Moottori

Koeajossa: Mainoslause "Kaikkien aikojen paras Ford" ei jää kovin kauaksi totuudesta

Suomessa kaksi kolmesta Focus-ostajasta valitsee farmarimallin. Auton ST-Line-varusteversiossa on 17-tuumaiset pyörät, normaalia jämäkämpi jousitus sekä joukko sporttisia lisävarusteita.
Moottori 15.8.2018 22:14
Kari Pitkänen

Mitä varusteita perheautoon voidaan vielä tulevaisuudessa pakata, kun siitä jo nyt tuntuu löytyvän kaikki?

Ford Focus on valmistajalleen iso riski. Moni asiakas ei kohta halua tai tarvitse isompaa Mondeota tai kalliimpia maasturimalleja, kun pienempi Focus on tätä tasoa.

Listataan aluksi auton huonot puolet. Sivupeilit ovat liian pienet, koska aerodynamiikan vaatimukset ohjaavat vahvasti automuotoilua. Dieselmoottori oli haastavalla mutkatiellä pettymys.

Siinäpä ne sitten olivatkin. Tästä eteenpäin loppujutusta uhkaa tulla yksipuolista ylistystä. Jos ette ole Ford-ihmisiä, lukeminen kannattaa lopettaa tähän.

Autokaupassa juuri Focuksen kokoluokka on kaikkein kilpailluin. Focuksia on myyty 20 vuodessa maailmalla yli 16 miljoonaa. Lisäksi moni sen pahimmista kilpailijoista, kuten Kia Ceed, tekee oman malliuudistuksensa täsmälleen samaan aikaan.

Rima olikin asetettu korkealle. Tavoitteena oli "kaikkien aikojen paras Ford", ja sen varmistaminen aloitettiin sisätiloista.

 

Kojelaudan rakenne on ilmava. Näytön halkaisija on 20 senttiä.

Focus on enää nimellisesti keskikokoluokan auto. Akseliväli on pidentynyt 5,3 sentillä, ja takajalkatilaa on 7 senttiä aikaisempaa enemmän. Myydyin koriversio eli farmarimalli on venynyt 11 senttiä ja sen tavaratila on kasvanut 99 litraa.

Käsijarrun kahva puuttuu, sillä jarru on muuttunut sähköiseksi. 8-portaisen automaattivaihteiston valitsin on pyöritettävää mallia.

Kalliimpien henkilöautomallien tapaan Focuksessa on aina vähintään kolme valittavaa ajotilaa: normal, sport ja eco. Valinnat vaikuttavat kaasupolkimen, automaattivaihteiston, ohjaustehostimen ja vakionopeussäätimen toimintaan ajotilanteen mukaan.

Tuoreesta Focuksesta on heti alkuun saatavana hengästyttävä lista eri vaihtoehtoja. Hinnasto alkaa 22 000 eurosta, ja nykyiset varustetasot ovat trend, titanium ja ST-line. Tulossa olevista kiinnostava on active-koriversio, jonka maavaraa on korotettu kolme senttiä.

Jo trend-tason autot ovat niin hyvin varustettuja, ettei mistään karvalakkimalleista voi enää edes puhua. Vakiovarusteisiin kuuluvat esimerkiksi radio- ja navigointijärjestelmä 8-tuumaisella, terävällä kosketusvärinäytöllä sekä SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmä, jonka äänikomennot toimivat vihdoin myös suomen kielellä.

Turvapuolelta mukana ovat aina kaistanpito- ja törmäyksenestoavustimet, liikennemerkkien tunnistus sekä kolarin seurauksia lieventävä törmäyksen jälkeinen hätäjarrutus.

Tylppäperäinen koriversio haastaa ennen kaikkea luokkajohtaja Volkswagen Golfin. Focuksen valtteja ovat sulava ja aerodynaaminen ulkomuotoilu sekä kattava ajoteknologiapaketti.

Saksankielisiin maihin myytävät Focukset on varustettu myös väärän ajosuunnan varoituksella, joka perustuu kielletty ajosuunta -merkin tunnistamiseen. Suomi-autoista tämä varuste ainakin toistaiseksi puuttuu.

Fordien tapaan Focuksen lisävarustelu on houkuttavaa ja jopa edullista. Esimerkiksi tanskalaisen B&O:n hifi-audiojärjestelmä maksaa vähimmillään vain 360 ja HUD-heijastusnäyttö 505 euroa.

Tuulilasinäytön kuvakkeet ja opasteet näkyvät myös polarisoitujen aurinkolasien läpi.

Moottorivalikoima koostuu 1- ja 1,5-litraisista bensiiniturbomoottoreista sekä 1,5- ja 2-litraisista dieseleistä. Bensapuolella tehovaihtoehtoja on kaikkiaan viisi (85–182 hv) ja dieselmoottoreissakin kolme, joten valinnanvaraa riittää.

Sähköistä kevythybridiversiota luvataan vuodeksi 2020. Todennäköisesti akku ja sähkömoottori paritetaan yhteen jommankumman bensiinimoottorin kanssa.

Automaattia käytetään rullalla.

Focuksen tarkka ohjaus ja iloinen ajotuntuma ovat edelleen tallella, mutta uusi automaattivaihteisto reagoi ajotilanteen nopeisiin muutoksiin usein viiveellä. Vaihteita voi vaihtaa onneksi käsinkin ohjauspyörän siivekkeistä.

Dieselmoottorin ja käsivaihteiston yhdistelmää ei voi suositella koeajoreitin kaltaisille serpentiiniteille. Moottorista loppui puhti kesken, ja vaihtamisen tarve oli jatkuvaa. Suoralla suomalaistiellä tätä ongelmaa ei todennäköisesti ilmene.

Focuksen bensiinimoottorit on varustettu pienhiukkassuodattimilla. Lisäksi niissä hyödynnetään automaattista sylinterin lepuutustoimintoa. Se vähentää kulutusta ja päästöjä tasaisessa ja moottoria vähän kuormittavassa maantieajossa.

Lopuksi vinkki huolestuneille vanhemmille. Jos perheen jälkikasvunkin pitää voida käyttää isin tai äidin uutta Focusta, avuksi voi ottaa Fordin kehittämän my key -teknologian.

Tällöin nuoren käyttämään avaimeen ohjelmoidaan erilaisia turvaominaisuuksia. Puheluiden vastaanottaminen autossa voidaan esimerkiksi estää kokonaan. Omistaja voi myös määritellä, kuinka lujaa autolla enimmillään saa ajaa. Samoin kuljettajaa avustavien teknologioiden ja auton turvallisuusominaisuuksien poiskytkentä voidaan estää ennakolta.

Audiojärjestelmän äänentoiston taso voidaan säätää ennalta. Jopa poppikoneiden koko käyttö on mahdollista estää, mikäli matkustajat eivät vapaaehtoisesti käytä autossa turvavöitä.

 

Focuskin ajaa hetken itsenäisesti omalla kaistalla

Osittainen robottiajaminen on mahdollista yhä halvemmissa automalleissa. Ford Focukseen teknologiapaketti 1 -niminen varustekokonaisuus maksaa edullisimmillaan 505 euroa. Se sisältää muun muassa nopeusrajoitusmerkkien tunnistuksen, mukautuvan vakionopeussäätimen stop & go-toiminnoilla sekä ajolinja-avustimen.

Kun teknologioille antaa vallan, ne päättävät kuljettajan puolesta kaikesta: säätävät etäisyyden edellä ajaviin, vaihtelevat ajonopeutta rajoitusten mukaan sekä pitävät auton keskellä omaa kaistaa viivojen välissä.

Automaattiajamisen toimintoja voi seurata tuulilasinäytöstä tai mittaristosta. Auto ohjaa hetken itse. Ajamista se ei juuri helpota.

Autonomisen ajamisen järjestelmä toimii 10–200 kilometrin tuntinopeuksissa. Yli kuuttakymppiä ajettaessa kuljettajan on kuitenkin kosketettava ohjauspyörää 10 sekunnin välein, muuten auto varoittaa ja lopulta itseohjaus kytkeytyy pois päältä.

Toisaalta alle 10 kilometrin tuntivauhdissa, kuten matelevassa ruuhkaliikenteessä, kuljettaja voi ajaa pysyvästi ilman käsiäkin.

Auto ei tässä vauhdissa varoita lainkaan hallinnan menetyksestä edellyttäen, että kaistaviivat ja -merkinnät ovat näkyvissä ja etutörmäysvaroitin toiminnassa.

Kokeilin järjestelmää Focus-koeajolla moottoritiellä. Etäisyydet säätyvät sinänsä hienosti ja totutusti, ja auton varoitukset mahdollisesta hallinnan menetyksestä tulevat ajallaan.

Pahinta on ajolinja-avustimen aiheuttama vaeltelu viivojen välissä. Auto hakee koko ajan oikeaa ajolinjaa ja paikkaa, eikä avustin tunnista kaikkia mutkia. Lopulta ajan mieluummin itse.

Ford Focus 1.5 Ecoboost 150 hv. ST-Line Wagon

Tilavuus/sylinterit 1 497 cm3/3.

Teho 110 kW (150 hv)/6 000 r/min.

Vääntö 240 Nm/1 600 r/min.

Pituus/leveys/korkeus 466,8/182,5/149,4 cm.

Paino/akseliväli alk. 1 445 kg/270 cm.

Tavaratila 608–1 653 l.

Huippunopeus 206 km/h.

Yhd.kulutus 6 l/100 km.

CO2-päästöt 136 g/km.

Renkaat 215/50 R17.

Perävaunu jarruin/jarruitta 1 500/720 kg.

Vapaa autoetu/käyttöetu 625/475 e/kk.

Hinta 30 463 euroa.

PLUSSAA

Hinta vs. laatu, sisä- ja tavaratilat, runsas varustelu, edullinen lisävarustelu, ohjaus ja ajotuntuma.

MIINUSTA

Pienet taustapeilit, automaattivaihteiston lähes 2 300 euron lisähinta.

Arvio

★★★★★

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (23)

Kun ajaa aina autin ns.loppuun niin nämä nykyautot alkaa olla jo katastrofeja. Ihan liikaa ihan kaikkea helposti vikaantuvaa. Saisipa vielä ostaa uutena vanhan kunnon kakkos carinan. Ainahan sitä ihmisellä haaveita saa olla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Että Fordissa on samat vääntömomenttilukemat kuin Peugeotin 1,2 THP-koneessa ja teholukemakin suunnilleen sama (ovat mittailleet likimain 150 hp konetehoja pösöstä). Mitenkä painon laita? Taitaa olla parisataa kiloa ylipainoa kilpailijoihin nähden? Keveys on tärkeää nykyään ja ruostumisen kesto - Fordila oli murheita 2016 (Vi Bilägare rosttest) joten mitenkäs nyt? Ruotsalaiset muuten aktiivisen median ansiosta saivat korikäsittelyn sinne vietyihin autoihin mutta ilmeisesti Suomi ei moista ole tienannut. No, pääasiahan on että autot ovat lyhytaikainen käyttökapine. Raha liikkuu. Jaa niin muuten, Peugeotilla oli ihan oikea automaattivaihteisto - kuten Opelillakin. Muut näyttää edelleen temppuilevan kaksoiskytkintekeleiden kanssa (tehokkaammmissa öljykylpyiset kytkimet kestää varmaan paremmin, Huom!). Noh, taitaa Ford olla luopumassa kuten GM:kin pikkuautoista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Focuksia myydään toista miljoonaa vuodessa. Se on monena vuonna ollut maailman myydyin automalli. Eipä taida Ford olla luopumassa pikkuautoista ihan äkkiä. Koskas Pösöllä onkaan viimeksi ollut maailman myydyin malli? Peltiähän Ford ei kieltämättä osaa tehdä (eikä vetoakseleita), siinä ranskalaiset voittavat mennen tullen, mutta sekä ranskiksilla että Focuksella paljon ajaneena täytyy kyllä kehua Focuksen ajo-ominaisuuksia. Ei sitä tässä jutussa turhaan suitsuteta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No ihme on tapahtunut jos focus pesee ranskalaiset ajo-ominaisuuksissa, siihen on aivan liian paljon matkaa...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jutussa olevan kuvan punainen farmariauto on kyllä katolla olevaa antennia lukuunottamatta aivan saman näköinen kuin edeltäjänsä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Fordien kohdalla aivan erityistä panostusta olisi vaatinut ruostesuojaukseen perehtyminen. Muistamme kaikki kuinka Mondeot suorastaan lahosivat alle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En minä ainakaan muista.vm.05 ja mittarissa yli 600tkm, toki pientä kiveniskemää ehtii tulla nuilla kilometreillä mutta lahosta on turha puhua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vi Bilägare ruostetesti Fordista, tais ola 2016 malli. Ajat muuttuu ja 2005 on jo melkein sitä aikaa kun isukki lampun osti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Harmi, etsin autoa jossa on isot älykkäät sivupeilit, jotka seuraavat takana olevaa kohdetta, näyttävät etäisyyden ja nopeuseron sekä estävät kaistanvaihdon vaaratilanteissa, tietenkin ne huomioivat automaattisesti valaistusolosuhteet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tärkäin varuste ilmeisesti uupuu. Täddädädäää NELIVETO? Etelässä etuvedot varmaan menee mutta kyllä nyky-aikaisessa autossa pitää neliveto olla täälä oulun korkeudella

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vielä kun pysyisi kasassa edes muutaman kuukauden ni olis lähes T- mallin tasoa. Voorti ei oo auto eikä margariini oo voita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toimittaja oli huolellisesti listannut varustevaihtoehdot, mutta koeajotuntumia oli äärimmäisen niukasti. Seuraavalla kerralla koeajon voisi jättää kokonaan tkemättä ja tehdä referaatin autoesitteestä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tomittajien näkemykset on sellaisia ettei autoa ainakaan niiden perustalla kannata edes vilkaista. Tietty nytkin vissiin ajaneet manuaalivaihteisella dieselillä jota nyt kukaan ei varmaan nykyään osta!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oli mullakin ford kerran: Se ensimmäinen ja viimeinen.
Jo tuo liian pieni sivupeili on sellanen turvallisuus riski että ei kiitos.
Kivan näkönen silti autona ei siinä mitään.
Onnellisia korjauskilometrejä omistajille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Melekeen tekis vaihtaa tuo Rieska Vookukseen. Vaikka mukava ajettava se on sekin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Neliveto pitäisi olla, mutta tuskinpa sellaista tulee. Toki pelkällä etuvedollakin pärjää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (23)

Uutisvirta

8:03
SPR avaa valtakunnallisen auttavan puhelimen, jossa voi keskustella koronan aiheuttamista murheista
7:57
Päivän kotoiluvinkki: Tällainen on marttojen kotivara – ruokaa koko perheen tarpeisiin ainakin 72 tunniksi
7:00
Päivän leffapoiminnat: Taiteilija kipuilee sosialismin pakkopaidassa – Andzrej Wajda latasi viimeiseen elokuvaansa asennetta
7:00
Enkeli pelastaa itsemurhaa yrittäviä – nuorten nettisarja liittyy projektiin, jonka tavoitteena on ennaltaehkäistä psyykkistä pahoinvointia
7:00
Pohdinta tehohoitopotilaiden siirtämisestä Uudeltamaalta maakuntiin on käynnistetty Suomessa
7:00
Ruoan verkkokauppojen kotiinkuljetuspalveluiden kysyntä on kasvanut viime viikkoina ruuhkaksi asti – Keskon verkkokaupan myyntijohtaja: "Tavallisen kuukauden tilausmäärä on tullut viikossa" Tilaajille
6:30
Maapallon valtakeskukset ovat koronaviruksen armoilla – pandemia sammuttaa valot EU:sta ja syrjäyttää Trumpin, selviääkö Kiina voittajana?
40
Se hiihdetään sittenkin! Tervahiihto suksitaan lumella, joka tuodaan Ouluun etuajassa suljetuista Lapin hiihtokeskuksista
20
Kaikkiin koululaisiin ei ole saatu yhteyttä etäopetuksen aikana – "Aika näyttää, tuleeko tästä isompi ilmiö"
12
Valtioneuvoston muistio ravintoloiden sulkemisesta kertoo: Koronaa tavattu Pohjois-Pohjanmaalla kuudessa kunnassa – "Oulussa on havaittu useita COVID-19 -tapauksia"
8
Pohdinta tehohoitopotilaiden siirtämisestä Uudeltamaalta maakuntiin on käynnistetty Suomessa
7
Maapallon valtakeskukset ovat koronaviruksen armoilla – pandemia sammuttaa valot EU:sta ja syrjäyttää Trumpin, selviääkö Kiina voittajana?
3
Kunta-alan kolme kuukautta kestäneet neuvottelut tyssäsivät umpisolmuun – osapuolet pyytävät valtakunnansovittelijaa apuun
2
Suomen oltava oikeusvaltio koronakriisissäkin – koronatartuntojen kasvun kanssa kilpailee voitokkaasti vain jälkiviisaus Lukijalta

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Tornitalot ja korona

Hissit on tosiaan melkoisia viruspesiä. Kun joku sairas tai piilosairas aivastaa hississä, jää sinne leijumaan viruksia ... Lue lisää...
Ätshii

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

1.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image