Moottori

Koeajo: Uusi nelivetoinen 5-sarjalainen on suo­ri­tus­ky­kyi­se­nä tur­bo­die­se­li­nä järisyttävän vääntävä

M Sport -aerodynamiikkapakettiin kuuluu erikoisetuspoilerin lisäksi muun muassa madallettu M Sport -jousitus. KUVA: Auto Bild
Moottori 21.5.2017 20:30
Auto Bild

Tämä juttu on Auto Bildin tuottamaa sisältöä.

Uusi nelivetoinen 5-sarjalainen on suorituskykyisenä turbodieselinä järisyttävän vääntävä – unohtamatta kuitenkaan ajotaloutta.

Mielenkiinto maagi­seen M-kirjaimeen herää: mitä malli­merkinnän 530d xDrive A M Line salaperäinen lop­puosa tarkoittaa? M-varusteisiin lukeutuvat ulkoisina musta jääh­dyttimen säleikkö ja M Sport -aero­dynamiikkapaketti, johon kuuluu erikoisetuspoilerin lisäksi madal­lettu M Sport -jousitus. Hidastuk­sista vastaavat vakiota huomat­tavasti tehokkaammat M Sport -nelipyörälevyjarrut. Matkustamos­sa on nahkakehäisen M Sport -urheiluohjauspyörän lisäksi valaistut M-logot kynnyslistoissa ja diskree­tit M-logot etukyljissä.

Kehittynyt xDrive-nelivetojär­jestelmä toimii talviolosuhteissa varsin suvereenisti ja antaa 5-sar­jalaiselle tasapainoiset ajo-ominai­suudet. Vastaavaan takavetoiseen malliin verrattuna nelivetoinen selvittää esimerkiksi jäisen, jyrkän 45-asteisen testimäen nastattomil­la talvirenkaillakin aivan leikiten.

Tehokkaasta 6-sylinterisestä ri­vimoottorista huolimatta auton keskikulutus oli ajotietokoneen mukaan käsittämättömän kohtuul­linen 6,6 l/100 km – käsittämättö­män siksi, että tehoa on 265 he­vosvoimaa ja vääntöä V8-maisesti peräti 620 Nm/2 000–2 500 r/min.

Eikä pidä unohtaa, että tämä mal­li kiihtyy satasen nopeuteen vain 5,4 sekunnissa. Momentinmuun­timella toteutettu 8-portainen au­tomaattivaihteisto vaihtaa pykäliä huomaamattomasti, ja sitä pystyy käyttämään myös manuaalisesti.

Kolme selkeästi erioloista ajotilaa ovat urheilullinen sport, mukavuuspainotteinen comfort ja erityisen taloudellista ajotapaa painottava ecopro. Elektronisen mittariston tyyli muuttuu ajotilan mukaan.

Ohjauksen keskialuetuntuma on tarkka, ja M-sarjan jarrut purevat asianmukaisella voimalla. Valin­naiset runflat-renkaat merkitse­vät omanlaistaan vaivattomuutta mahdollisen rengasrikon sattuessa.

Kehittynyt tuulilasinäyttö

Koeajoauton ovia ei rämäytellä kiin­ni: hienostuneen Soft Close -toi­minnon ansiosta riittää, että ovet vain painetaan kevyesti kiinni, jon­ka jälkeen ne imaistaan kiinni.

530d xDrive M-Linen ur­heilulliset etuistuimet anta­vat loistavan sivuttais- ja reisitu­en. Sähköinen ohjauspyörän säätö ja istuimen sähkösäädöt – sellaiset on molemmissa istuimissa – mah­dollistavat miellyttävän ajoasennon löytymisen.

Takana on tarpeeksi polvitilaa pitkäjalkaisille matkustajille, ja myös päätilaa on kohtuullisesti. Te­hokkaalle istuinlämmitykselle an­taa pakkasilla ison plussan, ja myös ohjauspyörän lämmitys toimii te­hokkaasti. On ihme, että sisäkatto­valoissa on perinteiset polttimot eikä ledejä.

Kojelauta on selkeä ja navigaattori helppokäyttöinen. KUVA: Auto Bild

Elektroninen mittaristo ja kaik­ki kojelaudan toiminnot ovat on­nistuneita. Selkeän kirkkaalla tuulilasinäytöllä näkyy runsaas­ti navigaattorin välittämää dataa esimerkiksi tieliittymissä, mikä on ajoturvallisuuden kannalta pimeän aikaan mainio asia. Nopeusrajoi­tusmerkkien tunnistus toimii tes­tin perusteella erittäin tasokkaasti.

Huomattavan kookas näyttö­ruutu lukeutuu niin selkeydeltään kuin mitoiltaankin lajinsa par­haimmistoon, ja sen toimintoja operoidaan keskikonsolista. Help­pokäyttöiseen navigaattoriin on kätevä syöttää osoitetiedot. Lisäk­si ääni- ja reittiopastus toimivat selkeästi ja myös suomen kielellä.

Lämmitettävä tuulilasi olisi muka­va varuste rastita tilauslistalta.

530 litraa vetävän tavaratilan si­vuissa on pikkuesineille hyödylliset lisälokerot. Takaselkänojat taittuvat helposti alas, mutta laajennus ei ole tasapohjainen. Plussaa on kuiten­kin se, että nojien kaadon ansiosta sedanissa pystyy kuljettamaan esi­merkiksi suksia.

Miellyttää: Vääntävä kuusisylinte­rinen moottori on muikea tuttavuus.

Ärsyttää: Tavaratila on laajennet­tavissa matkustamon puolelle, mutta laajennus ei ole tasapoh­jainen.

Yllättää: Tehoihin nähden keski­kulutus on varsin kohtuullinen.

Yhteenveto:Nelivetoisen 530d:n tasokkaat ajo-ominaisuudet varmistavat nopealiikkeisyyden kaikkina vuodenaikoina. Lisävarusteluet­telo on ilahduttavan laaja, joten on sääli, että lisävarusteiden verotus saa kokonaishinnan ponkaisemaan pikaisesti.

Tilaa Kaleva diginä ja pääset samalla tutustumaan Auto Bildin lehtiin uudessa eKalevassa!

BMW 530d xDrive A M-Line 

Moottori R6, turbo, 2993 cm³, 195 kW (265 hv)/4000 r/min, 620 Nm/2000–2500 r/min 

Suorituskyky 0–100 km/h 5,4 s, huippunopeus 250 km/h 

Kulutus 5,0 l/100 km, diesel 

CO2-päästöt 132 g/km 

Voimansiirto A8, neliveto 

Mitat p. 4907, l. 1860, k. 1464 mm, akseliväli 2968 mm, omamassa 1770 kg, vetomassa 2000/750 kg, tavara¬tila 530 l, tankki 70 l 

Hinta 115 258 euroa 

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (33)

Näiden pienten ja tehokkaiden dieselmoottorien tulevaisuus on vähän niin ja näin, mikä alkaa kohta vaikuttamaan jo valmistukseen ja myyntiinkin, jos päästöjen takia vaaditaan kallista ja puhtaampaa tekniikkaa, tulee alinta hintaluokkaa jäämään pois.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä virkaa on 4-vetoautolla, missä ei ole maavaraa sen vertaa, etteikö kolise pohja tai puskuri muualla kuin pääteillä! Pikkupoikien leluja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ois kannattanu arvostella vastaava bensakone. Dieselit on muuten kivoja mutta haisevat pahalle tankatessa ja kuulostavat traktorilta käydessään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Vastaavaan takavetoiseen malliin verrattuna nelivetoinen selvittää esimerkiksi jäisen, jyrkän 45-asteisen testimäen nastattomil­la talvirenkaillakin aivan leikiten." 45-asteinen mäki on aika jyrkkä, nousua on vaakasuuntaisen sadan metrin matkalla sata metriä. Kirjoittaja tarkoittanee 45-prosenttista mäkeä, jossa nousua on 45 metriä sadan metrin pituisella vaakasuuntaisella matkalla. 45-asteinen, jäinen mäki on jääkiipeilijän työmaata.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rukan suurmäen alastulorinteen maksimijyrkkyys on noin 40 astetta ja sitä ei esim. rinnetampparilla ole kukaan vielä uskaltanut ylös ajaa. Bemari selvittää leikiten 45 asteen jäisen rinteen nastattomilla renkailla. On mahoton peli!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Auto on varmastikin hyvä, mutta mitään wau-efektiä tai omistamisen halua tuo ei kuitenkaan sytytä ainakaan jos itsellä on jo nykyinen 5-sarjalainen (F11). Muutokset tähän nykyiseen ovat olemattoman pieniä eikä niitä oikein huomaa autoista kiinnostunut maallikko.

Ottamatta kantaa ajo-ominaisuuksiin uusi V90 Volvo on sikäli toista maata, että ulkonäkö säväyttää ja pitkästä aikaa tuntuu Volvo varteenotettavalta vaihtoehdolta tässä luokassa. Audi kärsii vähän samasta ongelmasta kuin bemari nykyään. Eli eri malleja ei erota toisistaan. Veikkaisinkin että tästä tulee väkisinkin Bemarin välimalli ja radikaalimmin uudistunut 5-satanen tulee markkinoille nopeastikin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On sitten täytynyt akselivälin kasvaa huomattavasti jos takana on jalkatilaa riittävästi. Ei ainakaan nykymallin takapenkillä viihdy yli 180 senttinen.... on ahdasta jalpolla ja istuin liian matala ärsyttävä nousta ulos autosta

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eipä sillä väännöllä paljoa ole merkitystä varsinkaan automaattivaihteisessa. Teho se on mikä ratkaisee. Milloinkahan autojuttujen tekijät opiskelevat edes vähän fysiikkaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

no en kyllä haluais mitään korkealtakirraavaa kiiseliä autooni, edes automaatin kanssa. Vääntö antaa ajomukavuutta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paljonko vääntöä? Ehkä 300nm ja voimaa pirusti. Kiihtyvyys käsittämätön. Eli tehopainosuhde ratkaisee jolloin painavassa autossa vääntöäkin tarvitaan massan liikuttamiseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä Bemarin 5-sarja on ollut jo jonkin aikaa normaaliautoissa parasta ajettavaa mitä rahalla saa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei tunnu uskottavalta tuo 45 asteen kulmassa olevan mäen nousu millään pyörillä kulkevalla ajoneuvolla (paitsi ehkä hammaspyörillä jotka kulkee hammaskiskoilla)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuotapa minäkin ihmettelin. Todennäköisesti kyseessä on ns. 45% mäki, joka on eri asiia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (33)

Uutisvirta

97
Osallistu kyselyyn: Pitäisikö Oulun yliopiston muuttaa Linnanmaalta kaupungin keskustaan?
30
Koronan leviäminen uhkaa Euroopassa, hallitus pui varautumista keskiviikkona – Asiantuntija vastaa kysymyksiin pandemian uhasta, viruksen leviämisestä ja rokotuksista
22
Koronatartuntojen määrä Teneriffan eristyshotellissa kasvaa, Iranissa virus iski ministeritasolle – Tokion olympialaiset eivät vielä vaarassa
21
Uutisanalyysi: Oulun yliopisto tulossa Raksilaan – sijainnilla iso merkitys kilpailukyvylle Tilaajille
21
Pohjoisen poliiseista kolmasosa katsoo työturvallisuuden heikentyneen – asiakkaat ovat entistä aggressiivisempia ja arvaamattomampia
19
VR poisti koronavirusepäilyn vuoksi junavaunuja käytöstä – "Varotoimenpiteenä on tehty ylimääräinen tehosiivous"
17
Raskaat ajoneuvot syynissä Haukiputaalla – saldona jarruvikoja, kortitta ajoja ja ammattipätevyyden puuttuminen

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Milloin Marinin hallitus kaatuu?

195 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Onko pakko omistaa auto?

Elämänympyrät jää aika pieniksi ilman autoa, varsinkin kesällä. Lue lisää...
Lady in black

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

26.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image