Moottori

Koeajossa: Hybridillä voi säästää ja keittää vaikka kahvit

Lataushybridillä voi ajaa sähköllä pakotetusti vaikka koko ajan, mikäli akkua jaksaa ladata ahkerasti. Tätä varten Outlanderin vaihteenvalitsimen juuresta löytyy sähkökäytön EV-painike. Mitsubishilla yhtämittaisen sähköajamisen raja on 89 vuorokautta. Sen jälkeen kojelautaan syttyy merkkivalo, joka kehottaa käynnistämään bensiinimoottorin edes hetkeksi.
Moottori 12.7.2018 20:16
Kari Pitkänen

Hybridiautolla ajaminen on taloudellisinta silloin, kun pidät liikettä yllä ja vältät turhia jarrutuksia. Sama säästämisen perussääntö pätee kaikkiin autoihin.

Tätä onkin vielä odotettu: ison katumaasturin tavaratilasta löytyy verkkovirran ulostulo, josta saa virtaa normaaliin kahvinkeittimeen.

Ei siis enää tunkkaisia huoltoasemia, seisonutta kahvia ja tuskailua kassajonoissa. Oma keitin vain mukaan autoon ja tuore kahvi porisemaan heti, kun sopiva taukopaikka löytyy.

Kapselikeitin valmistaa matkakahvit hetkessä, ja virtaa saa takakontin pistorasiasta. Todellinen pop-up-kahvila!

Nykymaailmassa virtapistokkeelle keksii paljon hyötykäyttöä. Matkalla mukana kulkee koko joukko erilaisia vempaimia, joiden lataaminen riittävän nopeasti on normiperheen kesto-ongelma.

Tässä autossa ei ole, varsinkin kun normaalit 12 voltin virtapisteetkin ovat saatavilla.

Mitsubishi Outlander PHEV on maailman eniten myyty ladattava maasturiluokan hybridiauto. Reilussa viidessä vuodessa kaupat on tehty 150 000 yksilöstä, ja kaksi kolmesta ostajasta on tullut Euroopasta.

Outlanderin uudelle kierrokselle antavat vauhtia aikaisempaa isompi 2,4-litrainen bensiinimoottori sekä päivitetty ajoakku, jonka kapasiteetti ja teho ovat kasvaneet 10–15 prosenttia. Taka-akselin sähkömoottorista irtoaa niin ikään 10 kilowattia lisätehoa. Toinen sähkömoottori on sijoitettu etuakselille.

Normaalilta näyttävän vaihdevivun takaa löytyy hyvin yksinkertainen vaihteistoratkaisu.

Moottori perustuu Atkinson-työkiertoon, jossa imuventtiilit sulkeutuvat tavanomaista myöhemmin. Ratkaisu parantaa moottorin hyötysuhdetta eli pienentää kulutusta, joten se sopii erityisen hyvin hybridiautoihin.

Koeajolla oli harvinainen tilaisuus verrata nykyistä ja alkusyksyllä Suomessa esiteltävää uutta Outlanderia.

Uusi versio kiihtyy selvästi kerkeämmin ja kevyemmin. Asiakkaat ovat toivoneet lisätehoa, ja sitä on myös saatu. Ohjaus on nopeampi kuin ennen, mutta omaan makuuni tehostettu melkein liiankin kevyeksi.

Jämäkkä alusta, hyvät sisätilat takapenkkiä myöten sekä nelivedon tuoma varmuus täydentävät ajotuntuman. Suomen oloissa on hyötyä nelivedon erityisestä Snow-ajotilasta lumisille ja jäisille tienpinnoille.

Yksi lataushybridin erikoisuuksista on vaihteisto, jota ei oikeastaan ole. Tavanomaisen automaattivaihteiston sijaan autossa on suoraveto eli kummaltakin sähkömoottorilta on yksi kiinteä välityssuhde akseleille.

Ajamisessa tätä ei huomaa mitenkään. Raskaan ja isokokoisen vaihteiston puuttuminen kuitenkin edistää hybridiauton taloudellisuustavoitteiden toteutumista.

Outlanderin kojelaudasta, mittaristosta ja ajotietokoneesta löytyy japanilaiseen tapaan runsaasti namikoita ja erilaista informaatiota.

Yksi esimerkki: 73 kilometrin koeajolenkillä ajotietokone ilmoitti, että 57 prosenttia matkasta oli ajettu sähkövoimalla. Bensiinin keskikulutus oli 4,3 litraa, sähkön vajaa 20 kilowattituntia. Reitistä kolmasosa oli moottoritietä.

Tulos on kelvollinen 1 900-kiloiselle autolle. Outlanderin ilmoitettu keskikulutus on vain 2 litraa/100 kilometriä, ja pelkällä sähköllä voi ajaa yhtä mittaa 45 kilometriä. Molemmat arvot on laskettu uuden aikaisempaa realistisemman WLTP-syklin mukaan.

Akun saa 80-prosenttisesti täyteen pikalatauspisteestä 25 minuutissa. Normaalilla verkkovirralla (16V) lataaminen kestää neljä tuntia.

Outlander-hybridin alin hinta Suomessa on nyt 48 406 euroa. Uusia hintoja ei ole vahvistettu, mutta maahantuojan mukaan lähtöhinta todennäköisesti laskee selvästi. Nykyisten kahden varustetason sijaan tasoja on jatkossa peräti viisi.

Mitsubishi Outlander PHEV

Tilavuus/sylinterit 2 360 cm3/4 (bensiini)

Teho 99 kW (135 hv)/4 500 r/min (be)

Vääntö 211 Nm/4 500 r/min (be)

Sähkömoottori (etu) 60 kW (82 hv)/137 Nm

Sähkömoottori (taka) 70 kW (95 hv)/195 Nm

Ajoakku 13,8 kWh

Pituus/leveys/korkeus 469,5/180/171 cm

Paino/akseliväli 1 880 kg/267 cm

Maavara 19 cm

Tavaratila 453–721 l

Huippunopeus 170 km/h/135 km/h (EV-sähkötila)

Yhd.kulutus 2 l/100 km

CO2-päästöt 46 g/km

Renkaat 225/55 R18

Perävaunu jarruin/jarruitta 1 500/750 kg

Hinta vahvistamatta

PLUSSAA

Voimajärjestelmä, sisätilat, alusta, neliveto, ajotietokoneen toiminnot, vetokyky

MIINUSTA

Kevyehkö ohjaustuntuma, pehmeät etuistuimet, tavaratilan nostokorkeus

ARVIO

****

Opettele hybridiauton salat

Jotta ajaminen pysyy mahdollisimman taloudellisena, ennakoi liikennetilanteet ja vältä turhaa jarruttelua.

Taloudellisen ajamisen perusta on jo saavutetun liikkeen ylläpitäminen energiahäviöiden minimoimiseksi. Turvallisuudesta ei kuitenkaan saa tinkiä.

Hybridiauto tallettaa jarrutus- ja hidastusenergiaa akkuun (regeneraatio). Monissa hybrideissä talteenoton tehoa voi säätää.

Eniten hyötyä tehokkaimmasta regeneraatiosta on pysähtelevässä kaupunkiliikenteessä.

Ladattavan hybridiauton EV-ajotilassa sähköllä voi ajaa monet kaupunkiajot kokonaan ja maantielläkin kymmeniä kilometrejä.

Kun akku on tyhjentynyt, maantieajossa kannattaa vuorotella akun pakkolatauksen (Charge) ja pakkosähkön (EV) välillä maasto-olojen mukaisesti.

Akkua voi pakkoladata kiihdytyksissä ja ylämäissä, EV-tilaan voi vaihtaa alamäkiosuuksilla ja aina kun tehontarve on pieni.

Tällä konstilla hybridiauton keskikulutus pienenee jopa 0,5 litraa sadalla kilometrillä.

Säästävää ajotapaa kannattaa harjoitella ja auton sähkönkulutusta seurata ajotietokoneen avulla.

Lähde: Lehtori Markku Ikonen/Turun ammattikorkeakoulu

MAINOS

Kommentoi

Tuttu kaveri , ajat Suomussalmelta kirkonkylästä Ämmänsaareen vajaa kymmenen kilometriä ja viet lataukseen . Ja osta muutaman vuoden välein akut , kustannus viisituhatta euroa . Se siitä edullisuudesta .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä kai kaikki moottoriratkaisut, jotka parantavat moottorin hyötysuhdetta, sopivat kaikkiin autoihin, oli hybridi tai ei. On taas teknillinen nero toimittajana.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Saksasta 25keur käytetty. Ei tule juurikaan veroa päälle. Uuden osto todella kallista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Audi e-tron lataa jarrutusvoimasta. Eli vasta sitten kun sähkölaturin vastus ei riitä, niin silloin toimivat varsinaiset levyjarrut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Japsit eivät tarvitse "jarrutusvoimaa" vaan kevyt kaasupolkimen nostaminen /säätäminen alkaa lataamaan akkuja (ja samalla vauhti hidastuu ..lopulta pysähtyy vaikka liikennevalojen punaisiin)

Kyllä ne saksalaisetkin oppii ja perässä tulee näissä perustekniikoissa, tosin tuplahintaan kuluttajalle

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näin sen täytyy olla. Mitä enämpi ajaa pörryyttää sitä enämpi säästää ja maailma pelastuu. Vielä jos ajelee mutkan kautta työajot verottomilla kilometrikorvauksilla niin sitten se luonto vasta kiittääkiin. Ja asiakas maksaa. Saisivat olla kiitollisia kun saavat osallistua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuohan on diisselillä ollut jo vuosikymmeniä nuin: mitä enemmän ajat - sitä enemmän säästät. Pätee suomessa kun pitää kuolettaa se diisselivero. Ei päde esim. Iso-Britanniassa jossa 95 ja diisseli on saman hintaisia eikä siellä ole diisseliveroa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oleellisimmat tiedot puuttuvat kokonaan!? Voiko nyt uudella ajaa kylmällä (pakkasella) Outlanderilla pelkällä sähköllä, saako sisätilat esilämmittettyä/-jäädytettyä, verkkoo kytkeminen (tasaaja), jne. jne.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin tai laittaa aggregaatin normiauton takapoksiin. Sama periaate, bensasta sähköä. Tai sitten ostaa auton ajamista varten ja juo kahvit kotona tai jos pakko on matkalla juoda niin termarista tai huoltsikalta. Mutta hei annetaan markkinamiesten villitä. Jee kahvinkeitin autoon jeejee! Aina joku uunamoinen sortuu..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tv:sä esitettiin testi jossa oli Toyotalta hybridi ja bensa versio!
Kas kummaa bensa oli kokonaisuudessaan halvempi vaihtoento!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

155
Kysyimme: Miksi Oulun sivistys- ja kulttuurilautakunta lentää Ranskaan?
84
Leveäkaistatien maalaukset sotkivat liikenteen Haukiputaalla – autoilijat ovat ajaneet erehdyksessä pientareen puolella
71
Pihlajalinnan paniikkireaktio – Suomen tärkeimmät kaupungit ovat syyllistyneet ”roskien” lakaisuun Lukijalta
51
HS-gallup: Perussuomalaiset nousussa ja vihreät laskussa – mutta mikä on suurin puolue?
48
Kauppaopiston rakennus Oulun Maunonkadulla halutaan purkaa – tontille suunniteltu seitsemänkerroksista kerrostaloa
35
Saksan liittopresidentti vierailee puolisoineen keskiviikkona Oulussa – "Sen tason vierailu, että odotetaan isoa näkyvyyttä Saksan päässä"
33
Terveydenhuollon henkilökunta on saamassa poliisivaltuuksia – ambulanssihenkilökunta pelkää työturvallisuutensa puolesta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Tuulivaroitus maa-alueille: Maan länsiosassa, Kymenlaakson maakunnassa, Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Koillismaata sekä Lounais-Lapissa lounaistuuli on voimakasta päivällä, tuulen nopeus puuskissa 15 m/s.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Suomessa on 60 000 työssäkäyvää köyhää

ei todista mitään..Käykää kattoon jonojen pituutta kun ilmaisia ämpäreitä jaetaan.. Lue lisää...
Leipäjonojen pituus

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla. 24.6. - 26.9.

Naapurit

19.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image