Moottori

Koeajo: Uudistunut Renault Clio on mukavan ketterä

Useista kilpailijoista poiketen Clion saa myös farmarina. Tällöin tavaratila kasvaa 445-litraiseksi KUVA: Auto Bild
Moottori 18.8.2017 22:00
Markus Markkanen

Tämä juttu on Auto Bildin tuottamaa sisältöä.

Renaultin suosittu pik­kuauto Clio on kokenut kasvojenkohotuksen. Resepti on tuttu ja pe­rinteinen: pieniä parannuksia au­ton ulkonäköön, sisätiloihin ja va­rusteluun.

Clion ulkonäössä ei ole ollut ai­emminkaan valittamista – pik­ku-Renault on autoluokassaan mukavan erilainen ilmestys. Face­lift-hienosäädössä esimerkiksi va­loissa on siirrytty led-tekniikkaan. Lisäksi yksityiskohtiin on panos­tettu – vanteet saa nykyisin myös mustalla korostevärillä.

Myös moottoripaletti on ihail­tavan moderni. Listoilta löytyy perinteisen 1,2-litraisen vapaasti­hengittävän moottorin lisäksi 90- ja 120-hevosvoimaiset bensaturbot sekä 90-hevosvoimainen diesel. Te­hokkaamman bensiinimoottorin saa myös 6-portaisella kaksoiskyt­kinautomaatilla.

Edullisimmillaan Clion saa 15 000 eurolla. Nyt koeajettuun modernimpaan turbomoottoriin pääsee käsiksi kohtalaisella 900 euron lisäsijoituksella. Clio ei ole siis aivan autoluokkansa edullisin vaihtoehto, mutta se on silti luok­kansa myydyin auto Euroopassa. Minkälaista vastinetta sen antaa rahalle?

Ajettavuus kohdallaan

Clio erottuu luokassaan hyvin on­nistuneen ajettavuuden ja muka­vuuden yhdistelmällä. Jousitus on auton kokoluokka huomioiden yl­lättävän mukavuuspainotteinen. Alusta nielee mukavasti tien epä­tasaisuudet ja kallistelee mutkissa rauhallisesti.

Tästä huolimatta ajettavuudes­ta ei joudu tinkimään ainakaan talvikelissä, vaan auto tuntuu mukavan ketterältä ja leikkisäl­tä – kuten pikkuauton kuuluukin. Ohjauksesta löytyy moniin nyky­autoihin verrattuna yllättävän hy­vin tuntumaa, joten liukkailla ke­leillä ajaminen ei tuota ongelmia.

Clio onnistuu yhdistämään ranskalaista mukavuutta ja hyvää ajettavuutta. KUVA: Auto Bild

Ajoasento on kohtalaisen mu­kava myös pitkälle kuljettajalle, ja etuistuimen säädöt riittävät sie­dettävästi jopa lähes 2-metriselle kuskille.

Pehmeiltä ja mukavan tuntuisil­ta istuimilta jää kuitenkin kaipaa­maan parempaa sivuttaistukea ja ryhdikkyyttä. Lisäksi istuinosa on jätetty ikävän loivaan kulmaan, jo­ten reisituki on heikko, ja kaikki paino jää takamukselle. Tämä tun­tuu rasittavalta erityisesti pidem­millä ajomatkoilla.

Turbolla eteenpäin

Ahdetun 3-sylinterisen 0,9 litran moottorin teho on 90 hevosvoi­maa, ja sille luvataan hyvin mal­tilliset 94 gramman päästöt. Näin pienet päästöt vastaavat 4,2 lit­ran yhdistettyä kulutusta. Muu­tos edeltäjään on yli kymmenen grammaa alaspäin, eli saavutusta voidaan pitää hyvänä.

Käytännön ajossa kulutus oli alhainen, mutta se jäi silti luva­tuista lukemista – pääkaupunki­seudulla bensiiniä paloi sadalla kilometrillä noin 5,5 litraa. Matka-ajossa kulutus tipahti lähemmäs ilmoitettua yhdistettyä kulutusta – parhaimmillaan päästiin jopa al­le 4,5 litralla.

Hauskasti pörisevän kolme­mukisen moottorin ilmoitettuun tehoon nähden käytännön suo­rituskyky tuntuu aavistuksen kal­pealta. Sekä vääntöä että huippu­kierrosten kiihtyvyyttä vaikuttaa uupuvan jonkin verran. Ero tun­tuu vielä odotettua suuremmal­ta, kun tietää, että TCe 90 -mootto­reissa on vääntöä ja tehoa hetkeksi lisäävä overboost-toiminto. Tämän pitäisi antaa väliaikaisesti vii­si lisähevosvoimaa ja 15 newton­metriä lisää vääntöä esimerkiksi ohitustilanteita varten. Myös kyl­mä moottori aiheuttaa ongelmia, sillä tällöin eteneminen takerte­lee ajoittain alakierroksilla vedä­tettäessä.

Vaihteisto on monesta nykyau­tosta poiketen vain 5-portainen. Vaihdekepin tuntuma on muus­ta ajettavuudesta poiketen ikä­vän epätarkka. Välitykset on teh­ty matka-ajoa ajatellen mukavan pitkiksi – esimerkiksi viitosvaihde takaa pikkuautolle kohtuullisen matalat kierrokset jopa moottori­tieajossa.

Lisävalintainen automaattivaih­teisto on 6-portainen, ja kuuden­nelle vaihteelle olisi käyttöä myös manuaalilaatikossa. Kaupunkiajoa ajatellen viisilovisen pitkät väli­tykset ja pienen moottorin ohut alavääntö ovat haitaksi. Tiukem­missa paikoissa joutuu hakemaan ykkösvaihdetta takaisin silmään, vaikka auto olisikin jo mukavassa hölkkävauhdissa. Myös peruutus­vaihde on hämmentävän pitkä, ja erityisesti ylämäkeen peruuttaes­sa kytkintä joutuu luistattamaan ikävän hartaasti.

Kohtuullinen varustelu

Clio on sisätiloiltaan miellyttävän jämäkän ja laadukkaan tuntui­nen. Käytetyt materiaalit ovat toki edullisen oloisia, mutta ne tuntu­vat silti hyvin fiksuilta tämän luo­kan autoon.

Mittaristo on selkeä, ja huo­mattavan suuri digitaalinen no­peusmittari on plussaa myös pa­remmalla näöllä varustetuille kuljettajille. Sen ansiosta nopeu­den seuranta käy helposti vilkaise­malla, eikä etenemisvauhdin tark­kailuun joudu keskittymään liikaa.

Mittaristosta käskytettävä ajo­tietokone tuntuu vanhanaikaiselta ja hieman hankalalta käyttää. Esi­merkiksi vakionopeudensäätimen asettaminen tiputtaa ruudulla ol­leen informaation pois, kunnes sen etsii listasta uudelleen näy­tölle. Ajotietokoneen tekstit ovat myös suomennettu vain osittain, mikä tuntuu oudolta ratkaisulta.

Zen-varustetasosta alkaen koje­laudasta löytyy 7-tuumainen kos­ketusnäyttö. Viihdelaitteisto on to­teutettu ajotietokoneesta poiketen mukavasti kokonaan suomeksi. Näyttö on fiksusti mattapintainen, mutta se näkyy silti hieman keh­nosti auringonpaisteessa. Lisäksi näytön käyttäminen vaatii yllättä­vän voimakkaita painalluksia.

Vakiovarusteena oleva mä­kilähtöavustin on mukava li­sä erityisesti Helsingin kan­takaupungissa pyöriville.

Lisävarustelistalta löytyy nykyisin myös suuremmista ja kalliimmis­ta autoista tuttu pysäköintiavus­tin, jonka avulla taskuparkit voi jättää kokonaan auton vastuulle.

Niukasti tilaa

Pidempikin kuljettaja mahtuu kohtalaisen mukavasti etuistui­mille. Vaikka akseliväliä on lähes 2,6 metriä, etupenkkien takapuo­lella on huomattavasti tiiviimpää.

Takatilat ovat ahtaat sekä jal­ka- että päätilan osalta. Tavara­tilaa on kohtalaisen mukavasti. Hatchbackin 300-litraisen tavara­tilan lattia on tarpeeksi matalalla, joten tilaa riittää myös korkeus­suunnassa.

Parempia kuljetusominaisuuk­sia kaipaava voi hankkia Clio-far­marin – farkkukoria ei ole tarjolla läheskään kaikkien sen kilpailijoi­den mallistossa. Tällöin tavaratilan koko kasvaa lähes 50 prosenttia 445 litraan. Kokonaispituudeltaan 20 senttimetriä pidemmän far­kun akseliväli on tosin sama kuin hatchbackin, eli muita muutoksia sisätilojen väljyydessä ei tapahdu.

Clio tuntuisi sopivan hyvin kau­punkiautoksi tai yksin ajavalle. Moottorin ja ajettavuuden puoles­ta sillä taittaa mielellään myös vä­hän pidempiäkin matkoja, mutta etuistuimien tuen puute saattaa aiheuttaa tavallista tiheämpää tar­vetta tauoille. Renaultin parhaita puolia on pienestä autoluokasta usein puuttuva mukavuus.

Miellyttää: Clio on pikkuautoksi poikkeuksellisen mukava.

Ärsyttää: Vaihteiston pitkät välitykset kaupunkiajossa ja moottorin toiminta alakierroksil­la ovat ärsyttäviä ominaisuuksia.

Yllättää: Lisävarusteena saa esimerkiksi pysäköintiavus­timen.

Yhteenveto: Clio onnistuu yhdistämään hienosti mukavuuden ja hyvän ajettavuuden.

Tilaa Auto Bild täältä!

Kalevan digitilaajana voit tutustua Auto Bildin lehtiin uudessa eKalevassa!

Renault Clio TCe 90 Eco2 S&S Zen

Moottori R3, turbo, 898 cm3, 66 kW (90 hv)/5000 r/min, 140 Nm/2500 r/min

Suorituskyky 0–100 km/h 13,1 s, huippunopeus 180 km/h

Kulutus 4,2 l/100 km, bensiini

CO2-päästöt 94 g/km

Voimansiirto M5, etuveto

Mitat p. 4062, l. 1731, k. 1448 mm, akseliväli 2589 mm, omamassa 1157 kg, kantavuus 464 kg, vetomassa 1200 kg, tankki 45 l

Hinta 18 333 euroa

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Onko nappulaviidakkoa karsittu ja tuntuuko auto kokoistaan suuremmalta? Saako Prenium - pakettia ja sporttista vannetta?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Tuulivaroitus maa-alueille: Maan länsiosassa, Kymenlaakson maakunnassa, Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Koillismaata sekä Lounais-Lapissa lounaistuuli on voimakasta päivällä, tuulen nopeus puuskissa 15 m/s.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Suomessa on 60 000 työssäkäyvää köyhää

Kyllä. Uskallanpa väittää, että ne samat ihmistyypit, jotka täällä tuvassa valittavat ja kitisevät lähes kaikesta ovat ... Lue lisää...
TRJ

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla. 24.6. - 26.9.

Naapurit

20.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image