Moottori

Koeajo: ScoutLine tekee Fabia Combista maas­to­hen­ki­sen pikkufarkun

ScoutLine-paketeilla etuvetoiseen Fabia Combiin tulee aavistus maastohenkisyyttä: autossa on muun muassa harmaat ”hiekkapellit” ja mustat pyöräkoteloiden reunalistat. KUVA: Auto Bild
Moottori 8.5.2017 12:30
Juha Peltonen

Tämä juttu on Auto Bildin tuottamaa sisältöä.

141 millin maavara tekee etuvetoisesti Fabia Combista käytännöllisen pikkufarmarin, jota on höystetty pienillä ScoutLine-erikoisuuksilla.

Mitä käsite ScoutLi­ne pitää sisällään? Kyse ei ole varsinai­sesta Scoutista, ei­hän malli ole nelivetoinen, mutta maastohenkisyyttä antavat ”hiek­kapeltien” lisäksi pyöräkoteloi­den reunalistat. Testiyksilössä oli lisäksi kaksi ScoutLine-erikoispa­kettia.

ScoutLine Adventure -paketti pi­tää sisällään pesimellä varustetun peruutuskameran (Optical Parking Assistant) sekä Amundsen-audio-ja -navigointijärjestelmän lisäk­si 6,5-tuumaisen värillisen koske­tusnäytön, panoraamalasikaton ja kattokaiteet.

Vastaavasti ScoutLine Sport -pa­kettiin kuuluvat sellaiset näyt­tävyyttä antavat varusteet kuin 17-tuumaiset Clubber-kevytmetal­livanteet, nahkakehäinen Sport-monitoimiohjauspyörä, madallettu Sport-alusta, urheilulliset etuistui­met ja näyttävät teräspolkimet.

Lisäpaketeille karttuva vajaan 2 500 euron lisähinta ei ole kovin­kaan paha, sillä summa sisältää myös metallivärin ja tavaratilan verkot.

Laajavääntöinen TSI

Avaimeton ovilukitus tuo Fabi­aan vaivattomuutta, jota ei tässä kokoluokassa välttämättä tapaa. Integroiduin pääntuin varustetut etuistuimet antavat varsin hyvän sivuttaistuen. B-pilarit työntyvät sen verran eteen, että pitkäjalkai­sen kuljettajan on hyvä säätää sel­känoja pystyasentoon, että säästyy autosta noustessaan lievältä kier­toliikkeeltä.

Käynnistyspainike herättää tur­boahdetun 1.2 TSI:n, joka kiihdyt­tää kaksoiskytkinvaihteistolla va­rustetun Fabia ScoutLinen satasen nopeuteen mukavassa 9,6 sekun­nissa. 7-portaisen DSG:n pykäliä pystyy käyttämään myös manu­aalisesti.

Vaikka vääntölukema itsessään on vain 175 Nm, se hajautuu ko­rostuneen laajalle käyntinopeus­alueelle 1 400–4 000 r/min, joten ohitukset sujuvat näppärästi. Rau­hallisessa maantieajossa keskiku­lutus oli auton ajotietokoneen mu­kaan 5,4 l/100 km

Madallettu sport-jousitus toi­mii miellyttävän jämäkästi maan­tieajossa ja antaa hienostuneen ajovakauden. Jousitus tuntuu kuitenkin huomattavan pintako­valta esimerkiksi siltasaumoissa, ja kuoppaisella tiellä se tuottaa aa­vistuksen nyökkimisilmiötä.

Rengasmelu pysytteli matalap­rofiililla kitkarenkailla kohtuulli­sena. Halogeenivalojen valoteho ansaitsee korkeintaan arvosana tyydyttävä. Kuljettajan vireystilaa valvova järjestelmä tuntuu toimi­van valppaasti.

Luonnonvaloa

Etuistuimet antavat kunnollisen sivuttaistuen ja ajoasennosta sää­tää helposti mieleisensä. Kaksi­tehoiset istuinlämmittimet ovat varsin tehokkaat.

Takana on kohtuullisen hyvin polvitilaa, jos edessä olevan istui­men asento on ”oikea” ja selkänoja riittävän pystyssä. Farkussa on rei­lusti päätilaa, ja kiinteä panoraa­malasikatto tuo matkustamoon paljon valoa.

KUVA: Auto Bild

Kojelauta saa kiitosta yleisestä selkeydestä ja siitä, että esimerkik­si lämpöä säädetään perinteisellä säätöpyörällä. Tyylikäs metallipa­neelijäljitelmä antaa kojelaudalle mukavan silauksen, ja 6,5-tuumai­nen värikosketusnäyttö on on­nistunut. Navigaattori on melko helppo ohjelmoida, mutta sen oh­jelmisto ei välttämättä löydä kaik­kia vanhojakaan osoitteita.

Car Play toimii hyvin, ja älypu­helimen avulla esimerkiksi tv-ohjelman äänen linkitys auton järjestelmään toimii käytännölli­sesti. Äänentoisto on odottamat­toman laadukas, ja myös matalat äänet toistuvat. Usb-portti on sel­keästi esillä.

Fabia Combi ScoutLinen tavarati­lassa on monipuoliset tavaraverkot ostoskassien ja matkalaukkujen pitämiseksi paikoillaan. Kookkaat ja syvät sivulokerot ovat kätevät. Perustavaratila on farmariksi käy­tännöllinen, mutta suurinta kulje­tustilaa tarvittaessa takaselkänojat eivät valitettavasti taitu tavaratilan pohjan tasoon.

Miellyttää: Ajo-ominaisuudet Sport-alusta tehostaa vakaata ajettavuutta.

Ärsyttää: Tavaratila Takanojien kaadon jälkeen tavaratilan lattiaan jää porras.

Yllättää: Vääntöalue Huppuvääntö on käytettävissä 1 400–4 000 mi­nuuttikierroksella.

Yhteenveto: Fabia Combi erottuu massasta nimenomaan ScoutLine-erikois­pakettien avulla. Paketteihin kuuluvat hyötypainotteiset lisävarusteet korostavat mallin maastohenkistä luonnetta.

Tilaa Kaleva diginä ja pääset samalla tutustumaan Auto Bildin lehtiin uudessa eKalevassa!

Škoda Fabia Combi 1.2 TSI 110 
ScoutLine DSG 


Moottori R4, turbo, 1197 cm³, 81 kW (110 hv)/4600–5600 r/min, 175 Nm/1400–4000 r/min 

Suorituskyky 0–100 km/h 9,6 s, huippunopeus 199 km/h 

Kulutus 4,7 l/100 km, bensiini 

CO2-päästöt 109 g/km 

Voimansiirto A7, etuveto 

Mitat p. 4257, l. 1732, k. 1488 mm, akseliväli 2470 mm, omamassa 1154–1259 kg, vetomassa 570/0 kg, tavaratila 330–1150 l, tankki 45 l 

Hinta 23 545 euroa

MAINOS

Kommentoi

Vai maastohenkisen pikkufarkun? Sehän kuitenkin pelkkä itäauto. Virkamieshenkinen vihreä luja laatu oli ennen tämän farkkukansan tavaramerkki.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Maastohenkinen luonne ja madallettu sportalusta? En ymmärrä miten ne soppii yhteen? Järkevämpi ja maastohenkisempi olisi kyllä huonontien-paketti korotetulla maavaralla! Se maksaa vain 250E ja siitä on näillä teillä hyötyä...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Varsinkin vanhemmat I-sarjan Fabiat ovat hyviä ja luotettavia käyttöautoja pienellä kulutuksella. Perushuollot pystyy tarvittaessa tekemään itse kun konetilassa on hyvin tilaa, mahtuu paksumpikin käsi ropeloimaan proppuja. Öljyjen vaihoista + jakopäästä sekä akusta kun huolehtii niin hyvin pitäisi pelata. Välillä ihmiset kuittailee vielä tänäkin päivänä skoda merkin historiasta (ajattelevat kommunistien merkiksi) mutta näköjään jotkut ihmiset eivät osaa mennä ajassa eteenpäin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuota kommunistiajan Skoda-kuittailua ei voi ymmärtää enää tänä päivänä. Skoda on jo vuosien ajan ollut käytännössä Volkswagen. Huonompi juttu on, että Skodassa on lähes samat tyyppiviat kuin Volkkareissa. Esimerkiksi uutisessa mainitut TSI-moottorit ja DSG-vaihteistot eivät ole olleet kaikkein luotettavimpia. Moni niistä on hajonnut ennen aikojaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

15:29
Roi­kas­sa ollut auto syttyi pa­la­maan tal­lis­sa Pel­los­sa – yksi henkilö al­tis­tui savulle
15:11
Suomessa yksi varmistettu koronavirustapaus – Näin taudin leviäminen onnistuttiin estämään
14:56
Asianajajan mukaan alaikäinen näki Jari Sillanpään aktin nyt jo kuolleen hierojan kanssa – oliko kyse vahingosta vai tarkoituksellisuudesta?
14:55
Oulaskankaan sosiaalipäivystyksen järjestäminen vaatii aikaa – lasten ja nuorten psykiatrinen hoito halutaan varmistaa
14:38
Lämminvesiputki hajosi Raksilassa – uimahalli suljettu toistaiseksi
14:27
Kommentti: Tallinkilla rohkeita liikkeitä aikaisemminkin – laajeneminen suurhallin rakentajaksi ei odottamatonta
13:35
Tallinnaan nousee iso kokous- ja konserttikeskus – laivayhtiö Tallink mukana suurprojektissa
103
Osallistu kyselyyn: Pitäisikö Oulun yliopiston muuttaa Linnanmaalta kaupungin keskustaan?
30
Koronan leviäminen uhkaa Euroopassa, hallitus pui varautumista keskiviikkona – Asiantuntija vastaa kysymyksiin pandemian uhasta, viruksen leviämisestä ja rokotuksista
23
Koronatartuntojen määrä Teneriffan eristyshotellissa kasvaa, Iranissa virus iski ministeritasolle – Tokion olympialaiset eivät vielä vaarassa
21
Uutisanalyysi: Oulun yliopisto tulossa Raksilaan – sijainnilla iso merkitys kilpailukyvylle Tilaajille
21
Pohjoisen poliiseista kolmasosa katsoo työturvallisuuden heikentyneen – asiakkaat ovat entistä aggressiivisempia ja arvaamattomampia
19
VR poisti koronavirusepäilyn vuoksi junavaunuja käytöstä – "Varotoimenpiteenä on tehty ylimääräinen tehosiivous"
17
Raskaat ajoneuvot syynissä Haukiputaalla – saldona jarruvikoja, kortitta ajoja ja ammattipätevyyden puuttuminen

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Milloin Marinin hallitus kaatuu?

195 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Onko pakko omistaa auto?

Elämänympyrät jää aika pieniksi ilman autoa, varsinkin kesällä. Lue lisää...
Lady in black

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

26.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image