Moottori

Koeajo: Volvo XC60:n R-Design-versio tarjoaa sporttista otetta

Puhdaslinjainen kojelauta miellyttää. Elektronisen mittariston pohjatyylissä ja valaistuksessa on kolme ajotilan mukaan muuttuvaa tyyliä. KUVA: Auto Bild
Moottori 25.6.2017 9:00
Juha Peltonen

Tämä juttu on Auto Bildin tuottamaa sisältöä.

XC60:n R-Design-version erottaa kesymmistä sisaruksista ennen kaikkea kookkaista erikoisvanteista, mutta myös esimerkiksi takahiekkapellistä ja kynnyslistoista.

R-Design-vireisessä katu­maasturissa ovat olen­naisia elementtejä ur­heilullinen alusta ja vakiomalleja nopeampivälitteinen hammastanko-ohjaus, jonka avul­la XC60:tta on mukava sompailla vaikka jääradalla.

Volvo XC60:n neliveto lukeutuu epäilemättä parhaimpiin henki­löautojärjestelmiin lajissaan, ja se välittää tasapainoisen ajettavuu­den ja kunnon pidon vaihtelevissa tiestöolosuhteissa. Liikkeellelähdöt sujuvat lumella ja jäällä lennok­kaasti, ja R-Design-erikoismallissa urheilulliset ajo-ominaisuudet ko­rostuvat.

5-sylinteriset turbodieselit val­mistetaan Ruotsin Skövdessä. Tek­niikka puhaltelee miellyttävät 220 hevosvoimaa, joten voimaa herki­ää riittämiin. Moottorin suurim­paan vääntömomenttiin vaikuttaa vaihteisto. Automaattivaihteisessa R-Designissa se on 440 Nm/1 500– 3 000 r/min, kun käsivaihteisen arvo on hieman alhaisempi 420 Nm/1 500–3 500 r/min.

Nollasta sataan 1915-kiloinen XC60-versio kiihtyy ripeässä 8,2 sekunnissa. Auton ajotietokoneen mukaan keskikulutus oli talviolo­suhteissa 7,6 l/100 km.

XC60 R-Designin tunnistaa halkaisijaltaan 90-millisistä pakoputkenpäistä ja hiekkapellistä. KUVA: Auto Bild

Jatkuvan nelivedon ansiosta liik­keellelähdöt sujuvat jäisissä ris­teyksissä aikailematta, ja XC60:n nousukyky jäisessä, jyrkässä ja epätasaisessa testimäessä on jopa kitkarenkain yllättävän mainio.

Japanilaisen Aisinin valmista­ma 6-nopeuksinen Geartronic-au­tomaattivaihteisto on varustettu hydraulisella momentinmuunti­mella. Se sopii AWD-katumaas­turiin kuin nenä päähän ja  hoitaa vaihdot lähes huomaamatta. Myös manuaalikäyttö luonnistuu.

Superistuimet

Erityisen tehokkaasti muotoillut ja muistipaikoin varustetut R-Design-urheiluetuistuimet (+1 060 e) anta­vat joka suuntaan poikkeuksellisen tanakan tuen, ja ajoasennon saa säädettyä viimeisen päälle. Ajatuk­sella muotoilluilla istuimilla viih­tyisi vaikka tuntikausia kerralla.

Plussana ovat kuljettajan istui­men monipuoliset sähkösäädöt. Vastavuoroisesti voi kysyä, mik­si tämän hintaluokan autossa on etumatkustajan istuimessa vain mekaaniset säädöt. Kaiken lisäk­si hankalasti takaviistossa oleva selkänojan säätöpyörä on kömpe­lön hidas.

Takaistuimelle on helppo is­tuutua. Takana on reilusti polviti­laa, eikä päätilakaan lopu kesken edes kookkaalla lasikattoluukul­la (+1 060 e) varustetussa autossa.

Mukavuutta lisäävät takapenkin reunapaikkojen istuinlämmittimet maksavat 265 euroa.

Tavaratila on avara ja takaluuk­ku sähkötoiminen. Takaselkänojien kaato sujuu helposti, ja laajenne­tun tavaratilan lattia on tasainen. Kattorakenteen jykevyydestä vies­tii sadan kilon kattokuorma.

Volvo XC60 tuntuu katumaastu­rilta, joka ei jätä kylmäksi – posi­tiivisessa mielessä – ja 2 000 ki­lon vetomassa kuulosta hyvältä. R-Design-paketti antaa urheilulli­sen höysteensä unohtamatta koe­ajoyksilön kitkarenkaita varten hyödynnettäviä 19-tuumaisia eri­koisvanteita.

Miellyttää: Neliveto antaa tasapainoiset ajo-ominaisuudet liukkaalla.

Ärsyttää: Tässä hintaluokas­sa myös matkustajan istuimessa pitäisi olla sähkösäädöt.

Yllättää: Tavaratila on suuri ja tasapohjainen.

Yhteenveto: 5-sylinterisellä turbodieselillä ja automaattivaihteistolla varustettu XC60 on ajatuksella suunniteltu nelivetoinen katu­maasturi, jolla pärjää hienosti.

Tilaa Auto Bild täältä!

Kalevan digitilaajana voit tutustua Auto Bildin lehtiin uudessa eKalevassa!

Volvo XC60 D5 AWD Business Classic R-Design A

Moottori R5, turbo, 2400 cm³, 162 kW (220 hv)/4000 r/min, 440 Nm/1500–3000 r/min

Suorituskyky 0–100 km/h 8,2 s, huippunopeus 210 km/h

Kulutus 5,7 l/100 km, diesel CO2-päästöt 149 g/km

Voimansiirto A6, neliveto

Mitat p. 4644, l. 1891, k. 1713 mm, akseliväli 2774 mm, omamassa 1915 kg, vetomassa 2000/750 kg, tavaratila 650–1455 l, tankki 70 l

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Tavallista kansan autoa isommat vanteet, kynnyslista ja tavaratilan LED-tyyppinen valo juurikin erottavat Sporttisen Preniumin taksimersuista. Ja muovinen hiekkapeli tuo mökkiuskottavuuta. Niihin kun on tottunut niin ei juurikin ilman pärjää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Puolivuotta vanha AutoBildin juttu. Hämää kyllä tietämättömiä kun on uudempikin malli tosiaan olemassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

60-sarjalaiset tehdään kyllä vielä Ruotsissa. 90-sarjalaiset on sitten Kiinan tuotantoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vanha malli. Minkä ihmeen takia tällainen artikkeli piti julkaista?

Onko seuraavaksi tulossa koeajo B7 mallin Passatista?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

9:28
Tulivatko helteet jäädäkseen? Pekka Pouta vastaa
9:23
Työttömyys laski Pohjois-Pohjanmaalla verrattuna viime vuoteen – katso tästä, millä aloilla on eniten avoimia työpaikkoja
9:00
Työllisyysasteen nousu hiipui, työttömyys väheni hieman – Kevään aikana työllisyyden kasvua nähtiin enää hyvin vähän
8:40
Britannian uusi pääministeri selviää tänään – tulos kerrotaan alkuiltapäivästä Suomen aikaa
8:35
Asunnon liian korkea lämpötila helteellä voi oikeuttaa vuokranalennukseen – "10–20 prosenttia siltä ajalta, kun huoneiston lämpötila ylittää 32 astetta"
7:49
Elokuvallisia albumeita ja mystinen M - Oulun Musiikkivideofestivaalien koko ohjelmisto on julkaistu
7:19
Asuntosijoittaminen on vilkasta Oulun alueella – "Se on ihan hyvä tapa säästää, että nuorena ostaa yhden tai kaksi sijoitusasuntoa"
61
Uimarantojen vähäiset parkkipaikat jokakesäinen ongelma Oulussa – "Aika hurjan näköistä, kun nurmikoilla on autoja miten sattuu"
26
Asuntosijoittaminen on vilkasta Oulun alueella – "Se on ihan hyvä tapa säästää, että nuorena ostaa yhden tai kaksi sijoitusasuntoa"
13
Qstockin liikennejärjestelyt huolettavat Pikisaaren asukkaita – aiemmin autoiluun saaressa vaadittiin festivaalin aikana ajolupa, nyt järjestelystä ollaan luovuttu
11
Pakollisella ruotsilla on pitkä historia ylioppilaskokeissa – Henriksson: "Kouluja käydään, että opitaan jotain. Silloin kaikki ei voi olla vapaaehtoista"
10
Lokkisiimat pyritään saamaan Kauppurienkadulla valmiiksi ennen Qstock-viikonloppua – "Nyt on positiivisen odottava fiilis"
10
Asunnon liian korkea lämpötila helteellä voi oikeuttaa vuokranalennukseen – "10–20 prosenttia siltä ajalta, kun huoneiston lämpötila ylittää 32 astetta"
6
Britannia haluaa eurooppalaiset joukot turvaamaan merenkulkua Hormuzinsalmella

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Metsäpalovaroitus on voimassa Päijät-Hämeen, Kymenlaakson, Keski-Suomen ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa, Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Simo, Kemi, Keminmaa, Tornio, Tervola, Pello ja Rovaniemi.

Hellevaroitus: Lähivuorokauden aikana on odotettavissa tukalaa hellettä Uudenmaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Kymenlaakson, Etelä-Karjalan, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Etelä-Savon, Pohjois-Savon, Etelä-Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Lapin maakunnassa lukuun ottamatta Enontekiön kuntaa.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Hakkaraisen Teuvo on kyllä aika äijä sanon minä

Ajatelkaapa tilannetta, että eduskunnassa olisi 100 Hakkaraista ja 100 Huhtasaarta, noin kuvaannollisesti. Kävisikö niin... Lue lisää...
Tenavatähti

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

23.7.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image