mustangiin

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Samaa mieltä, todellinen klassinen lihasauto, mutta 50- ja 60-luvun Corvettet on todellisia mestariteoksia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jokaisella on oma mielipide, minusta taas Mustang on selvästi parempi, dodge nyt on vain dodge.
Supersnake mustang, remmiahtimella..siinä on kaunein ja nopein.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

104
Sirkkaleipää leivotaan nyt myös Oulussa – Fazerin sirkkajauho tulee Hollannista, koska kotimainen hyönteistuotanto ei riitä
60
Joka kymmenes työtön aktivoitui, kun aktiivimalli leikkasi etuutta, kertoo Kela
49
Ruotsissa sytytetty tuleen kymmeniä autoja - pääministeriltä kovasanainen tuomio
41
Nuorten maailmantuska voi synnyttää uuden luonnonsuojelubuumin: "Ilmastonmuutos on vaarallisempi kuin ydinsota"
32
Myllytullin entinen Oulun seudun ammattiopiston kortteli uusiutuu täysin - suurin osa rakennuksista puretaan ja tilalle nousee asuin-, liike- ja toimistorakennuksia
32
Uusi pienpanimotuotteisiin erikoistunut pub avataan Rotuaarille perjantaina – Mallaskellari haluaa laajentaa Oulun oluttarjontaa
28
Uusi taksilaki voi tuoda ongelmia koulutakseihin – harvaan asutuilla alueilla kela-kyytien ajo saattaa houkutella yrittäjää enemmän

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

kallis maahaanmuutto?

On hyvä muistaa se, että Suomi käyttää yli 11 miljardia euroa vuodessa ulkomaalaisiin, jotka elävät sosiaalietuuksilla. ... Lue lisää...
jokavuotiset menot

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

14.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image